Hej!
Jag är alldeles ny här på forumet och på att ha trädgård också faktiskt:-) Vi flyttade in i huset förra året. På tomten, som är väldigt liten, stod ett ca 30 år gammalt plommonträd. Ett inte helt välbeskuret sådant, och med en stam som verkar må dåligt. Vi fick ett litet äppelträd när vi flyttade in och planterade ganska nära plommonen, med avsikt att ta ner det första så småningom. Nu till problemet. Alla blad på plommonträdet blev alldeles håliga, och frukterna blev dåliga och ramlade av innan de hunnit bli klara. När jag försökt läsa på verkar det likna hagelskottsjukan. Vad som gör mig fundersam är att det inte bara var trädet som såg ut så här, utan också resten av trädgården - bladen på löjtnantshjärtan, klematis, några blad på äppelträdet m.m. Är det plommonträdet som kunnat smitta resten av trädgården med nåt? Äppelträdet som alltså bara står en meter ifrån fick ett par fina frukter redan förra året, men bara en av tre sorter gick från kart till färdig frukt. Kan plommonträdet göra skada även på äppelträdet?
Helt enkelt: Borde jag ta ner plommonträdet redan i år för att skydda annat?
Ev besprutning av knoppar på jätteträdet är inte aktuellt, då kan vi lika gärna ta ned det på en gång! Vågar man förresten göra det själv, eller är det dyrt att ta in arborist för jobbet?
(Att ett träd med stort hål i stammen bör tas ner verkar så klart helt rimligt. Men hade det inte påverkat annat i trädgården negativt så tänkte vi vänta tills nästa år... )
Långt och många frågor, förlåt. Hoppas nån orkade läsa ända hit!:-)
|