Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen
          Anma
          Inlägg 22-03-2011, 19:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 22-03-2011, 19:07) *
          Jag tror också att snabba kolhydrater och fett är den sämsta kombinationen.

Frågan är då om någon provat att äta kost utan både snabba kolhydrater och fett?

Du menar typ det här? Proteindieten

Citera
          Christa
          Inlägg 22-03-2011, 19:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Anma @ 22-03-2011, 19:12) *
          Du menar typ det här? Proteindieten

Nej, jag menar vanlig mat fast minimalt med fett. Det finns ju många maträtter som inte innehåller fett i någon nämnvärd omfattning.

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-03-2011, 20:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Fet fisk är väl bra mat vad jag läst. Minns fiskleveroljan man fick ta under uppväxten. Blää

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-03-2011, 21:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Red Top @ 22-03-2011, 18:48) *
          .............Men en sak är säker; det är rätt skönt att leva enligt pricipen: Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde. [attachment=59109:sabber_2.gif]

Det skriver jag definitivt under på! tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          MissLeia
          Inlägg 22-03-2011, 22:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Nyss trillat in på forumet och insåg visst att jag hade 2 intresseområden som dök upp här, både sommarens vassentillvaro och trädgårdstillvaro. ;-)

Jag har sällat mig till gänget som jagar kolhydrater efter ett liv med inställningen om kalorier ut/in. Samt den ena galnare dieten eller kuren efter den andra. Jag trodde detta var ren galenskap men sen när jag insåg vad man egentligen äter så insåg jag att det inte är en galen extremdiet utan en härlig livsstil.

Vissa är ju helt enkelt mer kolhydratkänsliga än andra. När man äter kolhydrater så åker blodsockret upp och vid nedgång blir det hunger/sug och som sagt så reagerar alla olika. Jag har levt plikttroget efter de vanliga kostråden med det enda resultatet av hunger/sug/ångest när man försöker reducera kaloriintaget för viktnedgång.

För det fina i kråksången är ju att äter man inte kolhydrater så flyger inte blodsockret i luften med hungern som resultat när den dimper. Fett mättar ordentligt medan lättprodukter snarare triggar hunger.

Så vips sitter man här mättare och nöjdare än någonsin med ett helt klart reducerat kaloriintag. Underbart! biggrin.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-03-2011, 22:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Välkommen till Odla MissLeia!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          MissLeia
          Inlägg 23-03-2011, 05:45
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-03-2011, 22:53) *
          Välkommen till Odla MissLeia!

Tackar! smile.gif Verkar vara ett riktigt trevligt ställe!

Citera
          Christa
          Inlägg 23-03-2011, 09:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?

Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.

Varför denna motsättning?

Citera
          Anma
          Inlägg 23-03-2011, 10:03
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53) *
          Jag är inte emot LCHF men jag mår inte bra av fett och jag älskar frukt och rotsaker. Jag upplever att debatten ofta är polariserad men varför då?

Gillar man fet mat så kanske man väljer LCHF och gillar man frukt, rotsaker och baljväxter så kanske man väljer en sådan kost.

Finns ingen motsättning i min värld i alla fall. Vad jag i första hand vill lyfta fram är att fett inte är farligt, så som vi trott i minst 30 år. Hela grejen är ju baserad på en lögn.

Jag äter inte alls så som lchf förespråkar egentligen. Det jag gör är att jag utesluter snabba kolhydrater. Jag har inte tillsatt någon extra fett i min mat, förutom att vi använder riktig smör och riktig grädde. Men saken är den att jag heller inte går ner i vikt nämnvärt av min kost. Väger 74 ca, när vi började med detta vägde jag 75,6 om jag minns rätt. Vet inte om viktminskningen skulle komma om jag valde att ösa på mer fett. Kanske ska jag testa när jag är på det humöret.
          Maken, som faktiskt tappat ca 10 kilo på samma tid använder mycket mer fett, visserligen har han alltid gjort det. Vi äter ju finncrisp, han har ett tjockt bregottlager på först sedan pålägg, jag har bara pålägg. Dessutom har han nästan alltid stora klickar smör på sin tallrik.

Citera
          Red Top
          Inlägg 23-03-2011, 10:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Christa!

Jag tror inte att det handlar om en motsättning. Det är väl helt enkelt så, att var och en blir salig på sin tro.

Det här handlar ju inte om några bantningskurer, utan om en ny livsstil.

Jag t ex, som lider av kronisk järnbrist, bör ju äta animalier, eftersom kroppen lättare tar till sig järn ur animalisk föda.

Det handlar ju inte heller om att vräka i sig fett. Man äter tills man är mätt och sen står man sig väldigt länge på det man ätit. Man drabbas inte av en massa sug, som MissLeia, så riktigt påpekade.

Äter man bara frukt och grönsaker/rotsaker, får man äta mer och oftare. Eftersom kroppen så snabbt tar hand om vegetabilier; framförallt rotsaker som ganska snabbt omvandlas till socker och ger snabb, men kortvarig energi.

LCHF är ju inte bara fett utan rådet är att om man äter grönsaker, ska man välja sådant som växer ovan jord, inte under. Just med tanke på kolhydratinnehållet. Själv äter jag t ex ganska mycket avokado. En grönsak som det varnats mkt för eftersom den har så hög fetthalt.

Upp och nervända världen, men ack så trevlig. Bifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-03-2011, 10:16
          Länk hit: #31

Medlem

Antagligen för att det inte är någon bra kombination med mycket kolhydrater och mycket fett . Sen håller man väl på det man har erfarenhet av är bra. Ändå tycker jag det har svängt lite på senare tid hos sk sakkunniga. Fett är inte längre farligt, vi bör dra ner på kolhydrater m.m. Skönt förresten att transfetter ska förbjudas nu.

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 23-03-2011, 10:19
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Christa @ 23-03-2011, 09:53) *

Jag tror att det handlar om mycket ilska. Man får hela tiden nedkört i halsen om att detta är farligt och galet. Jag älskar frukt och rotsaker och jag hoppas att jag kan introducera lite mer i kosten i framtiden. Men i dagsläget för min del så ligger fokus på att komma i form.

För att återgå till detta med ilska så kan jag personligen konstatera att jag är frustrerad och besviken på de kostråden som gäller. Jag har alltid trott att jag har någon form av ätstörning eller är vrickad i skallen, karaktären är det inte fel på för jag har slitigt som ett djur genom åren. Men någonting har varit fel för jag lyckats aldrig förbli kvar nere på fina siffror på vågen.

Jag har följt kostråden, jag har ätit mina frukter, jag har räknat kalorier och fört matdagbok och jag har framförallt varit hungrig.

Så såg jag vad en meny med LCHF innebär och det är ju en hel del grönsaker, man satt ju inte och tuggade bacon/ägg/smör hela dagarna som jag trodde innan. Gick över till detta och vips så är jag aldrig hungrig, jag äter ytterst lite, magen är i trim och kilona rasar. Med andra ord så kan jag konstatera att jag dels inte har någon ätstörning, jag har ätit fel trots att jag ätit "rätt" tidigare. Jag överäter av de vanliga kostråden för frukten triggar igång hungern.

Jag kan erkänna att jag gafflat och munhuggits med LCHF:are i ett år om vilken galenskap de sysslar med. Detta skakar fram heta känslor, många känner sig lurade och att då bemötas med förträffligheten med de vanliga kostråden känns som ett hån.

Ska bli spännande och se vad som händer på kostrådsfronten! biggrin.gif Jag tror att matproducenterna av lätt/lightprodukter har all anledning att skaka av skräck framöver.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-03-2011, 10:19
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Jag varken tål fet mat eller gillar det.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 23-03-2011, 10:23
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Ät allt som tidigare var förbjudet. Bearnaissås, massor med bacon och ägg, och smör och grädde.

tummenupp.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-03-2011, 10:36
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-03-2011, 10:19) *
          Men alla läkare, och det är många, som varnar för så mycket fet mat, har dom fel?

Det är ju för att folk äter fel. Man vräker i sig kolhydrater(läs socker) och samtidigt en massa fet mat. Kroppen använder då kolhydterna som energi medan fettet stannar kvar. Vänjer man kroppen att istället använda fettet som energi så förbrukas det ju. Det är ju inte fråga om att man ska vräka i sig fett utan även i LCHF-kost bör det finnas en viss balans. Nu finns det ju som tur är en hel del läkare som förstått detta. Dom andra har fastnat i det gamla tänket helt enkelt.

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 23-03-2011, 10:40
          Länk hit: #36

Medlem

Där har vi ett jätteproblem i dagsläget. För det är en etablerad "sanning" om det farliga mättade fettet. Men egentligen, när man tänker logiskt, hur i hela friden kan den födan som mänskligheten levde av väldigt väldigt länge vara farlig? Och lägg därtill att studien som drog igång denna hysterin om det farliga fettet var totaljusterad för forskaren hade uteslutit ca 50% av testresultaten för att bevisa sin hypotes. Dessutom visste man inte samma saker om kolestrol då som man vet i dagsläget. Och därtill alla studier som haft som grund att det just är farligt, vad blir slutsatserna då?

Vi har intressanta år framför oss, onekligen. Vi har en mängd forskare/läkare som haft hela karriärer som byggt på dessa slutsatser.

Citera
          Anma
          Inlägg 23-03-2011, 10:48
          Länk hit: #37

Medlem

De lever i den tron ännu ja, läs länkarna i början av tråden. smile.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-03-2011, 11:08
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag tittade in i länkarna men läste inte allt.

Atkins? Du vet väl hur han dog? Fet och sjuk (hjärtsjuk och mycket övervikt )

Annika D botar ju också svininfluensa med sin diät och så lite andra sjukdomar.

Om jag skulle behöva äta bacon på morgonen då skulle jag säkert avstå från frukosten.

Helt ärligt talat så skulle jag nog inte veta vad jag skulle göra till köttet och fisken eftersom jag mycket inte tål.

Elisabeth

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-03-2011, 11:14
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

confused.gif Men VA!!! Kan vi inte äta som förr? Vad har hänt?
          Min son som bor utomlands förespråkar att man ska äta ALLT som är fett men inge kalorier/vitt bröd ..!? Han tränar o fixar kroppen!?
          Men om jag 53 år ung flirting.gif skulle smälla i mej enbart fett då dör jag väl antagligen av en fettpropp nånstans?
          Vad tror ni?
          Jag har ju fotfarande några kilo förmycke! Jag vill bli kvitt dom!?

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 23-03-2011, 11:17
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (sqrulan @ 23-03-2011, 11:14) *
          confused.gif Men VA!!! Kan vi inte äta som förr? Vad har hänt?
          Min son som bor utomlands förespråkar att man ska äta ALLT som är fett men inge kalorier/vitt bröd ..!? Han tränar o fixar kroppen!?
          Men om jag 53 år ung flirting.gif skulle smälla i mej enbart fett då dör jag väl antagligen av en fettpropp nånstans?
          Vad tror ni?
          Jag har ju fotfarande några kilo förmycke! Jag vill bli kvitt dom!?

Enkelt. Ät fett. Ät inte kolhydrater smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon