Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kallaste, vad är det kallaste ni upplevt ?
          Monica M zon 4
          Inlägg 28-12-2010, 07:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

-24 grader. Säkert 25 år sedan men det var faktiskt här hemma där jag bor och inte uppe fjällen eller så. Jag och Flaxss bor i samma kommun, Marks kommun, 2 mil söder om Borås. Jag gillar inte heller kyla och håller mig mest inne vid kaminen. Var förmodligen en katt i förra livet! tongue.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-12-2010, 08:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Var ute en runda med hunden nyss och det kändes riktigt varmt och behagligt trots att det var -6,7. Det gjorde det inte igår när det var -14 kan jag lova. Hade det varit +-0 eller däromkring igår så hade jag säkert tyckt det var jättekallt med -6,7 idag.

Har varit med om -34 men redan när det går ner mot -20 är det för kallt för att jag ska gå ut frivilligt. Vänjer mig gör jag aldrig!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Sofia H
          Inlägg 28-12-2010, 09:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 12 911

Har varit med om -42 grader någon gång i mitten av 80-talet. Jag gick i skolan då och hade ca 5 mil till skolan, inte många hus på vägen om man säger så... Jag fick vara hemma den dagen, men jag tror inte att jag stack ut näsan i onödan coolgleam.gif Här har jag varit med om -37,5, inga bilar startade, och jag fick ta bussen till jobbet. Till råga på allt var jag höggravid, och gick fick inte plats i några normala kläder. Jag hade en gammal dunjacka - oknäppt - över arméns värmebyxor, dragkedjan i sidan var öppen, för de gick inte upp över magen. Jag trippade in i bussen och försökte hålla uppe täckbyxorna genom att trycka fast dem med armbågarna. Vilken syn! /Sofia.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-12-2010, 11:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Häromdagen var det -26,9°. Jag trodde faktiskt att jag varit med om neråt -30° här hemma men det lägsta jag har skrivit upp är bara -27,5°. Lägsta temperaturen jag har varit ute i var -39° när jag bodde i Jokkmokk. Under -30° ungefär är det som att gå in i en vägg när man kommer ut och ska andas in första gången, men klär man sig bra behöver man inte frysa i den torra norrlandsluften. Det kallaste jag upplevt däremot är när det är -20 - -25° här i Skåne, hög luftfuktighet och i värsta fall snålblåst också, vid ett sådant tillfälle började jag faktiskt bli lite rädd. Jag hade typ tre byxor, två yllettröjor, tjock vinterjacka, 2 par strumpor och vinterkängor, mössa osv och gick fort/småsprang, ändå bara fortsatte jag att frysa, och jag är verkligen inte frusen av mig. Då ville jag bara komma hem levande.

Och visst vänjer man sig, just nu tycker man att allt över -10° känns milt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 28-12-2010, 11:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Här i Uddevalla var det ca -31-32 för ett antal år sedan på nyårsafton och det var riktigt jäkla kallt, kustkylan är betydligt värre än den som är långt upp i landet då fuktigheten är så hög.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-12-2010, 11:38
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (theseraphim @ 28-12-2010, 11:21) *
          Här i Uddevalla var det ca -31-32 för ett antal år sedan på nyårsafton och det var riktigt jäkla kallt, kustkylan är betydligt värre än den som är långt upp i landet då fuktigheten är så hög.

Hoppsan, då måste jag ha upplevt såna temperaturer också, det har jag glömt

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-12-2010, 12:20
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Låg i lumpen vintern 76/77 och regementet hade sitt övningsfält i Villingsberg utanför Örebro och en natt när vi var ute och tältade var det -32°C ute. Eldade som tusan och mitt i natten blev det stopp i kaminen för det blivit så mycket aska, började ryka in och det blev till att rensa kamin och rökrör mitt i natten. Expressen hade en tio i topp-lista över sveriges kallaste platser den vinbtern och Villingsberg hamnade som nummer sju. Tror aldrig jag frusit så mycket någon vinter som jag gjorde då och den heta nyponsoppan som vi fick till frukosten smakade gudomligt där man stod i snödrivan.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 28-12-2010, 12:44
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Huggorm @ 28-12-2010, 11:38) *
          Hoppsan, då måste jag ha upplevt såna temperaturer också, det har jag glömt

undrar om det inte var 2002 dvs nyårsafton 2002->2003. Hade underställ, tjocka byxor, termobyxor, två par strumpor, vinterkängor, t-shirt, långärmad t-shirt, tröja, vinterjacka, mysse, handskar och halsduk för ansiktet men redan efter typ tio minuter så hade jag is i ögonbrynen och halsduken var stelfrösen runt munnen och näsan där kondensen bildades.

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-12-2010, 16:34
          Länk hit: #29

Gäster

Kallaste jag upplevt var ett nyår i Sälen, det var mellan 33-35 minus hela veckan. Inte mycket skidåkning blev det. Här hemma har jag ett minne av att det var 28 minus en vecka i februari runt 88-89 nånstans, jag minns att jag jobbade på Saab fortfarande och bussen gick fortfarande bara till centrumSaab, så kring de åren var det och jag hade 3-4 km att gå till och från bussen varje dag. KALLT om man säger så, så det blev att man genade genom monteringen, så blev det mindre väg i det kalla.

Citera
          omk
          Inlägg 28-12-2010, 22:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag har ingen aning om vilket som varit det kallaste jag upplevt utomhus, MEN jag kommer ihåg vintern 94-95 inomhus !
          Då hade vi precis flyttat in i vårt 1a renoveringsobjekt (Landvetter) och maken hade slängt ut de gamla el-radiatorerna i köket (ni kommer ihåg dem ? Antingen glödheta eller iskalla ?) Vi eldade på som fasen i kaminer och sparspisen, men på morronen var det KALLT på undervåningen/köket. Många morgnar klev man ner för en allt kallare trappa och möttes i köket av en termometer på +5. HU !!!

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          sqrulan
          Inlägg 31-12-2010, 18:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

g.gif Minns inte exakt men 45 minus har jag varit med om. Hämta en kompis den nyårsnatten 3 mil bort på 80-talet, bilbränslet frös i min bil men vi fick tag på T-Röd (tror jag det var)??
          Vi kom hem tillsist och då vi kom in sa min kompis: Just ja! Jag fick ju en isglass av Stefan! Han plockade fram en isglass ur jeansbyxfickan helt otinad!!! ohmy.gif
          Gissa om vi skrattade för då släppte all oro!
          Det glömmer jag aldrig! slap.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 01:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon