Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med odling/möblering på STOR takterass, Vad passar att odla för en nybörjare och hur ska vi möblera?
          psult
          Inlägg 09-01-2011, 12:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 37 565

Hej alla odlare!

Jag har lite funderingar på vad en riktig nybörjare kan odla på sin terass. Om ni har förslag på hur man kan möblera den och var på den man bör odla vad för något så vore jag också väldigt tacksam.

Vår lilla familj ska till nästa säsong flytta till en ny lägenhet där vi äntligen kommer att få en riktig terass att odla och umgås på.

Lägenheten ligger i zon 1 på östkusten ett par hundra meter från vattnet. Jag antar att det kommer att kunna blåsa en del (fjärde våningen).

Vi vill få det grönt ganska så omgående så snabbväxande klätterväxter vore nog på sin plats och sedan vill vi odla lite grönsaker och kryddor. Tomater, potatis, smultron, blåbär samt rosmarin, basilika och mynta. Vad finns det mer som man vill ha och som är lättodlat? Vinterförvaring är ett problem så antingen är det ettåriga växter eller så måste dom klara sig ute.

Det vore underbart att få lite tips när det kommer till vad som kan vara enkelt att odla, var på terassen och vad vi kan/bör ha för behållare. Jag misstänker att det kommer att kosta en halv förmögenhet om vi vill ha fina krukor i den omfattning som krävs så en tanke är att kanske bygga egna behållare. Har tittat en del på SIPs (självvattnande behållare) på diverse amerikanska sidor. Jag litar inte riktigt helt på att vi kommer att vara skötsamma och komma ihåg att vattna regelbundet...

Möblering är nästa sak vi måste fundera på. Tänkte försöka att köpa så mycket som möjligt på årets rea så vill ha en genomarbetad plan fram till sommaren. Vi vill ha ett "matbord", ett par stolar att sola i samt kanske ett cafébord för 2-4 personer. Kanske behöver man ett planteringsbord också? Terassen har tak fram till gissningsvis en halvmeter från räcket runt om hela lägenheten.

En tanke är att försöka att dela av långsidan i olika rum/avdelningar med spaljeer så att den inte upplevs som så lång.

Jag har gjort en snabbskiss av lägenheten, som ni ser så är terassen ganska så stor och ligger mot tre väderstreck så det borde väl gå att klämma in en hel del. Vattnet ligger mot sydost.

Bifogad fil  lgh_ovanifr_n.jpg ( 221.99k ) Antal nedladdningar: 103

Bifogad fil  lgh_sida.jpg ( 338.46k ) Antal nedladdningar: 101

/O

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon