| |
|
  |
Beslut om vargjakt klart |
|
|
|
|
21-10-2011, 08:01
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vad tror du själv?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-10-2011, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
Jag är mycket positiv!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-10-2011, 09:47
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 21-10-2011, 06:42)  Hur tror ni de nya reglerna för vargjakten kommer se ut när de presenteras den 31:a oktober? Såg att jag hade skrivit fel datum... den 15:e november skulle det ju vara.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2011, 13:51
|

Medlem

|
CITAT Jaktstyrelsen i Alaska släppte ett förslag om intensiva förvaltningsplaner av älgstammen i delstaten. Ibland åtgärderna beskrivs en omfattande vargjakt.
I Alaska har älgstammen på några håll haft det tufft under de senaste åren. En av anledningarna är det hårda vargtrycket. I år har det varit restriktioner kring att skjuta älgtjurar. Man planerar även att sätta radiosändare på älgkor för att följa dem och deras kavlar. Sändarna kan även visa hur överlevnadsgraden ser ut för älgkalv och hur de dör.
Omfattande vargjakt För att rädda älgstammen planeras också en omfattande jakt på varg i de utsatta områdena. I planerna ingår detta: • Godkänna metoder för att avliva vargar genom jakt eller fällfångst. • Möjliggöra för Alaskas fiske- och jaktdepartement att utfärda tillstånd för att skjuta varg via flyg. • Ge företrädare för staten och mydigheter rätt att jaga varg via flyg på utsedda marker. • Tillåta kontroll av vargstammen via flyg under fem års tid, mellan januari 2012 till 2017. Källa: http://www.jaktojagare.se/notiser/plan-for...rgjakt-i-alaskaNää... vargar tar ju bara sjuka och gamla älgar... det säger ju alla på SNF
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2011, 14:12
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 25-10-2011, 14:51)  /.../ Nää... vargar tar ju bara sjuka och gamla älgar... det säger ju alla på SNF  du menar att varg har ingen rätt till frisk/ung älg för den skall endast jägare kunna döda?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2011, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Att varg först tar sjuka eller svaga djur säger sig ju självt. Dom är för intelligenta för att slösa energi o krafter på ett friskt djur om dom inte behöver. Liksom dom flesta rovdjur väger dom för eller emot när dom ser byten. Sedan avgör nog faktorer som hunger, kyla mm vilka risker vargen tar. Är det en stor flock så går nog inget bytesdjur säkert.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2011, 15:13
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 25-10-2011, 15:12)  du menar att varg har ingen rätt till frisk/ung älg för den skall endast jägare kunna döda? Nej, det är inte alls vad jag menar.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2011, 22:35
|

Medlem

|
ok, vad menar du då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 05:34
|

Medlem

|
ironi, jag menar att SNF ljuger genom att säga att vargen endast sållar bort de svaga, sjuka och gamla älgar. Så är inte fallet i Alaska och så är inte fallet här i Sverige heller. Om man nu anser att vargen har gått så hårt åt älgstammen i Alaska så man måste minska antalet vargar där så ser väl även du att det blir problem... vad händer när vargens naturliga föda tar slut tror du? Antingen så flyttar vargen till områden där människan finns för att ta människans boskap, eller så dör vargarna av svält.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 06:21
|

Medlem

|
Så här vill inte jag ha det... CITAT Vargen försvann inte förrän vi var inne mellan husen. Och jag passade mig noga för att vända ryggen till. Så beskriver hundägaren i Lista söndagskvällens dramatiska möte.
Han rastade sina båda hundar på ett gärde i närheten av hemmet när de stötte på vargen, som därefter angrep en av hundarna.
Trots att han skrek åt vargen försvann den inte, utan följde efter dem hela vägen hem.
I dagens papperstidning berättar hundägaren mer om vargmötet, som så när kostade en av hans hundar livet. http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1225...otet-med-vargen
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 08:19
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 06:34)  ironi, jag menar att SNF ljuger genom att säga att vargen endast sållar bort de svaga, sjuka och gamla älgar. Så är inte fallet i Alaska och så är inte fallet här i Sverige heller. Om man nu anser att vargen har gått så hårt åt älgstammen i Alaska så man måste minska antalet vargar där så ser väl även du att det blir problem... vad händer när vargens naturliga föda tar slut tror du? Antingen så flyttar vargen till områden där människan finns för att ta människans boskap, eller så dör vargarna av svält. det tror jag inte, det finns ju skyddsjakt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 08:37
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (herkules @ 26-10-2011, 09:19)  det tror jag inte, det finns ju skyddsjakt. Problemet med skyddsjakt är att hitta vargen. Ett revir brukar ligga på 1000 km2 och vargen kan vandra flera mil per dag.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
CITAT (dahla @ 26-10-2011, 07:21)  Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls. Om man nu har löspringande hund i vargmark som varg tar, så får man skylla sig själv! Om du har hund i koppel i vargmark, men mot förmodan varg kommer och tar ändå. så får man skylla sig själv! Om du har hund i koppel eller löst i mark som varg inte har känts till innan och en varg kommer och tar. Jaha, ja så kan det vara. Man kanske inte kan skylla sig själv då. Kanske man lär sig ngt och händer det igen, då får man skylla sig själv själv. Konstigt att vissa människor verkligen vill se varg och ger sig ut för att verkligen se dem, men aldrig får se ngt, medan andra människor får vargen att följa med hem. Nää Den köper jag inte. Precis som ngn i artikeln kommenterar så är det en största sannolikhet en hund, och på det... DEN ÄNDA GÅNGEN INGEN HAR KAMERA MED SIG DET ÄR NÄR DOM SER UFON ELLER VARGAR KONSTIGT ELLER? heheh
Redigerat av Orkidétjuven: 26-10-2011, 09:46
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 09:43
|

Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 10:38)  Nej, och jag vill inte heller ha folk med den attityden.
Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls.
Om man nu har löspringande hund i vargmark som varg tar, skyll dig själv! Om du har hund i koppel i vargmark, men mot förmodan varg kommer och tar ändå. Skyll dig själv. Om du har hund i koppel eller löst i mark som varg inte har känts till innan och en varg kommer och tar. Jaha, ja så kan det vara. Man kanske inte kan skylla sig själv då. Kanske man lär sig ngt och händer det igen, så skyll dig själv. Konstigt att vissa människor verkligen vill se varg och ger sig ut för att verkligen se dem, men aldrig får se ngt, medan andra människor får vargen att följa med hem. Nää Den köper jag inte. Precis som ngn i artikeln kommenterar så är det en största sannolikhet en hund, och på det...
DEN ÄNDA GÅNGEN INGEN HAR KAMERA MED SIG DET ÄR NÄR DOM SER UFON ELLER VARGAR KONSTIGT ELLER?
heheh Kanske svårt att koncentrera sig på att fota vargen om man samtidigt försöker skydda sina hundar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 11:05
|

Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 11:23)  Gäller det samma för ufo då?  Svårt att fota något som bara finns i drömvärlden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 12:10
|

Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2011, 10:38)  Om du inte vill ha det så, så enklast är att du inte har hund på vargmark. Svårare än så är det inte. Eller löspringande alls. Du förstår mig så fel... den här vargen uppehåller sig för nära människan... Städer, samhällen, byar och liknande SKA inte vara "vargmark" enligt mig. Om jag har min hund lös i skogen så är det för att träna henne på eftersök. Hur det än är så kommer vi alltid behöva eftersökshundar som kan söka upp trafikskadade älgar, kronhjortar, dovhjortar, vildsvin, rådjur och några andra arter. Om vi inte kan träna våra eftersökshundar i en miljö som är verklig kommer vi heller inte att kunna arbeta med våra hundar på ett effektivt vis. Att gå med en hund i koppel på ett eftersök fungerar endast om djuret man följer ligger så pass skadat så det inte rör sig ur fläcken eller om djuret är dött när man kommer fram till det. Vid trafikeftersök har det hänt mig en enda gång att djuret legat dött när jag hittat det. Hunden behöver oftast vara lös för att snabbt kunna springa ikapp ett skadat djur som reser sig ur sårlega för att fälla det och hålla det på plats tills ett dödande stick eller skott kan avlossas. Jag förstår att man som ickejägare inte förstår allt som har med jakt och hundar innebär.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 12:34
|

Medlem

|
Det här är vad som händer när ingen vill eller vågar släppa sina hundar på eftersök i vargtäta områden... vill vi ha det så? CITAT En älg blev påkörd av en bil på väg 256 söder om Norberg, Västmanland, för tre veckor sedan. Den ligger fortfarande kvar, och polisen säger att de inte kan göra något, eftersom alla eftersöksjägare bojkottar eftersök i protest mot den svenska rovdjurspolitiken.
Den 12 oktober skrev Fagersta-Posten om att det låg en trafikdödad älg kvar i diket efter väg 256 utanför Norberg. Trafikverket sade då att det var markägarens ansvar att få bort älgen, medan markägaren menade att det var polisens ansvar.
Eftersöksbojkott Nu har älgen legat i tre veckor utan att någon tagit hand om den. Älgen skulle ta tagits om hand av eftersöksjägare, men det finns ingen eftersöksjägare som ställer upp. – Vi har ingen att ringa ut. Det har med vargfrågan att göra, de vill inte använda sina hundar när det finns varg i området, säger närpolischef Eva Lindberg till Fagersta-Posten.
Upp till markägaren Ansvaret ligger nu på markägaren, menar Eva Lindberg. – Som jag ser det finns det bara markägaren kvar som kan göra något åt det, säger Eva Lindberg till Fagersta-Posten. Nu när eftersöksjägarna inte längre ställer upp vid viltolyckor vet Eva Lindberg inte riktigt hur polisen ska göra. – Det är fortfarande lite oklart hur vi ska agera framöver, säger hon till Fagersta-Posten. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/kadaver...agarna-strejkar
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Där behövdes väl ingen eftersökshund!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 13:22
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 13:51)  Där behövdes väl ingen eftersökshund! precis! vad ska de med hund till när de vet var älgen ligger? barnsligt trams från jägare som inte får döda varg som de vill.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|