|
|
  |
Hund upphittad |
|
|
|
22-01-2011, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Kanske kan du få ut bild och text även på facebook? Tänker på dem som saknar sin hund....
Tur att han kom till ditt hus, du som är djurvän!!
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2011, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Tur att den kom till dig!
|
|
|
|
|
22-01-2011, 15:16
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Stackars vovve  Ensam ute under kalla nätter. Jag är säker på att du gör vad du kan för den Myo, men hoppas ägarna går att spåra. Dom måste vara olyckliga. Du måste berätta hur det går.
|
|
|
|
Meriona
|
22-01-2011, 16:51
|
Gäster

|
Det ser väl ut som om den är i rätt bra kondition ändå, så den kan väl inte varit bortsprungen så länge, eller vad tror du Myo? Den ser jättetrevlig ut tycker jag, riktigt snygg! Skrämmer den bort katterna?
Märkligt att ingen verkar sakna den? Men det var väl en annan gång du hittade hund och polisen inte hade koll på att det fanns en anmälan, det kanske är lika tokigt igen?
Det ser inte ut som en jakthund iallafall, de kommer ju bort då och då, men detta ser ju mer ut som en sällskapshund?
|
|
|
|
|
22-01-2011, 16:57
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Gå in på www.hittadjur.se och skriv en annons där! Du kan också gå in på www.aktivhund.se. Dem som har dessa sidor har väldigt bra koll på hundar som är försvunna och du kan skriva annonser på dessa forum.
Hunden är antagligen blandras och har nog border collie i sig, kanske?
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Vilka bra länkar, tack! CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-01-2011, 14:07)  Kanske kan du få ut bild och text även på facebook? Har fått hjälp med det! Meriona, jag frågade polisen och hon sa att de alltid jämför sina register, det måste ha blivit fel den gången och tydligen är det osannolikt att det händer igen. Men visst är det märkligt att ingen verkar sakna den?! Katterna bryr sig inte nämnvärt, precis som om de är vana. Myskankorna och hunden stod och stirrade intresserat på varandra, den ser nyfiken och välmående ut, vaksam men inte rädd. Min daghund är i och för sig kastrerad med kommer in i någon sorts skenlöp i alla fall, hon har markerat väldigt mycket de senaste dagarna och det luktar väl intressant i skogen här bakom. Jag har kastat ut hundgodis och en tuggpinne som den har tagit så fort jag gått in, det var då jag lyckades ta bilder. Det är lite motsägelsefullt, man kan tycka att den ser ut att må så bra att den inte kan ha varit på rymmen länge, men jag såg en okänd svart hund som såg precis likadan ut i onsdags också, och dessutom har det varit spår här vid flera tillfällen i några veckor. Hon med den (redan i somras) borttappade bearded-collie-tiken vars spår jag med största sannolikhet också har sett här har satt ut en hundbur med filt och ett fastknutet ben här, tanken var ju att vi skulle locka henne, försöka få henne att komma ihåg sitt förra liv genom lukten av hemma. Sen kom snön och spåren upphörde, djuren håller sig till vägarna de också om det blir för jobbigt att gå i djupsnön. Men jag har länge misstänkt att det finns en hund till, spåren ser helt annorlunda ut för att bearded collie har runda spår som ett lodjur nästan. Nu kanske buren kommer till användning för att fånga en annan hund?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:23
|
Medlem

|
Jag tänkte på att den var rätt likt en Karlensk Björnhund, men om man kan fånga in den borde ju polisen kunna kolla chip på den och söka ägaren på den vägen.
|
|
|
|
Meriona
|
22-01-2011, 18:25
|
Gäster

|
Jösses vad märkligt att alla kringströvande hundar kommer hem till Myo, vad utsöndrar du för nåt egentligen? Skämt åsido, så är det såklart av vikt att vovven blir omhändertagen så snart som möjligt, innan den blir helt förvildad. Så om du kan använda den där buren som ändå finns, så varför inte försöka? Du har ju erfarenhet av o-tama katter, det måste ju vara en fördel att du vet hur du ska närma dig! Dessutom vore det ju skönt för tiken att slippa stressas av en hanhund strykande utanför. Lycka till! Synd att det inte var nu jag skulle besöka dig, det hade varit spännande att hälpa till!
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:35
|

Medlem

|
Hihi, ja, det är ett antal hundar jag har tagit hand om under åren, men mest är det jakthundar som kommit bort. Jakthundar på jakt brukar jag köra bort däremot så de inte får för sig att hönsen är mat. Daghunden är inte här nu tyvärr, annars kanske det hade varit lättare. Hon har varit väldigt intresserad och gått och nosat länge i den där skogen sista tiden så det är nog inget som stressar henne alls. Problemet med att lägga ut mat är att katterna blir proppmätta, de kanske spricker för f.d. vildkatter äter så mycket de bara kan när de får chansen. Och jag vill inte locka hit rävar heller som lär sig att förknippa gården och hönsen med mat CITAT (Samsara @ 22-01-2011, 18:23)  Karlensk Björnhund Karelsk? Njaa... är inte de grövre och större? Om man bildgooglar är det inte precis likt, fel päls, fel svans...
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:38
|
Medlem

|
Kan vara fel pälskvalité. Men o andra sidan är det vinter nu, dem kanske har grövre päls då? Jag är inte helt säker, men det var den rasen som jag fick upp i huvudet när jag såg hunden. Men det kan vara helt fel också. Vore intressant och se om det står något på halsbandet.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Men.....kan det vara en hund från grannskapet....? Med tanke på att din daghund skenlöper kanske hon utsöndrar nåt som bara herrvovvar känner? Då kan de ju bli som galna och springa mil för att nå fram till den åtrådda.... "Grannskapet" kan isåfall vara ganska stort....i alla fall kilometrar.
--------------------
|
|
|
|
|
22-01-2011, 18:53
|

Medlem

|
Jag tycker framförallt att hela hunden är lättare och högre, nosen längre osv. Ja, ett telefonnummer på halsbandet hade jag inte tackat nej till, annars går det ju att hitta ägaren med hjälp av öronmärkning eller id-chip om man lyckas komma så nära att man kan fånga den. Vilket påminner mig om den lille borderterriern jag fångade en gång. Jägaren åkte runt och knackade dörr och var rätt orolig för sin hund som började bli gammal. Jag hade inte sett den men senare kom den travande på vägen. Jag lockade på den och den kom fram och nosade på min hand, men jag kunde inte ta den utan den ställde sig kanske 10m bort och såg misstänksam ut. Jag hade inget godis heller utan kunde bara gå ner på huk och prata med hög röst etc. Efter ett tag kändes det som att den drev med mig, den bara stod där och hade bestämt sig för att inte komma utan funderade nog snarare på att gå vidare. I min desperation sa jag med sträng röst "Nu kommer du hit!!!"  och då kom den  lite skamsen. Det hade han hört förut och då var det nog säkrast att lyda  Jag blev så full i skratt. CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-01-2011, 18:41)  Men.....kan det vara en hund från grannskapet....? Med tanke på att din daghund skenlöper kanske hon utsöndrar nåt som bara herrvovvar känner? Då kan de ju bli som galna och springa mil för att nå fram till den åtrådda.... "Grannskapet" kan isåfall vara ganska stort....i alla fall kilometrar. Ja visst kan det det, men jag känner i alla fall inte igen den och oavsett var den kommer ifrån borde ju husse/matte anmäla försvinnandet till polisen tycker man.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Meriona
|
22-01-2011, 19:17
|
Gäster

|
Jag tror på en boardercollie-mix. Det är tyvärr svårt att fånga djur som inte vill bli fångade. Jag har ägnat en halv dag på Borås djurpark en gång för att försöka haffa en duva med fisklina runt fötterna. Och en vilsen vovve också en gång, för länge sen som kom till stugan. Men det är snudd på omöjligt tycker jag! Säkert finns det knep man inte känner till. Och tålamod såklart ,det är jag inte heller utrustad med i övermått direkt.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Jycken ser för mig ut som en vallhund. Fast jag har aldig hört att en vallhund kommit på avvägar. Fö. Vallhunden bör utan problem klar minst - 20 grader. Är det - 30 och jag släpper ut jämthundstiken, så rullar hon ihop sig som en fjällräv med nosan under rompan och öppnar jag dörren för att släppa in henne kommer hon högst ovilligt. Däremot inne sträcker hon ut sig framför TVn medan taxen rullar in sig i en filt vid elementet.
Generellt sett så koppla aldrig en hund som inte ser skadad eller väldigt utmattad ut. 99% av hundarna hittar tillbaka.
Avvikande faktorer. Jakthund som smiter på en rastplats. Sällskapshund som försvinner för att den hittat ett "gudomligt" spår. Retur till ursprunget. Stanna kvar på platsen. Hunden kommer alltid tillbaka. De har ett bakspår att gå på.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 34 812

|
Jag hittade en annons på en sida som jag länkade till via en annan sida som i sin tur heter "var finns min hund". Kan det va hunden som du sett vid ditt hus? Så här står det i annonsen: Lasse i skåne 101020 7:38 Ceasar försvann den 5 oktober från Österlen. Han smet med sin bror som för ovanlighetens skull kom tillbaka själv efter bara 30 minuter. Vi har inte sett Ceasar sedan dess! I söndags (17:e) kom ett tips från Kävlinge och efter att vi visat bild på honom tror vi att det kan vara han som synts på den sidan. Har någon sett honom?? Han är en bordercollie/foxterrier. Svart med vita bordercollitecken men släthårig som sin mamma. Ganska kraftigt byggd. Alla tips uppskattas! Lars 0705-444 734 eller Maja 0767-602235 Den är visserligen från i oktober och släthårig skriver han... men man vet aldrig... Hoppas verkligen det löser sig för hunden, du är snäll du som lägger ner tid och anstränger dig för honom.
|
|
|
|
|
22-01-2011, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
CITAT (Överbölingen @ 22-01-2011, 21:41)  Jycken ser för mig ut som en vallhund. Fast jag har aldig hört att en vallhund kommit på avvägar. Jo vallhundar kommer på avvägar ibland. Vår förra hund sprang bort med jämna mellanrum.Kunde vara borta en hel dag.Han kom lullande tillbaka framemot kvällen, jättebelåten med sig själv, totalt obekymrad om en familj som letat sen gryningen... Och det ser ut som en bordercollie- ev korsning på bilden (har själv min tredje BC)
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
23-01-2011, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 10 500

|
Två liknande hundar försvann från Ekeby 9/1. Annons finns på blocket. Se Landskrona - efterlysningar.
|
|
|
|
|
23-01-2011, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 10 500

|
Var i Norra Skåne har hunden synts till?
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|