|
|
  |
Juholteffekten uteblev nästan helt.. |
|
|
|
26-03-2011, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-03-2011, 12:58)  (min fetmarkering)
Precis - och inte övertygade han mig! Trodde att det skulle bli ett nyanserat tal om Sverige och sossarna idag, men det blev mest bara.......en massa uttryck (för att säga det snällt). Men som jag sa tidigare - "han predikade ju för de redan frälsta idag", kanske låter han bättre framöver. Ja vi får väl se vad det blir.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:16
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Cacki @ 26-03-2011, 12:21)  Du tycker ju att topparna i storföretagen är värda alla de miljoner som de stoppar ner i sina privata fickor. Lite märkligt att du opponerar dej om höjdarna i medborgarnas eget företag "staten" gör detsamma. Varför?? För att det är en socialdemokrat och som förväntas ha en högre moral än ditt lag eller? (Nej, jag försvarar inte fallskärmar och hutlösa löner öht, men... ) Nu är det ju helt olika saker, hur man i privata företag med privata pengar avlönar/belönar sina topp- chefer är väl helt upp till företagens ägare: När man använder (bl.a. mina) skattepengar till fallskärmar anser jag vara något helt annat. När det sen gäller politiker som predikar ett budskap men själv lever efter ett annat så har de oberoende av färg inte mitt förtroende. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:26
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 26-03-2011, 13:06)  Det sägs ju ibland att Juholts största uppgift blir att skapa en politik som kan ena folk från både landsbygden och storstaden. Vi får väll se hur det går, om det verkligen går att kombinera Tror inte att han är rätt person för det, fast det beror nog till stor del på vilka morötter han ger till den stora grupp som kan sägas tillhöra en välutbildad, heltidsarbetande medelklass. Att avskaffa jobb- och rutavdrag lär knappast vinna särskilt många ur denna grupp tillbaka. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:26
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 13:16)  Nu är det ju helt olika saker, hur man i privata företag med privata pengar avlönar/belönar sina topp- chefer är väl helt upp till företagens ägare: När man använder (bl.a. mina) skattepengar till fallskärmar anser jag vara något helt annat. När det sen gäller politiker som predikar ett budskap men själv lever efter ett annat så har de oberoende av färg inte mitt förtroende. Gita Ungefär som att jag ogillar att man använder mina skattepengar till dina och andras jobbskatteavdrag. Jag skulle vilja kalla det förtäckt fallskärm. Hur kan man ha förtroende för dom som tycker det är OK?.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:31
|
Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-03-2011, 12:58)  (min fetmarkering)
Precis - och inte övertygade han mig! Trodde att det skulle bli ett nyanserat tal om Sverige och sossarna idag, men det blev mest bara.......en massa uttryck (för att säga det snällt). Men som jag sa tidigare - "han predikade ju för de redan frälsta idag", kanske låter han bättre framöver. Ja, den "nödvändiga förnyelse" som man talat så mycket om fanns inte tillstymmelse till i dagens tal. Gita CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 13:26)  Ungefär som att jag ogillar att man använder mina skattepengar till dina och andras jobbskatteavdrag. Jag skulle vilja kalla det förtäckt fallskärm. Hur kan man ha förtroende för dom som tycker det är OK?. Du kan då få till det, pengar som jag arbetat ihop är väl för sjutton inte dina skattepengar! Gita
Redigerat av Gita: 26-03-2011, 13:32
|
|
|
|
|
26-03-2011, 14:06
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 13:31)  Du kan då få till det, pengar som jag arbetat ihop är väl för sjutton inte dina skattepengar! Gita Nog fasiken är mina skattepengar med och finansierar jobbskatteavdragen. Tror du att jobbskatteavdragen är gratis. Om du inte betalar in full skatt så blir ju skatteintäkterna mindre vilket får till följd att de som verkligen skulle behöva sänkt skatt får avstå liksom det blir mindre till vård/skola/omsorg där pengarna skulle behövas bättre. Pensionärer betalar fortfarande högre skatt än andra.
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2011, 15:27
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 14:06)  Nog fasiken är mina skattepengar med och finansierar jobbskatteavdragen. Tror du att jobbskatteavdragen är gratis. Om du inte betalar in full skatt så blir ju skatteintäkterna mindre vilket får till följd att de som verkligen skulle behöva sänkt skatt får avstå liksom det blir mindre till vård/skola/omsorg där pengarna skulle behövas bättre. Pensionärer betalar fortfarande högre skatt än andra. En viss Husmark-Persson erkände till och med att skattesänkningarna finanseras genom sjukförsäkringens försämringar.
|
|
|
|
|
26-03-2011, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vad Håkan Juholt än säger så lär han inte omvända moderaternas hårda kärna... Men det är inte heller hans uppgift....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
26-03-2011, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Ni som är besvikna över hans tal, vad hade ni viljat höra då? Att han skulle komma med en massa färdiga idéer om lösningar i sakfrågor hade ni väl ändå inte förväntat er? Det brukar väl ta lite längre tid än så, som nyvald partiledare? Se bara på hur lång tid det tagit för alliansen att börja inse att det de ställde till med ang. socialförsäkringar var helt åt skogen. Och än så länge så är det bara ett fåtal alliansare som börjat få "hem sina getter" i frågan...
Jag tyckte att det kändes bra att han poängterade socialdemokraternas ursprungliga ideologi. Jag har varit ganska besviken på att fr.a Persson förde partiet åt höger och hoppas naturligtvis att Junholt ska "förnya" genom att föra partipolitiken mot sin ursprungliga ställning mer vänsterut, där solidaritet och trygghet åt alla är nyckelordet. Det lilla han tog upp ang sakfrågor lät definitivt bra i mina öron. Han verkade dessutom ha snappat upp det medborgarna är missnöjda med i den politik som förs just nu, till skillnad från Reinfeldt. Den sömngångaren verkar ju ha sovit med öronproppar under de år han haft möjlighet att vara och tafsa på det välfärdsamhälle som sossarna har byggt upp genom åren.
Nej tack till "Mittfeldt" mot Reinfeldt. Det behövs ett parti som står upp för alla medborgare i Sverige, inte bara för den där välutbildade heltidsarbetande medelklassen som Gita tog upp. Det finns de som aldrig får/fått chansen att nå dit men de är trots allt våra landsbröder/systrar ändå!
Redigerat av Cacki: 26-03-2011, 15:48
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:09
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 26-03-2011, 15:44)  Ni som är besvikna över hans tal, vad hade ni viljat höra då? Att han skulle komma med en massa färdiga idéer om lösningar i sakfrågor hade ni väl ändå inte förväntat er? Det brukar väl ta lite längre tid än så, som nyvald partiledare? Se bara på hur lång tid det tagit för alliansen att börja inse att det de ställde till med ang. socialförsäkringar var helt åt skogen. Och än så länge så är det bara ett fåtal alliansare som börjat få "hem sina getter" i frågan...
Jag tyckte att det kändes bra att han poängterade socialdemokraternas ursprungliga ideologi. Jag har varit ganska besviken på att fr.a Persson förde partiet åt höger och hoppas naturligtvis att Junholt ska "förnya" genom att föra partipolitiken mot sin ursprungliga ställning mer vänsterut, där solidaritet och trygghet åt alla är nyckelordet. Det lilla han tog upp ang sakfrågor lät definitivt bra i mina öron. Han verkade dessutom ha snappat upp det medborgarna är missnöjda med i den politik som förs just nu, till skillnad från Reinfeldt. Den sömngångaren verkar ju ha sovit med öronproppar under de år han haft möjlighet att vara och tafsa på det välfärdsamhälle som sossarna har byggt upp genom åren.
Nej tack till "Mittfeldt" mot Reinfeldt. Det behövs ett parti som står upp för alla medborgare i Sverige, inte bara för den där välutbildade heltidsarbetande medelklassen som Gita tog upp. Det finns de som aldrig får/fått chansen att nå dit men de är trots allt våra landsbröder/systrar ändå! Men om det nu gäller att försöka hämta tillbaka tappade väljare så lär man inte göra det genom att gå mera till vänster, det är ju mot mitten som väljarna gått och det måste ju vara genom att tillfredsställa dem (det vill säga den stora grupp som känner sig tillhöra medelklassen) som man kan plocka röster. Beträffade det samhälle som sossarna byggt så har ju svenska folket valt bort detta i fria val, det om något tyder väl på missnöje, så inte lär det hjälpa att försöka vrida klockan tillbaka till det som var en gång.För övrigt är det omöjligt att få tillbaka en svunnen tid, världen ser helt annorlunda ut idag. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:13
|

Medlem

|
Jag är lite förvånad över hur de som ändå aldrig tänker rösta på socialdemokraterna har så bestämda synpunkter på hur S ska utforma sin politik för att vinna fler röster... S politik bör utformas av socialdemokrater och inte av moderater..
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:18
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2011, 17:13)  Jag är lite förvånad över hur de som ändå aldrig tänker rösta på socialdemokraterna har så bestämda synpunkter på hur S ska utforma sin politik för att vinna fler röster... S politik bör utformas av socialdemokrater och inte av moderater.. Synpunkter kan man väl alltid ha, eller hur? Gita
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:36
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 17:09)  Men om det nu gäller att försöka hämta tillbaka tappade väljare så lär man inte göra det genom att gå mera till vänster, det är ju mot mitten som väljarna gått och det måste ju vara genom att tillfredsställa dem (det vill säga den stora grupp som känner sig tillhöra medelklassen) som man kan plocka röster. Beträffade det samhälle som sossarna byggt så har ju svenska folket valt bort detta i fria val, det om något tyder väl på missnöje, så inte lär det hjälpa att försöka vrida klockan tillbaka till det som var en gång.För övrigt är det omöjligt att få tillbaka en svunnen tid, världen ser helt annorlunda ut idag. Gita Du vet väl hur det är med minnet? Det är bra men kort. Vi har fått det så bra genom åren (med sossarna vid rodret) och hunnit bli bortskämda helt enkelt. Tyvärr hunnit glömma av hur "vi" gjorde när "vi" byggde upp den välfärd som vi äter frukten av idag. Den nya generationen skulle nog behöva läsa in sej lite på arbetarrörelsens historia så kanske man förstår att det Sverige vi har idag inte byggde sej själv. Lära sej av tidigare generationers erfarenhet helt enkelt. Det vore verkligen synd att låta hög(er)djuren få förstöra alltihop. Visst förändras världen men det behöver inte betyda att ideologin gör det. Självklart går det att anpassa den till ett modernt samhälle också. (Har du missat alliansens missnöjda väljare? Det kanske blir ett "skrattar bäst som skrattar sist" vid nästa val Gita...)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:03
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 26-03-2011, 17:36)  Du vet väl hur det är med minnet? Det är bra men kort. Vi har fått det så bra genom åren (med sossarna vid rodret) och hunnit bli bortskämda helt enkelt. Tyvärr hunnit glömma av hur "vi" gjorde när "vi" byggde upp den välfärd som vi äter frukten av idag. Den nya generationen skulle nog behöva läsa in sej lite på arbetarrörelsens historia så kanske man förstår att det Sverige vi har idag inte byggde sej själv. Lära sej av tidigare generationers erfarenhet helt enkelt. Det vore verkligen synd att låta hög(er)djuren få förstöra alltihop. Visst förändras världen men det behöver inte betyda att ideologin gör det. Självklart går det att anpassa den till ett modernt samhälle också. (Har du missat alliansens missnöjda väljare? Det kanske blir ett "skrattar bäst som skrattar sist" vid nästa val Gita...) Du kunde gott utelämnat det där sista "skratta bäst........". Tillför ju inget till det vi diskuterar nu, dessutom är det nästan fyra år till nästa val. Jag försökte föra en seriös diskussion om hur och varifrån sossarna skall hämta röster för att återigen bli dominerande i svensk politik. Jag tror för min del att man i så fall måste föra en politik som gynnar de grupper där mängden väljare finns, en ganska enkel slutsats som inte har ett dugg att göra med vem som skrattar först, sist eller för den delen mest och bäst. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:22
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 18:03)  Du kunde gott utelämnat det där sista "skratta bäst........". Tillför ju inget till det vi diskuterar nu, dessutom är det nästan fyra år till nästa val. Jag försökte föra en seriös diskussion om hur och varifrån sossarna skall hämta röster för att återigen bli dominerande i svensk politik. Jag tror för min del att man i så fall måste föra en politik som gynnar de grupper där mängden väljare finns, en ganska enkel slutsats som inte har ett dugg att göra med vem som skrattar först, sist eller för den delen mest och bäst. Gita Knappast ditt eget inlägg ovan heller i så fall. Du kunde ju bara låtit bli att kommentera. Jag tror nog att alliansen gjort väldigt många av sina väljare besvikna också, för den delen. Många känner sej rent av lurade av alla vackra ord och löften. Det sk "utanförskapet" som alliansen lovade att minska har istället bara ökat. För egen del så förstår jag inte att folk kan tycka att "en tusing mer i plånboken" eller att slippa städa själv, kan vara värd att rasera sin egen och andras trygghet för. Man vet aldrig vad man kommer att råka ut för i livet, även om många tycks tro att de är osårbara.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:35
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2011, 17:13)  Jag är lite förvånad över hur de som ändå aldrig tänker rösta på socialdemokraterna har så bestämda synpunkter på hur S ska utforma sin politik för att vinna fler röster... S politik bör utformas av socialdemokrater och inte av moderater.. Jag borde vara socialdemokrat, eftersom jag är hantverkare uppväxt i arbetarfamilj. Men det är jag inte, eftersom jag inte anser att sossarna är något bra arbetarparti. Min röst borde vara en av de som de nu skall försöka få. Därför anser jag att mina synpunkter är relevanta.
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:38
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 26-03-2011, 18:35)  Jag borde vara socialdemokrat, eftersom jag är hantverkare uppväxt i arbetarfamilj. Men det är jag inte, eftersom jag inte anser att sossarna är något bra arbetarparti. Min röst borde vara en av de som de nu skall försöka få. Därför anser jag att mina synpunkter är relevanta. I vilket läge skulle du rösta på dem då?
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:39
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2011, 17:13)  Jag är lite förvånad över hur de som ändå aldrig tänker rösta på socialdemokraterna har så bestämda synpunkter på hur S ska utforma sin politik för att vinna fler röster... S politik bör utformas av socialdemokrater och inte av moderater.. Jag också faktist. Tänk dig synen om "vi andra" skullr börja ha synpunkter på hur blåmoderaternas partiprogram skulle se ut...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:51
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2011, 18:38)  I vilket läge skulle du rösta på dem då? Nu är jag inte fullständigt säker på hur du menar, men presenterade de en attraktiv och realistisk politik så skulle jag kunna tänka mig att rösta på dem. Särskilt om de samarbetar med centern och folkpartiet i stället för vänsterpartiet. CITAT (pejori @ 26-03-2011, 18:39)  Jag också faktist. Tänk dig synen om "vi andra" skullr börja ha synpunkter på hur blåmoderaternas partiprogram skulle se ut... Har ni inte haft en fruktansvärd massa åsikter om det då?
|
|
|
|
|
26-03-2011, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Huggorm @ 26-03-2011, 18:51)  Nu är jag inte fullständigt säker på hur du menar, men presenterade de en attraktiv och realistisk politik så skulle jag kunna tänka mig att rösta på dem. Särskilt om de samarbetar med centern och folkpartiet i stället för vänsterpartiet.
Har ni inte haft en fruktansvärd massa åsikter om det då? Du får gärna säga du till mig. Nej, det har jag inte. Jag har inga som helst åsikter om, hur reinfelt ska lägga upp sin politik, och vilka grupper han ska gynna på bekostnad av de svagaste i samhället. Det klarar han bra själv.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|