Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Mina brukar gro på 13:e - 14:e dagen i rumsvärme.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 41 107
Åh! Idag såg jag några små-isar!!!!:D Men typ 3 el 4 av 49. Har ju läst att de ska vara kallt på natten för att utveckla bra rötter... men ska jag vänta tills fler groddar har kommit innan jag börjar stoppa dem i kylen?
Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777
Har följt en del av råden ovan, främst den med sval nattemperatur och mina ser nu ut att vara mogna för omskolning. Frågan dock nu när det börjar bli trångt om odlingsytor, jag har ju haft mina ståendes i kallfarstun de senaste veckorna med natttemperatur pendlande mellan 5-15 grader.....vågar man ställa ut dem i det ouppvärmda kallväxthuset redan nu?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
beror ju på var du bor? Blir det många minus i ditt växthus nattetid eller håller det sig över nollan? De behöver skyddas av fiberduk i början hur som helst.
Medlem
Du kan göra som du vill......
Ställer du dom i kylen redan nu så kommer de att fortsätta gro fast långsammare. Du kan även vänta några dagar, det tål de. De är inte så känsliga.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
...och de är fortfarande både lika små och lika få De står ute i en pluggbox; varmt på dagen o kallt på natten...kan jag göra nåt för att det ska komma igång? Inget kul när inget händer (iaf inte som märks)
Medlem
Mina brukar vara tjuriga och jag får skola om vissa med bara hjärtblad…..ett mycket pillrigt jobb och jag märker att ögonen har blivit sämre med åren. I alla fall försöker jag att ta med lite av såjorden runt den lilla grodden för att inte ”störa” allt för mycket.
Jag sådde mina i mitten av februari, skolade om i början på april och det är först nu de satt gång att växa. Jag har mina utomhus dygnet runt sedan några veckor tillbaka och täcker med lite fiberduk om det verkar bli flera grader under 0.
/Anki
--------------------
Medlem
Men de är ju bara en millimeter eller två! Och de växer (hm, växer o växer...) ju en och en eftersom de är i pluggbox... Behöver de kraftigare jord eller? Men kan jag då flytta hela "pluggen" (då blir det ju massa såjord oxå) för de där pyttiga kan jag ju inte få tag i...
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121
Har inte med groningen att göra, men med utplanteringen: se upp för mördarsniglar om du bor så långt söderut att de nått dit! Sniglarna kalhögg två av tr plantor jag drog upp i fjol - verkar vara sniglarnas favoritföda i min trädgård