|
|
  |
Ny partiledare?, Kan ni tänka er denne man som statsminister? |
|
|
|
11-03-2011, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
Den mannen HJ har ett tufft jobb framför sig,han är en kompromisskandidat men det kan vara positivt.Har han den politiska åsikten att allt går att lösas med höjda skatter då blir det inget uppsving för sossarna.Men han är onekligen en färgstark person och liknar Stalin. Valet av partisekreterare är väl ingen höjdare men det kan inte bli sämre än Buy Buy Bayland tråkigare person får man leta efter och saknar 0 karisma.Blir spännande att följa utvecklingen.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 12:43)  Men om nu Mona Sahlin var moderatblå, varför flydde då väljarna till moderaterna? Ont skall med ont förgås?  haha, du är rolig! jag tror att de tänkte "äh va faan, vi testar mörkblått ett tag"
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
11-03-2011, 15:43
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Gunilla T @ 11-03-2011, 13:02)  Jag tror du har fel här - ingen av de gamla profilerna hade varit lämpliga eftersom de också varit ansvariga för de dåliga valresultaten. Dethär är ingen nödlösning och det skall bli intressant att se vilka som kommer att arbeta tillsammans med honom. Nödlösning är det nog till viss del då han inte är en förhandsfavorit och har inte ens varit med må många distrikts listor. Tänk på vilka som har tackat nej för det var många av de som hade störst stöd bland folket och som många distrikt hade som sina förslag. Så jag tror de har en lång och lite skumpig resa framför sig innan de får en riktig stabilitet inom partiet. CITAT (herkules @ 11-03-2011, 15:14)  haha, du är rolig! jag tror att de tänkte "äh va faan, vi testar mörkblått ett tag"Ett av de största misstagen de gjorde(och som de erkände till viss del) var att när det började dra ihop sig så gick de ut och sa....Bensinen kommer bli mycket dyrare och att ha bil kommer kosta betydligt mer!!! Efter det så sjönk de som en sten eftersom även om vi behöver få ner användandet av fossila bränslen så har vi inget alternativ i dagsläget plus att alla kan inte köpa en hybrid dels av ekonomiska skäl plus att en hel del bor på sådana ställen där tex fordonsgas knappt existerar.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Alla ni som påstår, att han inte var ett förstahandsval; var hämtar ni er information ifrån?
Har ni suttit med i socialdemokraternas valberedning, eller tror ni blint på alla uppgifter som media publicerar?
Själv tycker jag att han är en klart värdig kandidat till partiledarposten. Observera att han inte är vald ännu, men valberedningens förslag, med Håkan, som partiledare och Karin Jämtin, som partisekreterare, kommer nog inte många att protestera mot. Valberedningens förslag är nog helt enkelt en konsensuslösning istf ett konfrontationsförslag. Det tycker jag är bra, i dagsläget.
Som gammal sosse, som de senaste åren röstat på miljöpartiet, tycker jag att det är hög tid att partiet börjar värna om sina grundläggande ideologier. Vi är med stora steg på väg till ett lika orättvist samhälle, om vi inte tom redan är där, som det, som fanns när socialdemokratin var som starkast och mest behövd.
Det är på tiden att socialdemokraterna rätar på ryggen och står upp för sin fina ideologi, som bygger på jämlikhet och solidaritet. Och framförallt; att kämpa för de svagas rätt i samhället.
Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
11-03-2011, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:04)  Alla ni som påstår, att han inte var ett förstahandsval; var hämtar ni er information ifrån?
Har ni suttit med i socialdemokraternas valberedning, eller tror ni blint på alla uppgifter som media publicerar?
Själv tycker jag att han är en klart värdig kandidat till partiledarposten. Observera att han inte är vald ännu, men valberedningens förslag, med Håkan, som partiledare och Karin Jämtin, som partisekreterare, kommer nog inte många att protestera mot. Valberedningens förslag är nog helt enkelt en konsensuslösning istf ett konfrontationsförslag. Det tycker jag är bra, i dagsläget.
Som gammal sosse, som de senaste åren röstat på miljöpartiet, tycker jag att det är hög tid att partiet börjar värna om sina grundläggande ideologier. Vi är med stora steg på väg till ett lika orättvist samhälle, om vi inte tom redan är där, som det, som fanns när socialdemokratin var som starkast och mest behövd.
Det är på tiden att socialdemokraterna rätar på ryggen och står upp för sin fina ideologi, som bygger på jämlikhet och solidaritet. Och framförallt; att kämpa för de svagas rätt i samhället.
Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen. Nej jag har ingen insyn i valberedningen, utan jag grundar det på att kl är fem i tolv, inför sossarnas kongress.Håller med dej att sossarna borde gå tillbaka till sin ideologi. Lena är duktig och har varit med länge, men jag hadde sett hellre en ung och stridbar tjej på posten som partiledare, kanske Jutte.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 16:26
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:04)  /.../Själv hade jag gärna sett Lena Sommestad, som partiledare. Hon är något så sällsynt, som en framstående socialdemokrat, som ärligt och klart driver den ideologiska- och idépolitiska debatten. Dessutom är hon kvinna. Men hon kan säkert göra ett utmärkt arbete på en annan position i partiet. T ex i programkommissionen. det var väl hon, som på skattebetalarnas bekostnad, tänkte efter dvs, inte gick tillbaka till sin fasta tjänst på universitetet efter regeringsarbetet utan valde att pausa 1 år. såna sossar har jag svårt för.
--------------------
|
|
|
|
|
11-03-2011, 16:57
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 16:26)  det var väl hon, som på skattebetalarnas bekostnad, tänkte efter dvs, inte gick tillbaka till sin fasta tjänst på universitetet efter regeringsarbetet utan valde att pausa 1 år. såna sossar har jag svårt för. Det är inget jag har hört talas om, eller lagt på minnet(har dåligt sådant  ). Grundade mitt val på den kompetens jag tycker hon har.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
11-03-2011, 17:02
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 11-03-2011, 16:57)  Det är inget jag har hört talas om, eller lagt på minnet(har dåligt sådant  ). Grundade mitt val på den kompetens jag tycker hon har.  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras.
--------------------
|
|
|
|
|
11-03-2011, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Nu skall kongressen välja ny partiledare. Och kandidaterna är? Håkan Juholt. Alla röstar ja och får vara kvar i rörelsen varma ombonade famn. Nu har partiledningen bytts ut, nu skall bara väljarna bytas ut. Sedan vänder det.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 17:19
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (gnon49 @ 11-03-2011, 17:12)  Nu skall kongressen välja ny partiledare. Och kandidaterna är? Håkan Juholt. Alla röstar ja och får vara kvar i rörelsen varma ombonade famn. Nu har partiledningen bytts ut, nu skall bara väljarna bytas ut. Sedan vänder det. Nja, dom måste byta ut politiken också, sedan vänder det. Kanske.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 17:29
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 17:02)  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras. Tycker precis som du. Att utnyttja systemet på det sättet är klandervärt. Tyvärr finns det alltför många, som i mina ögon förlorar i trovärdighet, när de gör så här.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
11-03-2011, 17:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 17:57)  Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val. det var väl ett jäkla tjat om favorit/inte favorit, förstahandsval/inte förstahandsval, låt karln visa vad han går för! kan han göra socialdemokraterna till det enda riktiga arbetarpartiet (för nej vi har inget arbetarparti idag sen kan moderaterna kalla sig precis vad de vill) i sverige så kan han, kan han inte så lär han bli varse.
--------------------
|
|
|
|
|
11-03-2011, 18:08
|

Medlem

|
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 17:57)  Med tanke på att han valdes mer eller mindre en sekund innan tiden tog slut plus att alla andra tackat nej, enligt dem själva och att han inte fanns med på så många distrikts listor över huvud taget så kan man med god marginal säga att detta var inte första hands valet. Ett av de mest populära och favoriten jobbar väl med våldtäktsfrågor för EU....
Sen kasnke han är jätteduktigt vad vet jag men någon stor favorit och förstahandsval har han nog inte varit utan han var ett val som man kunde ta upp eftersom han blev ett neutralt val utan att sätta sig på tvären mot distriktens val. Du verkar aldrig ha deltagit i ett valberedningsarbete. Det handlar säker inte om ett sista sekundenval, utan valberedningen, oavsett vilken valberedning det handlar om, ägnar lång tid till att intervjua olika kandidater, innan de avgör vilka kandidater de ska gå fram med. De var tom tidiga. Extrakongressen är ju först om två veckor, men för att få slut på alla vilda spekulationer, valde de nog att redan nu presentera kandidaterna. Dessutom kan ju inte någon av oss vara säker på att alla, som säger att de tackat nej, verkligen har blivit tillfrågade.  I politiken gäller det att hålla masken. Edit: Lade till citatet, eftersom Herkules hann först.
Redigerat av Red Top: 11-03-2011, 18:11
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-03-2011, 18:33
|
Gäster

|
CITAT (theseraphim @ 11-03-2011, 15:43)  Nödlösning är det nog till viss del då han inte är en förhandsfavorit och har inte ens varit med må många distrikts listor. Tänk på vilka som har tackat nej för det var många av de som hade störst stöd bland folket och som många distrikt hade som sina förslag. Så jag tror de har en lång och lite skumpig resa framför sig innan de får en riktig stabilitet inom partiet. Nu skall du inte tro på allt vad de s.k. experterna säger som uttrycker sig i media...de är bara sura för att de tippat fel! Om nu någon kommer ihåg när Maria Wetterstrand blev språkrör var det samma visa, ingen av "proffstyckarna" hade ens nämnt hennes namn som ev. språkrör och omgående degraderades hon till ett B- språkrör i media! Låt nu Juholt bli vald först och så får vi se framtiden an!
|
|
|
|
|
11-03-2011, 18:43
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 20:43
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 18:43)  Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se. alla är inte negativa
--------------------
|
|
|
|
|
11-03-2011, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (herkules @ 11-03-2011, 17:02)  http://www.dn.se/nyheter/politik/sommestad...va-pa-fallskarmjag har svårt för folk som inte gör rätt för sig när de kan göra det. visst är hon kompetent men hon kan också kritiseras. Den artikeln var nog roligare än tänkt - hon måste få tid att landa - tur hon har fallskärm.
|
|
|
|
|
11-03-2011, 20:55
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 11-03-2011, 20:49)  Den artikeln var nog roligare än tänkt - hon måste få tid att landa - tur hon har fallskärm. 
--------------------
|
|
|
|
|
11-03-2011, 21:18
|

Medlem
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 11-03-2011, 18:43)  Jag förstår inte riktigt varför alla är så negativa till Juholt. Han är väll inte sämre än resten av politikereliten, Maud undantaget? Jag tror sossarna kunde ha gjort ett betydligt sämre val. Om det räcker för att få dem tillbaka till makten återstår dock att se. De negativa kommentarer som förekommit har väl framför allt varit att han inte har ministererfarenhet eller egentligen lever upp till något av de krav valberedningen hade. Sossarnas märkliga nomineringsprocess där distrikten nominerar har gjort att man har hamnat i ständig konfrontation där höger resp vänsterfalangen o deras tunga distrikt har lanserat kandidater som står i kontrast till de andras och förmodligen hade splittrat partiet. Juholt blev en kompromiss som de flesta kunde ställa sig bakom.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|