Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Valp
          boxer2
          Inlägg 03-02-2011, 17:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2011, 16:58) *
          Men du skall inte dra med din 8-veckors valp till en massa nya främmande platser - det är ditt hem, du och din andra hund som skall bli den nya tryggheten först innan man ger sig ut i stora världen. Då hinner hon bli trygg med er och hon kommer också att följa sin äldre kompis - är den inte rädd så fattar valpen att det man möter inte är farligt.

Så sant, men den träffar ju alltid någon när den måste ut och kissa, vilket den gör ett antal gånger om dagen.
          Och min andra vuxna hund är vettskrämd för stora hundar, så hur undviker jag att valpen tar efter det?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-02-2011, 17:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Förmodligen kommer den lilla valpen hålla sig kring dina fötter när ni går ut eftersom det är du som är valpens trygghet. Låt den vänja sig och utforska omgivningen i sin egen takt och ha koppel på valpen om det finns farligheter i närheten. Finns ingen anledning att den lilla valpen måste hälsa på främmande människor och hundar.

Var glad och uppmuntrande på rösten när du ska locka till dig valpen och när den tar kontakt med dig. Självklart kan du lyfta upp valpen om du måste hämta den. Så små valpar går ju inga långa promenader så vill du komma nånstans blir det till att bära smile.gif

Skoj med en liten valp, lycka till och jag tror inte att du behöver vara orolig! Som sagt.. det finns ju koppel.

Ta ut valpen ensam för inte måste väl den äldre hunden med ut var o varannnan timme.

Redigerat av *Stintan*: 03-02-2011, 17:24

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          boxer2
          Inlägg 03-02-2011, 17:29
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-02-2011, 17:21) *
          Förmodligen kommer den lilla valpen hålla sig kring dina fötter när ni går ut eftersom det är du som är valpens trygghet. Låt den vänja sig och utforska omgivningen i sin egen takt och ha koppel på valpen om det finns farligheter i närheten. Finns ingen anledning att den lilla valpen måste hälsa på främmande människor och hundar.

Var glad och uppmuntrande på rösten när du ska locka till dig valpen och när den tar kontakt med dig. Självklart kan du lyfta upp valpen om du måste hämta den. Så små valpar går ju inga långa promenader så vill du komma nånstans blir det till att bära smile.gif

Skoj med en liten valp, lycka till och jag tror inte att du behöver vara orolig! Som sagt.. det finns ju koppel.

Ta ut valpen ensam för inte måste väl den äldre hunden med ut var o varannnan timme.

Du har så rätt så. Jag ska försöka ha den utan koppel i början och våga lita på den.
          Nej jag hade tänkt att bara ta ut valpen. Men nu kommer den ju lägligt till sommaren och då tänkte jag sitta ute i gräset med dom. Hoppas hon förstår att det är vi som är hennes nya familj ändå.
          Ja det ska bli kul med en liten valp. wink.gif Tack för alla råd.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 04-02-2011, 00:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 12:55) *
          Kan man verkligen tillrättavisa för rädsla? Går det att begripa för hunden eller blir den ännu mer osäker?

Jo.. det kan man...
          Det är ju inte själva rädslan som man tillrättavisar utan hundens beteende..
          Precis som man kan lära hunden att BLI rädd för saker så kan man också lära dom att bli orädd för saker genom att förstärka resp ta ifrån dom det betende som dom visar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-02-2011, 11:10
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 04-02-2011, 00:23) *
          Jo.. det kan man...
          Det är ju inte själva rädslan som man tillrättavisar utan hundens beteende..
          Precis som man kan lära hunden att BLI rädd för saker så kan man också lära dom att bli orädd för saker genom att förstärka resp ta ifrån dom det betende som dom visar.

Förstår inte vad du menar. En valp som blir rädd för något och sticker iväg blir ju inte mindre rädd för att du vrålar NEJ. Självklart ska Nej fungera vid vissa oönskade beteenden men rädsla är inte ett sånt beteende. Det viktigaste är ju att bygga trygghet så att den lär sig att "matte/husse fixar det här så jag behöver inte vara rädd". Åtminstone så långt det är möjligt. Hundar är ju faktiskt olika. Sen undrar jag vad du haft för valpar/hundar som det bara tagit 2 dagar eller 5 timmar att lära Nej och Inkallning så att det funkar till 100%.

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 04-02-2011, 11:46
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 11:10) *
          Förstår inte vad du menar. En valp som blir rädd för något och sticker iväg blir ju inte mindre rädd för att du vrålar NEJ. Självklart ska Nej fungera vid vissa oönskade beteenden men rädsla är inte ett sånt beteende. Det viktigaste är ju att bygga trygghet så att den lär sig att "matte/husse fixar det här så jag behöver inte vara rädd". Åtminstone så långt det är möjligt. Hundar är ju faktiskt olika. Sen undrar jag vad du haft för valpar/hundar som det bara tagit 2 dagar eller 5 timmar att lära Nej och Inkallning så att det funkar till 100%.

Ja det vore kul att veta.
          Man ska ju inte skrämma dem till lydnad.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-02-2011, 15:43
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag kom på sen (gick och funderade på det här) att om man lär hunden "nej"=sluta med det du gör, så kan jag förstå Sussies argument. Jag tänkte mer på "nej"=fy, det du gör är fel.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          herkules
          Inlägg 04-02-2011, 16:30
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 03-02-2011, 10:00) *
          Tyvärr herkules så gav du dig på fel person den här gången så jag undrar vem som står för tramset thumbdown.gif

jag har inte gett mig PÅ någon!
          lägg ner!

tillägg:
          att tro att man köper en modig/orädd för att man tar den som springer fram till en är så fel det bara kan bli.
          jag har köpt en sådan hund, han blev en alfahane, dvs den hund som håller sig i bakgrunden, har en stark bevarelsedrift och som aldrig utsätter sig för fara, det gjorde han bara när han var ung och dum.
          jag har också köpt hunden som bara låg kvar och såg väldigt blyg ut, han blev en galning, totalt orädd för precis allt.

Redigerat av herkules: 04-02-2011, 16:45

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          boxer2
          Inlägg 04-02-2011, 16:40
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Myosotis @ 04-02-2011, 15:43) *
          Jag kom på sen (gick och funderade på det här) att om man lär hunden "nej"=sluta med det du gör, så kan jag förstå Sussies argument. Jag tänkte mer på "nej"=fy, det du gör är fel.

Vad är skillnaden på nej= sluta med det du gör och nej= fy, det gör du fel?
          Hur lär du hunden skillnaden?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-02-2011, 18:09
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (herkules @ 04-02-2011, 16:30) *
          jag har inte gett mig PÅ någon!
          lägg ner!

tillägg:
          att tro att man köper en modig/orädd för att man tar den som springer fram till en är så fel det bara kan bli.
          jag har köpt en sådan hund, han blev en alfahane, dvs den hund som håller sig i bakgrunden, har en stark bevarelsedrift och som aldrig utsätter sig för fara, det gjorde han bara när han var ung och dum.
          jag har också köpt hunden som bara låg kvar och såg väldigt blyg ut, han blev en galning, totalt orädd för precis allt.

Jag föredrar att tro mer på en seriös uppfödare med mångårig erfarenhet av hunduppfödning om jag ska köpa valp än en självutnämnd besserwisser.
          Hur hunden sedan utvecklas beror ju faktiskt väldigt mycket på mig själv.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 05-02-2011, 08:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 04-02-2011, 18:09) *
          Jag föredrar att tro mer på en seriös uppfödare med mångårig erfarenhet av hunduppfödning om jag ska köpa valp än en självutnämnd besserwisser.
          Hur hunden sedan utvecklas beror ju faktiskt väldigt mycket på mig själv.

jag litar också på en kunnig uppfödare men inte på någon som säger att man ska ta den orädda valpen för att få en orädd och modig hund, man kanske är seriös men inte speciellt kunnig om strukturen i en flock och vad varje individ förmodligen senare kommer kommer att stå för.
          lite hundetologi måste väl för 17 ingå i uppfödarutbildningarna?

men men - lycka till med valpen, tror det kommer gå jättebra och att du får en fin kamrat många år framöver! smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-02-2011, 09:32
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Det känns tryggt att ha en så kunnig människa som du på forumet Herkules. Du kan på ett kick besvara precis alla frågor korrekt, som att alla valpar av alla raser beter sig exakt som du säger....... och snabbt kan du placera oss andra idioter på forumet i rätt fack..... måste vara jobbigt att ha så många okunniga omkring sig!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-02-2011, 12:22
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (herkules @ 05-02-2011, 08:29) *
          jag litar också på en kunnig uppfödare men inte på någon som säger att man ska ta den orädda valpen för att få en orädd och modig hund, man kanske är seriös men inte speciellt kunnig om strukturen i en flock och vad varje individ förmodligen senare kommer kommer att stå för.
          lite hundetologi måste väl för 17 ingå i uppfödarutbildningarna?

men men - lycka till med valpen, tror det kommer gå jättebra och att du får en fin kamrat många år framöver! smile.gif

Man kan ju undra varför du yttrar dig som du gör om något som du faktiskt inte har en susning om.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-02-2011, 12:27
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (boxer2 @ 04-02-2011, 16:40) *
          Vad är skillnaden på nej= sluta med det du gör och nej= fy, det gör du fel?
          Hur lär du hunden skillnaden?

Jag bara gissar, har aldrig haft egen hund och vet inte om det går att lära hunden. Men tanken som dök upp var att fy eller nej brukar betyda att hunden gör något förbjudet. Om den gör det trots att den vet att det är förbjudet kan den se "skamsen" ut.
          Om man istället lär hunden "stopp, nu gör vi något annat, roligare" är det inget förbud med utan man har bara bestämt att hunden ska sluta med något. Min daghund kan "bryt" när hon leker. Det betyder inte att lek är förbjudet utan bara att jag har bestämt att just nu är leken slut för idag. Hon accepterar det lugnt utan att tro att hon har gjort något fel. Men jag bara spekulerar. Om Sussie menade ett sånt "nej" kan bara hon svara på.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 06-02-2011, 08:49
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Myosotis @ 05-02-2011, 12:27) *
          .... Om Sussie menade ett sånt "nej" kan bara hon svara på.

Jag ska svara hur jag menar, men nu har jag jobbat flera nätter på demensboendet. Kollade tråden igårnatt och såg att det inkommit funderingar, men jag hade bara några minuter på mig, så jag hade inte tid att skriva då... Nu ska jag gå och sova efter den här nattens arbete...

Känner att jag vill ha god tid på mig att skriva för det är så lätt att saker och ting tolkas och missuppfattas vilket jag redan har läst.
          Återkommer. Ha det gott så länge allihopa!
          smiley_small_hug.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 23:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon