Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon här som jobbar på Volvo Göteborg ?
          malcolm
          Inlägg 24-01-2011, 00:12
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

För de flesta av oss så har man inget planerad strategi för vad man vill ägna sitt liv åt utan många gånger blir det som det blir, jag hade en dröm av att få jobba med elektronik men visste inte tillräckligt mycket av vad som krävdes i form av utbildning så jag valde fyra årigt el-teletekniskt gymnasium som var en långt mer teoretisk utbildning än vad jag trodde. Nåja, harvade mig igenom dessa år och sökte på vinst och förlust jobb på den närliggande pappersmassefabriken och hamnade på instrumentavdelningen. Inte den framtid jag önskade precis men jag fick jobba praktiskt med el och elektronisk utrustning och på den vägen blev det. Sökte och fick jobb så småningom hos Sthlm:s energiverk (som det hette då) och där är jag fortfarande kvar fast med andra arbetsuppgifter. Tror inte min historia är speciellt unik, det ena ger det andra och till sist har man hittat "hem" oberoende av inkomster och liknande.

Redigerat av malcolm: 24-01-2011, 00:13

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2011, 00:19
          Länk hit: #82

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 24-01-2011, 00:12) *
          För de flesta av oss så har man inget planerad strategi för vad man vill ägna sitt liv åt utan många gånger blir det som det blir, jag hade en dröm av att få jobba med elektronik men visste inte tillräckligt mycket av vad som krävdes i form av utbildning så jag valde fyra årigt el-teletekniskt gymnasium som var en långt mer teoretisk utbildning än vad jag trodde. Nåja, harvade mig igenom dessa år och sökte på vinst och förlust jobb på den närliggande pappersmassefabriken och hamnade på instrumentavdelningen. Inte den framtid jag önskade precis men jag fick jobba praktiskt med el och elektronisk utrustning och på den vägen blev det. Sökte och fick jobb så småningom hos Sthlm:s energiverk (som det hette då) och där är jag fortfarande kvar fast med andra arbetsuppgifter. Tror inte min historia är speciellt unik, det ena ger det andra och till sist har man hittat "hem" oberoende av inkomster och liknande.

Min historia liknar din lite. Jag var också intresserad av elektronik, och den enda utbildning som fanns var elprogrammet med utbildning konsumentelektronik, alltså reparation av hemelektronik. Sedan fick jag jobba en kort period med elektronik innan jag också hamnade inom industrin, och sedan vidare till helt andra arbetsuppgifter. Jag tror det är väldigt många som glider iväg åt helt andra håll än vad man en gång utbildade sig till

Citera
          theseraphim
          Inlägg 24-01-2011, 07:47
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (netha @ 23-01-2011, 23:34) *
          Skitsnack!

Skitsnack o skitsnack, så har det varit i våran region de senaste 10 åren iaf.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-01-2011, 08:10
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

På sextiotalet hade en gymnasielärare lika mycket betalt som en riksdagsman. I dag har h*n inte mycket mer än hälften...

Hur kan det finnas löneutrymme i mansdominerade privata branscher, men sällan för högutbildade kvinnliga akademiker?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 24-01-2011, 10:46
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-01-2011, 08:10) *
          På sextiotalet hade en gymnasielärare lika mycket betalt som en riksdagsman. I dag har h*n inte mycket mer än hälften...
          Hur kan det finnas löneutrymme i mansdominerade privata branscher, men sällan för högutbildade kvinnliga akademiker?

Tyvärr är det väl gamla takter som sitter i men lite positivt är att det jämnar ut sig mer och mer för var år eftersom många före detta mansjobb görs av kvinnor och tvärtom dvs vi har fått ett samhälle där det finns betydligt mindre "mansjobb" och "kvinnojobb". Nu för tiden ser man mer och mer kvinnliga lastbilschaffisar och manliga dagisfröknar vilket är ett tecken på just det.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2011, 11:38
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:25) *
          Jag har svårt att tänka mig att någon student betalar 1000kr i månaden för litteratur. 12000kr per år, 40000kr per utbildning? Studentlitteratur kan köpas billigt begagnad, eller lånas på bibliotek om man inte har råd att köpa nytt

1000kr på böcker för en kurs är nog inte helt omöjligt. Att köpa begagnat funkar till viss gräns men det sker ju framsteg hela tiden och ofta kräver kursledaren att man ska använda senaste upplagan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-01-2011, 11:46
          Länk hit: #87

Moderator

CITAT (Markus_H @ 24-01-2011, 11:38) *
          1000kr på böcker för en kurs är nog inte helt omöjligt. Att köpa begagnat funkar till viss gräns men det sker ju framsteg hela tiden och ofta kräver kursledaren att man ska använda senaste upplagan.

Men 1000kr i månaden som hon skrev? Kanske första månaden, men man behöver knappast räkna med den utgiften varje månad

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-01-2011, 12:35
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 24-01-2011, 11:46) *
          Men 1000kr i månaden som hon skrev? Kanske första månaden, men man behöver knappast räkna med den utgiften varje månad

Beror ju helt på hur man läser. Läser man en kurs som går över en termin har man ofta flera böcker, kanske en eller flera per delkurs. Läser man fristående kurser och läser en 15hp så räcker det kanske med en huvudbok och så får man kompendier utöver.

Man kan ju kolla på en längre kurs t.ex. denna https://gul.gu.se/public/pp/public_courses/...ad%2014Sept.pdf och räkna på vad det kostar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 24-01-2011, 13:08
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

kurslitteratur är dyrt, jag hade en gång en kurs på en fjärdedels termin där böckerna gick på 3000 kr! jag tror vi löste det genom att köpa några gemensamt
          men detta ändrar ju inte det faktum att i sverige har vi gratis utbildning, utomlands måste man betala terminsavgift och csn finns inte på samma sätt, där förlitar man sig på att föräldrarna ska spara ihop till sina barns utbildning.
          så här i sverige kan man väl säga att att alla har råd att studera, alla får csnlån

Citera
          theseraphim
          Inlägg 24-01-2011, 23:32
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Malin_MeL @ 24-01-2011, 13:08) *
          kurslitteratur är dyrt, jag hade en gång en kurs på en fjärdedels termin där böckerna gick på 3000 kr! jag tror vi löste det genom att köpa några gemensamt
          men detta ändrar ju inte det faktum att i sverige har vi gratis utbildning, utomlands måste man betala terminsavgift och csn finns inte på samma sätt, där förlitar man sig på att föräldrarna ska spara ihop till sina barns utbildning.
          så här i sverige kan man väl säga att att alla har råd att studera, alla får csnlån

Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige?

"Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt."

Citera
          Anma
          Inlägg 24-01-2011, 23:52
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (theseraphim @ 24-01-2011, 23:32) *
          Det var som en stor svensk finansman svarade på frågan från en amerikansk journalist om varför han inte flyttade till staterna med sin familj och skippade de hemska skatterna i Sverige?

"Jag har inte råd helt enkelt! Eller rättare sagt så är jag ekonom i grunden och visst får jag betala mycket skatt i Sverige men å andra sidan så skulle bara mina barns studier i USA kosta en förmögenhet i terminsavgifter, alla i familjen skulle behöva ha dyra försäkringar för att få den bassjukvård som är gratis i Sverige, sedan en till för att få tandvården osv. Så hur jag än vrider och vänder på det tjänar jag fortfarande att bo i Sverige och betala skatt."

Det var en klok finansman det.

Citera
          Klint
          Inlägg 25-01-2011, 00:50
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2011, 09:15) *
          Varför överhuvudtaget använda ett så nervärderande ord som bladvändare eller pappersvändare???

Men jag vänder mej emot att så många nervärderar andra yrkesgrupper så fort det blir diskussioner om detta ämne!!! Även montörer (gummilistpåsättare heter det definitivt inte), lokalvårdare, parkarbetare mm är viktiga och behövs!
          Även om de inte behöver läsa en högskoleutbildning för att klara sitt jobb, så är det inte arbeten "som en apa eller vilken idiot som helst kan utföra"!!!!

bravo.gif bravo.gif bravo.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2011, 10:03
          Länk hit: #93

Moderator

CITAT (theseraphim @ 24-01-2011, 23:32) *

Om man får välja sjukförsäkring själv eller ta den obligatoriska som svenska staten har dolt bakom skatter har nog mindre betydelse. Men om man värderar trygghet så mycket högre än frihet så kan man se till att man hamnar i fängelse, för där skulle man nog trivas då

Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2011, 11:10
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 10:03) *
          Om man får välja sjukförsäkring själv eller ta den obligatoriska som svenska staten har dolt bakom skatter har nog mindre betydelse. Men om man värderar trygghet så mycket högre än frihet så kan man se till att man hamnar i fängelse, för där skulle man nog trivas då

Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå!
          Skillnaden är att även den som inte har råd att välja har rätt till sjukvård.

Är man fri när man inte har råd med sjukvård?
          Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet?

Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård.
          För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud?
          Men det är jag det.

Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte!
          Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet?

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-01-2011, 11:19
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Är väl alltid en balansgång mellan trygghet, välfärd och ekonomisk tillväxt. Sverige o övriga norden verkar ha klarat av den balansgången medan många andra länder brottas med rekordstora underskott och impopulära åtstramningar blir följden av detta.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-01-2011, 13:33
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Anma @ 25-01-2011, 11:10) *
          Jag begriper inte det där synsättet moderater har. Hur kan en skattefinansierad sjukförsäkring inskränka på din frihet? Du har ju fortfarande möjligheten att välja privata alternativ, och betala för det, precis som de i bland annat USA får göra. Svensk sjukvård är inte obligatorisk, du kan välja att avstå!

Alla kan inte tjäna så att de har råd med privata alternativ, eller ens med sjukförsäkring som är privat. Som jag förstått tjänar du, Huggorm inte ens i närheten av vad ett sådant skulle kosta. Du dör alltså hellre än får vård som är berättigad till alla? För att du på något obegripligt sätt tycker att skattefinansierad vård inskränker på din frihet?

Jag fattar inte hur ni kan vilja att en fattig i Sverige ska behöva nita sina sår med häftmaskin för att de inte har råd med sjukvård.
          För att du själv ska få en hundring eller två mer i veckan att spendera på oväsentligheter. Och du Huggorma, du är ju samtidigt emot konsumtionssamhället, som du hyllar den moderata ideologin. Jag fattar verkligen inte hur du får ihop det i ditt huvud?
          Men det är jag det.

Ni som anser att skattefinansierad vård inskränker på din frihet, förklara för mig hur, för jag förstår inte!
          Huggorm, du tycker ju det, så var så god. Du kanske kan övertyga mig till och med? Vem vet?

Det är mer en Republikansk åsikt i grund o botten än en modern Moderat åsikt. En hel del tror att man kan jämföra Demokrater och Republikaner i staterna men Socialdemokrater och moderater i Sverige vilket blir tokfel för Demokraterna i staterna är ungefär som M och FP i Sverige och Republikanerna är mer en mix av KD, SD osc med mycket gamla kristna värderingar.
          Så detta inlägg var inget försvar för tex Huggorm utan mer bara att visa skillnaden på den fronten.
          En bra och trygg vård betalas via skatten sedan om någon nu vill pröjsa för att gå till en privatläkare, fine! var man gör vad den vill med sina pengar.

Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2011, 14:01
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 13:33) *
          Det är mer en Republikansk åsikt i grund o botten än en modern Moderat åsikt. En hel del tror att man kan jämföra Demokrater och Republikaner i staterna men Socialdemokrater och moderater i Sverige vilket blir tokfel för Demokraterna i staterna är ungefär som M och FP i Sverige och Republikanerna är mer en mix av KD, SD osc med mycket gamla kristna värderingar.
          Så detta inlägg var inget försvar för tex Huggorm utan mer bara att visa skillnaden på den fronten.
          En bra och trygg vård betalas via skatten sedan om någon nu vill pröjsa för att gå till en privatläkare, fine! var man gör vad den vill med sina pengar.

Skitsamma vad man kallar synsättet, vad jag ville ha var en förklaring på HUR en skattefinansierad sjukförsäkring inskränker ens personliga frihet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2011, 14:21
          Länk hit: #98

Moderator

CITAT (Anma @ 25-01-2011, 11:10) *

Men det är jag det.

Jag är emot konsumtionssamhället, men det är inte bara individens överkonsumtion jag är emot utan även statens. Vi skulle ha en väldigt bra vård, om pengarna bara gick dit. Men för att hålla befolkningen i arbete ökar man ju hela tiden mängden byråkrati. Skillnaden mellan statliga monopol och privata alternativ är att de förra aldrig behöver arbeta på sin lönsamhet utan bara kan skrika på mer pengar när det behövs. Med en grundlig omarbetning av vården, helt från grunden, så skulle man kunna nå ett resultat som alla kunde vara nöjda med sedan. Men för mig som skattebetalare känns det väldigt tråkigt att spara och gneta för att få några kronor över hemma, när jag varje månad betalar flera tusen som inte går till annat än att vända papper.

CITAT (Anma @ 25-01-2011, 14:01) *
          Skitsamma vad man kallar synsättet, vad jag ville ha var en förklaring på HUR en skattefinansierad sjukförsäkring inskränker ens personliga frihet.

När det bara finns ett alternativ att välja mellan och det är ganska kasst, så känner man sig ganska ofri. Det kan jämföras med Nordkorea, där det enbart finns ett regeringsalternativ att rösta på. Där känner dom sig också ganska ofria, men med mycket propaganda lurar dom de flesta invånare att bli glada i alla fall

Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2011, 14:24
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 14:21) *
          När det bara finns ett alternativ att välja mellan och det är ganska kasst, så känner man sig ganska ofri. Det kan jämföras med Nordkorea, där det enbart finns ett regeringsalternativ att rösta på. Där känner dom sig också ganska ofria, men med mycket propaganda lurar dom de flesta invånare att bli glada i alla fall

Men det finns ju inte bara ett alternativ att välja emellan! Det är fritt för dig att betala mer för bättre vård, och att även välja privata vårdinrättningar som är anslutna så att du ändå bara betalar som för vanliga vården. Ditt argument haltar väldigt mycket.

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-01-2011, 14:28
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Givetvis vill alla partier ha en skattefinansierad sjukvård. Hur den sedan bedrivs kan man ha olika synsätt på.
          Privata alternativ inom ramen för det skattefinansierade eller enbart kommun o landstingsdrivna, är väl vad det handlar om. Själv ser jag gärna en blandning mellan privata o offentliga alternativ. Ger mer valmöjligheter för den enskilde. Att bedriva sjukvård handlar om kvalite, inte vem som bedriver den. Bra eller dålig sjukvård beror inte på vem som utför den.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 04:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon