CITAT (theseraphim @ 23-02-2011, 17:52)

Fast även jordbruket blir allt mindre beroende av oljan och ska man se på det ur ett blomsterperspektiv så är en stor del av odlingen i tex belgien och holland snart i stort oberoende av olja som värmesystem. Som sagt så är det största problemet nu inte oss i västvärlden utan de nya stormakterna med gammal teknologi och ett tänkande som är lika förlegat. Det största problemet med mycket av den nya oljan att utvinna är miljön den ligger i men tex Norskarna trycker på för att få borra i helt nya områden.
Jag kallar dig inte olyckskorp men probelemet ibland är att speciellt de skriva medierna mer eller mindre medvetet förvränger sanningen för att sälja lösnummer. Sanningen ligger varken hos oljeindustrins experter eller miljöorganisationernas utan oftast mittemellan dessa två.
Tex så när man märker att oljan håller på att ta slut på allvar(vilket itne sker över en natt)så kommer de förändringar som i stort redan finns komma, industrin är ju inte helt dumma på den punkten.
Tex så kommer länder som USA och Ryssland bli stora exportörer av etanol och biomassa(om jag förstått det hela rätt eftersom de har enorma odlingsarealer redan), Svenska bönder kommer få ett uppsving när vi behöver odla mer än mat dvs energi osv osv så jag ser positivt på framtiden för att gå omkring och vara orolig hjälper ingen.
Nej, jordbruket ökar sitt beroende av oljan eftersom maskiner är betydligt mer kostnadseffektiva än mänsklig arbetskraft (jag pratar inte om lökodlarna och deras växthus)
Det är många fler än norrmännen som vill borra i Arktis jungfruliga vatten och gud hjälpe att det aldrig blir verklighet. Polernas betydelse för vårt klimat kan aldrig ersättas.
Jag hämtar inte min information från lösnummersförsäljning utan försöker hitta fakta och forskning från människor som inte är knutna till olje- eller bilindustrin och inte heller till någon radikal miljöorganisation eller för den delen finansvärlden vars främsta uppgift är att lugna marknaden. Inte heller har jag en övertro på Oppfinnarjocke...
När det gäller etanol och biomassa så vet du säkert att det redan är en stor konkurrent till matproduktionen..energigrödorna riskerar att konkurrera ut den så nödvändiga matproduktionen.
Att vara orolig hjälper ingen, nej det har du rätt i men aningslöshet är väl inte så mycket bättre. Jag skulle t.ex. inte köpa hus nu om jag inte hade en stor andel egenfinansiering.
Det är inte alls säkert att just Libyen är det som får korthuset att rasa men å andra sidan vet vi ju inte vilket eller vad som blir "tipping point"
Vid krisen 2008 var det till sist en enda bank "Lehman brothers" som fick hela finanssystemet att kollapsa.