Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förmågan till empati verkar minska i Sverige, Vad beror det på?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-03-2011, 20:40
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Malcolm det är mycket enklare att slänga in några hundalappar på ett hälpkonto och lugnar sitt samvete än att bry sog om sin närmaste granne som mår dåligt......

Det där med att bry sig har blivit sämre

Elisabeth

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2011, 20:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Elisabeth, jag tycker att det du räknade upp är något annat än brist på empati. Där handlar det om medmänsklighet, tjänster och gentjänster mm och något du väljer att göra för att du själv mår bra av det. Att du sen inte får samma tillbaka är ju trist men det betyder inte nödvändigtvis att dessa människor är oempatiska.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-03-2011, 21:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Stintan medmännsklighet finns inte om man inte känner empati för andra.

Allt jag gjorde, gjorde jag inte för mitt eget välbefinnnande, jag gjorde det av empati för andra och för dom som hade det sämre eller mår sämre än jag.

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-03-2011, 22:04
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

det är säkert regeringens fel tongue.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Red Top
          Inlägg 14-03-2011, 22:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Markus_H @ 14-03-2011, 22:04) *
          det är säkert regeringens fel tongue.gif

Så är det förstås. Bifogad bildBifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Christa
          Inlägg 15-03-2011, 06:29
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 20:53) *
          Elisabeth, jag tycker att det du räknade upp är något annat än brist på empati. Där handlar det om medmänsklighet, tjänster och gentjänster mm och något du väljer att göra för att du själv mår bra av det. Att du sen inte får samma tillbaka är ju trist men det betyder inte nödvändigtvis att dessa människor är oempatiska.

Det är också min uppfattning. När jag pratar om avsaknad av empati så är det t ex att människor inte bryr sig om att de gör någon annan ledsen eller att någon annan inte mår bra.

Skolungdomar som mobbar varandra, lägger ut elaka saker om varandra på nätet osv är brist på empati. Att skratta åt andras olycka. Att skratta när andra misslyckas. Att glädjas när det går dåligt för någon annan. Själv tycker jag att program som Robinson är förfärliga.

Tillämpningen av den nya sjukförsäkringen är också ett exempel på ematibrist.

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-03-2011, 06:46
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag tror inte empatin har minskat i gemen, inte i meningen att individer inte har medvetande om andra människors känslor.

Däremot tror jag maktlösheten ökat, det händer för mycket runt omkring för att man som enskild de facto ska kunna ge bistånd överallt.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-03-2011, 07:41
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 15-03-2011, 06:29) *
          ..........

Tillämpningen av den nya sjukförsäkringen är också ett exempel på ematibrist.

Nej det har inte med empati att göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2011, 07:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är lätt att tycka att det var bättre förr, vilket det oftast inte var. Vi minns genom ett rosa filter...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-03-2011, 07:58
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Aqvakul @ 15-03-2011, 07:48) *
          Det är lätt att tycka att det var bättre förr, vilket det oftast inte var. Vi minns genom ett rosa filter...

Det var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu. Beträffande empatitillgången tror jag inte den har förändrats, det finns människor med både för mycket och för lite. Det är bara mer uppmärksammat nu.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-03-2011, 08:02
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Känslan av empatibrist tilltar nog med stigande ålder, för 20 år sedan hade man inte krämpor etc. på samma sätt som nu och då behövde man inte medömkan och empati eftersom livet kändes mer bekymmersfritt.

Citera
          Christa
          Inlägg 15-03-2011, 08:22
          Länk hit: #32

Medlem

Visst fanns det mobbing i skolorna förr också och oavsett om det blivit värre eller ej så tycker jag frågan borde upp på bordet.

CITAT (*Stintan* @ 15-03-2011, 07:41) *
          Nej det har inte med empati att göra.

Om du menar att personalen på Försäkringskassan bara gör sitt jobb så håller jag i princip med men när Reinfelt sitter i TV och medvetet låter bli att svara en person som blivit utförsäkrad så håller jag inte med. Inte blev det folkstorm heller.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-03-2011, 07:25
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2011, 07:58) *
          Det var inte bättre förr, det är bara lite sämre nu. Beträffande empatitillgången tror jag inte den har förändrats, det finns människor med både för mycket och för lite. Det är bara mer uppmärksammat nu.

För mycket empati? Hur menar du då?

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-03-2011, 08:34
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Även på den gamla goda tiden var det bättre förr. g.gif

Citera
          silos
          Inlägg 16-03-2011, 08:40
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (malcolm @ 16-03-2011, 08:34) *

Håller med dig!

Citera
          Christa
          Inlägg 16-03-2011, 08:47
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (malcolm @ 16-03-2011, 08:34) *

Hm, kanske ett visdomsord biggrin.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-03-2011, 10:28
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Christa @ 14-03-2011, 15:29) *
          Dom pratade på radion om empati och en person sa att graden av empati har med vuxenhet att göra. För min del upplever jag att människor i det svenska samhället blir mindre och mindre empatiska.

Blir människor mindre och mindre vuxna eller har den minskande empatin andra orsaker?

Empati betyder ju inlevelseförmåga och om den minskat eller ökat finns väl inget svar på. Denhär frågan diskuteras ofta inom vården men det kan ha sina förklaringar. Det finns en mycket större kunskap om personlighetsstörningar idag än vad man hade för t.ex. 50 år sedan och då kan upplevelsen vara att man tycker sig se en ökning.

Vi är ju alla barn av det samhälle som omger oss - idag är honnörsord som individualism och frihet tongivande. I mer auktoritära och strukturerade samhällen blir personlighetsstörningar inte lika uppenbara. Dendär "satkärringen" som höll koll på ungarna gjorde stor nytta...

Dethär med vuxenhet antar jag att personen inte menar ålder utan mognad.

Empati är inte det samma som "byteshandel" - om jag gör något för en annan människa och förväntar mig något tillbaka handlar det mer om egna behov.

Jag måste bara säga dethär också - vi skall inte moralisera över eller anklaga människor som på olika sätt lider av bristande inlevelseförmåga, det är inte självförvållat och kan innebära ett stort lidande.

Christa, nu blev dethär ser jag, mer än ett svar på just din konkreta fråga men jag har läst hela tråden.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-03-2011, 16:26
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 16-03-2011, 10:28) *
          Empati betyder ju inlevelseförmåga och om den minskat eller ökat finns väl inget svar på. Denhär frågan diskuteras ofta inom vården men det kan ha sina förklaringar. Det finns en mycket större kunskap om personlighetsstörningar idag än vad man hade för t.ex. 50 år sedan och då kan upplevelsen vara att man tycker sig se en ökning.

Vi är ju alla barn av det samhälle som omger oss - idag är honnörsord som individualism och frihet tongivande. I mer auktoritära och strukturerade samhällen blir personlighetsstörningar inte lika uppenbara. Dendär "satkärringen" som höll koll på ungarna gjorde stor nytta...

Dethär med vuxenhet antar jag att personen inte menar ålder utan mognad.

Empati är inte det samma som "byteshandel" - om jag gör något för en annan människa och förväntar mig något tillbaka handlar det mer om egna behov.

Jag måste bara säga dethär också - vi skall inte moralisera över eller anklaga människor som på olika sätt lider av bristande inlevelseförmåga, det är inte självförvållat och kan innebära ett stort lidande.

Christa, nu blev dethär ser jag, mer än ett svar på just din konkreta fråga men jag har läst hela tråden.

Det finns som du skriver en del människor som har ett handikapp som medför nedsatt empatisk förmåga. Det jag menar är mer samhällstrenden som t ex TV-program som går ut på att ställa till det för varandra. Robinson t ex trodde jag handlade om hur man överlever i naturen men oj vad besviken jag blev! Jag blev mycket illa berörd av hur de behandlade varandra i det programmet och det finns ju fler i den stilen.

Citera
          Nolbo
          Inlägg 16-03-2011, 22:05
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 18 710

Ibland tror jag att det man kan uppfatta som brist på empati egentligen bottnar i osäkerhet - man vet inte riktigt hur man ska agera i vissa situationer.
          Min erfarenhet är att grannar och vänner ställer upp för varandra när det gäller.
          Jag är också helt övertygad om att mobbning inte har ökat - vi har bara blivit bättre på att uppmärksamma den.

Men, en sak är ju konstig. Minns ni för några år sedan när det var en val som blev infrusen i en havsvik i USA? Vilken räddningsaktion! Vilken vilja att skänka pengar och hjälpa till! Det var ständiga rapporter även i Sverige men såklart mest i USA. Varför engagerade man sig så i en val när så det finns så många fattiga i USA?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-03-2011, 22:19
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Nolbo @ 16-03-2011, 22:05) *
          Ibland tror jag att det man kan uppfatta som brist på empati egentligen bottnar i osäkerhet - man vet inte riktigt hur man ska agera i vissa situationer.
          Min erfarenhet är att grannar och vänner ställer upp för varandra när det gäller.
          Jag är också helt övertygad om att mobbning inte har ökat - vi har bara blivit bättre på att uppmärksamma den.

Men, en sak är ju konstig. Minns ni för några år sedan när det var en val som blev infrusen i en havsvik i USA? Vilken räddningsaktion! Vilken vilja att skänka pengar och hjälpa till! Det var ständiga rapporter även i Sverige men såklart mest i USA. Varför engagerade man sig så i en val när så det finns så många fattiga i USA?

Klokt! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 00:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon