Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sälja guldsmycken, Till vem?
          Skruttis
          Inlägg 19-01-2011, 08:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Jag har ett par guldsmycken jag vill sälja. Ett är bara guld och det andra är ett hänge med en sten i.
          Har googlat runt en del och ser att det skiljer en hel del i priser.
          Då pengarna ska gå till välgörande ändamål är jag angelägen om att få ut högsta möjlig ersättning.
          Hur gör jag med hänget? Är det bäst att sälja som smycke och inte guldklump med påhäng?

Någon här som kan tipsa mig om hur jag ska göra?

Skicka gärna PM om ni inte vill "diskutera" det här i tråden.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Red Top
          Inlägg 19-01-2011, 10:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Du kanske kan låta en guldsmed värdera smyckena innan du säljer dem. Smycket i sig kan ju vara mer värt än själva guldets värde.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Malvia
          Inlägg 19-01-2011, 10:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Kolla med pantbankerna.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-01-2011, 11:09
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det var ett reportage för ett tag sedan, där de fick sina guldföremål värderade hos olika guldköpare. Värdet varierade väldigt mycket mellan de olika ställena, men jag minns inte var reportaget gjordes tyvärr. Förmodligen någon av de större dagstidningarna.

Edit: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/stor-...killnad-pa-guld

Redigerat av Huggorm: 19-01-2011, 11:15

Citera
          Irene_L
          Inlägg 19-01-2011, 11:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag kan inget om detta men jag såg att det diskuterades på Allt om Trädgårds forum:
          Sälja guld

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-01-2011, 13:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Ett arbetat smycke är alltid värt mer än viktpriset. Om man får betalt bara per gram ska du bara sälja "skrot"guld som trasiga smycken, släta ringar, tandguld.
          Även pantbankerna betalar efter vikten, vad jag vet.

Det kan nog vara värt att sätta dig och ringa runt lite för att få bästa pris.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 19-01-2011, 14:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Ja få smyckena (åtminstone hänget!) värderat. En del guld-butiker köper in och säljer antika och "vintage"-smycken. Efter värderingen kan du alltid överväga att annonsera ut smyckena. Det finns en hel del samlare av äldre guldsmycken.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Skruttis
          Inlägg 19-01-2011, 15:01
          Länk hit: #8

Medlem

Tack alla ni för era svar! thanks.gif
          Inget är trasigt så då är det dumt att sälja för enbart grampris då, enligt er.
          Stenen som sitter i hänget har jag ingen aning om vad det är. Jag kan inte se skillnad mellan äkta eller glasbit ärligt talat.
          Frågan är om det går att lita på värderingen som en guldsmedsbutik gör? Är det kanske nästan nödvändigt att knata in till flera och fråga?
          Tack för tipset om pantbanken också. Den hade jag inte tänkt på som ev köpare.

Stort tack igen, för ert engagemang!

--------------------
          Zon 3

Citera
          malcolm
          Inlägg 19-01-2011, 15:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag står också i begrepp att sälja guld och har beställt ett kuvert från SMS-guld som verkar betala bra. Det handlar om en halskedja och två förlovningsringar som jag inte vill ha kvar och nu när ekonomin är ansträngd kan det bli ett tillskott i kassan.

Citera
          Alba
          Inlägg 19-01-2011, 16:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Skruttis @ 19-01-2011, 15:01) *
          Tack alla ni för era svar! thanks.gif
          Inget är trasigt så då är det dumt att sälja för enbart grampris då, enligt er.
          Stenen som sitter i hänget har jag ingen aning om vad det är. Jag kan inte se skillnad mellan äkta eller glasbit ärligt talat.
          Frågan är om det går att lita på värderingen som en guldsmedsbutik gör? Är det kanske nästan nödvändigt att knata in till flera och fråga?
          Tack för tipset om pantbanken också. Den hade jag inte tänkt på som ev köpare.

Stort tack igen, för ert engagemang!

Jag tycker du ska be om värdering i flera affärer.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 19-01-2011, 16:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

På pantbanken får du i första skedet guldvärdet, efter en viss tid säljs smycket på auktion om det inte hämtas ut igen, säljs det då för en högre summa än vad du fått för det får du mellanskillnaden minus pantbankens avgift, så var det i alla fall här för några år sedan.
          Jag sålde lite smycken där för ett antal år sedan och då var det förmånligare än att sälja till guldsmedsbutikerna om man ville ha kontanter.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 19-01-2011, 17:13
          Länk hit: #12

Medlem

Tack för all information ni ger mig!

Jag har bl a kollat SMS-guld men vad jag förstår så är det bara guldvikten de är intresserade av. Inte vad det är för typ av smycke.
          Verkar vara fördelaktigare i mitt fall att sälja som just smycke.
          Vad jag sett så verkar det som om Svenska Guldreserven ha bäst pris just nu på rent guld.

Det lutar åt att jag får knata runt till några guldsmedsaffärer samt pantbanken (den finns bara en i mitt närområde) och jämföra.

thanks.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 20-01-2011, 21:11
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Finns en del som säljer sina smycken på Tradera. De har viktuppgifter och vad det är för pärla och där kan du lägga ett pris som du inte vill sälja under.

Tro inte nu att jag har något med Tradera att göra, jag är endast en säljare och köpare, sitter ibland och kollar vad som finns, ser då detta.

Sedan brukar ju dagstidningen annonsera om det kommer någon uppköpare till närmaste stad och då kan man gå dit. Här där jag bor brukar de komma till hotellet och sitta en hel dag och de brukar köpa guld, silver och gamla mynt. Jag sålde guld för ca 2 år sedan och fick då dagspriset.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Christa
          Inlägg 20-01-2011, 21:20
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (malcolm @ 19-01-2011, 15:11) *
          Jag står också i begrepp att sälja guld och har beställt ett kuvert från SMS-guld som verkar betala bra. Det handlar om en halskedja och två förlovningsringar som jag inte vill ha kvar och nu när ekonomin är ansträngd kan det bli ett tillskott i kassan.

Undrar om det var i programmet plånboken de pratade om att sälja guld. Det har tydligen blivit en ny affärsverksamhet att köpa guld från privatpersoner och de varnade för att man kan bli lurad.

Det som hänt en del personer var att de skickat smyckena till ett företag som hade ett högt grampris men sedan tyckt att de fått för färre gram än de trodde. De misstänkte att vikten inte stämde med verkligheten.

Man skall nog kolla mycket noga innan man skickar något. Försändelsen behöver ju vara försäkrad också då det händer ibland att saker försvinner på posten.

CITAT (Skruttis @ 19-01-2011, 17:13) *
          Tack för all information ni ger mig!

Jag har bl a kollat SMS-guld men vad jag förstår så är det bara guldvikten de är intresserade av. Inte vad det är för typ av smycke.
          Verkar vara fördelaktigare i mitt fall att sälja som just smycke.
          Vad jag sett så verkar det som om Svenska Guldreserven ha bäst pris just nu på rent guld.

Det lutar åt att jag får knata runt till några guldsmedsaffärer samt pantbanken (den finns bara en i mitt närområde) och jämföra.

thanks.gif

Kanske auktionskammaren tar emot smycket till försäljning?

En del guldsmeder tar betalt för att värdera så det gäller nog att man är beredd att sälja till dom eller åtminstone säger att man är det för att de inte skall ta betalt för tjänsten.

Citera
          Suz
          Inlägg 20-01-2011, 21:25
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Jag vet inte riktigt var du bor men....(om inte annat till dig Malcolm) i Huddinge finns en guldbutik (inte guldfynd) där jobbar min syssling (guldsmed sedan många herrans år) och han är ärlig av bara sjuttsiken! Jag rekommenderar att gå till honom och fråga värdet! Är det skräp säger han det...är det värdefullt säger han det och dessutom, vart någonstans ni kan få mest pengar för det!

--------------------
          Zon II

Citera
          netha
          Inlägg 20-01-2011, 22:16
          Länk hit: #16

Gäster

Jag skulle aldrig skicka mitt guld til försäljning per post.
          Det jag sålt har jag gått till guldsmeden med ... fått se när han väger och fått rätt betalt/gram.

Om man nu väljer att skicka till postorderföretag så rekommenderar jag att man först går till guldsmed och väger sina smycken/ringar innan man postar dem. Då kan du se om företaget är seriöst eller om de anger lägre gramvikt.

Likaså har jag gått till samma guldsmed då jag behövt reparera guldsmycken ... alltid korrekt redovisning av kostnad.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 21-01-2011, 09:30
          Länk hit: #17

Medlem

Inga från Närke: Tack för förslagen. Ska hålla utkik om "guldbussen" kommer hitåt. Problemet med Tradera är att jag ändå måste värdera först.

Christa: Tack för förslag. Bra att du påminde mig om att fråga vad det kostar för en värdering. Auktionskammaren hade jag inte tänkt på. Ska höra mig för.
          Har fnulat på att skicka till ett företag men då blir problemet att jag inte vet själv vad det väger samt om stenen i smycket är äkta eller inte. Lätt att bli lurad kanske. Det var Svenska Guldreserven jag funderade på att anlita. Börjar bli mer tveksam till det alternativet.

Suz: Tyvärr bor jag ganska långt ifrån Huddinge. Annars har jag gått dit efter din rekommendation. Tack för förslaget i alla fall.

Netha: Absolut tänkvärt att man egentligen ska vara med när de väger smyckena. Har själv ingen våg som klarar det. Det som lockar med postorder är att de betalar mer per gram. Men att få "kika över axeln" när de bedömer känns ju säkrare. Tack för dina tankar.

--------------------
          Zon 3

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-01-2011, 10:32
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Suz @ 20-01-2011, 21:25) *
          Jag vet inte riktigt var du bor men....(om inte annat till dig Malcolm) i Huddinge finns en guldbutik (inte guldfynd) där jobbar min syssling (guldsmed sedan många herrans år) och han är ärlig av bara sjuttsiken! Jag rekommenderar att gå till honom och fråga värdet! Är det skräp säger han det...är det värdefullt säger han det och dessutom, vart någonstans ni kan få mest pengar för det!

Tack för tipset, skall gå dit idag. Det är definitivt inget skräp och bara kedjan väger 30 g och är helt oanvänd. Fick den för 30 års lång och trogen tjänst från jobbet men jag avskyr att ha saker runt halsen så den ligger bara och samlar damm. Förlovningsringarna är knappast aktuella att bära längre så de får gå samma väg.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 21-01-2011, 16:00
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Behöver man inte pengarna så kan man ju lämna till en guldsmed och han smälter ner guldet och gör om det till en ring eller vad man vill ha men det kostar ju en del för h*n att jobba med guldet.
          Tror också de köper upp guld som de kan använda vid t.ex. lagningar m.m. Tänk också på ert tandguld om ni har något och ska byta typ brygga eller liknande det guldet är också värt en del, hade det också med mig när jag sålde.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Lokan
          Inlägg 21-01-2011, 16:33
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

"Har själv ingen våg som klarar det"
          Gå till posten! Dom har brevvågar som klarar det mesta!

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon