| |
|
  |
Fettskräck, Så blev fett farligt - och nyttigt igen |
|
|
|
|
23-03-2011, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:10)  Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fiska kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nötkött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:15
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Fick lära mig för snart 15 år sedan att light-produkter är allt annat än nyttiga! Har heller inte använt mig av dessa utan använder smör och grädde! Vad det gäller kött äter jag endast fläskkött och viltkött!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:14)  Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado. Kan tänkas att du är alldeles för ung för att ha hört det.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:14)  Att transfetter och härdade fetter skulle vara skadligt har jag hört, men de fleromättade fetterna i fisken ska ju vara nyttiga. Det är ju därför man käkar fiskolja och sånt. Avocado och nötter innehåller också vad jag har hört dessa nyttiga fetter. Ingen har då avrådit mig från att äta varken nötter eller avocado. Men mättat fett, smör och kött då? CITAT (gnon49 @ 23-03-2011, 21:34)  Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte. Tur för dig! Jag äter också massor med ost men mjölk har jag bara i kaffet. Men det går nog åt nästan en liter om dagen, dricker mjölk med kaffe jag.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-03-2011, 21:39
|
Gäster

|
CITAT (gnon49 @ 23-03-2011, 21:34)  Ja hur skulle livet vara utan mjölk o ost.  Det förbrukar jag i mängd. Men å andra sidan dricker jag nästan aldrig läsk, så det jämnar kanske ut sig. Tror jag har en tacksam kropp. Den förbränner allt jag skyfflar i mig, vare sig jag rör mig eller inte. Önskar att jag hade en sån kropp jag med. Men jag har nog fått den omvända varianten.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:40
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2011, 21:33)  Kan tänkas att du är alldeles för ung för att ha hört det. Kan hända att det är så. Vet inte riktigt när det var inne att stryka bort allt fett ifrån sin diet. Har alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:42
|
Medlem

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:40)  Kan hända att det är så. Vet inte riktigt när det var inne att stryka bort allt fett ifrån sin diet. Har alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Du är klok du.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:43
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:37)  Men mättat fett, smör och kött då? Ingen som sagt åt mig att det skulle vara farligt i lagom mängder heller. Klart att allt blir ju skadligt om man överdriver intaget. CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:42)  Du är klok du. Det där kändes som sarkasm. -.-''
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:48
|
Medlem

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:43)  Ingen som sagt åt mig att det skulle vara farligt i lagom mängder heller. Klart att allt blir ju skadligt om man överdriver intaget. Det där kändes som sarkasm. -.-'' Ok. Jag har hört massor med gånger att man ska undvika fettet i kött och inte äta så mycket fet fisk och nötter och avokado och så vidare. Men senaste årtiondet eller så har ju åtminstone den biten ändrat sig vilket är bra. Men fettskräcken kvarstår dock ännu, och rädslan för rött kött med mättat fett tyvärr. Nej, det var faktiskt inte sarkasm. Jag tycker att du är klok som alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Men det är bra att du säger till om hur du tolkade saken för då kan vi reda ut det på en gång.
Redigerat av Anma: 23-03-2011, 21:49
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 21:55
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:48)  Ok. Jag har hört massor med gånger att man ska undvika fettet i kött och inte äta så mycket fet fisk och nötter och avokado och så vidare. Men senaste årtiondet eller så har ju åtminstone den biten ändrat sig vilket är bra. Men fettskräcken kvarstår dock ännu, och rädslan för rött kött med mättat fett tyvärr.
Nej, det var faktiskt inte sarkasm. Jag tycker att du är klok som alltid uppfattat sockret kolhydraterna som största hälsoboven. Men det är bra att du säger till om hur du tolkade saken för då kan vi reda ut det på en gång. Om det är så att det har ändrats under det senaste ÅRTIONDET så är det ju troligt att det är så som Anki sa, att jag har upplevt hela fetthistorien annolrunda för att jag är ung. För tio är sedan var jag 9 år, och då hade jag ingen insikt i mat och näring överhuvudtaget. det är ju först på senare år som jag börjat bli medveten om vad jag stoppar i mig. Tack, men det har nog inget med klokhet att göra. Pappa har diabetes så har snappat upp en del den vägen. Kan hända att jag reagerade på inlägget om klokheten på grund av alla bråk som har varit. Ledsen för missförståndet.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2011, 22:07
|
Medlem

|
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 21:55)  Om det är så att det har ändrats under det senaste ÅRTIONDET så är det ju troligt att det är så som Anki sa, att jag har upplevt hela fetthistorien annolrunda för att jag är ung. För tio är sedan var jag 9 år, och då hade jag ingen insikt i mat och näring överhuvudtaget. det är ju först på senare år som jag börjat bli medveten om vad jag stoppar i mig. Tack, men det har nog inget med klokhet att göra. Pappa har diabetes så har snappat upp en del den vägen. Kan hända att jag reagerade på inlägget om klokheten på grund av alla bråk som har varit. Ledsen för missförståndet.  Det är sånt som händer, missförstånd. Ja det har ju ändrats en del senaste åren/årtiondet. Men makens diabetessköterska har inte snappat upp detta med att undvika kolhydrater tyvärr. Hon blev nästan lite irriterad när vi kom med det informationen att värdena gick ner drastiskt genom att undvika kolhydrater. "Inte alla kolhydrater väl, det är ju iiiiinte bra!" lät det ungefär. Hon förespråkar varierad kost och tallriksmodellen. Vilket ju inte fungerade för maken då han fick skyhöga värden efter en medicin mot en annan åkomma. Dessutom tjatar hon hål i huvudet om motion. Mer motion, maten är inte så viktig. Ungefär.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 07:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Anma @ 23-03-2011, 21:13)  Det är just det som är så knasigt. Livsmedelsverkets rekommendationer stöder sig på forskning som var totalt uppåt väggarna fel från början. Tänk efter nu. När exploderade välfärdssjukdomarna i västvärlden? Jo, när man bytte bort riktigt fett mot lightprodukter och när man började ta bort fettet från maten och tillsätta socker istället för smakens skull. Du ser inget samband? Du har aldrig hört att du ska äta måttligt med avokado, för även om det är nyttigt så innehåller det alldeles för mycket fett? Fisk kanske jag var fel ute med, men kött då? Undvik för mycket nöt och griskött för det är farligt med det mättade fettet. Skär bort allt synligt fett. Har du aldrig hört det? Vi är rörande överens. Inte bara det, jag äter ungefär likadant. Men ska nu testa i någon vecka och tillsätta mer fett för att se om något händer med vikten.
Visst är det så att alla måste hitta sin egen väg. Men däremot tror jag att ingen mår bra av för mycket socker och för mycket snabba kolhydrater. Men det tror jag att är så självklart för alla så att det inte ens behöver nämnas egentligen. Jag har aldrig sett någon lightprodukt där man bytt ut fettet mot socker men jag har i och för sig alltid hålligt mig till rena råvaror utan en massa jox i. Att byta fett mot socker är naturligtvis inte bra men det har jag svårt att tro att slv har rekommenderat. Har aldrig hört att man varnat för avokado men är man överviktig så kan det ju vara bra att känna till att dom innehåller mycket mer kalorier än andra grönsaker. Att fettet i avokado skulle vara skadligt tror jag dock inte att slv har påstått. Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Christa varför är du så kritisk mot andra människors kosthållning. Har för mig att du sagt att du själv ätit LCHF-kost, men om du gjort det så är det konstigt att du verkar så dåligt påläst. Att det inte fungerade för dig betyder ju inte att det inte fungerar för andra. Det viktigaste måste väl ändå vara att man äter det man mår bra av och skippar det man inte mår bra av.
Lightprodukter är inte naturliga utan processade på ett eller annat sätt och fulla med tillsatser. Jag tror inte Anma menade att man bytt ut fettet mot socker utan att man väldigt ofta tillsatt socker i maten helt i onödan samtidigt som man i andra änden minskat fetthalten.
Varför har du fått för dig att det skulle vara farligt att äta smör, ost och grädde bara för att man är blandkostare? Det blir inte farligt förrän du vräker i dig detta i kombination med en massa kolhydrater. Det är ju en fråga om att balansera kosten oavsett vilken metod man använder. Ska man som blandkostare gå ner i vikt är det ju ännu viktigare att balansera kosten och se till att man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Att det skulle vara farligt att äta så ren och naturlig mat som möjligt är bara nys så länge man inte har någon sjukdom som gör att man bör undvika vissa livsmedel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 08:15
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 08:08)  Christa varför är du så kritisk mot andra människors kosthållning. Har för mig att du sagt att du själv ätit LCHF-kost, men om du gjort det så är det konstigt att du verkar så dåligt påläst. Att det inte fungerade för dig betyder ju inte att det inte fungerar för andra. Det viktigaste måste väl ändå vara att man äter det man mår bra av och skippar det man inte mår bra av.
Lightprodukter är inte naturliga utan processade på ett eller annat sätt och fulla med tillsatser. Jag tror inte Anma menade att man bytt ut fettet mot socker utan att man väldigt ofta tillsatt socker i maten helt i onödan samtidigt som man i andra änden minskat fetthalten.
Varför har du fått för dig att det skulle vara farligt att äta smör, ost och grädde bara för att man är blandkostare? Det blir inte farligt förrän du vräker i dig detta i kombination med en massa kolhydrater. Det är ju en fråga om att balansera kosten oavsett vilken metod man använder. Ska man som blandkostare gå ner i vikt är det ju ännu viktigare att balansera kosten och se till att man gör av med mer energi än man stoppar i sig. Att det skulle vara farligt att äta så ren och naturlig mat som möjligt är bara nys så länge man inte har någon sjukdom som gör att man bör undvika vissa livsmedel. Nu blir jag helt förbryllad. Varför tror du att jag är så kritiskt mot LCHF?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 08:18
|

Medlem

|
Tycker det framgår rätt klart i dina inlägg.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 08:25
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 08:18)  Tycker det framgår rätt klart i dina inlägg. Det är ju allvarligt om jag misslyckas i min kommunikation. Skulle vara bara bra om du visar vilka ilägg som du uppfattar som så kritiska mot LCHF.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 09:23
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 08:25)  Det är ju allvarligt om jag misslyckas i min kommunikation. Skulle vara bara bra om du visar vilka ilägg som du uppfattar som så kritiska mot LCHF. Ja du ifrågasätter det ju hela tiden med påståenden om att ost skulle vara farligt t.ex. Det är en myt att mättat fett är farligt och att lightprodukter är bra. Det är fakta att socker och stärkelse dvs kolhydrater påverkar blodsockret negativt och får det att svaja. Du sa nånstans att om du åt en luftbrödsmacka med ost så skulle du inte må bra men hade du mått dåligt om du bara ätit ostskivan? Du sa också att du mådde dåligt av sushin och att det var p.g.a. riset och då förstog du alltså att det berodde på kolhydraterna. Det kanske bara är jag som blir förvirrad av det du skriver eftersom jag uppfattar det som rätt motsägelsefullt ibland.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2011, 09:29
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 09:23)  Ja du ifrågasätter det ju hela tiden med påståenden om att ost skulle vara farligt t.ex. Det är en myt att mättat fett är farligt och att lightprodukter är bra. Det är fakta att socker och stärkelse dvs kolhydrater påverkar blodsockret negativt och får det att svaja. Du sa nånstans att om du åt en luftbrödsmacka med ost så skulle du inte må bra men hade du mått dåligt om du bara ätit ostskivan? Du sa också att du mådde dåligt av sushin och att det var p.g.a. riset och då förstog du alltså att det berodde på kolhydraterna.
Det kanske bara är jag som blir förvirrad av det du skriver eftersom jag uppfattar det som rätt motsägelsefullt ibland. Jag skrev så här: "Hur farligt det är att äta ost, smör och grädde beror ju på vad man äter mer. Jag har inte hört någon blandkostare berätta hur bra hon mår och hur mycket hon gått ner i vikt genom att byta ut fettsnåla mejeriprodukter mot feta."
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|