Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Internationella kvinnodagen
          Biggan_
          Inlägg 08-03-2011, 23:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 23:40) *
          Fast den bytte de ju namn på till "Värnlösa barns dag" eftersom "menlös" bytt betydelse genom åren. Rätt intressant faktiskt, för den som är lingvistiskt intresserad.

Jaha! Det har jag missat! Man kan ju inte hålla reda på allt! smile.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-03-2011, 00:09
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Biggan_ @ 08-03-2011, 23:52) *
          Jaha! Det har jag missat! Man kan ju inte hålla reda på allt! smile.gif

Ingen fara, det var bara 11 år sedan flirting.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 09-03-2011, 00:15
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 00:09) *
          Ingen fara, det var bara 11 år sedan flirting.gif

giggle.gif Du vet att när man kommit upp i min ålder så missar man ett och annat!
          Då hjälper det inte att ha många år på sej, fast detta kommer jag nog ihåg! yes.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 09-03-2011, 01:29
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Alla dessa ”DAGAR”
          Mors dag, fars dag, tomtens dag, juldagen, nyårsdagen, trettondagen, fettisdagen, våffeldagen, påskdagen, pingstdagen, nationaldagen, kanelbullens dag, FN-dagen, blablabla…

För mig är det bröllopsdagen, hustruns födelsedag, barnen och barnbarnens födelsedagar som gäller. Och om jag blir påmind även namnsdagar. Även levande anhöriga i övrigt.

Av respekt accepterar jag de religiösa högtiderna, som gottegris fettisdagen och som svensk också nationaldagen (utan politisk hänsyftning. Precis som jag respekterar varje annan nations nationaldag oavsett styrelsesätt). Det är ju inte folkets fel om de har en galen ledning

Men struntar fullkomligt i alla andra dagar inom respektens ramar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2011, 10:07
          Länk hit: #45

Gäster

Internationella kvinnodagen har inte varit särskilt betydelsefull här i Sverige som den är inom stora delar av den övriga världen. Tyvärr verkar det mer och mer degraderas till en kommersiell dag då man köper en blombukett till hustrun no.gif

I många länder i världen är det en nationell helgdag t.ex. i en del afrikanska länder, i Vietnam och i Ryssland.

Visst har vi kvotering även om det inte kallas så. Mansdominansen är stor när det gäller maktpositioner eller menar ni på fullt allvar att männen erhållit sina positioner pga en annan intellektuell kapacitet? Kvinnor som grupp i Sverige är idag högre utbildade än män som grupp men ändå tycks det finnas ett glastak som sätter stopp. Kvinnor i världen äger 1% av världens rikedomar. Är kvinnor lata, obegåvade eller oförmögna till ansvarstagande positioner eller varför ser det ut "på detta viset"? 70% av världens fattiga är kvinnor..

Nej Huggorm, det är inte bara maktpositioner som bör delas mellan män och kvinnor - om snedrekryteringen till olika arbeten skulle luckras upp är det en bra början till ökad jämställdhet. Mera kvinnliga elektriker och fler män i vård och omsorg är något att sträva efter. Tyvärr är könet en stark faktor när vi väljer yrke.

Jag vet inte om kvotering är den bästa lösningen. I Norge har man infört kvotering och Frankrike är på väg att lagstifta om det. Vad skall vi i så fall göra för att uppnå ökad jämställdhet?....utbildning tycks ju inte räcka...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-03-2011, 10:39
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tycker att det är bra med Internationella kvinnodagen - så att fokus åtminstone en dag om året är på behovet av en förändrad könsmaktsordning. Jag tycker att dagen är betydligt mindre "kommersiell" än många andra dagar..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-03-2011, 11:47
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 09-03-2011, 10:39) *
          Jag tycker att det är bra med Internationella kvinnodagen - så att fokus åtminstone en dag om året är på behovet av en förändrad könsmaktsordning. Jag tycker att dagen är betydligt mindre "kommersiell" än många andra dagar..

Ja, det tycker jag också ! Jag har tidigare alltid varit ute och hållit föredrag den 8 mars men nu är det ett tag sedan - håller nog på att tappa stinget på äldre dar sad.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-03-2011, 12:02
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När det gäller ekonomin i tredje världen så är det oftast kvinnorna som är ryggraden i den. Läste eller hörde att 80% av matproduktionen står kvinnorna för.
          Vad gör männen där egentligen. Där är det ju oftast de omvända. Kvinnorna skulle behöva arbeta mindre och vara i hemmet mer. Nu arbetar o sliter dom både i och utanför hemmet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-03-2011, 12:08
          Länk hit: #49

Moderator

CITAT (gnon49 @ 09-03-2011, 12:02) *
          När det gäller ekonomin i tredje världen så är det oftast kvinnorna som är ryggraden i den. Läste eller hörde att 80% av matproduktionen står kvinnorna för.
          Vad gör männen där egentligen. Där är det ju oftast de omvända. Kvinnorna skulle behöva arbeta mindre och vara i hemmet mer. Nu arbetar o sliter dom både i och utanför hemmet.

Ja, vad männen gör har jag också undrat. Men i många av dessa länder är det ju oroligt, inbördeskrig, klanstrider, en massa bråk. Jag gissar att detta ofta är vad männen gör när kvinnorna försörjer familjen.

Citera
          Vippan
          Inlägg 09-03-2011, 12:29
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Nu är 8 mars över och det finns en del som tycker dagen är ett spektakel.
          I sverige har vi kvinnor det oerhört bra,frihet att fatta våra egna beslut och kvinnor och män samarbetar väldigt bra tillsammans både på hemmaplan och i arbetslivet.
          Kan påminna om Plan "Flicka Fadder" om någon är intresserad.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 09-03-2011, 12:36
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Varför är det internationella kvinnodagen och Fettis-dagen samtidigt...diskriminering! Om vi nu skulle ha en internationell mans-dag så kunde den så fall få infalla samtidigt som kanelbullens dag så blir det rättvist plus att alla vet hur man ska fira den dagen:-)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2011, 15:17
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu är det ju så att internationella kvinnodagen inte alltid infaller på en tisdag däremot alltid den 8 mars så ditt resonemang faller.

När fettisdagen infaller är också olika.
          "Fettisdagen infaller mellan blåmåndagen och askonsdagen. Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars" (Från Wikipedia)

Redigerat av *Stintan*: 09-03-2011, 15:25

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          theseraphim
          Inlägg 09-03-2011, 15:49
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (*Stintan* @ 09-03-2011, 15:17) *
          Nu är det ju så att internationella kvinnodagen inte alltid infaller på en tisdag däremot alltid den 8 mars så ditt resonemang faller.

När fettisdagen infaller är också olika.
          "Fettisdagen infaller mellan blåmåndagen och askonsdagen. Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars" (Från Wikipedia)

ehh det var ett skämt;-)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2011, 15:53
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (theseraphim @ 09-03-2011, 15:49) *
          ehh det var ett skämt;-)

Ja det brukar låta så naughty.gif

--------------------

Citera
          Najsan
          Inlägg 09-03-2011, 16:14
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 21 512

Hi hi hi, jag läste bara överskriften så läste jag irrationella kvinnodagen, kändes som en konstig vinkling på det hela, men jag fick mig ett gott skratt iallafall... giggle.gif

Citera
          smuleborg
          Inlägg 09-03-2011, 19:46
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 21:24) *
          Det där med kvotering har jag funderat på. Varför är det bara chefsjobb det skall kvoteras in kvinnor till? Under mina år som elektriker har jag konstaterat att det är färre kvinnor som jobbar som elektriker än det är i bolagsstyrelser och liknande. Varför inte kvotera in dem på skitjobben också?

Det där med likvärdiga arbeten. En strukturell fråga, brukar man förklara det som, när det handlar om värdering av olika eller likvärdiga arbeten. Värderingen är inte lätt, det ska sägas, men ta exemplet: Varför är lönenivån högre för än fastighetsskötare i förhållande till en uska? En elektriker tjänar förhållandevis mycket bra jämfört med många kvinnodominerande yrken. Varför då?

Gender eguality-cool 007

Tillägg: Tack Bettan för länken

Redigerat av smuleborg: 09-03-2011, 19:48

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-03-2011, 20:37
          Länk hit: #57

Moderator

CITAT (smuleborg @ 09-03-2011, 19:46) *
          En elektriker tjänar förhållandevis mycket bra jämfört med många kvinnodominerande yrken. Varför då?

För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång? rolleyes.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2011, 21:03
          Länk hit: #58

Medlem

Det var bland det värsta jag hört wacko.gif

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 09-03-2011, 21:12
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Skulle ansvaret (och kompetens, fallenhet) för kablar vara mer värt (i lönekuvertet) än ansvaret (och kompetens, fallenhet) för människor? Vi ser det hela tiden, ett strukturellt "problem" (som godkänns av JämO och nuvarande DO).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          netha
          Inlägg 09-03-2011, 21:37
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 20:37) *
          För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång? rolleyes.gif

Du har en otäck människosyn/syn på kvinnor, som du ofta försöker skämta bort... säga att du bara ville provocera fast det tror jag inte alls att du gör.

Jag har son/elektriker ... dotter/förskollärare.
          Elektrikeryrket krävde tvåårigt gymnasium plus att han sedan gick ett påbyggnadsår till Industrielektriker.
          Förskolläraryrket krävde treårigt gymnasium plus 3,5 år universitetsstudier.

Städare/lokalvårdare kräver också utbildning i hantering av kemikalier, ergonomi (tror det heter så) för minska risken för förslitningsskador mm. Lokalvårdare och sopgubbar är väl de viktigaste grupperna i samhället. Skulle dessa strejka så ....

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-10-2025, 20:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon