Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Levande grisar begravs!, Hur kan det få förekomma?!
          theseraphim
          Inlägg 10-01-2011, 12:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (*Stintan* @ 10-01-2011, 12:25) *
          Som vanligt ingen brist på självgodheten hos somliga. smile.gif Tänker ni försöka omvända rovdjuren också? blink.gif

Självklart fruktansvärt vidrigt det som sker i Sydkorea, och det är väl det tråden handlar om. confused.gif

JA dessa stygga rovdjur borde också inse att de borde bli veganer:-)

Citera
          smuleborg
          Inlägg 10-01-2011, 20:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Håller med, det som händer i Sydkorea är vidrigt.

Jag äter kött; KRAV-märkt (i stort sett bara handlat direkt från en KRAV-bonde på orten) eller vilt som jag köper från ett jaktlag jag litar på.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-01-2011, 21:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Snart bingo x) Det är åtminstone någorlunda komiskt hur alltid samma totalt verklighetsdistansierade och ogenomtänkta argument folk använder här. Som sagt, finns bättre ställen att investera sin tid och energi på xP

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-01-2011, 22:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

Som vanligt ingen brist på självgodheten hos somliga. smile.gif Tänker ni försöka omvända rovdjuren också? blink.gif
          Självklart fruktansvärt vidrigt det som sker i Sydkorea, och det är väl det tråden handlar om. confused.gif

varför ska man omvända rovdjur?
          vad har rovdjur med människor att göra??
          hur kan man öht jämföra människor med rovdjur???
          det är inga problem med andra trådar som hamnar ot och den här tråden dör nog utan att du behöver räta tillbaka den.
          smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-01-2011, 08:45
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (herkules @ 10-01-2011, 22:07) *
          varför ska man omvända rovdjur?
          vad har rovdjur med människor att göra??
          hur kan man öht jämföra människor med rovdjur???
          det är inga problem med andra trådar som hamnar ot och den här tråden dör nog utan att du behöver räta tillbaka den.
          smile.gif smile.gif smile.gif
          På vilket sätt rovdjur på något sätt är relevanta i diskussionen är det nog fler än du som undrar över x)

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-01-2011, 09:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Rovdjursfrågan hör väl samman med människans födointag. Skall man dela in djurriket i köttätare och växtätare hamnar människan fysiologiskt närmast köttätarna fast egentligen står vi nånstans mittemellan. Som de flesta djurarter.

Fast just detta har ju inte så mycket med mul- och klövsjukan i Sydkorea att göra.

Redigerat av Gossen Ruda: 11-01-2011, 10:01

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 11-01-2011, 11:06
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2011, 09:59) *
          Rovdjursfrågan hör väl samman med människans födointag. Skall man dela in djurriket i köttätare och växtätare hamnar människan fysiologiskt närmast köttätarna fast egentligen står vi nånstans mittemellan. Som de flesta djurarter.
          Gör vi verkligen? Med tanke på att vi levt som jägare och samlare i princip under hela vår livshistoria, där i genomsnitt 2/3 av kosten baserats på samlandet som bestod av vegetabilier, så tycker jag det låter som en underlig slutsats att dra. För andra än inuiter och ett fåtal andra kulturer så har tillgången på kött varit väldigt varierande och inte en tillräckligt säker födokälla för att basera sin diet på.

Redigerat av Nauti: 11-01-2011, 11:07

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 11-01-2011, 11:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2011, 09:59) *

Fast just detta har ju inte så mycket med mul- och klövsjukan i Sydkorea att göra.

att fråga om rovdjur ska omvändas till veganer är ju bara löjligt.
          vi kan tänka på att inte plåga djur, jag vet inte hur rovdjur tänker men så pass tänker de nog inte.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-01-2011, 12:10
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Nauti @ 11-01-2011, 11:06) *
          Gör vi verkligen? Med tanke på att vi levt som jägare och samlare i princip under hela vår livshistoria, där i genomsnitt 2/3 av kosten baserats på samlandet som bestod av vegetabilier, så tycker jag det låter som en underlig slutsats att dra. För andra än inuiter och ett fåtal andra kulturer så har tillgången på kött varit väldigt varierande och inte en tillräckligt säker födokälla för att basera sin diet på.

Man vet också att "grottmänniskan" gick över stock och sten för att få tag på kött och mycket av den tidigaste byteshandeln gick ut på att byta till sig grönsaker, nötter, fisk osv för att få kött. I dagens dietsverige finns det de som varsamt odlar myten om att urtidsmänniskan bara käka nötter och råg vilket de riktiga expertena inte menar är sanningen utan precis som Gossen Ruda skriver så är människan i grund o botten en allätare precis som många andra av dagens primater och det finns ju tydliga bevis på att de djur som är just det är de som utvecklar en mer utvecklad hjärna vilket idag kan ses på tex chimpanser som gärna tar sig en tugga kött då och då.
          Fast om man ser till grundfrågan i det här inlägget så har det egentligen inte så mycket med köttindustrin i sig att göra då det handlar om en regerings åtgärd för att förhindra en smittspriding.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-01-2011, 12:11
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är inte löjligare än att tro att man kan omvända alla människor till veganer. Tyvärr lär nog människan förbli det värsta rovdjuret av dem alla trots tankeförmågan. Beklagligt att du inte kan se kopplingen människa - rovdjur.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-01-2011, 12:21
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

jag orkar inte gå in i evighetsdiskussionerna här. Ja! jag har den dåliga smaken att äta gris, åt skinka på julbordet. Men jag anser att man i uppfödning ska sträva efter att minimera djurens lidande och slakta dom så snabbt och smärtfritt som möjligt. Fram till dess ska de leva under bra förhållanden.

att säga att vi äter ju och dödar djur ändå så det kvittar väl om de begraver grisarna levande är ju bara dumt! Dessutom är dessa åtgärder ganska hysteriska och onödiga. När svininfluensan slog till förra året slaktade man massa grisar i bla. Egypten men den typen av masslakt gjorde inge nytta för där sa läkarna att det var en virusstam som bara smittade grisar. Det är ett panikbeteende och dåligt omdöme de visar i Sydkorea just nu. Konstigt att de som säger sig värna djuren rycker på axlarna åt det???

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-01-2011, 12:24
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 11-01-2011, 12:11) *
          Det är inte löjligare än att tro att man kan omvända alla människor till veganer. Tyvärr lär nog människan förbli det värsta rovdjuret av dem alla trots tankeförmågan. Beklagligt att du inte kan se kopplingen människa - rovdjur.

Människan skulle allt kunna ordna med kött, fisk o fågel under bra förhållanden men då skulle vi behöva betala mer för råvaran vilket jag gladligen gör, själv så köper jag mycket lokalslaktat kött och sedan så fiskar jag en del själv(förvisso inte all fisk jag käkar men ändå en del).
          Ett stort problem är att många vill kunna köpa kött, fisk o fågel för ingenting och då får man också råvara från helt andra förhållanden(nu menar jag inte att alla i Argentina eller Italien är djurplågare för det finns säkert de som sköter sig exemplariskt där med).
          Fisket är i grund den lättaste frågan och här i Sverige skulle det innebära att i stort lägga ner hela yrkesfiskarkåren vilket egentligen inte skulle vara så mycket dyrare för staten då de redan öser bidrag över den branschen i dagsläget. Förvisso kommer vissa hävda att då kommer tjuvfisket öka men det kommer aldrig bli i den skala som yrkesfiskarna kör på.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-01-2011, 12:24
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Nauti @ 11-01-2011, 11:06) *

theseraphim har i stort sett framfört samma saker jag skulle framfört så varför upprepa detta? Undrar bara var du eller någon annan fått 2/3 ifrån? Det enda man med säkerhet har kunnat utläsa av födovalet från fornlämningar är köttdieten via krossade märgben och skrapmärken som visat att man karvat bord kött från benen. Låter mer som partiska efterkonstruktioner.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Samsara
          Inlägg 11-01-2011, 12:26
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

Hehe, jag tänkte skriva något ang. grisarna i Sydkorea. Men ansåg att tråden hade kommit lite ur vad den handlade om från början.

Men jag håller med det är fruktansvärt vidrigt vad som sker i Sydkorea, det är helt klart ett lidande för grisarna att dem begravs lidande och att man inte avlivar dem innan. Det kanske är rädsla och okunskap i Sydkorea som gör att dem gör så här? Men det är helt klart helt fel att man inte avlivar grisarna innan.

Jag tycker också att det är skrämmande att dem har hittat mul- och kövsjukan i Bulgarien hos ett vildsvin som dem sköt, så det kanske kommer ett nytt utbrott i Europa nu också?

Jag läste någonstans att någon skrev hur man avlivade grisar, i Sverige avlivar man dem med en narkosgas (?) och sen skållar dem med hett vatten, vet att det blev fel i somras på ett slaketeri i Skåne där grisarna inte fick tillräckligt med gas innan det heta vattnet kom.

Citera
          Ramoth
          Inlägg 15-03-2011, 17:56
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Nu när jag läst alla inläggen ångrar jag att jag aktualiserade den här tråden.
          Ber forumet om ursäkt!!! duh.gif

Redigerat av Ramoth: 15-03-2011, 18:03

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 03:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon