| |
|
  |
Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen |
|
|
|
|
24-03-2011, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)  Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex? ........... Du skrev också detta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
24-03-2011, 10:01
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 09:29)  Jag skrev så här: "Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta." Jag har dotter som i nov- 10 började med LCHF. Första 2 mån höll hon sig strikt till kosten men sedan började hon ta lite mer kolhydrater = en mjukmacka ibland, ett par kanelbullar, lite potatis osv osv. Hon har hittills minskat 13 kg och det utan att ändra något annat än just kosten. Tidigare gällde för henne lightprodukter .... som jag alltid sagt ... inte är hjälsosamma.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:01)  Jag har dotter som i nov- 10 började med LCHF. Första 2 mån höll hon sig strikt till kosten men sedan började hon ta lite mer kolhydrater = en mjukmacka ibland, ett par kanelbullar, lite potatis osv osv. Hon har hittills minskat 13 kg och det utan att ändra något annat än just kosten. Tidigare gällde för henne lightprodukter .... som jag alltid sagt ... inte är hjälsosamma. Om hon minskar i vikt så tillför hon mindre energi än hon förbrukar.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 11:54
|

Medlem

|
Fast grejen är ju att kroppen ställer om sig och förbränner fett istället för en massa kolhydrater.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 11:56
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:54)  Fast grejen är ju att kroppen ställer om sig och förbränner fett istället för en massa kolhydrater. Nu är vi inne och diskuterar LCHF igen. Faran med budskapet om att mättat fett är nyttigt är att blandkostare äter mer mejerifett utan att ändra på något annat.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
På tal om fettskräck. Inte nog med att vi fått felaktiga råd i minst trettio års tid. Livsmedelsproducenterna har ju i sin iver att följa råden gjort i stort sätt allt kött oätligt. (Kanske inte en så dum idé, om man är vegan.  ) Nötkött innehåller i stort sätt inget insprängt fett längre, eftersom man ändrat djurens mathållning. Fläskkött är lika illa. När hittade du sist en kotlett, som inte förvandlades till en torr, seg skosula vid tillagningen. Grisarna ser inte längre ut som grisar ska. De har fått långa utdragna kroppar, som skulle behöva sex ben ist f fyra, för att kunna gå på ett vettigt sätt. Allt detta för att insprängt fett i köttet är farligt, och att man får ut fler magra kotletter per gris. Inte ens julskinkan är god längre, hur man än tillagar den. Torr och tråkig. Tänk när grisar såg ut som grisar ska och de blev modell för den runda mysiga spargrisen. Och allt detta bara för myten om fettets farlighet.  Det här är inte det värsta jag sett. Det finns betydligt mer "utdragna" grisar. Jag talar inte om rätt uppfödda gårdsdjur nu!
Redigerat av Red Top: 24-03-2011, 12:00
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:04
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:56)  Nu är vi inne och diskuterar LCHF igen. Faran med budskapet om att mättat fett är nyttigt är att blandkostare äter mer mejerifett utan att ändra på något annat. Smör är alltid nyttigare att äta än tex becel eller lättochlagom eller vilken som helst av margarinerna, oavsett vad man äter för övrigt. CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 11:59)  På tal om fettskräck. Inte nog med att vi fått felaktiga råd i minst trettio års tid. Livsmedelsproducenterna har ju i sin iver att följa råden gjort i stort sätt allt kött oätligt. (Kanske inte en så dum idé, om man är vegan.  ) Nötkött innehåller i stort sätt inget insprängt fett längre, eftersom man ändrat djurens mathållning. Fläskkött är lika illa. När hittade du sist en kotlett, som inte förvandlades till en torr, seg skosula vid tillagningen. Grisarna ser inte längre ut som grisar ska. De har fått långa utdragna kroppar, som skulle behöva sex ben ist f fyra, för att kunna gå på ett vettigt sätt. Allt detta för att insprängt fett i köttet är farligt, och att man får ut fler magra kotletter per gris. Inte ens julskinkan är god längre, hur man än tillagar den. Torr och tråkig. Tänk när grisar såg ut som grisar ska och de blev modell för den runda mysiga spargrisen. Och allt detta bara för myten om fettets farlighet. /.../ Jag talar inte om rätt uppfödda gårdsdjur nu!Ja, det är tragiskt som det blivit. På vår ICA finns dels närproducerat "tjocka grisar" kött och kött från ICA-lagret. Kottletterna från närproducerat har mycket mer fett i sig. Det köttet är mycket dyrare men också mycket godare.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:06
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 11:59)  På tal om fettskräck. Inte nog med att vi fått felaktiga råd i minst trettio års tid. Livsmedelsproducenterna har ju i sin iver att följa råden gjort i stort sätt allt kött oätligt. (Kanske inte en så dum idé, om man är vegan.  ) Nötkött innehåller i stort sätt inget insprängt fett längre, eftersom man ändrat djurens mathållning. Fläskkött är lika illa. När hittade du sist en kotlett, som inte förvandlades till en torr, seg skosula vid tillagningen. Grisarna ser inte längre ut som grisar ska. De har fått långa utdragna kroppar, som skulle behöva sex ben ist f fyra, för att kunna gå på ett vettigt sätt. Allt detta för att insprängt fett i köttet är farligt, och att man får ut fler magra kotletter per gris. Inte ens julskinkan är god längre, hur man än tillagar den. Torr och tråkig. Tänk när grisar såg ut som grisar ska och de blev modell för den runda mysiga spargrisen. Och allt detta bara för myten om fettets farlighet.  Det här är inte det värsta jag sett. Det finns betydligt mer "utdragna" grisar. Jag talar inte om rätt uppfödda gårdsdjur nu!Det kanske dyker upp särskilt LCHF-kött
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:10
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 12:06)  Det kanske dyker upp särskilt LCHF-kött  Det bästa vore att ALLA grisar fick se ut som grisar och inte långa muskeltarmar. Oavsett vem som ska äta det. Samma med belgisk blue. Den är ju bara muskler och knappt något fett alls. Helt vansinnigt.
Redigerat av Anma: 24-03-2011, 12:10
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:14
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 24-03-2011, 12:04)  Smör är alltid nyttigare att äta än tex becel eller lättochlagom eller vilken som helst av margarinerna, oavsett vad man äter för övrigt. Ja, det är tragiskt som det blivit. På vår ICA finns dels närproducerat "tjocka grisar" kött och kött från ICA-lagret. Kottletterna från närproducerat har mycket mer fett i sig. Det köttet är mycket dyrare men också mycket godare. Om man inte ändrar på något annat också så blir det för mycket energi när man tar smör istället för ett lättprodukt. Sedan kan det ju finnas andra nackdelar med en del lättprodukter. Det finns ju dock lättvarianter av Bregott som inte innehåller en massa jox.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:21
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:56)  Nu är vi inne och diskuterar LCHF igen. Faran med budskapet om att mättat fett är nyttigt är att blandkostare äter mer mejerifett utan att ändra på något annat. Vad skulle det vara för farligt med att äta mejerifett om man är blandkostare? I måttliga doser naturligtvis, jag sa ju att man måste balansera kosten vilken metod man än äter efter. Tala om för mig vad det är som gör mejerifett farligt och plastiga konstgjorda bordsmargariner nyttiga. Faran finns nog bara för dem som skiter i hur dom äter men ska man bluffa om fakta för deras skull eller propagera mer för att folk ska lära sig äta det som är nyttigt och bra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Varför ska man förstöra smörgåsen och hälsan med: Bregott mindre Vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%, konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A och D. När man kan ta lite vanligt hederligt smör, som helt naturligt innehåller det man behöver. Det verkar som om du lobbar för nyckelhålsindustrin Christa.  Edit: Glömde skriva vad innehållsförteckningen hörde till.
Redigerat av Red Top: 24-03-2011, 13:20
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 13:00
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 24-03-2011, 12:24)  Varför ska man förstöra smörgåsen och hälsan med: Bregott mindre Vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%, konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A och D. När man kan ta lite vanligt hederligt smör, som helt naturligt innehåller det man behöver. Det ve,rkar som om du lobbar för nyckelhålsindustrin Christa.  Edit: Glömde skriva vad innehållsförteckningen hörde till. Vi har Bregott mellan och den innehåller inget jox. Förr när jag hade ett rörligt arbete och inga hälsoproblem så använde jag smör men nu mår jag dåligt av fett så jag har inget fett alls på mackan. Det är min sambo som använder Bregott. Jag har aldrig sökt efter nyckelhålsmärkt mat men det är ju inte alla som har koll på kaloriinnehållet i maten. Det jag försöker säga är att fett varken är nyttigt eller onyttigt i sig men om man ökar fettintaget i blandkost utan att minska på något annat så blir det för mycket kalorier. Fett tar dessutom längre tid för kroppen att eliminera ur blodet så risken för energiöverskott är stor om man äter snabba kolhydrater samtidigt. Om jag äter soppa med morötter och andra rotsaker som är snabba och har mättat fett i soppan så känner jag mig som sparkad av en häst men det gör jag inte om jag äter samma soppa utan fett. Drar man ner på kolhydraterna som du har gjort så är det en helt annan sak men alla förstår inte skillnaden och äter glatt gräddsås till potatisen och fett kött utan att förstå att det blir energiöverskott.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 13:04
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 41 318

|
Christa: Du frågade mig igår om varför jag känner mig lurad av kostråden.
Man följer råden, man får mycket energi från kolhydrater som gör att blodsockret dimper och man blir grinig och sugen/hungrig. Lätt/light är produkter som fylls upp med lite extra vatten (idioti!!) och kolhydrater. Man startar dagen med en frukost, som därefter resulterar i att man måste äta frukt för att få upp blodsockret igen. Man äter sen en lunch a la kaninmat med nyckelhålsmärkta mejeri/chark, så rasar blodsockret därefter. På eftermiddagen har man börjat bli vrålhungrig och trött, så fruktansvärt svårt att stå emot att äta kaffebrödet på jobbet. Man petar i sig en frukt. Middagen, trött och hungrig. Sen så måste man plocka fram karaktären och "inte falla dit" på kvällen. Kostråden ger ju inte utrymme till mycket "falla dit".
När jag åt a la livsmedelsverket så åt jag frukt innan jag sprang och hämtade på dagis. Jag var grinig och trött mamma som hade bråttom hem att laga middag.
Vad hände när jag gjorde tvärtom?
Jag vaknar, äter när jag är hungrig. Frukost, hemmagjord knäckemacka på div frön med smör och ost. Detta står jag mig på i ca 6 timmar. Lunch brukar av lathet bli ägg/bacon. Detta står jag mig utan problem på fram till middag. Middag: Fläskfilé, blomkål, bea, sallad. Detta står jag mig på till nästa morgon. Jag brukar iofs bli hallon eller mandlar på kvällen. Av detta så går jag ner i vikt, jag är glad och pigg, aldrig hungrig eller sugen och har energi. När jag hämtade på dagis så kastade vi oss ut i pulkabackarna istället på hemvägen. Då känner jag mig grundlurad när jag haft en fullständigt galen svacka i humör och mående när man ser till den ursprungliga livsstilen som enbart resulterade i upp/nedgångar för att man hela tiden måste tänka på karaktären. Riktigt skönt att aldrig bli sugen, så varför är rådet att äta hela tiden med produkter som gör att man bara blir hungrigare?
Dessa råden fungerar jättebra för många! Men samtidigt är det väldigt många som det verkligen inte fungerar för, uppenbarligen. Men hur skulle det vara om man utgick ifrån att det inte enbart handlar om okunskap? Det kanske rentav handlar om att människor är olika känsliga för kolhydrater? Att hänga upp hela livet på karaktär, att motstå hunger är ju helt tvärtemot de grunläggande överlevnadsinstinkterna i människan. Så äts det fel så blir det överätning.
När dessutom studier visar att det ständiga bantandet är en större hälsorisk än själva övervikten så börjar man bli lite irriterad. När då själva rekommendationerna är ett skrivbordsjobb som i teorin är bra, men som i verkligheten inte fungerar, uppenbarligen.
Som jag känner så är det dessa råd i grunden som är ansvariga för övervikten i samhället.
Hade vi inte börjat proppa i oss så mycket light/lätt/frukt utan hållt oss kvar bland de fetare produkterna så kanske det inte hade blivit så mycket som landat på människans egna "karaktär", sug/hunger och överätning hade kanske inte inträffat i samma grad?
Men mycket fett och mycket kolhydrater är riskigt vanskligt, där måste man se upp på allvar.
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
24-03-2011, 13:08
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 13:00)  Vi har Bregott mellan och den innehåller inget jox. Förr när jag hade ett rörligt arbete och inga hälsoproblem så använde jag smör men nu mår jag dåligt av fett så jag har inget fett alls på mackan. Det är min sambo som använder Bregott.
Jag har aldrig sökt efter nyckelhålsmärkt mat men det är ju inte alla som har koll på kaloriinnehållet i maten. Det jag försöker säga är att fett varken är nyttigt eller onyttigt i sig men om man ökar fettintaget i blandkost utan att minska på något annat så blir det för mycket kalorier. Fett tar dessutom längre tid för kroppen att eliminera ur blodet så risken för energiöverskott är stor om man äter snabba kolhydrater samtidigt.
Om jag äter soppa med morötter och andra rotsaker som är snabba och har mättat fett i soppan så känner jag mig som sparkad av en häst men det gör jag inte om jag äter samma soppa utan fett.
Drar man ner på kolhydraterna som du har gjort så är det en helt annan sak men alla förstår inte skillnaden och äter glatt gräddsås till potatisen och fett kött utan att förstå att det blir energiöverskott. Det är hälsosammare att ha et par kg övervikt än att vara underviktig. Vi äter gräddsås till potatisen minst 8 av 10 dagar ... ofta både till lunch och middag. Varken maken eller jag har några överviktskilon. Vi har aldrig räknat kalorier eller mätt portionsstorlek. 'Har helt enkelt ätit till man känner sig mätt o belåten. Ingen människa mår bra av att utesluta fett i kosten. Hjärnan behöver det, liksom övriga kroppen.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 13:21
|
Medlem

|
CITAT (netha @ 24-03-2011, 13:08)  [/b]Det är hälsosammare att ha et par kg övervikt än att vara underviktig. Vi äter gräddsås till potatisen minst 8 av 10 dagar ... ofta både till lunch och middag. Varken maken eller jag har några överviktskilon. Vi har aldrig räknat kalorier eller mätt portionsstorlek. 'Har helt enkelt ätit till man känner sig mätt o belåten.
Ingen människa mår bra av att utesluta fett i kosten. Hjärnan behöver det, liksom övriga kroppen. Precis det där jag menar! Frågan är om de som struntat i att följa råden till fullo är kategorin som faktiskt inte har problem? När jag ser till mina föräldrar så har de aldrig haft problem med vikt. Jag flyttade hemifrån för 16 år sedan med ideér att bli riktigt smal och snygg, började banta, undvikit fett, gått upp och ner i vikt som en jojo. Så får man höra av folk att man ska ha karaktär. Att det inte är farligt att vara hungrig. Ofta visar det sig att det är människor som i själva verket inte har koll på kostråden och äter mer fett. Frågan är hur mättnad/sug/hunger hade sett ut om man inte börjat med detta från första början?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 17:08
|

Medlem

|
CITAT (MissLeia @ 24-03-2011, 13:04)  Christa: Du frågade mig igår om varför jag känner mig lurad av kostråden.
Man följer råden, man får mycket energi från kolhydrater som gör att blodsockret dimper och man blir grinig och sugen/hungrig. Lätt/light är produkter som fylls upp med lite extra vatten (idioti!!) och kolhydrater. Man startar dagen med en frukost, som därefter resulterar i att man måste äta frukt för att få upp blodsockret igen. Man äter sen en lunch a la kaninmat med nyckelhålsmärkta mejeri/chark, så rasar blodsockret därefter. På eftermiddagen har man börjat bli vrålhungrig och trött, så fruktansvärt svårt att stå emot att äta kaffebrödet på jobbet. Man petar i sig en frukt. Middagen, trött och hungrig. Sen så måste man plocka fram karaktären och "inte falla dit" på kvällen. Kostråden ger ju inte utrymme till mycket "falla dit".
När jag åt a la livsmedelsverket så åt jag frukt innan jag sprang och hämtade på dagis. Jag var grinig och trött mamma som hade bråttom hem att laga middag.
Vad hände när jag gjorde tvärtom?
Jag vaknar, äter när jag är hungrig. Frukost, hemmagjord knäckemacka på div frön med smör och ost. Detta står jag mig på i ca 6 timmar. Lunch brukar av lathet bli ägg/bacon. Detta står jag mig utan problem på fram till middag. Middag: Fläskfilé, blomkål, bea, sallad. Detta står jag mig på till nästa morgon. Jag brukar iofs bli hallon eller mandlar på kvällen. Av detta så går jag ner i vikt, jag är glad och pigg, aldrig hungrig eller sugen och har energi. När jag hämtade på dagis så kastade vi oss ut i pulkabackarna istället på hemvägen. Då känner jag mig grundlurad när jag haft en fullständigt galen svacka i humör och mående när man ser till den ursprungliga livsstilen som enbart resulterade i upp/nedgångar för att man hela tiden måste tänka på karaktären. Riktigt skönt att aldrig bli sugen, så varför är rådet att äta hela tiden med produkter som gör att man bara blir hungrigare?
Dessa råden fungerar jättebra för många! Men samtidigt är det väldigt många som det verkligen inte fungerar för, uppenbarligen. Men hur skulle det vara om man utgick ifrån att det inte enbart handlar om okunskap? Det kanske rentav handlar om att människor är olika känsliga för kolhydrater? Att hänga upp hela livet på karaktär, att motstå hunger är ju helt tvärtemot de grunläggande överlevnadsinstinkterna i människan. Så äts det fel så blir det överätning.
När dessutom studier visar att det ständiga bantandet är en större hälsorisk än själva övervikten så börjar man bli lite irriterad. När då själva rekommendationerna är ett skrivbordsjobb som i teorin är bra, men som i verkligheten inte fungerar, uppenbarligen.
Som jag känner så är det dessa råd i grunden som är ansvariga för övervikten i samhället.
Hade vi inte börjat proppa i oss så mycket light/lätt/frukt utan hållt oss kvar bland de fetare produkterna så kanske det inte hade blivit så mycket som landat på människans egna "karaktär", sug/hunger och överätning hade kanske inte inträffat i samma grad?
Men mycket fett och mycket kolhydrater är riskigt vanskligt, där måste man se upp på allvar. Att det är lättare att hålla sig mätt på LCHF har jag aldrig tvivlat på. Slv kunde ju ha det som ett alternativ likaväl som att en del är veganer. LCHF har ju använts till typ 1 diabetiker innan insulinet fanns och det finns även omtalat i en bok om nutrition som är skriven i början av 80-talet. Det jag vänder mig emot är att gå ut med budskapet att fett är nyttigt utan att säga något mer. Med tanke på hur utbudet i affärerna ser ut så finns det ju massor av människor som äter godis, kakor, snacks och en massa annat som alla här är överens om att man inte bör äta och om dom dessutom äter smör och grädde så blir det inte bra. Att skylla fetman på lightprodukter när affärerna dignar av skräpmat och söta drycker är väl ändå lite konstigt. Sedan har vi ju pizza, hamburgare och pom frites osv. När jag var liten fick vi en läsk till söndagsmiddagen och att föräldrarna skulle köpa godis och chips fanns inte på kartan. Det fick man allt köpa för egna pengar om man ville ha.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 17:19
|

Medlem

|
Men så säger vi ju inte heller. Jag tycker vi ideligen påpekar hur viktigt det är att man drar ner på kolhydraterna. Det är inte bara de som äter LCHF som anser det numera.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 17:40
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 17:19)  Men så säger vi ju inte heller. Jag tycker vi ideligen påpekar hur viktigt det är att man drar ner på kolhydraterna. Det är inte bara de som äter LCHF som anser det numera. Men om man basunerar ut att fett är nyttigt och att man skall strunta i lättvarianterna så tror jag det är många som börjar äta mer fett utan att dra ner på något annat i samma måltid. Förra sommaren sa dom på nyheterna att smör blivit så populärt så att det tagit slut i affärerna i ett område. Sedan finns det också dom som äter LCHF utan att äta nyttigt. Massor av bacon, korv, kassler och annat och inte speciellt mycket grönsaker alls. I det fallet tror jag att karlar har sämre koll än kvinnor.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 17:55
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 17:08)  Att det är lättare att hålla sig mätt på LCHF har jag aldrig tvivlat på. Slv kunde ju ha det som ett alternativ likaväl som att en del är veganer. LCHF har ju använts till typ 1 diabetiker innan insulinet fanns och det finns även omtalat i en bok om nutrition som är skriven i början av 80-talet.
Det jag vänder mig emot är att gå ut med budskapet att fett är nyttigt utan att säga något mer. Med tanke på hur utbudet i affärerna ser ut så finns det ju massor av människor som äter godis, kakor, snacks och en massa annat som alla här är överens om att man inte bör äta och om dom dessutom äter smör och grädde så blir det inte bra. Att skylla fetman på lightprodukter när affärerna dignar av skräpmat och söta drycker är väl ändå lite konstigt.
Sedan har vi ju pizza, hamburgare och pom frites osv. När jag var liten fick vi en läsk till söndagsmiddagen och att föräldrarna skulle köpa godis och chips fanns inte på kartan. Det fick man allt köpa för egna pengar om man ville ha. Det jag försöker säga är ju att om man är kolhydratkänslig så uppstår sug och man okynnesäter allt skit som finns i affärerna. Nu har jag inget sug och behöver ingen karaktär, överäter inte med andra ord. Förr så räknade jag vilt för att kunna smacka in en halv påse bilar på kvällen, emellanåt kunde jag döda för en påse chips. Och det just under dessa år man åt light/lätt/frukt, blodsocker skenar och sug uppstår. Nu har jag inget skenande blodsocker och jag är verkligen inte sugen på dessa saker längre. Så min fundering är att dessa i äldre generationen som ätit rediga måltider med grädde och smör, fett. De kanske ha stått sig bättre och inte fått det galna suget efter saker och därav inte behövt nyttja en massa karaktär för att de inte är överdrivet sugna?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|