Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plötslig fågeldöd?
          KRT
          Inlägg 10-01-2011, 23:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har mycket svårt att tänka mig att valar får dykarsjuka, eftersom de är anpassade att dyka upp och ner i olika tempo. Om man googlar hittar man förklaringar på varför valar INTE får dykarsjuka.
          Har också svårt att se käkben vibrera, men det är möjligt att så kan ske.

Så vitt jag har kunnat läsa mig till verkar det finnas ett flertal orsaker bakom strandningar, och eftersom sådana har förekommit under lång tid är det inte ens omöjligt att detta är ett naturligt beteende om inte speciellt evolutionärt smile.gif

Därmed inte sagt att mänsklig påverkan i haven kan vara orsaken i ett okänt antal av alla fall. Båtmotorer, oljeplattformar, "landscaping" etc har naturligtvis en påverkan på allt marint liv!!!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2011, 14:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

I så fall är hela filmen fejk vilket jag har svårt att tänka mig!! Det var inte bara påståenden utan en massa olika forskare och det visades både gasbubblor i blodet, inre blödningar, käkbensexperimentet, sändarförsök där de kollade den normala uppdykningshastigheten osv. osv. Jag är medveten om att mycket skit visas på tv och att det går att luras, men jag ser inte riktigt varför något så sannolikt skulle uppfinnas? Vad skulle universiteten ha för nytta av det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-01-2011, 15:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 14:07) *
          I så fall är hela filmen fejk vilket jag har svårt att tänka mig!! Det var inte bara påståenden utan en massa olika forskare och det visades både gasbubblor i blodet, inre blödningar, käkbensexperimentet, sändarförsök där de kollade den normala uppdykningshastigheten osv. osv. Jag är medveten om att mycket skit visas på tv och att det går att luras, men jag ser inte riktigt varför något så sannolikt skulle uppfinnas? Vad skulle universiteten ha för nytta av det?

Jag förmodar att det är det här med marinen(Flottan) vi pratar om? De har erkänt vid flera tillfällen att de legat bakom strandningar av valar osv(U.S Navy iaf)där de tränat ubåtsjakt i områden där valar varit aktiva så de förnekar det inte heller.
          Så på det sättet är inte den biten fejk men som sagt det är långt ifrån alla fall som har med den biten att göra och det är forskarna överens om men däremot hade det varit bättre att ha ett stort projekt som forskade om helheten än trettio pyttesmå som forskar om väldigt olika teser och där sedan slutresultaten inte kan samköras på ett bra sätt.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2011, 15:35
          Länk hit: #44

Medlem

Det måste finnas andra orsaker för valar strandade även innan sonaret uppfunnits, dock inte i så stora antal. Vissa exempel var väldigt tydliga, typ 16 strandade valar samma dag på samma strand precis där de haft ubåtövning i bukten. Lite svårt att förneka kanske.
          Vid ett annat tillfälle filmades en grupp valar som helt plötsligt började bete sig konstigt, vred sig i vattenytan. Efter ett tag dök ett fartyg upp och kontaktades av valforskarna, men deras svar var att det inte var någon fara, för de hade hållit det föreskrivna avståndet på 2km. Ljudvågorna kan färdas bra mycket längre än så under vatten.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-01-2011, 16:19
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 15:35) *
          Det måste finnas andra orsaker för valar strandade även innan sonaret uppfunnits, dock inte i så stora antal. Vissa exempel var väldigt tydliga, typ 16 strandade valar samma dag på samma strand precis där de haft ubåtövning i bukten. Lite svårt att förneka kanske.
          Vid ett annat tillfälle filmades en grupp valar som helt plötsligt började bete sig konstigt, vred sig i vattenytan. Efter ett tag dök ett fartyg upp och kontaktades av valforskarna, men deras svar var att det inte var någon fara, för de hade hållit det föreskrivna avståndet på 2km. Ljudvågorna kan färdas bra mycket längre än så under vatten.

Som sagt så i många fall har flottan tagit på sig ansvaret så det vet om inverkan på valar. Problemet är nog också om man ska se på det historiskt att nuför tiden valfärdar folk för att hjälpa till och få ut dem, på 1600 talet kanske det var speciellt men knappast några som brydde sig om att hjälpa valarna eller överhuvutaget bry sig om orsaken. Det är väl egentligen de senaste 50 åren som människan på allvar har börjat bry sig om strandade valar och därför är det svårt att veta om det är så mycket vanligare nu än förr. Sedan kanske man ska räkna det hela i relation till huvudpopulationen för i dagsläget är det överlag ont om valar men på tex 1600 talet var det vääääldigt mycke mer val i haven vilket i sin tur kan borga för mer valar på stränderna. VAd jag menar är helt enkelt att om en utav hundra valar strandar(rena huvudsiffror nu:-) och populationen är 1000 så innebär det 10 strandade men om populationen är 50000 istället så innebär det ju 500 strandade valar, nu pratar vi orsaker som inte har sonarrelaterade bakgrunder.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-01-2011, 19:02
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (theseraphim @ 11-01-2011, 16:19) *
          valfärdar

giggle.gif

Håller med, det var säkert ingen som brydde sig om att hjälpa dem förr, däremot skulle jag tro att de tog vara på kött/fett/ben osv så helt obemärkt kanske de inte strandade förutom i helt obebodda trakter

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-01-2011, 23:24
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 19:02) *
          giggle.gif

Håller med, det var säkert ingen som brydde sig om att hjälpa dem förr, däremot skulle jag tro att de tog vara på kött/fett/ben osv så helt obemärkt kanske de inte strandade förutom i helt obebodda trakter

Hoppas de inte käka dem då valspäck snabbt blir dödligt giftigt när det får ligga, Botulism heter giftet om jag inte minns helt fel. Nä obemärkt var det nog inte med någon medmänsklighet var det nog inte fråga om och någon bokföring av händelsen var nog tveksamt såvida det inte handlade om 200 kaskelotter som strandade på Smögen eller så.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-01-2011, 08:00
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För kännedom, Malmska valen. Långt innan ubåtarna dök upp.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          vildvittra
          Inlägg 19-01-2011, 18:44
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8436057.ab

nu är det kor också

Redigerat av vildvittra: 19-01-2011, 18:45

Citera
          theseraphim
          Inlägg 19-01-2011, 18:48
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (vildvittra @ 19-01-2011, 18:44) *

Ja fast inte oförklarligt utan av lunginflammation och inte alla på knall fall utan de kola vippen under flera dagar.

Citera
          vildvittra
          Inlägg 23-01-2011, 22:02
          Länk hit: #51

Medlem

http://www.dn.se/blogg/markligheter/

sillar i norge.....

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-01-2011, 22:51
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (vildvittra @ 23-01-2011, 22:02) *

I ett land som lever på fiske o petroleum som utvinns ur havet...suprise:-)

Citera
          vildvittra
          Inlägg 23-01-2011, 23:04
          Länk hit: #53

Medlem

vi får väl se, antar att provtagning på rutten fisk inte är så lätt...kanske fick galna fen-sjukan eller nåt
          jag tycker att det är lite ruggigt även om det alltid finns så bra naturliga förklaringar till allt...

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-01-2011, 23:20
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (vildvittra @ 23-01-2011, 23:04) *
          vi får väl se, antar att provtagning på rutten fisk inte är så lätt...kanske fick galna fen-sjukan eller nåt
          jag tycker att det är lite ruggigt även om det alltid finns så bra naturliga förklaringar till allt...

Givetvis är det ruggigt men massdöd av olika djur är ju ingen ny företeelse men nu spinner medierna detta till max. Hade det tex varit en månad mellan varje fall så hade vi nog inte läst om fallen i italien och norge hade varit en notis.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon