Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Släktforskning, Nån som pysslar med det?
          Platinum
          Inlägg 12-02-2011, 20:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag släktforskar inte men har en bror som har gjort och till viss del kanske håller på fortfarande, i någon gren har han kommit till 1600-talet iallafall.

Själv är jag lite mer sugen att forska baklänges men det finns bara i tanke än, dvs gå låt säga tre generationer bakåt och sedan vända mot nutid åt alla hundra håll det sprider sig för att se vad man har för släktingar som lever som man inte känner till. Det borde vara en del...

Till er som söker bakåt kan jag tipsa om flyttningsböckerna som hör till kyrkoarkiven också, finns en hel del att läsa i dem har jag sett på kopior som finns på jobbet .

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 12-02-2011, 22:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-02-2011, 08:56) *
          Min sambo släktforskade för 2 år sedan, men körde fast på Öland......

Vilka program har ni till hjälp?

Elisabeth

Jag har precis skaffat abonnemang hos Riksarkivet, där finns födelse-död-böcker, husförhörslängder osv. för hela landet.

Redigerat av Trampendal: 12-02-2011, 22:55

Citera
          Alba
          Inlägg 13-02-2011, 11:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

För er som bor i Norrbotten, Västerbotten,Jämtland, Västernorrland och Värmland finns folkräkningen 1890 gratis på nätet.

Folkräkningen 1890

Citera
          Bengalow
          Inlägg 13-02-2011, 12:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Vi vär en släkt med ett eget soldatnamn på min fars sida, så det var relativt lätt att komma fram till ca 1850. Sedan hade jag tur, när jag ringde min fars kusin, för han hade anfäderna antecknade i en gammal bibel som tillhört hans morfars farmor. Där stod en anfader, Olov Hansson i Hällefors, född runt 1680.
          Så långt kom jag då, för väl 20 år sedan, meddelst telefon och kontakt med gamla släktingar, men inlägget här gjorde, att jag började granska listorna igen, och nu lagt in uppgifterna på datan. Kanske det blir några fler namn med datans hjälp...Det är kul att leta i gamla längder, och så har man sysselsättning som pensjis också!

Citera
          Monarda
          Inlägg 13-02-2011, 16:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

CITAT (aanderss @ 12-02-2011, 13:46) *
          mIn bror har forskat en hel del i släkten och han har kommit ner till tidigt 1600 tal. skall man hitta längre ner så bör man vara släkt med adliga eller präster.

Inte nödvändigtvis, en del yrken kan man också spåra långt tillbaka. Maken härstammar från en släkt gjutare som tillverkade bl a kyrkklockor och kanoner och vi har kommit ända ner till 1500-talet. Den mannen visade sig bära exakt samma för- och efternamn som maken!

Citera
          aanderss
          Inlägg 17-02-2011, 10:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

jag råkar vara sysling (nästkussin) mer christer nerfont. en känd musikal artisk i sverige. jag har aldrig träffat honnom

Citera
          Trampendal
          Inlägg 02-03-2011, 23:14
          Länk hit: #27

Medlem

Nu har jag hittat en släkting som är född i "Lifland" 1822. Jag vet att Estland förut hette/kallades Livland, men var det så sent som 1822?
          Trodde att det var på Kalle dussins dagar.

Nån som vet hur detta hänger ihop och om/hur man kan söka vidare på detta spår?

Citera
          Motti
          Inlägg 02-03-2011, 23:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Har sysslat med det men kom av mig när vi flyttade tyvär,man får vara bra koncentrerad och fockuserad om man ska hålla i.Men jag hittade tre syskon till min mormor som dog i tidig ålder mormor hade sju syskon som jag träffade som barn,inte ens min mormor visste om dom extra förstog jag för hon nämde aldrig dom.Jag kom till 1891 sen tog det stopp tyvär,tillgången till kyrkböcker gör att man inte kommer framåt även domböcker måste man ha tillgång ,har man inte det då måste man åka till Vadstena eller Stockholm för att få insikt i dom,fick också erfara att många kyrkböcker brunnit inne och därmed har mycket info försvunnit.
          Kan tala om att släktforskningen gör det inte lättare av att min mormors släkt höll på med namnbyten hit och dit,Wharling blev Vallin tex en gren är Winbladh som inte går att spåra osv.man blir trött på gammla släkten ,hade varit enklare att forska om de hade behållt sina efternamn och inte strulat så mycket.

Redigerat av Motti: 02-03-2011, 23:34

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-03-2011, 09:50
          Länk hit: #29

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Trampendal @ 02-03-2011, 23:14) *
          Nu har jag hittat en släkting som är född i "Lifland" 1822. Jag vet att Estland förut hette/kallades Livland, men var det så sent som 1822?
          Trodde att det var på Kalle dussins dagar.

Nån som vet hur detta hänger ihop och om/hur man kan söka vidare på detta spår?

I folkmun kallades det nog Livland väldigt lång tid efter att Sverige förlorade området. I början av 1800-talet var det väll ett ryskt område om jag inte minns fel? Det var nog helt enkelt en person som flydde eller flyttade därifrån till Sverige. Sedan har jag också för mig att Livland inte var helt det samma som dagens Estland. Bestod det inte snarare av delar av både dagens Estland och Lettland, men inte hela något av länderna?

Citera
          Trampendal
          Inlägg 03-03-2011, 23:51
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-03-2011, 09:50) *
          I folkmun kallades det nog Livland väldigt lång tid efter att Sverige förlorade området. I början av 1800-talet var det väll ett ryskt område om jag inte minns fel? Det var nog helt enkelt en person som flydde eller flyttade därifrån till Sverige. Sedan har jag också för mig att Livland inte var helt det samma som dagens Estland. Bestod det inte snarare av delar av både dagens Estland och Lettland, men inte hela något av länderna?

Jo, du har rätt det var södra Estland och norra Lettland, men det hette tydligen Livland fram till 1918, då det delades mellan Estland och Lettland.
          Jag har googlat lite (i min otålighet efter svar) som du förstår. rolleyes.gif
          Det blev ryskt 1721.

Men min släkting hette Johan Matson Westerman och var skeppare, så jag tänkte att hans far kanske var född i Sverige,
          flyttade till Livland och sen hem igen, då med sonen som var född i Livland. Å andra sidan kanske namnen var vanliga i Livland.
          Det är ändå lite konstigt att kyrkoarkiven skriver att han föddes där 1822, då fanns ju inte Livland sen fyra år och så mycket koll borde de väl haft.

Överhuvudtaget uppstår många frågor vid släktforskning, tyvärr inte lika många svar men en del ändå.

Jag har t ex fått klart för mig att en inte helt ovanlig dödsorsak i början av 1900-talet var hjärntuberkulos, hade ingen aning om att det kunde
          sprida sig till hjärnan men så var det och då dog man ganska kvickt. Min morfars syster dog av det när hon var elva år och jag har alltid trott
          att hon dog av en olyckshändelse, som det berättats för mig.

Många "livslögner" uppdagas vid släktforskning.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 05-03-2011, 00:38
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Trampendal @ 03-03-2011, 23:51) *
          Jo, du har rätt det var södra Estland och norra Lettland, men det hette tydligen Livland fram till 1918, då det delades mellan Estland och Lettland.

Det är ändå lite konstigt att kyrkoarkiven skriver att han föddes där 1822, då fanns ju inte Livland sen fyra år och så mycket koll borde de väl haft.

Jaha, där ser man. Nu var det ju jag som inte hade koll. slap.gif
          Man blir lite vilse i århundradena när man grottar ner sig i kyrkoböcker.

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-03-2011, 15:01
          Länk hit: #32

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har släktingar som forskat, och kanske är det dags att få allt överfört i digital form. Några tips på bra program som tillåter export till andra format, dvs, om programmet slutar funka i exv Windows 8 eller Mac OS XI så vill man ju ändå kunna komma åt det. Antar att alla kan exportera i diverse tabellformat?

Verkar vara en djungel på släktforskningssiter, det blandas gratis- och abonnemang/betalmaterial hejvilt. Finns det ingen släktforska.nu som man kan få tips från? smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 19-03-2011, 18:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Jag har haft STOR nytta av Finlands släkthistoriska förening när jag sökt efter mina rötter i Finland. Det finns fler äldre finska kyrkoböcker på nätet än vad jag hittat i Sverige. De jag har hittat har dessutom varit gratis tummenupp.gif

För att hitta de svenska rötterna har jag använt mig av genline som man kan abonnera på (om man har gott om tid giggle.gif ) Jag har suttit i mååånga timmar på biblioteket där man får gratis uppkoppling mot genline. Fördelen är att biblioteket inte är öppet dygnet runt, så jag hinner göra annat än kolla kyrkböcker.... Det är mycket lätt att fastna i släktforskning. Det är ju så spännande!

Mina resultat har jag sedan matat in i ett program som heter Min släkt Med det programmet kan jag bl.a ladda upp resultatet på webben el skriva ut det på papper. Det finns flera olika sidor på nätet där man kan bygga upp sitt familjeträd, t.ex www.geni.se eller www.familjeband.se.

När jag började hade jag stor nytta av tipsen och länkarna på Rötter
          Det finns många släktforskare som villigt delar med sig av sina tips på nätet! Googla på släktforskning så får du maaassor av träffar!

rtfm.gif Nu fastnade jag igen i kyrkböckerna och söktjänsterna sick.gif slap.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 08:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon