Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > 25 år sen Palmemordet
          Monaxe
          Inlägg 02-03-2011, 21:38
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Han avskydde inte USA så mycket när han hade en affär med Shirley MacLaine... flirting.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          smuleborg
          Inlägg 02-03-2011, 21:41
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag minns, på den tiden lade jag mig tidigt för att kliva upp i ottan. Jag vaknade till, som jag tyckte då mitt i natten, och fick för mig att sätta på TV:n. Det är ett starkt minne. Dagen efter, människor liksom vallfärdade till Sveavägen med en ros i hand. Också det är ett starkt minne, kanske det starkaste.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 02-03-2011, 23:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Mina minnen av palme är att han var en intelligent snabbkäftad o ofta påläst debattör som behandlade sina motståndare väldigt osympatiskt för att inte säga elakt.Han har givetvis betytt mycket för sossarna o deras politik men så mycket blev ju inte bestående.Samhället o omvärlden har ändrats rätt så radikalt(EU,Sovjet,USA med sina krig,euro,globalisering,kinas uppvaknande)sverige var fortfarande när palme levde i mångt ett industriland,vilket vi ju inte är i samma utsträckning längre.Idag hade palme varit pensionär sedan länge o förmodligen inte varit aktiv inom politiken.Frågan är om palme inte blivit mördad vad han hade gjort på 80-90-talet. vid tidpunkten för mordet var palme trött på svensk politik o sliten vilket syns på bilder o reportage o frågan är hur länge han hade suttit kvar.det ryktades om FN bl.a.
          Jag tror inte heller att sverige hade haft någon annan utveckling än dagens om palme levt i dag.Det vore ju att idiotförklara de regeringar som kom efter.Sverige är ju ingen ö i världen utan vi måste följa med omvärlden på gott o ont. Ulf

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-03-2011, 00:03
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (malarmaster @ 02-03-2011, 23:59) *
          Mina minnen av palme är att han var en intelligent snabbkäftad o ofta påläst debattör som behandlade sina motståndare väldigt osympatiskt för att inte säga elakt.Han har givetvis betytt mycket för sossarna o deras politik men så mycket blev ju inte bestående.Samhället o omvärlden har ändrats rätt så radikalt(EU,Sovjet,USA med sina krig,euro,globalisering,kinas uppvaknande)sverige var fortfarande när palme levde i mångt ett industriland,vilket vi ju inte är i samma utsträckning längre.Idag hade palme varit pensionär sedan länge o förmodligen inte varit aktiv inom politiken.Frågan är om palme inte blivit mördad vad han hade gjort på 80-90-talet. vid tidpunkten för mordet var palme trött på svensk politik o sliten vilket syns på bilder o reportage o frågan är hur länge han hade suttit kvar.det ryktades om FN bl.a.
          Jag tror inte heller att sverige hade haft någon annan utveckling än dagens om palme levt i dag.Det vore ju att idiotförklara de regeringar som kom efter.Sverige är ju ingen ö i världen utan vi måste följa med omvärlden på gott o ont. Ulf

Imponerande analys! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 03-03-2011, 08:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det palme lärde sig av erlander och sträng och sedan utövade finns det ingen politiker som kan idag, palme var en lysande politiker och människovän.
          jag bodde vid hornstull och skulle tilll jobbet tidigt på morgon, såg tidningsrubrikerna vid pressbyrån, det blev en svår chock.
          jag la en ros på hans grav i måndags, det gör jag varje årsdag och jag har visat hans grav och talat om för mina barn vad palme betytt för sverige och omvärlden.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Carl
          Inlägg 03-03-2011, 09:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Monaxe!

Min far satt bakom Lisbeth och Olof på flyget en gång. Lisbeth skällde ut olof pga av hans kvinno intresse! Det var inte bara politik han var intresserad av!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-03-2011, 10:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Oj här var det gott om "insiktsfulla" inlägg vill jag lova giggle.gif

Själv håller jag med herkules: "det palme lärde sig av erlander och sträng och sedan utövade finns det ingen politiker som kan idag, palme var en lysande politiker och människovän".
          Han lämnade ingen oberörd, vilken flank man än befann sig på.

Såg på TV när en chockad nyhetsuppläsare med skakig röst meddelade att Olof Palme var skjuten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          smuleborg
          Inlägg 03-03-2011, 22:20
          Länk hit: #28

Medlem

Ja, Olof var en lysande politiker. Köpte Henriks Berggrens "Underbara dagar framför oss" för ett par dagar sedan, hoppas på lästid denna helg (det man prio, ja jag vet).

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-03-2011, 22:23
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag saknar inte Olof Palme, avskydde honom. Äcklig typ enligt min mening.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-03-2011, 22:30
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (malcolm @ 03-03-2011, 22:23) *

En av mina gamla arbetsgivare håller med dig. Han sa så här om Olof Palme: "Tur att dom inte sköt honom i huvudet, för då hade han inte dött."

Själv har jag egentligen inte någon klar uppfattning om honom, jag var inte ens fem år när han mördades. En intressant anekdot är dock att jag var i Saigon för ett par år sedan, och där sprang på en herre ur lokalbefolkningen. Han sken upp när han fick veta att jag var svensk, för han ville prata just med en sådan. Hans dotter hade nämligen blivit antagen på ett svenskt universitet, och nu var både han och framför allt hans hustru oroliga. Dom visste nämligen att inte bara Olof Palme, utan även Anna Lindh mördats. Han konstaterade att jag inte såg så farlig ut, och bjöd hem mig på middag för att även hustrun skulle inse att svenskar inte var så farliga. Jag blev dock tvungen att avböja, men det var en märklig upplevelse. Bilden av Sverige kan ibland skilja sig lite från vad gemene man tror.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-03-2011, 22:41
          Länk hit: #31

Medlem

Jag saknar John F Kennedy och jag var bara 8 år när han dog.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 03-03-2011, 22:42
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (malcolm @ 03-03-2011, 22:23) *

Det var ord och inga visor, utveckla gärna.

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-03-2011, 22:50
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (smuleborg @ 03-03-2011, 22:42) *
          Det var ord och inga visor, utveckla gärna.

Hela hans person utsöndrade en slags hat och äckel och han ville verkligen tycka ner de personer han skulle debattera emot. Gick mer på person än på sakfrågor enl. min mening. Alldeles för grova ord mot tex. USA också, det land som räddade oss från nazisterna.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 03-03-2011, 23:08
          Länk hit: #34

Medlem

Jag tror att vi - jag och malcolm - tillhör samma generation. Att han tryckte ner debattmotståndaren, jag ser det som ett ett led i strategin; idag känns det omodernt. Historia är, här får man lov att erkänna sina svaga sidor, inte min starka sida. Jag hade kunnat googla, bläddrat i böcker, men jag väljer att lita till ditt ord.

Trots allt - lysande politiker. Och strateg.

Hade det hållt idag? Om Olof cementerat?

Redigerat av smuleborg: 03-03-2011, 23:10

--------------------

Citera
          Mickebombom
          Inlägg 03-03-2011, 23:16
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 7 361

CITAT (malcolm @ 03-03-2011, 22:50) *
          Hela hans person utsöndrade en slags hat och äckel och han ville verkligen tycka ner de personer han skulle debattera emot. Gick mer på person än på sakfrågor enl. min mening. Alldeles för grova ord mot tex. USA också, det land som räddade oss från nazisterna.

Tycker att du borde läsa på lite om vilka som räddade oss från Tyskland! Kolla lite statistik på antalet döda så får du lite perspektiv på den amerikaniserade historiebeskrivningen

/Micke

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-03-2011, 23:29
          Länk hit: #36

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Mickebombom @ 03-03-2011, 23:16) *
          Tycker att du borde läsa på lite om vilka som räddade oss från Tyskland! Kolla lite statistik på antalet döda så får du lite perspektiv på den amerikaniserade historiebeskrivningen

/Micke

Var det inte så att Tyskland lät bli att erövra oss för att vi var precis så tillmötesgående att det inte var värt besväret att tvinga oss till total underkastelse?

Citera
          smuleborg
          Inlägg 03-03-2011, 23:43
          Länk hit: #37

Medlem

Var Olof statsminister redan då, förlåt jag raljerar.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 04-03-2011, 10:20
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Mickebombom @ 03-03-2011, 23:16) *

/Micke

Förvisso så var det ryssarna som tog största biten men eftersom de införlivade alla länder de befriade i en ny diktatur så var de inga bra befriare. Jämför man sedan England och USA så var det USA som stod för den största biten om inte i manskap så i utrustning, britterna hade gått under utan hjälp från USA och även ryssarna hade fått det betydligt tuffare i början då en stor del av alla lastbilar de körde var amerikanska. Ett krig styrs inte av antalet döda utan vilken insats man gjorde... Vad är det Patton säger i början av filmen... Det handlar inte om att dö för sitt land utan att få den andra saten att dö för sitt land.

Citera
          herkules
          Inlägg 05-03-2011, 08:53
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

Att påstå att Olof Palmes idéer och gärning inte finns ibland oss längre, är som att också dödförklara Förenta Nationernas stadga och Millenniemål, folkrätten och deklarationen om Mänskliga Rättigheter, kampen för alla människors frihet, hela världens fred.

hela artikeln HÄR

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-03-2011, 08:56
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (herkules @ 05-03-2011, 08:53) *
          Att påstå att Olof Palmes idéer och gärning inte finns ibland oss längre, är som att också dödförklara Förenta Nationernas stadga och Millenniemål, folkrätten och deklarationen om Mänskliga Rättigheter, kampen för alla människors frihet, hela världens fred.

hela artikeln HÄR

Tyvärr lever nog Pierre Schori nostalgiskt kvar i sin 70-tals värld...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 00:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon