Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amerikanare om Sverige, .... flaggan.....
          malcolm
          Inlägg 01-02-2011, 00:42
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tror inte befolkningen i USA är "dummare" än andra men de matas hela tiden med inhemsk information och vet därför mindra om omvärlden. En fd. jobbarkompis till mig besökte sin komprs till honom som bor i Arizona och det förekom inga som helst TV-program som inte var produceradt utanför USA, inte konstigt om de blir likriktade då. Jay Leno var ute på gatan och intervjuade folk en gång och det var inte en enda som kunde placera ut USA på en världskarta.

Redigerat av malcolm: 01-02-2011, 00:44

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-02-2011, 08:13
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 00:42) *
          Jag tror inte befolkningen i USA är "dummare" än andra men de matas hela tiden med inhemsk information och vet därför mindra om omvärlden. En fd. jobbarkompis till mig besökte sin komprs till honom som bor i Arizona och det förekom inga som helst TV-program som inte var produceradt utanför USA, inte konstigt om de blir likriktade då. Jay Leno var ute på gatan och intervjuade folk en gång och det var inte en enda som kunde placera ut USA på en världskarta.

Det är väl så när USA är så stort att man orkar inte ta reda på mer om världen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2011, 08:22
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2011, 08:13) *
          Det är väl så när USA är så stort att man orkar inte ta reda på mer om världen.

Lite är det ju så. Tänk er geografikunskapen i grundskolan som klarar av Sverige med län,städer osv mer eller mindre på ett läsår. Bor man i staterna och ska göra samma sak så tar det nog lite längre:-)
          Samma sak gäller historia osv då de har en helt annan historia i modern tid att lära ut än vi har i Sverige som i stort vart neutrala sedan Bernadotte, inte för att krig är bra men det har ju en tendens att skapa historia.
          Till sist ska man ju ha klart för sig att media gärna spinner på myten om "dumma" amerikanare ungefär som med norskar eftersom det är en så inarbetad tanke hos många, gud förbjude om man bara skulle visa duktiga amerikanare eller norskar som är smarta på ett positivt sätt:-)

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-02-2011, 08:34
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Just geografi är kanske inte amerikas befolknings starka sida. Jag vet inte hur mycket vikt som läggs vid det ämnet i skolundervisningen. Är man så stora, starka och enväldiga, kanske man inte tycker att det är så viktigt.

Under irakkriget var Jay Leno också ute på gatorna och ställde frågor till folk. Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

Det handlar ju inte egentligen om huruvida amerikaner i allmänhet är dumma, utan mer om vilken daglig information de matas med.

Det är ju likadant med deras uppfattning om hur människan blev till. Här i Sverige skrattar vi kanske åt Jehovas vittnen, med c:a 22 000 medlemmar, som blint tror på skapelseteorin. I USA däremot har den kristna högern , ända sedan Darwins upptäckter om evolutionen accepterades, som vetenskapliga fakta, kämpat för att kreationism(bibelns skapelsehistoria) ska vara det som lärs ut i skolorna.

Numera kämpar man för att Intelligent design(ID, en lightversion av skapelsehistorien) ska betraktas som vetenskap och därmed få lika stort utrymme i skolorna, som evolutionsläran. Även fd presidenten George Busch, har uttalat offentligt stöd för att man bör lära ut ID i amerikanska skolor.

Tidningen Skolledarens artikel i ämnet

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2011, 10:03
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 08:34) *
          Just geografi är kanske inte amerikas befolknings starka sida. Jag vet inte hur mycket vikt som läggs vid det ämnet i skolundervisningen. Är man så stora, starka och enväldiga, kanske man inte tycker att det är så viktigt.

Under irakkriget var Jay Leno också ute på gatorna och ställde frågor till folk. Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

Det handlar ju inte egentligen om huruvida amerikaner i allmänhet är dumma, utan mer om vilken daglig information de matas med.

Det är ju likadant med deras uppfattning om hur människan blev till. Här i Sverige skrattar vi kanske åt Jehovas vittnen, med c:a 22 000 medlemmar, som blint tror på skapelseteorin. I USA däremot har den kristna högern , ända sedan Darwins upptäckter om evolutionen accepterades, som vetenskapliga fakta, kämpat för att kreationism(bibelns skapelsehistoria) ska vara det som lärs ut i skolorna.

Numera kämpar man för att Intelligent design(ID, en lightversion av skapelsehistorien) ska betraktas som vetenskap och därmed få lika stort utrymme i skolorna, som evolutionsläran. Även fd presidenten George Busch, har uttalat offentligt stöd för att man bör lära ut ID i amerikanska skolor.

Tidningen Skolledarens artikel i ämnet

Man ska nog inte använda Jay Lenos Jaywalking som bevis, det skulle ungefär vara att använda TV-Serien Ullared och säga att alla är som familjen som handlade för 50000:- varje år.
          Det är mer än de i jehovas vittnen som tror att gud skapade världen för det gör ju även många vanliga kristna, det står ju tom i bibeln såd et är väl inte så konstigt att de gör det iof.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-02-2011, 10:07
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Så länge det på denna planeten som uppriktigt tror på olika gudar, spöken, att jorden är platt, att det INTE har varit folk på månen mm finns det farhågor om människans klokhet. Det är bara att hoppas på att det kan gå åt rätt håll nu med den globala gemenskapen som internet kan skapa. Tyvärr är det dock så att irrlärorna sprids mer än kunskapen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-02-2011, 12:30
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 08:34) *
          Alla visste att Irak gränsade till USA, därför hade de varit tvugna att anfalla innan de själva blev överrumplade. Några svarade efter lite betänketid, att det låg väster om Idaho.

-fear-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2011, 12:39
          Länk hit: #88

Medlem

Har tänkt på en sak nu efter några inlägg i denna tråd om fördomar osv som alla har om andra länders befolkning(inte rasistiska utan mer som att Norskar är lite efter, danskar dricker bara öl och jänkare är cowboys som skjuter från höften istället för att tänka...)så började fundera på att ställa en omvänd fråga.
          Vad vet vi om Amerika och amerikanare och då riktiga fakta inte sådant som förs fram när snillen spekulerar eller i Jay Leno osv. Det samma gäller andra större länder tex Tyskland, Frankrike osv.

Själv upptäckte jag att mina kunskaper om geografi i USA var något bristfälliga när jag försökte peka ut Idaho utan att tjuvtitta på namnen på kartan:-) Än värre var det med tyskland och dess "stater".

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-02-2011, 13:16
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 12:39) *
          Har tänkt på en sak nu efter några inlägg i denna tråd om fördomar osv som alla har om andra länders befolkning(inte rasistiska utan mer som att Norskar är lite efter, danskar dricker bara öl och jänkare är cowboys som skjuter från höften istället för att tänka...)så började fundera på att ställa en omvänd fråga.
          Vad vet vi om Amerika och amerikanare och då riktiga fakta inte sådant som förs fram när snillen spekulerar eller i Jay Leno osv. Det samma gäller andra större länder tex Tyskland, Frankrike osv.

Själv upptäckte jag att mina kunskaper om geografi i USA var något bristfälliga när jag försökte peka ut Idaho utan att tjuvtitta på namnen på kartan:-) Än värre var det med tyskland och dess "stater".

Den senaste skrönan/myten är just att amerikanare är korkade, konspirationsteorier gäller bara USA och dess historia och dagens info hämtas från obskyra klipp på Youtube. var med i en diskussion på ett annat forum där en verbal tonåring på allvar trodde att Youtube var det stället man hämtar info och fakta på idag.

Amerikanarna kan väl saker om sitt eget land och vad omgivningen matar dem med.

Vad kan vi själva om de värst utsatta länderna i centralamerika/afrika/asien eller USA som du säger?

..Och Idaho ligger väster om Irak - Det kan du vara säker på och räcker långt wink.gif

Redigerat av xlxl67: 01-02-2011, 13:17

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-02-2011, 13:16
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Och Afrika skall vi bara inte tala om. fear.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2011, 15:10
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 13:16) *
          Den senaste skrönan/myten är just att amerikanare är korkade, konspirationsteorier gäller bara USA och dess historia och dagens info hämtas från obskyra klipp på Youtube. var med i en diskussion på ett annat forum där en verbal tonåring på allvar trodde att Youtube var det stället man hämtar info och fakta på idag.

Amerikanarna kan väl saker om sitt eget land och vad omgivningen matar dem med.

Vad kan vi själva om de värst utsatta länderna i centralamerika/afrika/asien eller USA som du säger?

..Och Idaho ligger väster om Irak - Det kan du vara säker på och räcker långt wink.gif

Väster om Irak....Men va fasiken ligger Irak, det ligger runt Afghanistan eller? Skämt åsido, vad praktiskt det hade varit för USA om Irak gränsat till USA, då kunde soldaterna åka till sitt jobb på morgonen och åka hem på kvällen igen.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-02-2011, 15:11
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 13:16) *

Självklart! yes.gif giggle.gif

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-02-2011, 16:52
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (gnon49 @ 01-02-2011, 13:16) *
          Och Afrika skall vi bara inte tala om. fear.gif

Näh gud nej, såg Blood Diamond i höstas och tänkte att Sierra Leone ligger ganska nära Sydafrika men tji fick jag när jag kollade atlas, skrämmande vad dålig man var på de länderna:-(

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-02-2011, 17:00
          Länk hit: #94

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Är det bara jag som kan alla länder i Afrika? Okej, jag kanske har glömt något enstaka nu. Huvudstäderna där kan jag dock inte, men jag kan i resterande världen. Det svåraste var ändå när jag försökte lära mig Kinas delstater, det var helt omöjligt. Tibet, Manchuriet och Östturkestan med deras kinesiska namn, men sedan har man liksom inget att referera till längre

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-02-2011, 17:27
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:00) *
          Är det bara jag som kan alla länder i Afrika? Okej, jag kanske har glömt något enstaka nu. Huvudstäderna där kan jag dock inte, men jag kan i resterande världen. Det svåraste var ändå när jag försökte lära mig Kinas delstater, det var helt omöjligt. Tibet, Manchuriet och Östturkestan med deras kinesiska namn, men sedan har man liksom inget att referera till längre

Imponerande! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-02-2011, 17:44
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:00) *

Imponerande! Tillhör den gamla generationen då man lärde sig mycket utantill (ex huvudstäder/länder o placera på en karta) så kan nog samtliga länder ungefär rätt geografiskt men sedan gäller det ju att ha lite djupare kunskap också vilket jag inte har eller fick lära mig på den tiden heller...

Ur fick du för dig att plugga in Kinesiska namnen på deras kantoner eller vad nu landskapen kallas? smile.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-02-2011, 17:58
          Länk hit: #97

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 17:44) *
          Ur fick du för dig att plugga in Kinesiska namnen på deras kantoner eller vad nu landskapen kallas? smile.gif

Vi i västvärlden vet egentligen skrämmande lite om Kina trots att det är på väg att bli världens viktigaste land. Att ha åtminstone en viss koll på geografin känns allt viktigare.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-02-2011, 18:11
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Finns ju google smile.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-02-2011, 18:20
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 17:58) *
          Vi i västvärlden vet egentligen skrämmande lite om Kina trots att det är på väg att bli världens viktigaste land. Att ha åtminstone en viss koll på geografin känns allt viktigare.

Jag har tyvärr inte klarat av att lära mig dem ordentligt...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-02-2011, 18:26
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (theseraphim @ 01-02-2011, 12:39) *

Jag tänker inte bemöta ditt inlägg just nu, men skriver du norskar en gång till får jag spel.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon