Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Persika, hur förhindra för tidig blomning?
          rosita
          Inlägg 09-01-2011, 16:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Köpte ett persikoträd i höstas och vad jag kan se så har den redan knoppanlag unsure.gif

Hur gör jag för att förhindra för tidig blomning?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2011, 16:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

knoppanlag ska den ha, de bildas förra året. dock för att förhindra för tidig blomning så att dom dör av frost så ska man hålla trädet svalt och mörkt. granris, juteväv brukar funka bra för det ändamålet det är luftigt = svalt men täcker ändå lite mot solen = mörkt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-01-2011, 16:23
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Eller så låter man den blomma, och skyddar mot eventuell frost i stället

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2011, 16:31
          Länk hit: #4

Medlem

ja det funkar det också, då kan man använda sig av grön vinterväv eller vit fiberduk istället.

Citera
          rosita
          Inlägg 10-01-2011, 18:46
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för era tips och goda råd! När brukar persika blomma? Februari, eller?

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-01-2011, 23:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det varierar, men flera veckor och en månad för tidigt och innan plommonen (som annars är på gränsen till för tidiga). Jag brukade skugga mitt persikoträd från slutet av mars till dess att plommonen blommade. det fungerade, zon 3.

Frostrisken är en sak (mina persikoblommor pajade också vid högre temperaturer än minusgrader) och insektstiden är en annan. Persika har en tendens att blomma innan insekterna vaknar, särskilt om de står i full sol.

Sätter man en sälg i närheten ökar man chansen att till sig få de övervintrande, tidiga humlorna och andra viktiga tidiga pollinatörer till sig - levande.

Redigerat av Cilla: 10-01-2011, 23:43

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-01-2011, 15:18
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Cilla @ 10-01-2011, 23:39) *
          Det varierar, men flera veckor och en månad för tidigt och innan plommonen (som annars är på gränsen till för tidiga). Jag brukade skugga mitt persikoträd från slutet av mars till dess att plommonen blommade. det fungerade, zon 3.

Frostrisken är en sak (mina persikoblommor pajade också vid högre temperaturer än minusgrader) och insektstiden är en annan. Persika har en tendens att blomma innan insekterna vaknar, särskilt om de står i full sol.

Sätter man en sälg i närheten ökar man chansen att till sig få de övervintrande, tidiga humlorna och andra viktiga tidiga pollinatörer till sig - levande.

mitt persikoträd blommade har jag för mig blommade mitten av feb till början av april beroende på väder. nu är det borta av att jag fick grentorka på det tråkigt nog. zon 1-2 soligt men oskyddat läge.

att man inte tänkt på det, smart med att sätta en sälg i närheten tummenupp.gif det är ju inte min tråd men jag tackar ändå för tipset. det ska jag göra nästa gång jag sätter persika. på vilket avstånd tycker du man ska ha persikan och sälgen på?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-01-2011, 15:32
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (flaxss @ 11-01-2011, 15:18) *
          mitt persikoträd blommade har jag för mig blommade mitten av feb till början av april beroende på väder. nu är det borta av att jag fick grentorka på det tråkigt nog. zon 1-2 soligt men oskyddat läge.

att man inte tänkt på det, smart med att sätta en sälg i närheten tummenupp.gif det är ju inte min tråd men jag tackar ändå för tipset. det ska jag göra nästa gång jag sätter persika. på vilket avstånd tycker du man ska ha persikan och sälgen på?

Sälgar blir ju ruskigt stora, så man får nog inte sätta den för nära. Tanken är ju väldigt smart, det kanske finns någon mindre buske eller liknande som också blommar tidigt och lockar till sig humlor?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-01-2011, 16:12
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 15:32) *
          Sälgar blir ju ruskigt stora, så man får nog inte sätta den för nära. Tanken är ju väldigt smart, det kanske finns någon mindre buske eller liknande som också blommar tidigt och lockar till sig humlor?

ja det var det jag funderade att dom blir ju stora, dock dom kanske inte bli lika stora under torra förhålladen (har torrt i trädgården) ?. annars finns ju Hängsälg den blir nog mindre men den är kanske inte lika lockande får humlorna.

Citera
          rosita
          Inlägg 11-01-2011, 18:15
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Cilla @ 10-01-2011, 23:39) *
          Persika har en tendens att blomma innan insekterna vaknar, särskilt om de står i full sol.

Jag har bon till solitärbin alldeles i närheten av persikoträdet, så jag hoppas att dessa gör nytta tidig vår. yes.gif

--------------------
          Rosita zon 1

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 14-01-2011, 17:56
          Länk hit: #11

Gäster

Ser i din profil att du bor i Ängelholm, vet inte hur tidigt trädet blommar där. Jag har mina träd solitära och nära kylande havsvatten, så om blomknopparna väl har klarat vinterkölden brukar de klara sig när de blommar i slutet av april, början av maj. Har du spaljerat mot vägg är det viktigt att du skuggar trädet med väv. Finns inga insekter kan du vara humla själv med en finhårig liten pensel.

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-01-2011, 18:38
          Länk hit: #12

Medlem

En sälg inom en kilometers avstånd räddar många humlor och bin som ger utdelning i hela området. Kämpa för att sälg inte ryker i gallringar i era bostadsområden och på allmänna ställen, och plantera i trädgårdar där ni kan! http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/salg.htm

Att flera kontinenter har problem med pollinering av sina födogrödor är inte att leka med. Det drabbar inte bara honungsproducenterna (förr kom mycket honung från Kina, nu ingenting pga att bina inte klarar sig), det märks också på produktion av spannmål, bönor och grönsaker av alla slag. Nu har problemet också blivit märkbart i Sverige. Orsakerna är flera, växtgifter påverkar starkt liksom att vilda områden med blom försvinner (i Sverige observeras nu bidöd i juli, de svälter) samt att de viktiga tidiga vårblommarna som sälg tas bort i urbana miljöer så att pollitörerna från säsongstart blir färre. Ett vildbi och en humla måste ha mat inom kort tid efter uppvaknandet, annars dör de.

Sälgen är visserligen inte ett av de större trädslagen, men de blir ca 10 meter höga som fullvuxna. Växer gärna flerstammigt men kan också mycket lätt gallras ur till enstammigt träd. Trädgårdar med ett lite vilt hörn borde ha minst en sälg! När den blir för stor startar man om den genom att kapa den. Rotskott? Nejdå, bara skott från stubben.

De största sälgarna är naturligtvis de som räddar flest humlor och bin och andra tidigvaknande pollinatörer, men mindre tidigblommande vide-varianter finns. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/welcome.html

Sälg i vårblom - Nordens mimosa

Så kan sälg se ut på hösten:

Ofta får jag frågan om vad detta är för exotisk växt någon har observerat, eller har i den nya trädgården.

På det unga trädet och grenarna är färgen starkt grön med silvrigt överdrag. Vid regn och våta väder ger de yngre stammarna ett grönt intryck, särskilt på vintern när de är våta.
          Det är sälg.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 18:58
          Länk hit: #13

Moderator

Dessutom är sälg ett uppskattat träd för hackspettar. Jag prioriterar faktiskt sälg relativt högt när jag gallrar, när de tar trädform tycker jag dom är väldigt trevliga. Både bark, löv och grenuppbyggnad är väldigt speciella. Och jag vet inte om det enbart beror på att jag har mycket sälg, men jag har även väldigt mycket humlor här.

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-01-2011, 19:25
          Länk hit: #14

Medlem

Kul att du skriver det, grenuppbyggnaden. Sedan jag började förstå sälgen lite mer så uppskattar jag den allt mer. Det är ett mycket vackert träd under alla säsonger!

Sälg i vinterdräkt, avlövad.

Snabbväxande och härdigt är det, dör snabbt gör det också (i trädvärlden är livslängden 70 år en kort tid och träd med så kort livslängd når snabbt sin fulla storlek). Träd som snabbt bryts ned älskas av svampar, insekter och fåglar (om det finns tillräckligt många långsamväxande träd gillar de dem också, för då finns alltid både levande, döende och död ved någonstans).

Man kan ha sälg som buskar också, och ta bort ett par av de äldsta när de blir för höga. Det tar några år innan de blommar dock, och ställer man dem i god jord kan de växa ett bra tag innan de blommar.

Hyfsat lätta att föröka med sticklingar, men säkrast är att gräva upp. Och som sagt man behöver inte vara rädd för rotskott som med många andra salixarter.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2011, 19:42
          Länk hit: #15

Moderator

CITAT (Cilla @ 15-01-2011, 19:25) *
          Hyfsat lätta att föröka med sticklingar, men säkrast är att gräva upp. Och som sagt man behöver inte vara rädd för rotskott som med många andra salixarter.

Visst, inga rotskott, men stubbskotten kan faktiskt bli besvärande. Ute på mitt gärde har jag en del stora sälgbuskage, och dom är helt omöjliga att bli av med. Efter att dom kapats en gång, så kommer det mängder med skott, både från stubben och från ytliga rötter. Älgen blir ju glad i och för sig.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-01-2011, 20:09
          Länk hit: #16

Medlem

jag har bara två salix arter, Kastanjevide och en okänd som blivit ned klippt hårt vid flytt och den har inte växt alls så bra.

Kastanjevide är tagan från sticklingar från mina föräldras buske, och har inte blivit så stor än. hade innan en skruvpil, men den fick svarta grenar och dog efter ett par somrar.

men det finns pilar nära trädgården så då borde det göra nytta för även min trädgård.

bild på min okända, kan det vara en Rödvide ? eller en Korgvide ?
          Bifogad fil  21643330.jpg ( 182.63k ) Antal nedladdningar: 42

(ber om ursäkt att jag skriver om pil i din persika-tråd).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon