Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amerikanare om Sverige, .... flaggan.....
          Myosotis
          Inlägg 30-01-2011, 15:05
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gita @ 30-01-2011, 13:04) *
          "die dumme schweden"

g.gif Stavade du fel för att jag skulle få anledning att påpeka något om dumma svenskar som inte kan stava rätt eller var det faktiskt av misstag?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gita
          Inlägg 30-01-2011, 15:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

[quote name='Myosotis' date='30-01-2011, 15:05' post='1356897']
          g.gif Stavade du fel för att jag skulle få anledning att påpeka något om dumma svenskar som inte kan stava rätt eller var det faktiskt av misstag?
          h/quote]

Hahaha... gissa det du!
          F.ö har jag för mig att det strider mot de flesta forums regler att påpeka och i ännu högre grad att göra sig lustig över (eventuella!! ) stav/språkliga fel.
          Förutom att det är både är ofint och ger ett obildat intryck så tror jag att Odlas forum skulle urarta ganska rejält om vi börjar med att kommentera varandras ganska frekvent förekommande språkliga fel.
          Gita
          P.s Blev lite osäker av din kommentar så jag kollade upp , utrycket "die dumme /dummen Schweden"är så vitt jag kan se riktigt stavat. D.s
          ,,

Redigerat av Gita: 30-01-2011, 16:06

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-01-2011, 16:04
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gita @ 30-01-2011, 15:57) *
          Hahaha... gissa det du!
          F.ö har jag för mig att det strider mot de flesta forums regler att påpeka och i ännu högre grad att göra sig lustig över (eventuella!! ) stav/språkliga fel.
          Förutom att det är både är ofint och ger ett obildat intryck så tror jag att Odlas forum skulle urarta ganska rejält om vi börjar med att kommentera varandras ganska frekvent förekommande språkliga fel.
          Gita

Men nu överreagerar du väll ändå, det är en jäkla skillnad på olika sätt att påpeka felskrivningar?

Citera
          Gita
          Inlägg 30-01-2011, 16:13
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-01-2011, 16:04) *
          Men nu överreagerar du väll ändå, det är en jäkla skillnad på olika sätt att påpeka felskrivningar?

Ja, kanske det, men det som stör mig är att det spelar roll vem som gör ett sådant påpekande. Jag och säkerligen du och några fler hade nog fått rejält på tafsen för en sådan kommentar.,
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 30-01-2011, 16:19
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Är det bara jag som tog myos kommentar som ett skämt som passade bra i denna tråden angående dumma svenskar/amerikaner?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-01-2011, 16:55
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anma @ 30-01-2011, 16:19) *
          Är det bara jag som tog myos kommentar som ett skämt som passade bra i denna tråden angående dumma svenskar/amerikaner?

Eftersom jag inte kunde se vad som var felstavat så blev jag faktiskt fundersam om vad hon menade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 30-01-2011, 17:02
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 30-01-2011, 16:55) *
          Eftersom jag inte kunde se vad som var felstavat så blev jag faktiskt fundersam om vad hon menade.

"die dumme schweden"
          är väl inte helt korrekt svenska, eller? (måste nog tillägga att det fattar jag, och säkerligen alla andra också att det är med flit det inte är korrekt svenska)
          Att då kommentera det så som myo gjorde blir roligt. Och just i den här tråden som handlar om just det den handlar om.

Eller så är det bara jag som har en sjukt dålig humor.

Skit samma, jag tyckte det var roligt.

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 30-01-2011, 17:05
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Knäppgökar finns väl överallt men fanatiker (politiska eller religiösa) kan bli riktigt farliga. Skrämmande att det kan finnas ett sånt utbrett hat mot ett helt land och att det är uppbyggt på faktafel. Skolväsendet måste helt klart ha brister.

Tjusiga foton och teckningar på städer vid världens ände! Undrar vilken stad det är som ligger där? Jag skulle inte vilja bo för nära kanten. tongue.gif giggle.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 30-01-2011, 17:09
          Länk hit: #49

Gäster

Jag som suttit och läst hela tåten i det andra forumet och en tåt som frågade vad det var för skillnad på danskar och holländare, tycker att Mysotis var klurig.

Edit: Fl´åt ser att namnet är felstavat blush.gif . Myosotis ska det vara

Redigerat av Rihane: 30-01-2011, 18:53

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-01-2011, 00:14
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Gita @ 30-01-2011, 15:57) *
          ofint

Kände för att vara lite ofin/elak. Du överlever nog. Det heter "die dummen Schweden".

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gita
          Inlägg 31-01-2011, 05:40
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Myosotis @ 31-01-2011, 00:14) *
          Kände för att vara lite ofin/elak. Du överlever nog. Det heter "die dummen Schweden".

Ja, så heter det om man avser grammatiskt korrekt tyska, men det är lika eller ännu vanligare att man säger "die dumme Schweden".
          Så du "kände" för att vara elak? Då måste vi väl alla kunna ta os den rätten när vi "känner" för det med hänvisning till Myosotis, eller?
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-01-2011, 07:50
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Eftersom jag heller inte är någon fena på att stava, så tar jag gärna emot hjälp....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-01-2011, 09:54
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Gita @ 31-01-2011, 05:40) *
          Ja, så heter det om man avser grammatiskt korrekt tyska, men det är lika eller ännu vanligare att man säger "die dumme Schweden".
          Så du "kände" för att vara elak? Då måste vi väl alla kunna ta os den rätten när vi "känner" för det med hänvisning till Myosotis, eller?
          Gita

Den "rätten" tar du dig ju ofta och gjorde så långt innan Myo påpekade ditt fel.

Det är som vanligt. Du är snabb med att påpeka andras fel och brister, men tål själv inte minsta lilla kritik utan att överreagera.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          ninnisky
          Inlägg 31-01-2011, 10:05
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Gita @ 31-01-2011, 05:40) *
          Gita

Aldrig någonsin har det hetat die dumme Schweden - möjligtvis die dumme Schwedin, men då talar vi om en helt annan sak.
          Sorry, men under alla mina år i tysk industri har jag aldrig hört att någon sagt die dumme Schweden...så speciellt vanligt kan det inte vara...

Die dummen Schweden är som redan sagts helt korrekt!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-01-2011, 11:04
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det är inte tyskarna som myntat uttrycket. Det är vi svenskar själva.

Uttrycket lär först ha använts i en satir i tidningen Söndags-Nisse när Tyskland låg i krig med Danmark. Satiren handlar om en tysk gårdfarihandlare, som skryter över hur lätt det är att bli rik, eftersom svenskarna är så lättlurade.

Sanningshalten är nog ganska låg. Syftet med satiren var att misskreditera tyskarna. Tidningen hade en allmänt antitysk hållning.

Att vi svenskar fortsätter att använda uttrycket är en gåta. Det står ju för att andra tycker att vi är dumma och enfaldiga. Men det är kanske ett sätt för oss att ursäkta oss när vi gör ngt dumt.

Det är inte vårt fel. Vi är ju "die dummen Schweden".

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-01-2011, 12:50
          Länk hit: #56

Medlem

Hade jag ingen aning om, Red Top! Tack för info!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gita
          Inlägg 31-01-2011, 12:58
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Red Top @ 31-01-2011, 11:04) *
          Det är inte tyskarna som myntat uttrycket. Det är vi svenskar själva.

Uttrycket lär först ha använts i en satir i tidningen Söndags-Nisse när Tyskland låg i krig med Danmark. Satiren handlar om en tysk gårdfarihandlare, som skryter över hur lätt det är att bli rik, eftersom svenskarna är så lättlurade.

Sanningshalten är nog ganska låg. Syftet med satiren var att misskreditera tyskarna. Tidningen hade en allmänt antitysk hållning.

Att vi svenskar fortsätter att använda uttrycket är en gåta. Det står ju för att andra tycker att vi är dumma och enfaldiga. Men det är kanske ett sätt för oss att ursäkta oss när vi gör ngt dumt.

Det är inte vårt fel. Vi är ju "die dummen Schweden".

Jag har fått lära mig en helt annan bakgrund till uttrycket, nämligen att det uppstod under Gustav 2:e Adolfs härjningar neråt Tyskland, svenskarna var då dumma i meningen elaka.
          Googlade på uttrycket och fick 155 000 träffar så uttrycket använders ganska frekvent (inte alls bara i Sverige), nu med mening dum.
          Betr. dumme resp. dummen så verkar båda varianterna vara ung. lika frekventa
          Gita

Redigerat av Gita: 31-01-2011, 12:58

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-01-2011, 13:06
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 31-01-2011, 12:58) *
          Googlade på uttrycket och fick 155 000 träffar så uttrycket använders ganska frekvent (inte alls bara i Sverige), nu med mening dum.
          Betr. dumme resp. dummen så verkar båda varianterna vara ung. lika frekventa
          Gita

När du googlar på "dumme" så får du också med alla "dummen", vilka är det klart vanligaste uttrycket. Googlar du på "dummen" så får du däremot inte det mindre vanliga och felaktiga "dumme". Så funkar det när man googlar.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 31-01-2011, 13:39
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Vad jag förstår och snappade upp under tysklektionerna, så är "die dumme" femininum och ental, medan "Schweden" är flertal - alltså helt fel Jfr "den dumma svenskarna".
          Antingen "die dumme Schwedin"(den dumma/elake svenskan) eller "die dummen Schweden" (de dumma svenskarna).
          Jag håller nog med Red Top - det är mest svenska tidningar som använder uttrycket, för att beskriva så dumt vi beter oss, ibland. Senast jag såg det var när någon kolliderat på motorvägen på den s.k. "Schwedestrasse"...ett stycke motorväg söder om Lübeck, där många svenskar kör bil över sin förmåga då det gäller hastighet.

Citera
          malcolm
          Inlägg 31-01-2011, 15:20
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Bengalow @ 31-01-2011, 13:39) *
          Senast jag såg det var när någon kolliderat på motorvägen på den s.k. "Schwedestrasse"...ett stycke motorväg söder om Lübeck, där många svenskar kör bil över sin förmåga då det gäller hastighet.

Det gäller tyvärr inte bara "Schwedenstrasse".

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 17:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon