Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bananplanta. Musa Ensete, Skötselråd/tips
          M-Nilsson
          Inlägg 16-02-2011, 19:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 39 150

CITAT (flaxss @ 16-02-2011, 18:41) *
          jag ber om ursäkt till trådskaparen

Du behöver inte alls be om ursäkt! Tvärtom, det är jag som ska tacka trostar.gif

Citera
          fuchsian
          Inlägg 17-02-2011, 10:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

M-Nilsson,

Köpte du andra sorters fröer under din resa?
          Vi kom hem efter jul och jag har hamstrat en hel del fröer därifrån som jag tyckte såg fina ut och sen hur de växte i naturen, helt fantastiskt.

Detta är första gången som jag köpte med mig dessa även att vi är där rätt ofta, så har det inte blivit av mer än lite småplantor. Jag införskaffade mig en bok om floran för att kunna läsa på dom, men i den boken fanns inte alla med, men jag ska googla och adressen står ju i nån av påsarna, så det bör väl inte vara för svårt, men här hemma blir de inte så maffiga som de var där nere, men dock vill man ha dem.
          Lycka till med dina! ... tummenupp.gif ..... Fuchsian .....

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 17-02-2011, 12:59
          Länk hit: #23

Medlem

fuchsian: Nej köpte inga andra sorter fröer men kommer garanterat göra det nästa gång, trodde nämligen aldrig jag skulle lyckas få de gro.

Funderar däremot på att beställa en Musa Basjoo från http://palmkungen.se/?artnr=b001, fast då är det inga fröer utan 20-30 cm plantor, men de verkar ju tåla vintern riktigt bra!

Än så länge växer min Musa Ensete för fullt, riktigt skoj, bara under denna natten ett par mm. biggrin.gif och är nu snart uppe i 10 cm!

Redigerat av M-Nilsson: 17-02-2011, 13:01

Citera
          fuchsian
          Inlägg 17-02-2011, 13:35
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (M-Nilsson @ 17-02-2011, 12:59) *
          fuchsian: Nej köpte inga andra sorter fröer men kommer garanterat göra det nästa gång, trodde nämligen aldrig jag skulle lyckas få de gro.

Funderar däremot på att beställa en Musa Basjoo från http://palmkungen.se/?artnr=b001, fast då är det inga fröer utan 20-30 cm plantor, men de verkar ju tåla vintern riktigt bra!

Än så länge växer min Musa Ensete för fullt, riktigt skoj, bara under denna natten ett par mm. biggrin.gif och är nu snart uppe i 10 cm!

Ja, det är roligt att försöka och de är ju inte dyra med fröerna där nere. En sak som jag skulle ge som råd. Kolla fröpåsarna i deras utgångsdatum, för att på turistvimlet säljer de för gamla frön.
          Vi brukar ha jämnt bil där nere för vi åker dit för värmens och klimatets skull, inte för att sola. så det blir mycket åkande runt ön varje gång. Bassängen är gott att doppa sig i.

Vi var där 2 gånger förra året och jag köpte med mig från flygplatsen ett sätt med 3 små krukor, en palm, papegojblomman och den röda bouganvillean och det var i mars och de lever och växer inne som attan, men den klänväxten åker ut till sommaren, till växthuset först och sen får jag se.
          Det är rätt bra att köpa en bok om växterna där nere för att läsa vidare om dem.
          Jag har rätt så många fröpåsar av exotiska växter, men det får bli växthuset och inne under vintern, det som man lyckas att få gro.

Det var då attan vilken fart din planta fick. Kanske kan du ha den under sommaren i en varm hörna, beroende hur du bor.

Jag ska också göra en blombeställning under veckan, men kan inte ta hand om dem förran efter påsk och har redan kollat hos dem jag ska beställa att de inte skickar iväg det innan, men det var inga problem, bara jag skriver i det vid beställningen. Det blir en del pelargoner och fuchsior och en och annan pärla som jag såg. De kommer som plantor och ska skolas ut, men jag har också köpt fr. blomsterhuset när de har nedsatt pris sådana som är bara för denna sässong. Det är kul med växter och nu har även min make börjat uppskatta dom när han inte reser längre. ( jag kommer att lägga ut bilder fr. min trädgård när jag fått dem i ordning) Har du sett andra medlemmarnas trädgårdar? Man bara njuuuuuter av det vackra de har gjort!!

Tjingelingen!
          Fuchsian

Redigerat av fuchsian: 17-02-2011, 13:38

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2011, 13:43
          Länk hit: #25

Gäster

Musa basjoo - är en köldtålig banan men fortfarande svår att övervintra ute, på sommaren vill den ha mycket vatten och näring. men på vintern vill den stå torrt.

bladen och bladstammen tål inte frost, men knölen kan tåla lätttjäle. till våren skjuter den nya blad från knölen/jordstammen.

dock i vårt nordiskaklimat så ruttnar den lätt eller fryser ihjäl av allt för mycket tjäle.

vill man testa en banan utan skydd så gäller det att skotta över mycket snö över den och ha den i väldräneradjord. med skydd kan man klippa av bladen och packa in bladstammarna med frigolit (ganska tjockt med frigolit) sedan fylla utrymmet i mitten med leca enda upp och så på med ett frigolitlock. dock måste man under milda perioder tittat till den och skära veck ev röta som kan börja i topparna på bladstammarna. går röta ner i knölen är det kört.

plantering av banan på friland; skyddat från vind och väldigt varmt och soligtläge (den behöver ganska varma nätter för att växa optimalt). djupplantera plantan du köper. fyll på gropen med grovsand och sedan längst upp lägg jord. under knölen ska det vara näringsrikjord. planteras efter att frostrisken är förbi på våren-försommaren.

Musa basjoo är ganska vanlig art i sverige, och brukar finnas på de flesta plantskolor med ett mer roligare sortiment. plantagen, bogrönt, blomsterlandet brukar ha ibland också. ebay finns där ibland många säljare som säljer

http://global.ebay.com/search?Region=0&...;UseSearchOpt=1

dessa säljer också, om du vill ha fler alt.
          http://www.europalms.be/en/plants/plants-musa
          http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/pr...12d7eeeec64b725

på Leifs hemsida kan du läsa om hans banan
          http://snowpalm.dyndns.org/

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 17-02-2011, 22:20
          Länk hit: #26

Medlem

Tack för infon flaxss. får se om jag köper in någon..tycker det är roligare att så själv från början smile.gif

Ensete ventricosum, växer den lika snabbt hela tiden eller minskar den i fart med tiden? Min har växt 1 cm senaste 10 tim! cool.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-02-2011, 22:23
          Länk hit: #27

Gäster

tillväxten beror på hur mycket vatten, näring, ljus och värme den får. så är allt rätt växer den snabbt som äldre också. tar du ut den kommer du se lägre tillväxt dock, vid högtryck med mycket värme så ökar den på tillväxten mer.

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 17-02-2011, 23:04
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-02-2011, 22:23) *
          tillväxten beror på hur mycket vatten, näring, ljus och värme den får. så är allt rätt växer den snabbt som äldre också. tar du ut den kommer du se lägre tillväxt dock, vid högtryck med mycket värme så ökar den på tillväxten mer.

Jag har för tillfället krukan inne i ett glasskåp med belysning så att lufttempen där inne är dryga 20-22 grader och med lampan riktad mot krukan så att jordytans temp blir något högre..så där lagom "sommarvarm" om man känner med handen...

En vanlig lampa ger ju enbart värme men antar att det är bättre än att ha den i fönstret där det är något kallare, speciellt när det inte är nån sol ute...men är det soligt brukar jag byta placering till fönstret...

Redigerat av M-Nilsson: 17-02-2011, 23:06

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-02-2011, 12:07
          Länk hit: #29

Medlem

Det kan vara lite si och så med den starka mars-aprilsolen för växterna.
          Jag har ett stort utbyggd fönstersett mot öster och där brukar jag vicka på persienner innan jag går och lägger mig för morgonsolen kan gassa in ordentligt och har mist på det viset några växter under åren.
          Sedan jag gått upp kan jag dra upp persienner och de får fortfarande sol ett tag till från ett söderfönster till denna stora blomsterhylla.

Samma sak har jar vid utbyggnaden fr, sängkammaren, en vinklad inne/uterum, så jag får ha koll att solen inte bli för tuff där också. Nu under vintern bad jag min man att stänga av värmen där och hade mina övervintrade växter som rumsväxter där inne i ca. +15-18 grader. Garaget är lika varmt, den av dem som vi inte har "vinterbilen" i , den som körs ut och in, utan en avregistredade. Där är inte så ljust, så mina växter klarade inte vintern innan, uton änglatrumpeterna. ohmy.gif

Jag ska mig i kragen och gå igenom mina frön när jag nu orkar koncentrera mig för dem. Utgångstiden var på dom 2014, men vi kom inte iväg nu innan påsk till vårt ställe i Teneriffa pga. att resorna till Egypten ändrades, men till nästa höst blir det nog att ge sig iväg när växt- och båtlivet är över.

Passa på att komma till växtmarknader, där finns så mycket att se. Tyvärr orkar man inte ta en jättepalm under armen precis, men jag ska kolla i Tyskland nu i vår i "mina ställen" vad de har fått in. Där brukar ju vara alldeles för mycket vad man vill ha...... sweatingbullets.gif ..Fuchsian .....

Redigerat av fuchsian: 18-02-2011, 12:09

Citera
          flaxss
          Inlägg 18-02-2011, 12:31
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (M-Nilsson @ 17-02-2011, 23:04) *
          Jag har för tillfället krukan inne i ett glasskåp med belysning så att lufttempen där inne är dryga 20-22 grader och med lampan riktad mot krukan så att jordytans temp blir något högre..så där lagom "sommarvarm" om man känner med handen...

En vanlig lampa ger ju enbart värme men antar att det är bättre än att ha den i fönstret där det är något kallare, speciellt när det inte är nån sol ute...men är det soligt brukar jag byta placering till fönstret...

trivs den och växer så är det ju bra för den tummenupp.gif och solen i fönstret gillar den så det är nog bra för den att få placering där när solen är framme. för baner som jag har inne/haft inne under sommaren har jag ställt i öst eller väst fönster det brukar vara lagom för dom. söder funkar också om man integlömmer att vattna, annars kan den får ohyra och torra bladkanter.

nu förtiden har jag mina bananplantor i källare under vintern, resten av mina växter står i ett östfönster tills dom tas ut och under extraljus och där har bananerna också trivs innan, där är dock svalt så dom växer inte så det blir ju mer en övervintringsplats, i feb-april innan dom tas ut börjar dom växa i fönstret. men av brist på plats får dom stå i källaren.

ska du ha den ute är det nog viktigt att du avhärdar den ordenligt.

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 19-02-2011, 11:32
          Länk hit: #31

Medlem

Återigen tack för de tips jag fått...Idag står den i fönstret och strålande sol, mätte ca 25- 28 grader vid fönstret sweatingbullets.gif

Nån fråga till bara(kommer hela tiden nya:) vad gäller vattningen, om den fått fram nån vattendroppe på skaftet som den har nu så betyder det att den har tillräckligt med vatten och att jag inte ska vattna mer? Jorden är fortfarande fuktig. Man vill ju vara försiktig så man inte övervattnar den!

Funderar på om den gillar att bli duschad med vatten sen när löven och allt väl utvecklat sig?

/Tack!

Redigerat av M-Nilsson: 19-02-2011, 11:35

Citera
          fuchsian
          Inlägg 19-02-2011, 12:30
          Länk hit: #32

Medlem

Det regnar ju i de länder som plantan kommer ifrån, så varför inte?
          Jag brukar ha steriliserad vatten för det pga att vi har för mycket klor och annat, så att det blev vita ringar på bladen, och så får det ju inte vara.
          Vad gör man? Går till sin atelje och hämtar den sterilicerade vattnet jag har till leran jag använder när jag gjuter porslingsdockor.
          Det är inte dyrt att köpa och den flaska räcker länge, men det finns nog andra sätt att få sitt kranvatten lämpligare, har jag hört.

Skydda din planta för solen och låt den vänja sig gradvis så går det nog bra.
          ett superbra tips; skaffa dig en sticka som visar hur vått el torrt det finns neråt i krukan. Jag har sett den enbart på Willab Garden och den finns i katalogen, vi fick så jag måste byta ut min gamla som har lagt av.

Superbra om man är osäker eller någon annan ska titta till dina växter så blir det ingen risk för under/överbevattning. ..... tummenupp.gif .. Fuchsian.....

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 23-06-2011, 13:04
          Länk hit: #33

Medlem

No way att den första krukan skulle räcka hela sommaren! blush.gif Den är nu snart dryga 5 månader gammal med stora fina blad på uppåt ca 50 cm. Jag planterade om den idag (för tredje gr)

Frågor: Om jag nu låter den vara kvar i denna krukan (ev för gott) VAD händer när rötterna har fyllt ut krukan till max, dör den, eller typ stannar den i växten men fortsätter leva?? cool.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  banan.jpg ( 219.41k ) Antal nedladdningar: 88
          Bifogad fil  b.jpg ( 153.47k ) Antal nedladdningar: 93

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-06-2011, 14:51
          Länk hit: #34

Gäster

Får den bara näring och vatten så kommer den fortsätta att växa även då krukan börjar bli fylld med rötter.

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 29-06-2011, 15:11
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (flaxss @ 25-06-2011, 15:51) *
          Får den bara näring och vatten så kommer den fortsätta att växa även då krukan börjar bli fylld med rötter.

Ok, tack för svaret..tänkte att rötterna måste ta vägen någonstans när väl jorden i krukan ÄR fylld, men skall väl rätt mycket till antar jag, men går ju inte ha hur stora krukor som helst..speciellt inte inomhus i vinter smile.gif

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 18-08-2011, 09:00
          Länk hit: #36

Medlem

Hej igen, nu har jag ett problem..som bokstavligen talat växer sig större och större!
          Bananplantan växer för fullt och med krukan är den bra bit över 2 m hög med några finna blad på uppåt metern. Hur ska jag göra i vinter!! Hela sommaren har den stått på altanen och den är nu 30-40 cm kvar till taket, men här inne (där den måste stå i vinter!) så är det största bladet på snudd till takhöjd snart. Själva stammen är ju inte lika hög utan det är de enorma bladen som tar mest plats.

Jag har funderat på följande, helt enkelt att med tiden klippa/beskära bladen på höjden vilket jag å andra sidan tycker är synd att behöva göra.

Det andra jag funderat på är att kontakta någon som har möjlighet och plats att ha den i vinter, typ på nån plantskola eller liknande...vill ju helst inte heller sälja den:( Men nog växer den snabbt, stammen längst ner är uppåt en ca 10 cm.

Bild på den kommer snart! coolgleam.gif

Redigerat av M-Nilsson: 18-08-2011, 09:12

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-08-2011, 19:15
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Den klarar inte minus men den kan vara inne om du ger den extraljus i vinter..minst 14 tim / dag

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 18-08-2011, 20:55
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2011, 20:15) *
          Den klarar inte minus men den kan vara inne om du ger den extraljus i vinter..minst 14 tim / dag

Tack för tipset. Med extraljus, menar du då med UV ljus? Får ta å införskaffa lite belysning i så fall

Citera
          blomkronan
          Inlägg 18-08-2011, 21:35
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

ÅÅ den här tråden hade jag missat!

Ett stort GRATTIS till din Banan sådd smile.gif Jag har satt såååå många frön men inte lyckats sad.gif
          Din banan kommer helt klart... klara av att stå i rumsvärmen i vinter, du behöver inget "special" ljus... bara den får ljus smile.gif
          En vanlig lågenergilampa räcker.
          Jag övervintrar mina största bananer i rumsvärmen, för där har jag takhöjden, glöm bara inte bort att vattna lite extra där, mot dom som står i svalare utrymmen.
          Men bananer är tåliga har jag lärt mig nu! jag har övervintrat med "för mycket" och "för lite" vatten dom har överlevat båda sätten =). Men ger man dom lagom omvårdnad ger dom en massa "bebisar" smile.gif , dom gillar att få en dusch ibland med blomsprutan.

Vill man spara plats kan man klippa av ALLA blad... Den klarar det =) När jag tar in mina bananer på hösten klipper jag av alla blad, bara "pinnen" är kvar, bladen som sen bildas på vinterna klipper jag oxå av när jag ställer ut den, för dom tål inte blåst! och klipper man av dom så har plantan kraft till att göra nya blad... och bladen som kommer då när den står ute klarar av blåsten.

Vinterförvaringen... Det gäller att hitta en balans. värme = mera vatten, svalt utrymme = mindre vatten. Hoppas du hittar balansen smile.gif

Lycka till =)

Citera
          bjasol
          Inlägg 19-08-2011, 13:17
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 482

Jeg har heller ikke sett denne tråden tidligere.

Vi kjöpte bananfrö (Musa Ensete Ventricosa) på Grand Canaria for 5 år siden og satte i en krukke. Den har vokst ganske så kraftigt og er nå ca 2 m höy. Om vinteren står den i garagen med en temperatur på ca 5 - 15 C (garagen ligger i anknytnig til huset så vi går ut og inn gjennom den). Den får inget lys annet en det som kommer fra ett (ganske lite) fönster. Jeg har byttet jord og krukke värt annet år, men nå er den i en krukke på 70 liter så nå får den stå en stund! Er det noen som har fått bananer til å blomstre/gi frukt?

Mvh,

Bjarne

Bifogad fil  IMG_1315.jpg ( 543.96k ) Antal nedladdningar: 78

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 21:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon