Alla har ju olika inställning till det här med förkultivering och sådder och det är ju precis som det ska vara! För somliga är det ett tidsfördriv och för andra har det blivit (nästan?) en mani.
OK, jag får väl erkänna att jag tillhör den senare gruppen...

I alla fall...
Jag är lite nyfiken på hur odningsam just DU är, om du har stora kartotek, noga skriver upp allt som sker och sedan avslutar med ett resultat om hur det gick.
Min mani är nog i att får tag i alla fröer jag kommer över

och dessa skriver jag snyggt och prydligt upp i ett Excel-ark (eller OK: Calc, är det egentligen) med svenskt och vetenskapligt namn, när de ska sås och varifrån jag fått dem. Skriver även (oftast) in när jag sått dem och om de är slut.
De fröer jag har köpt ligger i en kartong sorterade på blommor och grönsaker och sedan när på året de ska sås, helst även i bokstavsordning inom varje grupp.
De fröer jag har "kommit över" ligger i en pärm med fotofickor för varje fröpåse. Där är de sorterade grönsaker och blommor och sedan även där helst när på året de ska sås.
EDIT: Kom på att jag hade bilder på detta i en gammal tråd,
här är den.
Vid frösådd skriver jag en liten pinne med namn och när jag sådde.
Sedan fallerar mitt informationssamlande...
Jag började så en del fröer igår och då såg jag att det var några som jag hade sått förra säsongen. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg hur det gick med dem! Hände det något i krukan, har jag planertat ut dem, ligger de i komposten...?
Inser att jag borde nog göra någon typ av notering. Ska man skriva en notering Excel-arket, ska man skapa ett blad och skriva in för varje blomma eller grupp?
Ska man göra det riktigt avancerat och göra en databas? vet att en del använder internet till detta, och framför allt då sina bloggar.
Det var då jag kom att tänka på er... Hur har ni löst det? Hur håller ni reda på era sådder?
Redigerat av Peztis: 06-02-2011, 20:04