| |
|
  |
Citerandet gör mig galen |
|
|
|
|
22-02-2011, 09:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 08:47)  Men tråden handlar väl om att en del inte kan låta bli att citera en viss medlem? /.../ Själv kommer jag aldrig att ignorera någon annan medlem här, tycker nog att vi är här på lika villkor och har lika mycket att säga till om. Sen att en del vill bestämma över vad andra får skriva eller tycka försöker jag att inte lägga mej i....  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas. Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
22-02-2011, 09:01
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 08:47)  Men tråden handlar väl om att en del inte kan låta bli att citera en viss medlem? Eller är det just den medlemmen du pratar om i fetmarkeringen? Om man såklart är intresserad av vad just den personen skriver spelar inte citaten någon roll, det förstår jag ju. Men ni som retar er på att några inte kan låta bli att citera just en viss medlem kan ju ignorera den citerande medlemmen. Själv kommer jag aldrig att ignorera någon annan medlem här, tycker nog att vi är här på lika villkor och har lika mycket att säga till om. Sen att en del vill bestämma över vad andra får skriva eller tycka försöker jag att inte lägga mej i....  Men hur i hela fridens namn ska jag kunna veta vilka medlemmar jag får citera och inte? Jag avsåg inte om någon specifik person alls, vem menar du? Jag citerar vem jag vill, och jag svarar vem jag vill och jag nonchalerar vem jag vill.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jag tror inte att jag missuppfattat en del inlägg i den här tråden, medlemmens namn har ju nämnts flera gånger. Och trådskaparen har väl inte dementerat och sagt att det gäller en annan medlem?  Nej, jag tror nog att detta handlar om en viss medlem, nämnd flera gånger som sagt... Och att ts irriterar sej på att hon ändå kan läsa hennes inlägg trots att ts spärrat henne. Bli nu inte arga på mej för att jag föreslog att ni kunde ignorera dom som citerar för att bli av med inläggen både som original och som citat.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
22-02-2011, 09:26
|
Gäster

|
Inte är jag arg på dig Berith. Men jag tycker fortfarande att jag har rätt att citera vem jag vill och kommer att göra det också.  Då får ni ignorera mig till dess att Odla gjort om ignorerasystemet så att det även innefattar citaten. Mig kvittar det.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 09:26
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 09:20)  Jag tror inte att jag missuppfattat en del inlägg i den här tråden, medlemmens namn har ju nämnts flera gånger. Och trådskaparen har väl inte dementerat och sagt att det gäller en annan medlem?  Nej, jag tror nog att detta handlar om en viss medlem, nämnd flera gånger som sagt... Och att ts irriterar sej på att hon ändå kan läsa hennes inlägg trots att ts spärrat henne. Bli nu inte arga på mej för att jag föreslog att ni kunde ignorera dom som citerar för att bli av med inläggen både som original och som citat.  Men det är fortfarande inte självklart att ALLA vet vem som åsyftas, och inte heller att ALLA svarar med just denne i åtanke.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 22-02-2011, 09:26)  Inte är jag arg på dig Berith. Men jag tycker fortfarande att jag har rätt att citera vem jag vill och kommer att göra det också.  Då får ni ignorera mig till dess att Odla gjort om ignorerasystemet så att det även innefattar citaten. Mig kvittar det. Bra. Självklart har du rätt att citera vem du vill, hoppas att du inte trodde att jag menade nåt annat. Äh, det är nog lättare att hoppa över vissa skribenter än att krångla med ignorering.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Oj då! Visst har det diskuterats runt en viss medlem men jag hoppas att inte hela tråden handlar om just denne medlem. I så fall vill jag bara påpeka att mina inlägg handlar om citeringar i allmänhet och absolut inte och någon specifik person. Tänk så olika man kan tolka avsikter och budskap...
Redigerat av Cacki: 22-02-2011, 09:44
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Hahaha skulle vara kul att se hur forumet skulle bli om 95% av de aktiva medlemmarna blockerades för att de har ovanan att citera.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Inte kan man blocka alla som citerar...eller det kan man säkert men det vill jag ju inte! Nej jag skulle hellre se att den eller de som jag valt att blockera även visade sig som en tom citatruta, men det fungerar ju inte....ännu. Det kanske kommer!? Mitt syfte med tråden var inte att peka ut en eller flera medlemar, utan att diskutera citeringen allmänt.Jag tänkte om jag kanske hade missat någon funktion men så var det alltså inte. Det som Anma skrev är på pricken det som gäller för mig! CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Edit, glömde citeringen
Redigerat av Suz: 22-02-2011, 10:25
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:34
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas.
Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Hämtar också upp Anmas inlägg för en kommentar, men mest för att det inte är på pricken det som gäller för mej. Om du ignorerar någon så har det väl med lika vilkor att göra? Du tycker ju inte att den personens åsikter är lika mycket värda som övrigas. Eller varför ignoreras personen från början? Jag inbillar mej iaf att det är för att du (vilken "du" som helst!) inte delar den personens åsikter eller sätt att vara. Och då tycker du väl inte att den personen är här på samma vilkor som du...? Eller missuppfattar jag ignoreringen totalt?  Självklart att man gör det för sin egen skull, för vems skull skulle det annars vara? Sen det där med att den andra personen drar ner en till en lägre nivå... Hur kan den personen göra det? Undrar...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:40
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2011, 20:32)  Men då kanske man skulle gå ut med en allmän begäran om att inte citera fuchsian. Jag antar att det är den pladdermajan som åsyftas, om inte har jag tagelskjortan beredd.  När skall du sluta att mobba folk här på forumet? och varför blir du inte avständ för, år efter år kastar du dej över olika nick.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag tycker nog att citaten fyller sin funktion men skulle vilja att citatrutan från medlemmar man valt att ignorera skulle visa sig som en tom vit ruta. Vill man kan man ju alltid tillfälligt läsa den/de ignorerades inlägg om man tycker det ser konstigt ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:42
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 22-02-2011, 10:34)  Hämtar också upp Anmas inlägg för en kommentar, men mest för att det inte är på pricken det som gäller för mej. Om du ignorerar någon så har det väl med lika vilkor att göra? Du tycker ju inte att den personens åsikter är lika mycket värda som övrigas. Eller varför ignoreras personen från början? Jag inbillar mej iaf att det är för att du (vilken "du" som helst!) inte delar den personens åsikter eller sätt att vara. Och då tycker du väl inte att den personen är här på samma vilkor som du...? Eller missuppfattar jag ignoreringen totalt?  Självklart att man gör det för sin egen skull, för vems skull skulle det annars vara? Sen det där med att den andra personen drar ner en till en lägre nivå... Hur kan den personen göra det? Undrar...  Håller inte med i det du säger. För mig handlar det om mig och mina känslor för en viss person. Jag kan ju inte påverka hur andra ska vara, men jag kan påverka hur jag är. Om jag då blir provocerad av någon som vet exakt vilka knappar denne ska trycka på för att få i gång mig, även om det är omedvetet från den andres sida, och jag har så pass god självkännedom att jag vet att jag låter mig provoceras av den personen, då ignorerar jag den för min skull. Inte för din eller någon annans. Det påverkar ju inte den personens rätt att vara på odla, det enda det påverkar är mitt sätt att hantera den personens inlägg. Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter. Du missuppfattar mitt sätt att se på varför jag ignorerar någon, ja.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar!
Redigerat av Irene_L: 22-02-2011, 10:45
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 09:00)  Men det är ju inte självklart att alla vet precis vilken medlem åsyftas.
Att ignorera någon har inget med lika villkor att göra. Man kanske gör det för sin egen skull, för att man irriterar sig på någon eller helt enkelt som en påminnelse för en själv att inte svara på någons inlägg, inte för att den inte har rätt att vara här och skriva här, men för sin egen skull för att den andre personen har en förmåga att kunna dra ner dig till en nivå där du inte vill vara. Till exempel. Min fetmarkering. Berith, läs rätt och förstå rätt. Det handlar inte om lika eller olika värde. Det handlar om att slippa se inlägg, som man vet retar gallfeber på en. En kanske helt orimlig reaktion, men i värsta fall leder det till att man får en irriterad ton i sina inlägg. Vilket i sin tur kan påverka debatten i negativ riktning. Vår hjärna är ju så konstruerad, att även om vi scrollar förbi en text, hinner vi uppfatta merparten av det som står. Om vi inte blundar förstås.  Edit: Ibland är jag mer än lovligt långsam med mina svar. Anma hann ju långt före.
Redigerat av Red Top: 22-02-2011, 10:53
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 10:51
|
Medlem

|
CITAT (Irene_L @ 22-02-2011, 10:45)  Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar! Ja det är ju också en viktig aspekt i det hela!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 11:35
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-02-2011, 10:42)  Håller inte med i det du säger. För mig handlar det om mig och mina känslor för en viss person. Jag kan ju inte påverka hur andra ska vara, men jag kan påverka hur jag är. Om jag då blir provocerad av någon som vet exakt vilka knappar denne ska trycka på för att få i gång mig, även om det är omedvetet från den andres sida, och jag har så pass god självkännedom att jag vet att jag låter mig provoceras av den personen, då ignorerar jag den för min skull. Inte för din eller någon annans. Det påverkar ju inte den personens rätt att vara på odla, det enda det påverkar är mitt sätt att hantera den personens inlägg.
Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter. Du missuppfattar mitt sätt att se på varför jag ignorerar någon, ja. Bra, jag vill ju som sagt förstå varför ni vill kunna ignorera en del medlemmar.  "Sen handlar det inte om vilket värde jag sätter på den personens åsikter, det handlar enbart om mina egna reaktioner på den personens åsikter." Det där var en bra mening. Jätteviktigt att komma ihåg! Att det enbart (eller iaf många gånger) handlar om sin egen reaktion på andras åsikter. Och det har man ju märkt  att en del flyger i taket oftare än andra, oavsett vilka knappar som det tryckts på...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 11:41
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Red Top @ 22-02-2011, 10:51)  Vår hjärna är ju så konstruerad, att även om vi scrollar förbi en text, hinner vi uppfatta merparten av det som står. Om vi inte blundar förstås.  Så fungerar inte jag, eller också är vissa medlemmars inlägg så virriga att min hjärna inte hinner med att uppfatta något när jag scrollar förbi deras inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (tomas99 @ 22-02-2011, 10:40)  När skall du sluta att mobba folk här på forumet? och varför blir du inte avständ för, år efter år kastar du dej över olika nick. Nu har det vaknat mer innevånare i trollskogen. Det var längesen även om jag inte saknat dej. Somna om.  Tillägger att jag inte är säker på att TS menar f, det var min tolkning. De flesta tycks dock vara eniga om att f. är lite av ett pain in the ass så jag är kanske inte långt ifrån.
Redigerat av Gossen Ruda: 22-02-2011, 11:56
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2011, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Irene_L @ 22-02-2011, 10:45)  Jag tycker det är bra att jag citerat den jag vill svara. Den som har skrivit inlägget jag vill svara kan ju ändra sitt inlägg och då skulle mitt svar bli helkonstigt! Nu kan man ju se vad jag svarar på eftersom citatet finns kvar! Jag där har du en viktig poäng. Om den du citerar sen ändrar i sitt inlägg framstår ju du som den som är helt obegriplig. Jag tror det är svårt att komma från citerandet. Jag tycker inte heller det är några problem att scrolla förbi citaten.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|