| |
|
  |
Kungens jultal |
|
|
|
|
26-12-2010, 11:58
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (herkules @ 26-12-2010, 11:38)  framförandet var som alltid katastrofalt, kungen är ingen talare. innehållet finns det väl inte så mycket att säga om, en del eftertanke, en del framtidstro, typiskt jultal av någon som har betalt för att säga det han/hon säger. Bra sammanfattat, tycker jag!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 12:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (herkules @ 26-12-2010, 11:38)  framförandet var som alltid katastrofalt, kungen är ingen talare. innehållet finns det väl inte så mycket att säga om, en del eftertanke, en del framtidstro, typiskt jultal av någon som har betalt för att säga det han/hon säger. Det hedrar dig ändå att du tog dig tid i julstressen att lyssna till vår landsfaders visdomsord
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 12:16
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 26-12-2010, 12:12)  Det hedrar dig ändå att du tog dig tid i julstressen att lyssna till vår landsfaders visdomsord  "Landsfader" - bevare mig för sådana konservativa klyschor...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
26-12-2010, 12:47
|
Gäster

|
Lyssnar ni bara på människor som bekräftar era egna ställningstaganden? Jag är alltid fascinerad av vad personer som levt sina liv - helt annorlunda än vad jag själv gjort - har att säga.
Nej, kungen är ingen talare men trots det är det intressant att höra vad han tycker är viktigt att lyfta fram. Han betonade vikten av forskning och vetenskap, i en värld där människor ff tror att astrologi är vetenskap. Han pratade om planetens miljöproblem och befolkningsexplosionen som vår stora utmaning när det gäller mat, vatten och energi. Just befolkningsökningen verkar ju vara tabu att lyfta upp bland våra politiker...
Får väl för säkerhets skull tillägga att för mig är kungahusets varande en icke-fråga, det finns så mycket svårare problem i världen att fundera över och engagera sig i.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 12:56
|

Medlem

|
Om man kan tolka jultalet som att alliansregeringen vill föra en progressiv och utvecklande miljöpolitik, så är det ju glädjande. Tyvärr tror jag att det är mest tom retorik...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
jag har nog aldrig lyssant på kungens jultal? Tycker det är en lite märklig tradition men vet att den är stark i t.ex. England. Jag tycker det är lite som den store ledarens tal till folket som i Nordkorea och dylika länder, en propagandainsats för att skola folket. Om kungahuset är en "prydnad för landet" så är min syn på prydnader att de förr eller senare blir bortglömda eller tar för mycket plats och kan undvaras till Myrorna
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 14:01
|

Moderator

|
CITAT (Markus_H @ 26-12-2010, 13:38)  jag har nog aldrig lyssant på kungens jultal? Tycker det är en lite märklig tradition men vet att den är stark i t.ex. England. Jag tycker det är lite som den store ledarens tal till folket som i Nordkorea och dylika länder, en propagandainsats för att skola folket. Om kungahuset är en "prydnad för landet" så är min syn på prydnader att de förr eller senare blir bortglömda eller tar för mycket plats och kan undvaras till Myrorna  Still going strong efter mer än 1000 år
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
26-12-2010, 14:15
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2010, 12:56)  Om man kan tolka jultalet som att alliansregeringen vill föra en progressiv och utvecklande miljöpolitik, så är det ju glädjande. Tyvärr tror jag att det är mest tom retorik... Så tolkade jag det inte....och någon progressiv miljöpolitik från alliansens sida tror jag inte längre på...bara miljöministerns totala omsvängning i de flesta frågor..näää... Jag tror faktiskt att kungen har ett genuint miljöintresse. Jag brukar faktiskt inte heller lyssna till kungatalet men råkade åka bil just då och han fick mitt öra, ja! Tycker ff att det var bra.
Redigerat av Gunilla T: 26-12-2010, 14:16
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag har inte hört kungens jultal men läste det via länken i det första inlägget i denna tråd, jag tror inte heller att kungen själv har skrivit talet men han har säkert varit med och påverkat innehållet och godkänt det. Tyckte talet var bra men reagerade lite på det där om hur vi skall kunna försörja jordens ökande befolkning, hade hellre hört något om hur vi skall bromsa befolkningsökningen då jag anser att denna är det största hotet mot miljön.
Monarkin och kungahuset anser jag fö. att vi skall ha kvar eftersom de sprider så mycket good will ute i världen och kostnaden för detsamma är försumbar (ca. 6 kr/medborgare och år). Inte tror jag att kungen glider omkring på en räkmacka heller, han och de övriga i kungahuset har fullt upp med olika uppdrag och jobbar alla gånger minst lika mycket som många andra svenskar med traditionella yrken. Kungahuset skapar också en hel del arbetstillfällen och vad vore Nobelfesten utan lite kunglig glans.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Monarkin sitter utan tvivel säkert i sadeln. Inget parti har på dagordningen att avskaffa densamma. Dessutom har vi en kronprinsessa som går hem i stugorna. Republikanerna har en lång uppförsbacke framför sig och lär få vänta innan deras dröm går i uppfyllelse.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (gnon49 @ 26-12-2010, 15:29)  Monarkin sitter utan tvivel säkert i sadeln. Inget parti har på dagordningen att avskaffa densamma. Dessutom har vi en kronprinsessa som går hem i stugorna. Republikanerna har en lång uppförsbacke framför sig och lär få vänta innan deras dröm går i uppfyllelse. Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 16:10
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Dessutom - Republikanska föreningen har en ordförande som heter Peter Althin, f.d. riksdagsman för Kristdemokraterna
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 16:40
|

Moderator

|
CITAT (andersen @ 26-12-2010, 15:41)  Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna. Men ingen av dom vågar lägga någon kraft på frågan, eftersom dom vet att folket trivs med sitt kungahus
|
|
|
|
|
|
|
|
26-12-2010, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (andersen @ 26-12-2010, 15:41)  Har du missat att vänsterpartiet, sitter i rikstan och har alltid haft på sin dagordning att avskaffa monarkin, det samma gällde under en tid åxå hos sossarna. Du har så rätt. Men VP påverkar knappast svensk politik eller monarkins vara eller inte vara. Moderaterna är ju vårt största parti och inte lär dom avskaffa monarkin. Knappast socialdemokrain heller.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
26-12-2010, 23:31
|
Gäster

|
Litet klipp ur kungens tal... " Till alla er som är ensamma eller sjuka denna jul vill jag rikta en särskilt varm hälsning. Det är min förhoppning att också ni kan känna något av julens glädje, och att nästa år blir ett bättre och mer glädjerikt år för er. Det vilar ett särskilt ansvar på oss som under julen kan samlas i gemenskap med våra närmaste. Vi måste sträcka ut en hand och inkludera de i vår närhet som inte är lika lyckligt lottade. Detta är julens kärleksbudskap" Undrar hur många "inte lika lyckligt lottade" som tjabo bjudit in till sitt julfirande ... hur många ensamma hemlösa fick fira jul med kungafamiljen? Lätt att spotta ur sig floskler, ser bra ut i media.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2010, 01:08
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (netha @ 26-12-2010, 23:31)  Litet klipp ur kungens tal... " Till alla er som är ensamma eller sjuka denna jul vill jag rikta en särskilt varm hälsning. Det är min förhoppning att också ni kan känna något av julens glädje, och att nästa år blir ett bättre och mer glädjerikt år för er. Det vilar ett särskilt ansvar på oss som under julen kan samlas i gemenskap med våra närmaste. Vi måste sträcka ut en hand och inkludera de i vår närhet som inte är lika lyckligt lottade. Detta är julens kärleksbudskap" Undrar hur många "inte lika lyckligt lottade" som tjabo bjudit in till sitt julfirande ... hur många ensamma hemlösa fick fira jul med kungafamiljen? Lätt att spotta ur sig floskler, ser bra ut i media.  I hans närhet är nog de flesta, om inte alla, lyckligt lottade.
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
28-12-2010, 00:13
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 27-12-2010, 01:08)  I hans närhet är nog de flesta, om inte alla, lyckligt lottade. Precis ... och det är just därför jag kräks åt hans floskler! Låtsas bry sig ... som sitter i slott som vi pröjsar för och samlar i ladorna av våra skattepengar.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2010, 00:34
|

Moderator

|
CITAT (netha @ 28-12-2010, 00:13)  Precis ... och det är just därför jag kräks åt hans floskler! Låtsas bry sig ... som sitter i slott som vi pröjsar för och samlar i ladorna av våra skattepengar.  Jag förstår inte hur du kan vara så säker på att han bara låtsas bry sig? Är du lika misstrogen mot alla människor du möter?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2010, 11:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Kungafamiljen gör faktiskt mycket för välgörenhet. Mycket mer än vad som man får reda på om man inte söker efter informationen aktivt.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|