|
vad ska jag välja ?, vilken liknar mest Olivträd, tycker ni? |
|
|
|
18-01-2011, 14:18
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Hejsan
jag ska till våren-sommaren skaffa en lott till, och vill försöka göra det en bit av södra Europa.
och då tänkte jag mig såklart att plantera någon form av buskträd eller träd som liknar olivträd.
jag vet vilka som har silvrigablad och som liknar olivträd, men jag har inte odlat alla. vad tycker ni som har dom ? har ni bild på dom ?
dessa funderar jag på
Elaeagnus angustifolia - Smalbladig silverbuske
fördel - får oliv likande frukter och blommor. nackdel - har taggar, vet inte hur den är med rotskott ?
Pyrus salicifolia - Silverpäron
fördel - mest olivlik i formen kanske? nackdel - för stora blommor och frukter, pendula formen ger inte olivkänsla för mig. vanlig form är väl inte så vanlig ?, blir stor beroende på underlag och hur den är ympad.
Salix alba var sericea - Silverpil
fördel - bladen är ju ganska lika kanske ? nackdel - blir stor, får fluffiga blommor.
Hippophaë rhamnoides - Havtorn - havtorn har jag själv i trädgården, så den tror jag nog inte det blir.
fördel - bladen är väl ganska lika. nackdel - taggig, skjuter rotskott, orangea frukter.
så vad tycker ni, ni som har dom ? bilder ?
jag vill som sagt ha den som liknar absolut mest. och på en lott kanske det inte är bra med nått som är allt för aggressiv med rotskott. läget är zon 3-4 öppet men soligt jorden är både lite sandig och lite lerig.
|
|
|
|
|
18-01-2011, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Silverpäron är ju det man brukar kalla för Nordens olivträd. Jag har ett och jag kan då inte säga att det växer i en så där rasande takt. Jag köpte ett när de reade ut på hösten och mitt är kasnke inte det mest exemplariska i formen och det är därför heller inte så hängande i grenarna. De små frukter det har fått har på mitt lilla träd varit i större olivstorlek. Du kanske får "misshandla" trädet lite så att det inte blir för stort och inte får för stora frukter.  Men det är i alla fall ett otroligt vackert träd! Köte det till min bror och när han flyttade 7 år efter han fått trädet så hade han gärna velat gräva upp det för att det var så fint men han valde att låta det stå kvar trots allt. Här är ju ett silverpäron som jag tycker är rätt "olivträd-aktigt".
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
18-01-2011, 17:13
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Alla du nämner har något som påminner om olivträd. Om man också beaktar stammens struktur och hur de brukar växa och behandlas i olivodlingar i södra Europa så kan man också tänka sig att lägga till hamlad pil eller sälg, eller till och med en vindruvsranka som man beskär hårt och som får det lite knotiga, pfta lätt lutande växtsättet med en stam och ungskott från det, samt ätliga bär.
Slår mig att du skulle kunna ha oliv också. Om du är beredd att flytta in det när temperaturerna understiger 5 grader. Ett ställe med snyggt kantad jordgrop där du ställer ned krukan på våren och tar upp på hösten. I höstas såg jag exemplar i handeln soom var lite drygt 2 meter höga och stamtjocklekar grövre än en hand kan greppa som kostade 500 kr.
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2011, 17:53
|
Medlem

|
CITAT (Peztis @ 18-01-2011, 16:19)  Silverpäron är ju det man brukar kalla för Nordens olivträd. Jag har ett och jag kan då inte säga att det växer i en så där rasande takt. Jag köpte ett när de reade ut på hösten och mitt är kasnke inte det mest exemplariska i formen och det är därför heller inte så hängande i grenarna. De små frukter det har fått har på mitt lilla träd varit i större olivstorlek. Du kanske får "misshandla" trädet lite så att det inte blir för stort och inte får för stora frukter. Men det är i alla fall ett otroligt vackert träd! Köte det till min bror och när han flyttade 7 år efter han fått trädet så hade han gärna velat gräva upp det för att det var så fint men han valde att låta det stå kvar trots allt. Här är ju ett silverpäron som jag tycker är rätt "olivträd-aktigt". jag har ju bara sett blommor, blad. inte så mycket av frukten. så då kanske det inte är så farligt med fruktstorleken då. visst är det vackert, det är kanske just blomningen som inte känns så olivigt. men helt exakt går det inte att hitta. det var ett vackert litet silverpäron du hittade, det är nog lite det utseende jag är ute efter. får ta och spara bilden. tack för bildlänken
|
|
|
|
|
18-01-2011, 18:03
|
Medlem

|
CITAT (Cilla @ 18-01-2011, 17:13)  Alla du nämner har något som påminner om olivträd. Om man också beaktar stammens struktur och hur de brukar växa och behandlas i olivodlingar i södra Europa så kan man också tänka sig att lägga till hamlad pil eller sälg, eller till och med en vindruvsranka som man beskär hårt och som får det lite knotiga, pfta lätt lutande växtsättet med en stam och ungskott från det, samt ätliga bär.
Slår mig att du skulle kunna ha oliv också. Om du är beredd att flytta in det när temperaturerna understiger 5 grader. Ett ställe med snyggt kantad jordgrop där du ställer ned krukan på våren och tar upp på hösten. I höstas såg jag exemplar i handeln soom var lite drygt 2 meter höga och stamtjocklekar grövre än en hand kan greppa som kostade 500 kr. Jo dom har ju nåt som liknar oliv, frågan är ju vilken som är mest lik. stammens struktur har jag inte funderat så mycket på. det borde man ju ockås göra. för jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt. en hamlad/eller alt hårt beskärd silverpil hade man ju kunnat skapa nåt vackert. men så är det ju blommorna på salixs som tar emot lite. och jag är lite rädd för storleken på en odlingslott. Apotekarnsträdgård köpte ju en pil som skulle likna oliv. har du några tips eller länksidor där man kan kolla olika beskärnings typer ? jag har ju riktiga oliver i krukor, som trivs bra och den ena är faktiskt i fullblom just nu i fönstret. men är rädd att folk skulle sno den kanske och blir kanske tung att bära en rejäl oliv fram och tillbaka från lotten. att plantera nåt som kan stå där utan extra skötsel och bli gammal och utvecklas är nog nåt som det får bli.
|
|
|
|
|
18-01-2011, 18:18
|
Medlem

|
CITAT (Cilla @ 18-01-2011, 17:13)  I höstas såg jag exemplar i handeln soom var lite drygt 2 meter höga och stamtjocklekar grövre än en hand kan greppa som kostade 500 kr. var det rea ? det måste ju annars ha varit ett väldigt bra pris.
|
|
|
|
|
18-01-2011, 19:19
|

Medlem

|
Hej, det är nog mest om du snabbt, dvs inom 10 år, vill få ett träd att se lite gamnmalt ut trots späd ålder, som pil är bra. Skär man regelbundet in den kraftigt blir de inte blommande och inte eller rotskottsbildande. Men hamlad pil jämfört med något annat som kan få växa till sig lite mer arttypiskt och bära frukt, är kanske inte det roligaste. Dock tycker jag ofta att det är spännande med den fantasi som skapas i koloniträdgårdar där utrymmet tvingar fram ovanliga grepp, som det är att hamla en pil till pytteliten storlek.
Jag har beskurit slån och fått dem att likna små träd, men de liknar inte helt olivträd, förutom frukterna då. Jag undrar om man inte med havtorn skulle kunna stamma upp och få dem att se ut som träd. Frukterna/bären beskriver du som ett minus, för mig vore det nog ett plus. Fast det måste ju två individer till då förstås.
Ibland är det lite orättvist att försöka en art se ut som en annan... Alla växter du nämner kan bli spännande på sina egna meriter.
Gillar man inte silverpäronens frukter så är det bara att plocka av dem innan de blir stora. Någon som kommit på vad man kan göra med dem?
--------------------
|
|
|
|
|
18-01-2011, 19:52
|
Medlem

|
Havtorn har jag i trädgården som jag tycker jag har fått fin, jag gillar den jätte mycket iallafall.
havtorn2010.jpg ( 940.58k )
Antal nedladdningar: 93men jag har kollat på fler bilder på pil och visst börjar jag gilla pilen mer och mer, såfall blir det ju ev silverpil. hur ser silverpilen ut på barkfärgen på unga skott ? det har du såklart rätt i att dom alla har bra egenskaper och alla är vackra på sitt sätt. smalbladiga silverbusken är nog den jag har minst erfarenhet av, någon som har den eller vill berätta nått mer om den ? men en buske är kanske svårt att forma till nåt mer trädlikt. såhär skulle jag vilja att odlingslotten såg ut (hur man nu kan skapa nåt likande på liten yta vet jag inte). http://emp.byui.edu/SATTERFIELDB/Olive%20T...orticulture.htmhttp://www.cn-control.com/images/uploads/7...rties%20001.jpgmen det är ett svårt val, just nu är valet mellan silverpil och silverpäron. men jag gillar nog silverbuskens blommor och frukt mer. men tror dom andra är lättare att forma och få en snygg karaktär på.
|
|
|
|
|
18-01-2011, 23:54
|

Medlem

|
Ja, tyvärr är ju stora delar av Sydeuropas olivträd stympade... Det tycker också flera av mina odlarvänner, som har olivlundar där och som ofta blir de enda som inte stympar med grova snitt, men som småsnittar och ibland tom hamlar... ;-) Oavsett det - vilken art du ska välja vet jag inte, de har fördelar allihop. Men snabbast att bli tjockstammig och klara bra att skäras in ordentligt och totalt är nog pil ändå. Av vitpilarna finns flera, men Salix alba var sericea är den vanligaste och den får härligt guloranga årsskott, som är särskilt lysande på vintern när inte andra färger skräller i naturen. Finns som E-planta, sorten kallas 'Vinterglöd', http://www.eplanta.com/Salix_alba_Vintergl..._Vinterglod.asp.
--------------------
|
|
|
|
|
19-01-2011, 08:31
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
CITAT (flaxss @ 18-01-2011, 19:52)  Havtorn har jag i trädgården som jag tycker jag har fått fin, jag gillar den jätte mycket iallafall.
havtorn2010.jpg ( 940.58k )
Antal nedladdningar: 93men jag har kollat på fler bilder på pil och visst börjar jag gilla pilen mer och mer, såfall blir det ju ev silverpil. hur ser silverpilen ut på barkfärgen på unga skott ? det har du såklart rätt i att dom alla har bra egenskaper och alla är vackra på sitt sätt. smalbladiga silverbusken är nog den jag har minst erfarenhet av, någon som har den eller vill berätta nått mer om den ? men en buske är kanske svårt att forma till nåt mer trädlikt. såhär skulle jag vilja att odlingslotten såg ut (hur man nu kan skapa nåt likande på liten yta vet jag inte). http://emp.byui.edu/SATTERFIELDB/Olive%20T...orticulture.htmhttp://www.cn-control.com/images/uploads/7...rties%20001.jpgmen det är ett svårt val, just nu är valet mellan silverpil och silverpäron. men jag gillar nog silverbuskens blommor och frukt mer. men tror dom andra är lättare att forma och få en snygg karaktär på. Hej! Jag har en smalbladig silverbuske i trädgården, med den sandblandade jorden jag har så borde den trivas men den har inte riktigt kommit igång. Den är lite spretig=buskig i växtsättet men vackert bladverk. Kan nog ta ett tag att stamma upp den till något som liknar ett litet träd...
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
19-01-2011, 18:50
|
Medlem

|
CITAT (Cilla @ 18-01-2011, 23:54)  Av vitpilarna finns flera, men Salix alba var sericea är den vanligaste och den får härligt guloranga årsskott, som är särskilt lysande på vintern när inte andra färger skräller i naturen. Finns som E-planta, sorten kallas 'Vinterglöd', http://www.eplanta.com/Salix_alba_Vintergl..._Vinterglod.asp. den var vacker den sorten, fast sorten vinterglöd är nog för färgstark för detta ändamål. tack för dina svar jag får försöka komma fram till nått får kolla ockås vad som går att hitta i närheten. CITAT (irdalen @ 19-01-2011, 08:31)  Hej! Jag har en smalbladig silverbuske i trädgården, med den sandblandade jorden jag har så borde den trivas men den har inte riktigt kommit igång. Den är lite spretig=buskig i växtsättet men vackert bladverk. Kan nog ta ett tag att stamma upp den till något som liknar ett litet träd... det måste jag ha missat, såg jag den ? hur olivig tycker du den ser ut ? har den skickat mycket rotskott ? dock vill den bli som en buske blir det kanske svårt att få den trädformad. den ska tydligen dofta när den blommar har jag läst och frukterna är ätliga.
Redigerat av flaxss: 19-01-2011, 18:49
|
|
|
|
|
24-01-2011, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 350
Medlem nr: 17 736

|
Vill du ha en liten? Salix Boydii.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 00:32
|

Medlem

|
Nu har jag blivit med både silverbuskar och ett silverträd, dvs uppstammad dito. Fantastiskt vitt grenvererk. SYYYYLvassa tornar i alla längder.
Ska bli spännande att se hur de utvecklas på torrt, blåsigt och stundtals Östersjöstänkt ställe!
Dessutom hittade jag tysk sort av havtorn, som blev ett måste att komplettera mina svenska Romeo och Julia med. Silverfärg så det stänker om det!
--------------------
|
|
|
|
|
22-04-2011, 09:57
|
Medlem

|
CITAT (Cilla @ 22-04-2011, 01:32)  Nu har jag blivit med både silverbuskar och ett silverträd, dvs uppstammad dito. Fantastiskt vitt grenvererk. SYYYYLvassa tornar i alla längder. bild bild !! om du har vill gärna se bilder har inte bestämt mig än vad jag vill ha, velar fram och tillbaka hela tiden. CITAT (pebblelake @ 24-01-2011, 20:10)  Vill du ha en liten? Salix Boydii. den är väldigt vacker den salixen iförsig, men tror det måste bli större än den. och gärna inte alltför seg tillväxt, dvs så man ändå kan forma den.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
finns det inte risk med att fåglar sprider Elaeagnus överallt? Det händer här. JAg är trött av att föröska gräva upp dem inne i regnskogen där de inte hör hemma.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:36
|

Medlem

|
Tar de sig verkligen, är det inte bara frön som gror en kortare tid? Du vet, som ekollon som gror som sjutton och som närapå aldrig överlever. Eller lönn, där tusentals kan gro och någon överleva.
--------------------
|
|
|
|
|
23-04-2011, 01:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Förvånansvärt många tar sig ordentligt tyvärr Cilla, men visst är det många som säkert dör med. Tur det. Många är så man kan dra upp dem relativt lätt i ett litet stadie, men sen är det alltid några som man måste ta till såg eller grensax och lite ogräsmedel för att få bort av de. Men det är ändå så pass många att skulle det fortsätta i denna takt så kommer vi få en mixad rregnskog bestående av mest exotiska arter. Mest problematiska är Elaeagnus arter, cotoneaster arter, Lagerblads Laurus, Hedera och Acer. Varav de fyra första är fågelspridda.
|
|
|
|
|
23-04-2011, 09:33
|
Medlem

|
just hos mig är nog risken liten för en större spridning i skogen, dels är det mycket samhälle innan man kommer till skogen. dels där denna ev silvriga växt ska stå rensas det och grävs om mycket (i hela området).
säkert finns den på vissa platser förvildad i mindre antal, men den har ju odlas länge i sverige utan att bli ett hot (?), eller finns det uppgifter att det är en buske man ska akta sig för ?
|
|
|
|
|
07-05-2011, 16:02
|
Medlem

|
nu har jag bestämt mig eller rättare sagt köpt ett. det blev ett silverpäron hittade ett fint (lite härjat) exemplar med fin tjock stam på jobbet.
har det i kruka nu och undrar en sak, är det någon som övervintrat silverpäron i kruka i zon 3-4 ? dog det eller funkade det ? vintertemperaturen ligger på -20c/-25c.
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-05-2011, 16:36
|
Gäster

|
Inte i kruka men på friland här i zon 2-3 dog mitt silverpäron efter förra vintern. Det var ordentligt etablerat, fyra år sedan plantering men ändå....jag saknar mitt silverpäron eftersom det var en så extremt vacker form på just dethär exemplaret. Det var ympat om det möjligen hade med saken att göra.
Skall försöka igen när jag hittar ett likvärdigt exemplar.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|