| |
|
  |
Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen |
|
|
|
|
25-03-2011, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 10:00)  Hur ser du på många LCHF ares rädsla för innehållet i lättprodukter?..................... Av en del betraktas alla tillsatsämnen som farliga. Har ingen aning om vad andra lchf:are anser om lättprodukter, själv har jag nog aldrig någonsin köpt en lättprodukt, har alltid valt normalprodukter. Och om vissa betraktar alla tillsatsämnen som farliga är det inget jag kan göra något åt, då får dom läsa och lära lite mer. Allt för och emot måste ju baseras på kunskap om det skall vara någon idé med det. Men tillsatsernas vara eller inte vara vidhåller jag åter inte har något med lchf att göra! Möjligtvis att vi som äter så är lite mer pålästa än gemene man.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 12:26
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 10:00)  Hur ser du på många LCHF ares rädsla för innehållet i lättprodukter? Även i den här tråden låter det som om det vore livsfarligt att äta lättprodukter. En del ger också uttryck för att kolhydrater i sig är farliga. Av en del betraktas alla tillsatsämnen som farliga. Kolhydrater i sig är inte farliga, alla behöver kolhydrater. Men de snabba kolhydraterna som snabbt går ut i blodet och höjer blodsockret, de är farliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Får en "icke LCHF-are" fråga en sak? Hur lång tid efter det att ni började med denna kost, började ni känna av hälsoeffekterna? (Maken är lite inne på att köra en lättare variant av lchf och jag funderar på att hänga på ett tag för att testa. Jag har nämligen en ovana att bli "för" hungrig mellan målen och faller ibland för frestelsen att proppa i mej något onyttigt då. Skulle vara skönt att förändra den ovanan.) En fråga till. Vad var det som fick er att börja? Jag menar att om man inte har några speciella "hälsoproblem" f.ö., vad var det då som motiverade er? Bara lite nyfiken.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 13:53
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 25-03-2011, 13:25)  Får en "icke LCHF-are" fråga en sak? Hur lång tid efter det att ni började med denna kost, började ni känna av hälsoeffekterna? (Maken är lite inne på att köra en lättare variant av lchf och jag funderar på att hänga på ett tag för att testa. Jag har nämligen en ovana att bli "för" hungrig mellan målen och faller ibland för frestelsen att proppa i mej något onyttigt då. Skulle vara skönt att förändra den ovanan.) En fråga till. Vad var det som fick er att börja? Jag menar att om man inte har några speciella "hälsoproblem" f.ö., vad var det då som motiverade er? Bara lite nyfiken. För min del var det att få bort mina "sluta-röka-kilon" som satte igång det hela och jag läste om metoden och så mycket jag kunde om allt runtomkring tyckte det lät logiskt. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan magen lugnade ner sig och lederna kändes bättre (började för 5 år sen) men gissar på ett par veckor - hungern/småätandet försvann ganska omgående. Vi var 3 stycken med olika skavanker (bl.a. en diabetiker med ganska nyupptäckt d-2) så vi pratade mycket om vad vi kände för skillnader.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 41 318

|
CITAT (Cacki @ 25-03-2011, 13:25)  Får en "icke LCHF-are" fråga en sak? Hur lång tid efter det att ni började med denna kost, började ni känna av hälsoeffekterna? (Maken är lite inne på att köra en lättare variant av lchf och jag funderar på att hänga på ett tag för att testa. Jag har nämligen en ovana att bli "för" hungrig mellan målen och faller ibland för frestelsen att proppa i mej något onyttigt då. Skulle vara skönt att förändra den ovanan.) En fråga till. Vad var det som fick er att börja? Jag menar att om man inte har några speciella "hälsoproblem" f.ö., vad var det då som motiverade er? Bara lite nyfiken. Jag har ju varit en kostrådsförespråkare och bråkat som hund och katt om detta med galenskapen bakom LCHF. Sen så såg jag ett menyförslag på internet a la LCHF, sen bläddrade jag i LCHF-husmanskost av Anna Hallén och konstaterade att hoppsan, jag hade inte en susning av vad LCHF handlade om... En aningens pinsamt att man vrålat sig blå om idiotin bakom detta, jag hade bilden att man satt hemma och vräkte i sig smör/bacon/ägg. Blev ju inte direkt lyckligare när jag läste detta i Dagens Medicin: Livsmedelsverket bör sluta med kostråd till allmänheten, ett inlägg med många tungviktarnamn bakom debattartikeln. http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt...omede/index.xmlFör några år sedan så var jag väldigt inspirerad av detta med Hemliga kocken, Äkta vara av Nilsson. Men det fungerar ju inte riktigt hundra om man kör utifrån Livsmedelsverket och under den kursen så konstaterade jag att tillsatser inte är helt förenliga med döden. Men logiken att skippa och köra rent känns mer logiskt för mig så jag insåg att detta var en logisk kost utifrån mitt perspektiv, trots allt. Första veckan brukar man väl ha omställningsbesvär men för mig så kände jag inte av ett skvatt, jag blev pigg och glad. Tappade 15 cm i midja första månaden varav mestadels handlade om svullen mage innan. Snacka om lycka. Min mage mådde bra redan första veckan, jag visste inte ens att jag hade magproblem innan så det var en positiv överraskning. Jag har inte hållit på så många månader så jag kan inte utvärdera totalt, men det går neråt, jag är aldrig hungrig, jag är pigg. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt, helt enkelt.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Tack för era svar! Jag har också varit väldigt skeptisk men på någon månad lär ju inte dieten ta dö på en i alla fall. Har man inte testat ska man inte uttala sej, sägs det ju. När nu maken ändå ska börja så får jag ju ett gyllne tillfälle.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 17:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (MissLeia @ 24-03-2011, 21:05)  Jag känner att det är en så oerhörd bredd inom LCHF, alla tolkar och gör olika. Vissa är totalrabiata och ska tillbaka till stenåldern, andra är liberala och tillåter lite mer. Så jag kan inte påstå att det finns exakta regler om vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det hänger nog helt enkelt på hur pass strikt man är. Talar jag utifrån mig själv så kan jag inte påstå att alla E-nr är gift, vissa har ett syfte. Men i dagsläget har jag inte tänkt så mycket på det eftersom så gott som samtliga råvaror för mig är just råvaror. Blomkål, kött, smör, ägg etc. Feta mejeri består ju sällan av något annat än vad de exakt ska bestå av. Jag har nog aldrig ätit så gott som nu så jag har inte haft så stort intresse av att börja kolla så mycket, kanske kan klassa mig som strikt. Dock så har jag inte kontrollerat hur det står till med glutamaten i kryddburkarna, med risk att åka på riktigt smisk av en riktigt strikt en. Det finns en blogg som jag tycker är bra skriven. För mig är inte det centrala just fettet, utan snarare de låga kolhydraterna. Hon skriver på ett oerhört pedagogiskt sätt. Jag tycker att du ska kasta ett getöga på den! http://kolhydratjakten.blogspot.com/2011/0...och-varfor.htmlJag har läst länken. Jag har fullständig koll på vad LCHF är och har hört de flesta argumenten. Jag har aldrig varit emot LCHF men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker. I mitt första inlägg så ställde jag frågan "Varför denna polarisering?" och även i denna tråd så förkastar en del allt annat än LCHF. Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att ingen tyckte det var bra att jag lade ut länken till information om hur man tillagar bacon för att minimera bildningen av nitrosaminer. Särskilt med tanke på uttalanden om tillsatser i lättprodukter. Jag fick intrycket att de tyckte det var viktigt med naturlig och ren mat. Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Jag menar inte att du har gjort det. Du har ju haft ganska försynta inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 18:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Har inget med LCHF att göra, men fet mat är gott, och dom som inte vill äta svålen på fläsket kan väl lämna kvar den på talriken... tror inte att fett är farligt, därimot så bör man vara lite försiktig med läsk,godis, chips,kakor mm.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 18:26
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59)  Jag har läst länken. Jag har fullständig koll på vad LCHF är och har hört de flesta argumenten. Jag har aldrig varit emot LCHF men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.
I mitt första inlägg så ställde jag frågan "Varför denna polarisering?" och även i denna tråd så förkastar en del allt annat än LCHF.
Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att ingen tyckte det var bra att jag lade ut länken till information om hur man tillagar bacon för att minimera bildningen av nitrosaminer. Särskilt med tanke på uttalanden om tillsatser i lättprodukter. Jag fick intrycket att de tyckte det var viktigt med naturlig och ren mat.
Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Jag menar inte att du har gjort det. Du har ju haft ganska försynta inlägg. Länken var väl mer ett tips utifrån ur lchf synvinkel men med gi-inriktning. Du frågade om detta med hur blandkostaren ska äta och hon som skriver den bloggen har lite snack runt just detta med fördelning och GI-inriktning. Beträffande bacon och nitrosaminer så har jag ingen koll och inte hunnit läsa på vad allt detta innebär, vilket ska ske. Så jag vågar inte uttala mig åt något håll. Återkommer.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59)  Jag har läst länken. Jag har fullständig koll på vad LCHF är och har hört de flesta argumenten. Jag har aldrig varit emot LCHF men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.
I mitt första inlägg så ställde jag frågan "Varför denna polarisering?" och även i denna tråd så förkastar en del allt annat än LCHF.
Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att ingen tyckte det var bra att jag lade ut länken till information om hur man tillagar bacon för att minimera bildningen av nitrosaminer. Särskilt med tanke på uttalanden om tillsatser i lättprodukter. Jag fick intrycket att de tyckte det var viktigt med naturlig och ren mat.
Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Jag menar inte att du har gjort det. Du har ju haft ganska försynta inlägg. Varför ställer du så mycket frågot om LCHF om du har fullständig koll? Jag har inte sett någon i tråden som förkastar allt annat än LCHF utan tvärtom har nästan alla sagt att var och en ska självklart äta den kost som passar dem. Vem har försökt frälsa någon? Vi säger ju alla bara vad vi mår bra av för kost, precis som du själv gör. Kanske du uppfattar det som du gör bara för att vi är så många här som äter LCHF. Det som stog i länken du la ut har jag läst förut så jag fann ingen anledning att kommentera det. För övrigt äter jag sällan bacon. Jag tycker inte heller att det där med tillsatser i maten och om den är ren och naturlig har något med LCHF att göra. Tankar om det hade jag långt innan jag började med LCHF.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 20:42
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59)  ................ men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.................Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Finns ju egentligen ingen orsak att avstå från heller om man inte vill - om man inte är jättestrikt pga hårdbantning eller t.ex. hålla diabetesen stången. Sitter själv just nu och äter en apelsin och inte plockar jag bort rotsaker om det finns i min mat. Blir ju inga jättemassor av kolhydrater med t.ex. en portion ugnsstekta rotsaker. Allting är ju frivilligt även hur strikt man är, dvs hur mycket kolhydrater man tillåter sig - erkänner att jag t.o.m åt en semla med varm mjölk på semmeldagen och inte fick jag några men av det! Försöker definitivt inte frälsa dig Christa och det tycker jag ingen annan heller gjort utan bara förklarat vår sida av saken, men det var ju onödigt då om du har koll på det ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 20:55
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 25-03-2011, 20:42)  Finns ju egentligen ingen orsak att avstå från heller om man inte vill - om man inte är jättestrikt pga hårdbantning eller t.ex. hålla diabetesen stången. Sitter själv just nu och äter en apelsin och inte plockar jag bort rotsaker om det finns i min mat. Blir ju inga jättemassor av kolhydrater med t.ex. en portion ugnsstekta rotsaker. Allting är ju frivilligt även hur strikt man är, dvs hur mycket kolhydrater man tillåter sig - erkänner att jag t.o.m åt en semla med varm mjölk på semmeldagen och inte fick jag några men av det! Försöker definitivt inte frälsa dig Christa och det tycker jag ingen annan heller gjort utan bara förklarat vår sida av saken, men det var ju onödigt då om du har koll på det ändå.  precis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Idag åt jag potatissallad med rostbiff. Inte världens bästa mat men jäklar vad gott det var. Jag är nog allätare i dess vidaste bemärkelse. Lägg något vällagat på tallriken och jag äter upp det. Ja, makrill har jag nog lite svårt för förstås.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2011, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Återigen halkar jag in i en tråd som hållit på i flera sidor som på ett bananskal och givetvis har jag inte läst bakåt speciellt mycket. Men det här med mat tycker jag är intressant så då kan det råka bli så.
Själv har jag haft problem med sockerfall för att jag ätit fel för min kropp, har anhöriga som har tillsägelser från doktorer om att de inte får äta si eller så...så detta med mat är inget som har en fram och baksida, det är mer komplext än så.
Jag har dock konstaterat att om man inte har allergier eller någon specifik sjukdomsdiagnos som kräver speciell kost, så kan man äta allt men inte alltid.
Sen jag lade om min kost till, naturligare produkter skall vi kanske kalla det för jag följer ingen hipp diet, smör, standardmjölk, grädde, rent kött (nöt, fläsk, fågel fisk) istället för korv, fibrerbröd istället för rostfralla, rotfrukter som kålrot, palsternacka osv före potatis....så har mina sockerfall eliminerats.
Jag har gått ner några kilo på kuppen också trots att jag unnar mig mig TV-mys som chips, popcorn emellanåt och även intar vin öl emellanåt.
Då jag hade mina sockerfall som värst låg jag på 86kg, nu har jag inga sockerfall och ligger på 74kg trots att jag "unnar mig". Undrar vad doktorn säger vid besiktningen som kanske blir vid 40, vårt landsting har sån kontroll.
Edit: Så har jag slutat med salt också till stor del, grädden och smöret bär fram smakerna bra så jag kryddar mer med örter och inte att förglömma chili och lök av olika slag.
Redigerat av Platinum: 25-03-2011, 23:04
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 08:40
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 25-03-2011, 08:45)  Det blir mer och mer uppenbart att de flesta motståndare till LCHF, som skriver i den här tråden, inte har läst artiklarna, som Anma hänvisade till, när hon startade tråden. Om alla gör det, så är det lättare att diskutera. Och Christa, nu har jag funderat länge över dina inlägg i den här tråden, som egentligen handlar om myten om att fett skulle vara farligt. Det verkar som om du opponerar dig ovanligt kraftigt mot de nya rön, som säger att fett är nyttigt, kolhydrater onyttigt. Beror det möjligen på att den avslöjade myten om fettets farlighet, går stick i stäv med vad du kommit fram till och skrivit i din bok? I så fall är det ju tråkigt, men sådana här svängningar har ju förekommit en hel del i modern tid. Gå gärna in på läkaren, Andreas Eenfeldts hemsida och läs mer, eller köp boken "Matrevolutionen-ät dig frisk med riktig mat". KostdoktornFör dem som inte klickade på länkarna och läste artiklarna kommer här en kopia av den första i sin helhet. Med mina fetmarkeringar och färger. Kopia av expressens artikel.Länk"Så blev fett farligt - och nyttigt igen Akta dig för fett, eller? I 30 år har forskarna varnat oss för fet mat - för att vi blir feta och hjärtsjuka av den. Men nu gör den ena professorn efter den andra helt om: Ät fett och bli smal och frisk! Läs den spännande historien om hur det gick till.
Du har hört det förut: Om du äter mindre fett, färre kalorier, fiberrik mat, mycket kolhydrater och motionerar mer så blir du både smal och frisk. Den sanningen är 30 år gammal.
Då kom forskare, hälsoorganisationer och politiker fram till att fett var farligt. Att fettet, framför allt det mättade, höjde kolesterolet och ledde till bland annat diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom att det gjorde oss feta. Som man sa.
Men det var någonting som inte stämde. På dessa 30 år – med de nya kostråden – fördubblades fetman och diabetes ses i dag nästan som en naturlig ålderskrämpa, som dessutom drabbar oss i allt yngre år. Naturligt fett bättre för hälsan
Och det som nyss verkade så självklart är plötsligt inte det längre. Allt fler läkare, forskare och andra hälsointresserade protesterar. Och nu låter det så här: Fett är både nödvändigt och bra för oss. Det vi bör akta oss för är i stället allt sött, de blodsockerhöjande kolhydraterna.
– Mättat fett har ansetts farligt. Men du blir varken friskare eller smalare av fettsnåla lightprodukter, vilket vi tidigare trott, säger läkaren Andreas Eenfeldt, även kallad kostdoktorn efter hans populära blogg med samma namn. – Riktig mat som kött och fisk med naturligt fett är bättre för hälsan än socker och stärkelse.
Hungrig av kolhydrater
– Fett och protein gör dig mätt och nöjd, kolhydrater gör dig hungrig och sugen. I nyutkomna boken ”Matrevolutionen” (Bonnier Fakta) skriver Andreas Eenfeldt att vi faktiskt har blivit totalt vilseledda i kostfrågan fram till nu och att en revolution är på väg. Enligt Eenfeldt var det ett stort misstag att ta bort fett ur kosten och ersätta det med kolhydrater – i form av socker och stärkelserika varor som potatis, pasta, ris och bröd.
Forskningen som de fettsnåla och kolhydratrika kostråden baseras på har visat sig otillräcklig eller till och med förvanskad, i synnerhet just den forskning som gjorde att fett utmålades som en bov för 30 år sedan.Klicka på texten, så kommer du till artikeln. Fettets skadlighet har helt enkelt överdrivits och de nya kolhydraternas påverkan på kroppen och hälsan underskattats.
– Egentligen är det vanlig fysiologi. Mycket kolhydrater gör att du får ett svängande blodsocker som går upp och ner. Det höjer ditt insulin och det är inte bra för dina blodkärl. Vi borde ha tänkt mer fysiologiskt, säger Johan Frostegård, överläkare och professor i medicin vid Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset.
– Det som är nytt för människan är de snabba kolhydraterna. – I gamla läkarböcker rekommenderas diabetiker att äta lågkolhydratkost. Men sedan slutade man tänka på hur kroppen fungerar och förlitade sig mer på studier.
"Ingen täckning för att mättat fett är farligt" Lågkolhydratkost ses som en modediet, trots att det var i princip den kosten vi åt innan vi blev bofasta och började odla spannmål, sockerbetor och potatis.
– Och nu har det visat sig att man aldrig hade riktig täckning för att mättat fett är farligt. Det är tråkigt att något som är så dåligt underbyggt har fått sådant genomslag, säger Johan Frostegård.
– Livsmedelsverket och socialstyrelsen har börjat ändra sig, till exempel har de ändrat sin brödrekommendation och godkänt lågkolhydratkost till diabetiker. Men de bör också erkänna att deras kostråd vilar på osäker vetenskap och att vi behöver mer kunskap."Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt. Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 09:02
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:40)  Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt.
Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska. I dagsläget på slv står följande: Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Varför är fettkvaliteten viktig? Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar. Läs mer om hur fettkvaliteten påverkar risken för hjärtinfarkt och andra hjärtsjukdomar på länken till höger.
Var finns mättat fett? Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel
fet mjölk och fil smör och matfettsbandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja.
Hur mycket mättat fett behöver vi? Omkring en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (MissLeia @ 26-03-2011, 09:02)  I dagsläget på slv står följande:
Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Varför är fettkvaliteten viktig? Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar. Läs mer om hur fettkvaliteten påverkar risken för hjärtinfarkt och andra hjärtsjukdomar på länken till höger.
Var finns mättat fett? Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel
fet mjölk och fil smör och matfettsbandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja.
Hur mycket mättat fett behöver vi? Omkring en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.
Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig! Denna text vänder sig till blandkostare. Mättat fett sänker insulinkänsligheten och det gör ju inget om man äter LCHF men äter mjölbaserad mat tillsammans med mättat fett och dessutom inte motionerar dagligen då kan det få negativa konsekvenser.
Redigerat av Christa: 26-03-2011, 09:18
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:40)  Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt.
Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska. Du kan inte mena allvar. Driver du med oss? För övrigt tycker jag att livsmedelsverket ska byta ut sitt inkompetenta korrumperade folk eftersom dom ljuger folk rakt upp i ansiktet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
netha
|
26-03-2011, 09:45
|
Gäster

|
CITAT (MissLeia @ 26-03-2011, 09:02)  I dagsläget på slv står följande:
Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.
Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 10:59
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 09:18)  Denna text vänder sig till blandkostare. Mättat fett sänker insulinkänsligheten och det gör ju inget om man äter LCHF men äter mjölbaserad mat tillsammans med mättat fett och dessutom inte motionerar dagligen då kan det få negativa konsekvenser. Är du het säker på att det där inte är en av fettmyterna, det som jag fetmarkerat?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|