| |
|
  |
Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen |
|
|
|
|
26-03-2011, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 10:59)  Är du het säker på att det där inte är en av fettmyterna, det som jag fetmarkerat? Paulun skriver att det är så och han brukar ju vara påläst. Har läst det på andra ställen också.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 11:22)  Paulun skriver att det är så och han brukar ju vara påläst. Har läst det på andra ställen också. Paulun är affärsman och vill bara tjäna pengar på folks okunskap. Jag litar mer på forskare än på en som tjänat många miljoner på folks övervikt. Folk verkar svika hans GI-kost mer och mer, det har iallafall blivit ganska tyst.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 11:35)  Paulun är affärsman och vill bara tjäna pengar på folks okunskap. Jag litar mer på forskare än på en som tjänat många miljoner på folks övervikt. Folk verkar svika hans GI-kost mer och mer, det har iallafall blivit ganska tyst. Har du hittat någon forskning som säger att mättat fett inte sänker insulinkänsligheten?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 12:13
|

Medlem

|
En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var.
Har dock för mig att Paulun skriver att båda mättat och icke mättade fetter hamnar direkt i fettcellerna men att de som inte är mättade är lättare för kroppen att frigöra igen för förbränning.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till med ovanstående.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Intressant från läkartidningen 2007 Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?"Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 12:28
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 12:21)  Intressant från läkartidningen 2007 Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?"Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas." Hinner inte läsa länken just nu men det låter som Uffe Ravnskov eller vad han nu heter. Det beror ju helt på den fysiska statusen på dom som ingår i studien och på vad dom äter i övrigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 12:30
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 12:28)  Hinner inte läsa länken just nu men det låter som Uffe Ravnskov eller vad han nu heter.
Det beror ju helt på den fysiska statusen på dom som ingår i studien och på vad dom äter i övrigt. Göran Berglund, professor goran.berglund@med.lu.se Peter M Nilsson, docent, universitetslektor Margrét Le”sd”ttir, ST-läkare, doktorand; samtliga institutionen för kliniska vetenskaper, Malmö, Lunds universitet, Universitetssjukhuset MAS, Malmö
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 12:48
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 11:51)  Har du hittat någon forskning som säger att mättat fett inte sänker insulinkänsligheten? Det finns forskning på det men jag orkar inte leta fram den nu. Paulun är iallafall ingen forskare även om han tror det. Det känns som om vi är på väg att börja upprepa det vi sagt hela tiden.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Att Paulun bara vill tjäna pengar är vi väl överens om.
Men vem säger att inte han, dr. Eenfeldt eller vad han nu heter, är ut efter samma sak?
Och när jag läser t.ex. "ät dig frisk" och det med fet mat då drar jag också öronen åt för jag skulle bara äta mig sjuk med fett.
Sambon kunde det nog äta, än så länge i alla fall - får se vad undersökningen nästa vecka visar. Men vad skulle han då äta till? Rotfrukter skall man inte äta och med alla kålväxter måste han vara väldigt försiktigt med. Potatis, Ris och pasta skall man ju inte heller äta.
Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Om några mår bättre med LCHF så är det ju bara att gratulera. Jag skulle definitivt inte göra det.
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:44
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Det är väl som med allt annat, man anser sig alltid ha rätt i sin egen tro oavsett vad det gäller. Ingen vill väl erkänna att man medvetet har fel? Vill man nu följa en massa olika dieter och metoder och anser sig må bra av det, så ok. Jag äter det jag vill, utan att ta hänsyn till olika forskningsresultat eller profeters s.k. sakkunnighet.
Lever efter mottot, "för mycket eller för lite skämmer allt" M.A.O. Bra råvaror tillagade ifrån grunden.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:49
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:23)  Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Om några mår bättre med LCHF så är det ju bara att gratulera. Jag skulle definitivt inte göra det.
Elisabeth Nu upprepar jag mig, men den måttliga, inte alltför strikta LCHF-kost jag äter sedan flera år får mig att må väldigt bra. Det började med att jag ville gå ner i vikt för cirka 4 år sedan, jag gick snabbt ner 20 kg och har utan besvär hållit vikten sedan dess. En bonus på det hela är att min problemmage fungerar perfekt numera. Sen hävdar jag inte att detta passar alla, vi är alla olika, men jag mår jättebra och kosten passar min livsstil. Jag tänker sällan på vad jag äter utan kan stoppa i mig det som smakar bra, till och med en och annan semla kan slinka ner fast inte alltför ofta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:51
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:23)  Att Paulun bara vill tjäna pengar är vi väl överens om.
Men vem säger att inte han, dr. Eenfeldt eller vad han nu heter, är ut efter samma sak?
Och när jag läser t.ex. "ät dig frisk" och det med fet mat då drar jag också öronen åt för jag skulle bara äta mig sjuk med fett.
Sambon kunde det nog äta, än så länge i alla fall - får se vad undersökningen nästa vecka visar. Men vad skulle han då äta till? Rotfrukter skall man inte äta och med alla kålväxter måste han vara väldigt försiktigt med. Potatis, Ris och pasta skall man ju inte heller äta.
Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Elisabeth Ingen har påstått att LCHF är det enda rätta! Ehnfeldt har tillverkar inga kostgrejer, han är läkare. Knepigt om man inte tål kål. Själv gör jag ofta mos på blomkål eller broccolli med en skvätt grädde i, vitkål eller spetskål som får puttra i lite grädde är också gott. Äter även rotsaker ibland men inte i stora lass såklart.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Vi gillar spetskål också bägge två men nu måste han av mediciniska skäl vara försiktig med det. Och då riskerar jag ingenting, han var tillräckligt dåligt.
Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 26-03-2011, 16:15
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 13:51)  Ingen har påstått att LCHF är det enda rätta! Ehnfeldt har tillverkar inga kostgrejer, han är läkare. Knepigt om man inte tål kål. Själv gör jag ofta mos på blomkål eller broccolli med en skvätt grädde i, vitkål eller spetskål som får puttra i lite grädde är också gott. Äter även rotsaker ibland men inte i stora lass såklart. Mmmmmm. blomkålsmos är jättegott, blandar man i lite broccoli så blir det också så härligt grönt. Det innehåller relativt lite kolhydrater och är som sagt jättegott istället för ris eller potatis. Ibland smular jag också i knaperstekt bacon. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 14:13
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:56)  Vi gillar stepskål också bägge två men nu måste han av mediciniska skäl vara försiktig med det. Och då riskerar jag ingenting, han var tillräckligt dåligt. Det går ju inte att veta vad han skulle kunna äta det måste ni ju komma fram till själva i samråd med läkare. CITAT (Gita @ 26-03-2011, 13:59)  Mmmmmm. blomkålsmos är jättegott, blandar man i lite broccoli så blir det också så härligt grönt. Det innehåller relativt lite kolhydrater och är som sagt jättegott istället för ris eller potatis. Ibland smular jag också i knaperstekt bacon. Gita Visst är det jättegott
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 12:13)  En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var.
Har dock för mig att Paulun skriver att båda mättat och icke mättade fetter hamnar direkt i fettcellerna men att de som inte är mättade är lättare för kroppen att frigöra igen för förbränning.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till med ovanstående. Det här vore ju intressant om någon vet något om. Tråden verkar ha halkat in på för eller emot LCHF igen och jäg är som sagt inte emot LCHF.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 16:35
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 16:14)  En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var. Detta vet jag inget om, men i makens fall skulle det ju då innebära att hans dåliga lever skulle må bättre av att äta bara mättat fett för det skulle då inte belasta levern. Ingen leverläkare har sagt något om det i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 16:53
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 16:35)  Detta vet jag inget om, men i makens fall skulle det ju då innebära att hans dåliga lever skulle må bättre av att äta bara mättat fett för det skulle då inte belasta levern. Ingen leverläkare har sagt något om det i alla fall. Jag menade inte att det fleromättade fettet skulle lagras i levern, bara passera. Har levern blivit bättre av LCHF?
Redigerat av Christa: 26-03-2011, 17:07
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:06
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:45)  Precis. Gubben fick ny medicin som gjorde att hans sockervärden gick upp till runt 20. Fast han slutade med medicinen gick värdena inte ner. Efter en månads kämpande med motion och regelbundna mattider sa vi att nu är det stenhårt bort med kolhydrater för hans del ett tag. På en vecka gick värdena ner till 7-8, efter två veckor låg han under 6 en till två timmar efter måltid! Nu äter han inte lika strikt, men bara långsamma kolhydrater och värdena ligger lågt ännu.
Som bonus mår jag mycket bättre i magen. Säger inte att det är så i ditt fall, men man kan ha höga kolestrolvärden även om man är smal. Dessutom låter det som att du inte ärter mängder med snabba kolhydrater. Var det en betablockerare eller diuretika som gjorde att sockret gick upp?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-03-2011, 17:32
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 16:53)  Jag menade inte att det fleromättade fettet skulle lagras i levern, bara passera.
Har levern blivit bättre av LCHF? Död vävnad är död vävnad oavsett vad man äter. Det gäller att hålla det friska friskt och att inte belasta levern i onödan. Det var närmast det jag tänkte på, att när fettet passerar levern måste levern arbeta och blir då belastad. Sen han la om kosten till LCHF har fettlagret på levern minskat.. Vilket beror på att han gått ner i vikt. CITAT (Christa @ 26-03-2011, 17:06)  Var det en betablockerare eller diuretika som gjorde att sockret gick upp? Det blir för privat om jag börjar redovisa typen av mediciner.
Redigerat av Anma: 26-03-2011, 17:31
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|