| |
|
  |
Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen |
|
|
|
|
23-03-2011, 17:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (Chamomille @ 23-03-2011, 16:32)  Vadå gå hungrig från bordet  Det är väl en vanesak hur stora portioner man tar, magen vänjer sig och kräver efter ett tag inte så stora portioner, Man får val skärpa sig och ta mindre portioner helt enkelt? Jag förstår inte den stora vikt många lchf:re lägger vid att ständigt kunna äta sig mätt och känna sig mätta? Själv tycker jag det är en rätt skön känsla att ha magen tom ibland  Tänkte tillägga att jag inte heller äter mycket kolhydrater och absolut inget vitt bröd utan mest fullkornsprodukter. Men jag äter även potatis i måttliga mängder och unnar mig en kakbit eller lite godis. Jag förstår att man är desperat om man verkligen är överviktigt att man då gör vad som helst för att gå ner i vikt och för många fungerar det bra att utesluta socker och kolhydrater förträffligt för att tappa kilona. Men varför inte äta mindre portioner istället för att äta fett fett fett? Själv skulle jag inte vilja leva med en så strikt kosthållning där man tabubelägger så många livsmedel under någon längre tid.
Redigerat av merlin68: 23-03-2011, 17:13
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:01)  Vadå gå hungrig från bordet  Det är väl en vanesak hur stora portioner man tar, magen vänjer sig och kräver efter ett tag inte så stora portioner, Man får val skärpa sig och ta mindre portioner helt enkelt? Jag förstår inte den stora vikt många lchf:re lägger vid att ständigt kunna äta sig mätt och känna sig mätta? Själv tycker jag det är en rätt skön känsla att ha magen tom ibland  Eller så kräver den efter ett tag alldeles för stora portioner. Du har tydligen inte fattat att LCHF haft bra hälsoeffekter för många och att det inte är någon diet utan en livsstilssak precis på samma sätt som en del är vegetarianer. Att säga "man får väl skärpa sig" visar på stor kunskapsbrist och är faktiskt taskigt mot dom som har problem. Det skulle inte förvåna mig om du också tycker det är bättre att folk låter magoperera sig istället för att testa en kostvariant som bevisligen hjälpt många men som en del gamla läkarstofiler inte ens föreslår innan operation.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:32
|

Medlem

|
Om man satte många med viktproblem på en Robinsson ö skulle kilona nog rasa  Det är klart att det har blivit en livsstilssak med lchf för en del men det är ändå så att det im många fall där övervikten inte beror på sjukdom eller medicinering handlar om att inte vilja eller klara av att känna hunger. Klart att många överviktiga tar illa vid sig men det är ju så att det handlar om överätande av föda. Nej jag gillar inte kirurgiska ingrepp heller om de inte räddar liv. Väger du 300kg kan det vara bra med ett gastric bypass om vederbörande inte klarar en livsstilsförändring låt det vara lchf eller något annat. Jag vet att jag trampar på en del ömma tår för det är ju hyperkänsligt. Det var det jag menar med att lchf:are kastar sig över oss som är av annan åsikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:32)  Om man satte många med viktproblem på en Robinsson ö skulle kilona nog rasa  Det är klart att det har blivit en livsstilssak med lchf för en del men det är ändå så att det im många fall där övervikten inte beror på sjukdom eller medicinering handlar om att inte vilja eller klara av att känna hunger. Klart att många överviktiga tar illa vid sig men det är ju så att det handlar om överätande av föda. Nej jag gillar inte kirurgiska ingrepp heller om de inte räddar liv. Väger du 300kg kan det vara bra med ett gastric bypass om vederbörande inte klarar en livsstilsförändring låt det vara lchf eller något annat. Jag vet att jag trampar på en del ömma tår för det är ju hyperkänsligt. Det var det jag menar med att lchf:are kastar sig över oss som är av annan åsikt. Dom flesta överviktiga människor äter inte massor av mat. Det behövs inga jätteportioner eller ett ständigt ätande för att gå upp i vikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 17:42)  Dom flesta överviktiga människor äter inte massor av mat. Det behövs inga jätteportioner eller ett ständigt ätande för att gå upp i vikt. Alltså, det är ju klart att övervikten kommer någonstans ifrån. Stoppar man i sig mer än man förbränner går man upp i vikt. Enkel matematik. Tror att många äter väldigt omedvetet. Kommer ihåg när vi skulle skriva matdagbok i skolan, skriva upp precis allt vi stoppade i munnen. Blev jätteförvånad när det var betydligt mer än jag trodde.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:48
|

Medlem

|
Vi kastar oss inte över någon som valt en annan livsstil och kosthållning men tycker väl att även LCHF:arna ska respekteras istället för att ideligen ifrågasättas.
"Vilja eller klara av hunger"? Ofta är det väl så att man äter fel och rör sig för lite. Anledningarna kan variera så det går inte att generalisera.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:49
|

Medlem

|
Ta inte illa upp men det tror jag inte ens en sekund på. Är man frisk och övervikten inte beror på t ex sköldkörtelproblem eller mediciner osv är överätandet boven i dramat. Du hittar t ex nästan inga tjocka personer i t ex asien, sri lanka och indien.
Edit: syftade på Christas inlägg
Redigerat av merlin68: 23-03-2011, 17:51
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:53
|

Medlem

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 17:46)  Alltså, det är ju klart att övervikten kommer någonstans ifrån. Stoppar man i sig mer än man förbränner går man upp i vikt. Enkel matematik. Tror att många äter väldigt omedvetet. Kommer ihåg när vi skulle skriva matdagbok i skolan, skriva upp precis allt vi stoppade i munnen. Blev jätteförvånad när det var betydligt mer än jag trodde. Äter man fel så är det väldigt lätt att gå upp i vikt. En massa läsk, chips och pizzor o hamburgare med en massa gegg på t.ex. Sen är det ju faktiskt så att en del lägger på sig väldigt lätt medan andra verkar kunna stoppa i sig hur mycket som helst, t.o.m. utan motion, utan att gå upp ett kg ens.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 17:54
|

Medlem

|
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:49)  Ta inte illa upp men det tror jag inte ens en sekund på. Är man frisk och övervikten inte beror på t ex sköldkörtelproblem eller mediciner osv är överätandet boven i dramat. Du hittar t ex nästan inga tjocka personer i t ex asien, sri lanka och indien.
Edit: syftade på Christas inlägg Självklart måste man äta mer än man förbrukar för att gå upp i vikt men det räcker med en smörgås extra per dag för att man efter 20 år skall vara tämligen fet. Det behövs inga jätteportioner och är man lågenergiförbrukare så är det VÄLDIGT svårt att äta så att man varken får gå hungrig eller går upp i vikt.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 18:03
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 17:54)  Självklart måste man äta mer än man förbrukar för att gå upp i vikt men det räcker med en smörgås extra per dag för att man efter 20 år skall vara tämligen fet.
Det behövs inga jätteportioner och är man lågenergiförbrukare så är det VÄLDIGT svårt att äta så att man varken får gå hungrig eller går upp i vikt. Det var precis så jag menar christa  Att inte ta den här extra smörgåsen (helst ingen smörgås alls  ) och att röra på sig. Man ser ju även att idrotten har minskat i skolan t ex och många ungdomar sluta idrotta i tonåren. Sedan när man äter den här extra smörgåsen i tjugo år utan att röra på sig så lägger den sig ju där den inte ska vara eller hur? Kunskap om vikten att äta rätt och vikten att röra på sig regelbundet borde ta mycket större plats i undervisningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 18:23
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:13)  Så blev fett falrigt och nyttigt igenDet började med en bluffPersonligen mår jag mycket bättre av att låta bli spannmål, men ner i vikt har jag inte gått nämnvärt. Kanske för att jag inte äter så mycket fett som jag kanske borde. Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex? Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 18:29
|

Medlem

|
Visst men har man svårt för att röra sig så är det ju ypperligt att det finns en möjlighet att få kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 18:03)  Det var precis så jag menar christa  Att inte ta den här extra smörgåsen (helst ingen smörgås alls  ) och att röra på sig. Man ser ju även att idrotten har minskat i skolan t ex och många ungdomar sluta idrotta i tonåren. Sedan när man äter den här extra smörgåsen i tjugo år utan att röra på sig så lägger den sig ju där den inte ska vara eller hur? Kunskap om vikten att äta rätt och vikten att röra på sig regelbundet borde ta mycket större plats i undervisningen. När man lever efter LCHF-metoden har man överhuvudtaget inte något behov av den där extra smörgåsen. Jag vet inte hur det är för andra, men jag är ytterst sällan hungrig. Vad gäller att röra på sig och att lära ut bättre vanor redan i skolan håller jag fullständigt med dig. Fetmaproblemet, som blir värre och värre i västvärlden tror jag bottnar mycket i alla lågkalorivaror som prackats på oss de senaste decennierna. Istället för smör på smörgåsarna ska vi bre på äckliga transfetter och emulgeringsmedel, grädden ska ha lägre fetthalt och fettet erättas med emulgeringsmedel, barn har fått dricka lättmjölk istället för vanlig mjölk. Fettet har utmålats, som den stora boven i dramat, medan Socialstyrelsen har uppmanat oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen. Alla måste väl ändå kunna erkänna att det är hälsosammare att äta naturliga produkter istället för kemiindustrins mat, bestående av diverse mer eller mindre skumma avfallsprodukter.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)  Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar? Min fetmarkering. "* Hårdost är koncentrerad mjölk.
* Hårdost är naturligt fri från laktos.
* Fetthalten är det näringsämne som har störst variation mellan ostar.
* Ost skyddar tänderna." "Hårdost är ett koncentrat av mjölk vilket betyder att ost också är ett koncentrat av näring i form av vitaminer, mineralämnen, fett och protein. Generellt är ost ett livsmedel med högt näringsinnehåll men med vissa variationer beroende på ostsort. Till exempel så är hårdost näringstätare (mer näring per 100 g ost) än mjukost. Ost med låg fetthalt innehåller mer protein, kalcium och vattenlösliga vitaminer än ost med hög fetthalt. Cirka en tredjedel av fettet i osten är omättat."Allt enligt Svensk Mjölk.Dessutom vet väl de flesta människor att ost är nyttigt. Jag har åtminstone vetat det sen barnsben. Det kalcium man får från osten gör att man inte behöver äta extra kosttillskott t ex.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 19:03
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 23-03-2011, 18:39)  När man lever efter LCHF-metoden har man överhuvudtaget inte något behov av den där extra smörgåsen. Jag vet inte hur det är för andra, men jag är ytterst sällan hungrig. Vad gäller att röra på sig och att lära ut bättre vanor redan i skolan håller jag fullständigt med dig. Fetmaproblemet, som blir värre och värre i västvärlden tror jag bottnar mycket i alla lågkalorivaror som prackats på oss de senaste decennierna. Istället för smör på smörgåsarna ska vi bre på äckliga transfetter och emulgeringsmedel, grädden ska ha lägre fetthalt och fettet erättas med emulgeringsmedel, barn har fått dricka lättmjölk istället för vanlig mjölk. Fettet har utmålats, som den stora boven i dramat, medan Socialstyrelsen har uppmanat oss att äta 6-8 skivor bröd om dagen. Alla måste väl ändå kunna erkänna att det är hälsosammare att äta naturliga produkter istället för kemiindustrins mat, bestående av diverse mer eller mindre skumma avfallsprodukter.  Klart det är hälsosammare med naturliga produkter. Jag äter i princip uteslutande naturliga produkter och har aldrig någonsin köpt lågkalorieprodukter heller. Jag tror dessutom inte att konstgjorda färgämnen och sockerersättningsmedel är någonting en frisk kropp byggs på. Odlar frukt och bär i den utsträckning det går, eftersom minst hälften av de frukter och grönsaker man köper innehåller rester av bekämpningsmedel. Ofta innehåller utländskt kött antibiotika och hormoner så det avstår jag också ifrån. Visst använder jag mjölk men inte som måltidsdryck och jag äter inga mängder kolhydrater heller men jag avstår inte heller ifrån dem utan väljer fullkornsprodukter. Mycket fett blir jag illamående av. Jag tror viktigast är att lära sig känna igen när man verkligen är hungrig för det tror jag många inte längre vet. Ofta ser jag mammor vars barn har olika söta safter i sina nappflaskor eller som sitter med sina barn på macDonalds. Då förstår man ju att felaktiga matvanor lärs in för livet... Att äta långsamt och tugga ordentligt tycker jag är viktigt. Gillar slowfood rörelsen skarpt
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 19:27
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 23-03-2011, 18:51)  Min fetmarkering. "* Hårdost är koncentrerad mjölk.
* Hårdost är naturligt fri från laktos.
* Fetthalten är det näringsämne som har störst variation mellan ostar.
* Ost skyddar tänderna." "Hårdost är ett koncentrat av mjölk vilket betyder att ost också är ett koncentrat av näring i form av vitaminer, mineralämnen, fett och protein. Generellt är ost ett livsmedel med högt näringsinnehåll men med vissa variationer beroende på ostsort. Till exempel så är hårdost näringstätare (mer näring per 100 g ost) än mjukost. Ost med låg fetthalt innehåller mer protein, kalcium och vattenlösliga vitaminer än ost med hög fetthalt. Cirka en tredjedel av fettet i osten är omättat."Allt enligt Svensk Mjölk.Dessutom vet väl de flesta människor att ost är nyttigt. Jag har åtminstone vetat det sen barnsben. Det kalcium man får från osten gör att man inte behöver äta extra kosttillskott t ex. Jag kanske ställde frågan fel. Det var påståendet att fett var nyttigt som jag inte höll med om. När det gäller mjölkprodukter så är nog yoghurt den nyttigaste. För dom som äter blandkost är ost en lömsk källa till för mycket fett. Det är ju dessutom mättat fett.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 20:47
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Vem minns inte rekommendationerna att vi skulle äta 6 - 8 skivor bröd om dagen, hade jag gjort det hade jag nog mått rejält dåligt. Jag äter sedan många år någon sorts LCMF- kost, dvs minimalt med kolhydrater, mycket proteiner och medelmycket fett och mår hur bra som helst.Visst gör jag avsteg vid fester och när jag blir bjuden på mat, men det är ju vardagen som är viktig. Nu tror jag inte att en enda livstil passar alla, vi är alla olika och måste hitta det som passar oss själva bäst. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:02
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 16:03)  Nej förstår inte syftet med den här tråden riktigt tyvärr? Jag tror att det är LCHF maffian som står bakom artiklarna. Artikeln verkar skriven av någon med anknytning till denna "sekt". De flesta LCHF'are blir förresten väldigt aggressiva om man ifrågasätter deras kost. I de flesta fall handlar det om förre detta tjockisar som efter år av jojobantning = bristande impulskontroll??? hittat ett sätt att gå ner i vikt och slutat viktpendla. Fattar inte varför detta maniska "måste äta hela tiden snacket"??? Som jag skrev tidigare är det väl inte farligt att vara hungrig, vuxna är väl inga spädbarn som inte kan kontrollera sig själva när de ser en macka??? Var och en har ansvar för sin egen kropp men vi har ingen aning om hur farligt detta fettätande är om man äter det under många år. Jag tycker nog att det är du som blir aggressiv, men det kan hända att jag misstolkar.  CITAT (merlin68 @ 23-03-2011, 17:01)  Själv skulle jag inte vilja leva med en så strikt kosthållning där man tabubelägger så många livsmedel under någon längre tid. I 30 år har man tabubelagt fettrikt mat. Är det ok? I synnerhet när det visar sig att det inte är fettet som är farligt? (pratar inte om transfetter nu, utan helt vanligt fett som smör och fett i kött och fisk och advokado med mera).
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:02)  Jag tycker nog att det är du som blir aggressiv, men det kan hända att jag misstolkar.  I 30 år har man tabubelagt fettrikt mat. Är det ok? I synnerhet när det visar sig att det inte är fettet som är farligt? (pratar inte om transfetter nu, utan helt vanligt fett som smör och fett i kött och fisk och advokado med mera). Hm, jag har då aldrig hört att fett från fisk och avokado skall vara farligt. Snarare att det skall vara nyttigt att få i sig sådana fetter. Vart har ni hört att det skulle vara farligt? =/
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:13
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Christa @ 23-03-2011, 18:23)  Att fett är nyttigt håller jag inte med om. På vilket sätt skulle det vara nyttigt att äta ost t ex?
Tycker du att Livsmedelsverket bluffar när de säger att man skall vara försiktig med mättad fett när man äter den blandkost som de rekommenderar? Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:06)  Hm, jag har då aldrig hört att fett från fisk och avokado skall vara farligt. Snarare att det skall vara nyttigt att få i sig sådana fetter. Vart har ni hört att det skulle vara farligt? =/ Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fisk kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nöt och griskött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? CITAT (Gita @ 23-03-2011, 20:47)  Vem minns inte rekommendationerna att vi skulle äta 6 - 8 skivor bröd om dagen, hade jag gjort det hade jag nog mått rejält dåligt. Jag äter sedan många år någon sorts LCMF- kost, dvs minimalt med kolhydrater, mycket proteiner och medelmycket fett och mår hur bra som helst.Visst gör jag avsteg vid fester och när jag blir bjuden på mat, men det är ju vardagen som är viktig. Nu tror jag inte att en enda livstil passar alla, vi är alla olika och måste hitta det som passar oss själva bäst. Gita Vi är rörande överens. Inte bara det, jag äter ungefär likadant. Men ska nu testa i någon vecka och tillsätta mer fett för att se om något händer med vikten. Visst är det så att alla måste hitta sin egen väg. Men däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och för mycket snabba kolhydrater. Men det tror jag att är så självklart för alla så att det inte ens behöver nämnas egentligen.
Redigerat av Anma: 23-03-2011, 21:11
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|