Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

39 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Juholteffekten uteblev nästan helt..
          Aqvakul
          Inlägg 27-03-2011, 18:46
          Länk hit: #321

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 19:39) *
          Och det kanske är så osannolikt att det blir aktuellt att det inte ens är lönt att spekulera i?

Nejdå, men det är rimligare att prata om det om 2-3 år, nu handlar det om politikens utformning...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-03-2011, 18:59
          Länk hit: #322

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Ja minst lika osannolikt som olyckan i Harrisburg...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-03-2011, 19:00
          Länk hit: #323

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 27-03-2011, 19:46) *
          Nejdå, men det är rimligare att prata om det om 2-3 år, nu handlar det om politikens utformning...

Jo, men det ingår ju. S kommer bli tvungna att samarbeta med någon, för mer än 50% kommer dom inte få oavsett hur stark Juholteffekten blir. Eftersom de inte vill ingå allians i förväg blir det i sedvanlig ordning kohandel, och så får S kompromissa med politiken. Hur går det till exempel om vänsterpartiet förhandlar in Lars Ohly på posten som finansminister? Sådant måste man väga in om man tänker ge S sin röst.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-03-2011, 19:03
          Länk hit: #324

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Tror inte att det är aktuellt med några vänsterpartister i regeringen, särskilt inte så länge Ohly leder partiet...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-03-2011, 19:07
          Länk hit: #325

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 27-03-2011, 20:03) *
          Tror inte att det är aktuellt med några vänsterpartister i regeringen, särskilt inte så länge Ohly leder partiet...

Tror du vänsterpartiet nöjer sig med mindre än ministerposter nu när de fått se hur alliansen gjort? Posten som finansminister kanske inte blir aktuell, men kanske ta över socialministerposten från de jämnstora kristdemokraterna?

Citera
          Cacki
          Inlägg 27-03-2011, 19:17
          Länk hit: #326

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (gnon49 @ 27-03-2011, 17:59) *
          Tyvärr så är det offentliga några riktiga rackare på att förvalta skattemedlen dom tilldelas, riktigt dåligt. Landsting o kommuner kan få hur mycket anslag som helst och servicen haltar likt f-rbannat. Vård,skola o äldreomsorg har har varit i strykklass under ett antal decennier. Nu går kommunerna bra, med överskott
          av aldrig tidigare skådat slag. Ändå förbättras inte servicen nämnvärt. Klarar inte kommun o landsting av sina åtagande nu när ekonomin är på topp, så gör dom det aldrig. Ineffektivitet o slöseri med skattemedel vill jag kalla det. Men bryta det mönster verkar svårt för småpåvarna ute i kommunerna.

Vilken insyn har du egentligen i vad som sker ute i verksamheterna?
          Tror du verkligen att du skulle få bättre och billigare vård om den privatiseras och bedrivs av aktörer med enbart vinstintresse? Ok att man kanske skulle lyckas att åstadkomma en minimalt förhöjd kvantitet men vad händer då med kvalitén?
          Man kan säkert röra om en del i administraionsgrytan men det är ju inte det du som patient märker något av. Administrationen kring sjukvården lär vi inte slippa ifrån även om vården skulle skötas av privata aktörer. Vi vill ju ha en säker vård också och den kräver ändå en statlig tillsynsmyndighet. Det du som patient märker är bara symtom på något mycket större. Att privatisera vård, skola och omsorg är bara att skapa ännu fler problem i effektiviseringskampen skulle jag, som själv jobbar i sjukvårdsvängen och vet vilka effektivitseringskrav vi jobbar under, vilja påstå. Privatisering skulle bara innebära ytterligare administrativ tungroddhet och ännu mindre inblick och möjlighet att påverka för oss medborgare. Då är det ju plötsligt inte "allas vårt eget företag" vi snackar om längre. Jag tror att det vore att ge sej ut på farligt vatten.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 27-03-2011, 19:39
          Länk hit: #327

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Cacki @ 27-03-2011, 19:22) *
          Precis Gita. Men så länge dom ligger bundna i privata fickor har vi ingen nytta av dem. Hos en liten minoritet som helst inte vill bistå med en enda skattekrona mer än någon annan. Helst ännu mindre. Hur får du egentligen ihop allt?

Vad menar du egentligen ? Gömda i privata fickor? Du anser alltså att att all produktion skall vara staligt ägd, eller hur skall jag tolka dig. Det systemet har ju prövats och visat sig vara en katastrof, det finns väl numera bara kvar i Nordkorea och där lever man sanneligen inte särskilt gott. Nä du, det enda system som hiittills visat sig fungera är när man låter företag och företagsamhet leva och frodas och där det lönar sig att vara duktig och presterar lite utöver det vanliga.
          Gita

CITAT (Anma @ 27-03-2011, 17:17) *
          Du missade poängen med mitt inlägg het och hållet. Men ok.

Vad var poängen? Förtydliga gärna.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 27-03-2011, 20:10
          Länk hit: #328

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 27-03-2011, 20:39) *
          Vad menar du egentligen ? Gömda i privata fickor? Du anser alltså att att all produktion skall vara staligt ägd, eller hur skall jag tolka dig. Det systemet har ju prövats och visat sig vara en katastrof, det finns väl numera bara kvar i Nordkorea och där lever man sanneligen inte särskilt gott. Nä du, det enda system som hiittills visat sig fungera är när man låter företag och företagsamhet leva och frodas och där det lönar sig att vara duktig och presterar lite utöver det vanliga.
          Gita

Vem i hela friden har påstått att allt ska vara statligt ägt? Det har ju visat sej vara en katastrof...pga all korruption bland giriga maktgalningar. Jag försöker bara tala för min ideologi. Får din ideologi råda finns det risk att det kan sluta med i en privatiserad katastrof istället för en statlig.
          Du verkar tro att jag skulle vara emot företagsamhet på något sätt men då har du allt fått det om bakfoten. Man kan uppmuntra företagarna på andra sätt än med bara rena pengar att stoppa ner i sina privata fickor. Det tungrodda administrativa arbetet borde kunna göras något åt t.ex. Pengar är inte allt Gita...
          Och du, jag tror att det ligger i människans natur att gilla att få känna sej duktig för det man lyckas prestera. Var inte så säker på att det enda som kan locka fram den känslan är de där morötterna du hela tiden talar dej varm om.
          (Vad gör vi när efterfrågan på dina morötter sjunker förresten? Snart kanske alla börjar anamma LCHF och då ska man ju vara lite restriktiv på den fronten har jag förstått. Tänk om du får stå där med lång (morots)näsa och inse att din affärsidé kanske inte var så bra trots allt. flirting.gif Skojar naturligtvis bara)

Redigerat av Cacki: 27-03-2011, 20:14

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 27-03-2011, 20:31
          Länk hit: #329

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 27-03-2011, 20:39) *
          Vad var poängen? Förtydliga gärna.
          Gita

Det får du använda din intelligens för att förstå. Jag har inte tid att förklara. Men det har att göra med att dissade från början kan bli både populära och långvariga.

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-03-2011, 21:28
          Länk hit: #330

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Välfärd o valfrihet går ju alltid hand i hand. Så jag tror mer kommer att privatiseras i olika service o samhällsföretag. klockan går ju inte att vrida tillbaka, det inser nog alla politiker. Om inte annat så genererar det arbetstillfällen ofta med bättre lön o villkor för dom anställda. Det offentliga behöver konkurrens, det rör om i det offentliga. Att vara ensam spelare på banan är aldrig sunt. Man vinner utan att anstränga sig. När staten äger allt äger medborgarna inget. Det finns otaliga exempel på. Tack o lov så är det ju ett avgrundsdjup mellan Sossar o vänsterfolk.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          pejori
          Inlägg 27-03-2011, 21:33
          Länk hit: #331

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Cacki @ 27-03-2011, 21:10) *
          Vem i hela friden har påstått att allt ska vara statligt ägt? Det har ju visat sej vara en katastrof...pga all korruption bland giriga maktgalningar. Jag försöker bara tala för min ideologi. Får din ideologi råda finns det risk att det kan sluta med i en privatiserad katastrof istället för en statlig.
          Du verkar tro att jag skulle vara emot företagsamhet på något sätt men då har du allt fått det om bakfoten. Man kan uppmuntra företagarna på andra sätt än med bara rena pengar att stoppa ner i sina privata fickor. Det tungrodda administrativa arbetet borde kunna göras något åt t.ex. Pengar är inte allt Gita...
          Och du, jag tror att det ligger i människans natur att gilla att få känna sej duktig för det man lyckas prestera. Var inte så säker på att det enda som kan locka fram den känslan är de där morötterna du hela tiden talar dej varm om.
          (Vad gör vi när efterfrågan på dina morötter sjunker förresten? Snart kanske alla börjar anamma LCHF och då ska man ju vara lite restriktiv på den fronten har jag förstått. Tänk om du får stå där med lång (morots)näsa och inse att din affärsidé kanske inte var så bra trots allt. flirting.gif Skojar naturligtvis bara)

giggle.gif giggle.gif Tror att man väljer själv, vilket budskapet i inläggen är. Vill man tolka allt till sin egen fördel, så gör man det.
          Man kan ju faktist ha en hyfsad inkomst och ändå värna om dom mest utsatta i samhället.

Att inse att, "bara för att jag har det bra så skiter jag i, att andra går under" är ingen bra politik.
          Vi kan alla falla emellan stolarna, snabbare än vi anar, och medmänsklighet är för mig ett honörsord.

"efter var och ens förmåga, till var och ens behov"
          Ju högre inkomst, ju högre skatt, inte tvärt om som det är nu.

CITAT (gnon49 @ 27-03-2011, 22:28) *
          Välfärd o valfrihet går ju alltid hand i hand. Så jag tror mer kommer att privatiseras i olika service o samhällsföretag. klockan går ju inte att vrida tillbaka, det inser nog alla politiker. Om inte annat så genererar det arbetstillfällen ofta med bättre lön o villkor för dom anställda. Det offentliga behöver konkurrens, det rör om i det offentliga. Att vara ensam spelare på banan är aldrig sunt. Man vinner utan att anstränga sig. När staten äger allt äger medborgarna inget. Det finns otaliga exempel på. Tack o lov så är det ju ett avgrundsdjup mellan Sossar o vänsterfolk.

Tyvärr tycker jag personligen att, vi/politiker tittar för mycket på hur USA har det.
          Har du råd med privata försäkringar, får du snabb och addekvat vård fort.
          Saknar du detsamma, får du stå i OP. kö och hoppas på det bästa.
          du kanske får en op, innan dina skador är beständiga.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 27-03-2011, 21:46
          Länk hit: #332

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Cacki @ 27-03-2011, 20:17) *
          Vilken insyn har du egentligen i vad som sker ute i verksamheterna?
          Tror du verkligen att du skulle få bättre och billigare vård om den privatiseras och bedrivs av aktörer med enbart vinstintresse? Ok att man kanske skulle lyckas att åstadkomma en minimalt förhöjd kvantitet men vad händer då med kvalitén?
          Man kan säkert röra om en del i administraionsgrytan men det är ju inte det du som patient märker något av. Administrationen kring sjukvården lär vi inte slippa ifrån även om vården skulle skötas av privata aktörer. Vi vill ju ha en säker vård också och den kräver ändå en statlig tillsynsmyndighet. Det du som patient märker är bara symtom på något mycket större. Att privatisera vård, skola och omsorg är bara att skapa ännu fler problem i effektiviseringskampen skulle jag, som själv jobbar i sjukvårdsvängen och vet vilka effektivitseringskrav vi jobbar under, vilja påstå. Privatisering skulle bara innebära ytterligare administrativ tungroddhet och ännu mindre inblick och möjlighet att påverka för oss medborgare. Då är det ju plötsligt inte "allas vårt eget företag" vi snackar om längre. Jag tror att det vore att ge sej ut på farligt vatten.

Håller med fullt ut där.
          När äldreomsorgen lades ut på entrepenör, fick dom gamla sämre vård, och anmälningarna om varnvård ökade.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2011, 07:16
          Länk hit: #333

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har bara skummat igenom alla inlägg men nog är det lite lustigt att högerfalangen så bestämt VET hur S skall agera. biggrin.gif Det låter mer som ett försök att splittra en farlig konkurrent om Makten. Jag väntar och ser hur det blir, det är val först om 3,5 år. Om nu inte oppositionen gemensamt lyckas dra under fötterna på vår svaga minoritetsregering.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 28-03-2011, 08:15
          Länk hit: #334

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag håller tummarna för ett bra socialt demokratiskt parti.
          tummenupp.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Vippan
          Inlägg 28-03-2011, 09:50
          Länk hit: #335

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Med höjda skatter och mera bidrag vinner man inget val.I princip samma åsikter i allt, jag trodde sossarna skulle förnya sig,deras åsikter är redan testade och det visade sig vara skräp.HJ är en gråsosse som vill kasta Sverige tillbaka i tiden,politik ska föras för framtiden.
          Barnfattigdomen i Sverige vad menar han med den definitionen är det inte en föräldraprioritering vad pengarna i ett hushåll ska spenderas.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2011, 09:56
          Länk hit: #336

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Somliga tycks leva med både ögonbindlar och öronproppar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2011, 10:11
          Länk hit: #337

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2011, 08:16) *
          Jag har bara skummat igenom alla inlägg men nog är det lite lustigt att högerfalangen så bestämt VET hur S skall agera. biggrin.gif Det låter mer som ett försök att splittra en farlig konkurrent om Makten. Jag väntar och ser hur det blir, det är val först om 3,5 år. Om nu inte oppositionen gemensamt lyckas dra under fötterna på vår svaga minoritetsregering.

Ja, det är ju bara att de sväljer stoltheten och lierar sig med SD. I princip i alla frågor utom invandringen är de ju överens i alla fall. Så bildar de nu en majoritetsregering och sparkar av Reinfeldt från tronen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2011, 10:43
          Länk hit: #338

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:11) *
          Ja, det är ju bara att de sväljer stoltheten och lierar sig med SD. I princip i alla frågor utom invandringen är de ju överens i alla fall. Så bildar de nu en majoritetsregering och sparkar av Reinfeldt från tronen.

Nja, om regeringen lider ett tillräckligt stort nederlag och ev förlorar en misstroendeomröstning blir det säkert nyval. Sen får vi se.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2011, 12:28
          Länk hit: #339

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Verkar som socialdemokratin hellre ser en skatteväxling än höjd skatt så vi kan nog simma lugnt. Säkerligen är det el o bensin som höjs men det kommer man nog inte ifrån vem som sitter vid makten. Men höj skatt? Nej, det tror jag inget politiskt parti vågar ha som huvudnummer i en valrörelse.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2011, 12:30
          Länk hit: #340

Moderator

CITAT (gnon49 @ 28-03-2011, 13:28) *
          Verkar som socialdemokratin hellre ser en skatteväxling än höjd skatt så vi kan nog simma lugnt. Säkerligen är det el o bensin som höjs men det kommer man nog inte ifrån vem som sitter vid makten. Men höj skatt? Nej, det tror jag inget politiskt parti vågar ha som huvudnummer i en valrörelse.

Frågan är om något parti kan vinna val på en kraftigt höjd skatt på bensin och el? Då tror jag jag det är lättare att komma undan med en höjd inkomstskatt. Förmodligen för de "rika", eftersom de ändå inte kommer rösta på S.

Citera

39 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon