CITAT (malcolm @ 19-01-2011, 15:11)

Jag står också i begrepp att sälja guld och har beställt ett kuvert från SMS-guld som verkar betala bra. Det handlar om en halskedja och två förlovningsringar som jag inte vill ha kvar och nu när ekonomin är ansträngd kan det bli ett tillskott i kassan.
Undrar om det var i programmet plånboken de pratade om att sälja guld. Det har tydligen blivit en ny affärsverksamhet att köpa guld från privatpersoner och de varnade för att man kan bli lurad.
Det som hänt en del personer var att de skickat smyckena till ett företag som hade ett högt grampris men sedan tyckt att de fått för färre gram än de trodde. De misstänkte att vikten inte stämde med verkligheten.
Man skall nog kolla mycket noga innan man skickar något. Försändelsen behöver ju vara försäkrad också då det händer ibland att saker försvinner på posten.
CITAT (Skruttis @ 19-01-2011, 17:13)

Tack för all information ni ger mig!
Jag har bl a kollat SMS-guld men vad jag förstår så är det bara guldvikten de är intresserade av. Inte vad det är för typ av smycke.
Verkar vara fördelaktigare i mitt fall att sälja som just smycke.
Vad jag sett så verkar det som om Svenska Guldreserven ha bäst pris just nu på rent guld.
Det lutar åt att jag får knata runt till några guldsmedsaffärer samt pantbanken (den finns bara en i mitt närområde) och jämföra.

Kanske auktionskammaren tar emot smycket till försäljning?
En del guldsmeder tar betalt för att värdera så det gäller nog att man är beredd att sälja till dom eller åtminstone säger att man är det för att de inte skall ta betalt för tjänsten.