Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Citrus, Vad göra nu?
          stef
          Inlägg 14-02-2011, 22:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 26 378

Har fått ett par blommor på min ena citronbuske, redan efter 3-4 år (planterad från skott) och de vore kul om den kunde utveckla blommorna till frukt.
          Hur gör jag för att ge bäst möjligheter?

Står i Söder fönster, citrus jord, ganska svalt på kväll/natt men varmare när solen ligger på.
          Kommer bli +30 grader i sommar och 25 på natten om de blir lite sol
          Inga skadedjur "än" står nu tillsammans med granatäpple och pistasch buskar som dock har fått sköld löss tror jag.

Ska man skära av yttertopparna nu? den spretar med 2 långa grenar i V form.

Har agerat bi med en brödpensel, räcker det eller ska jag göra mer?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  citr.JPG ( 65.09k ) Antal nedladdningar: 49

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-02-2011, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

om du tror att den kan hålla frukter nu, så har du gjort rätt. håll den ljust och lagom varmt verken för kallt eller för varmt. ska du odla den inne åretrunt ?

+30c är ingen större fara för citron, dock är det bra om du skuggar rötterna. solen tål dom i de flesta fall. men märker du att den får brännskador så skugga lite när det kommer in mest sol eller flytta den någon cm ifrån fönstret. ge den näring ca 3-4gånger per månad från vår till höst.

om du tar ut den, så avhärda den mot sol, blåst. och placera den sedan soligt och varmt. och ta in innan frosten. tar du ut den för tidigt kan den fälla kart annars brukar dom mogna på även ute.

det finns dock fler orsaker om det inte skulle bli frukt dålig pollinering, dåliga blommor, ohyra, torka, för mycket vatten, för varmt, för kallt, för lite näring, för mycket näring.

vill du kan du toppa den ovanför ett bladpar, nod.

Citera
          stef
          Inlägg 15-02-2011, 16:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 26 378

Du är grym på blommor flaxss smile.gif

Jag tänkte hålla den inne om vi inte får bygglov på växthuset, annars åker den nog ut dit på sommaren.

Haft 4 blommor, ser ut som jag får 2 citronkart så hoppas de klarar sig tills våren kommer med lite mer värme.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 23:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon