Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Lavendel
          Fjällroosens
          Inlägg 26-03-2011, 08:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 23 393

Jag har övervintrat lavendel i två stora krukor. Ska man plantera om hela krukan eller ska jag bara byta ut lite av jorden? Sen har dom ju vissna blad längst ner/underst eller vad man säger, och är lite tufsiga. Hur kan jag klippa ner dom?

Citera
          karinc
          Inlägg 27-03-2011, 15:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 41 107

Har aldrig haft lavendel i kruka, bara i rabatten. Den klipper jag iaf ner ganska ordentligt, ca hälften (minst). Allt klipp sätter jag i små krukor och till hösten har man fler plantor:)

Citera
          Fjällroosens
          Inlägg 27-03-2011, 18:26
          Länk hit: #3

Medlem

Va bra, man kan alltså "klippa till" ordentligt giggle.gif . Ska prova att sätta ner skotten i kruka. Jag måste dessvärre ha lavendel ikruka då jag bor i zon 8. Men jag tycker så mycket om lavendel så då får det bli i kruka ialla fall.

Citera
          karinc
          Inlägg 28-03-2011, 02:29
          Länk hit: #4

Medlem

De du vill ha till sticklingar kan du först dra av, så du får en s.k. "klack". Sen klipper du ner resten till ca. 10 cm ovan jord (fast det beror nog på hur förvedad den är)

Citera
          Fjällroosens
          Inlägg 29-03-2011, 21:15
          Länk hit: #5

Medlem

Ok, är det så att man inte ska klippa i "veden"?? för den är nog lite högre än 10cm tror jag.

Citera
          karinc
          Inlägg 29-03-2011, 23:25
          Länk hit: #6

Medlem

Vet faktiskt inte...förra året var första gången jag vågade "klippa till" ordentligt efter att ha sett på TV att man skulle det. Och mina var inte så väldigt höga... TROR att man kan/ ska klippa ung. på 10 cm höjd iaf, men VET inte. Fast tänkte att om det BARA blir stammar kvar, utan några blad, kanske den inte kan växa? Inget som omvandlar solljus etc.... Om ingen vet mer exakt, kanske du kan testa att klippa hårt på halva, och mindre hårt på andra halvan. Då klarar sig iaf hälften, + att du får se vilket som blir snyggast.
          Det var faktiskt första gången i fjol som jag tog sticklingar ocksåsmile.gif

Citera
          Monica zon 1
          Inlägg 03-04-2011, 20:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 26 154

Vet inte om det kan hjälpa dig, men själv hade jag en stor lavendel ca 50 cm i diameter o mer än 30 cm hög. Förra våren såg den ut som en stor ful vedad buske, jag funderade på att gräva upp den och kasta... viste inte så bra då, men i alla fall så började jag med att klippa ner den ordentligt, ca 2/3 åkte bort, sen lockade något annat och den lilla nerklippta busken fick stå kvar....
          Senare på sommaren hade jag en härligt doftande lavendel, den blommade inte så mycket, men tog sig mycket bra efter mina vilda framtag....så var inte rädd för att klippa säger jag!

/Monica

--------------------
          Monica zon 1

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 04-04-2011, 12:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 40 213

Precis, de mår bara fint av att klippas ner! Kanske inte alltför långt ner i den vedartade delen, men definitivt allt övrigt som ser risigt och trist ut.

En fråga till dig Karinc, fungerade det bra att ta sticklingar? Jag har velat prova många gånger men det har liksom aldrig blivit av... smile.gif

Redigerat av ilPadrino: 04-04-2011, 12:58

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2011, 14:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Lavendel tål klippning en bra bit ner i det förvedade. Sticklingar går bra att ta och sätta så fort det blir lite värme i jorden...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          karinc
          Inlägg 04-04-2011, 17:27
          Länk hit: #10

Medlem

Ja det gick bra:) Hade som sagt aldrig gjort det tidigare. På programmet jag såg det ("trädgårdsfredag" tror jag) stoppade de bara ner sticklingarna bredvid busken och sa att det var enklast för då fick de vatten när allt annat vattnades...men eftersom jag nästan aldrig vattnar rabatterna satte jag bara ner 4-5 st. i krukor med jord från rabatten. Vattnade dem när jag kom ihåg...en kruka dog, men de andra tre planterade jag på hösten. Återstår att se i vår om de har klarat sig. Det som var viktigt (tror jag) är att man ska ta dem med klack.

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 05-04-2011, 10:16
          Länk hit: #11

Medlem

Ok, va kul!
          Har en solig sluttning som jag vill fylla med lavendel och inslag av stenar. Det kommer definitivt gå fortare om jag kan ta en massa sticklingar och slipper vänta på frösådd eller veka småplantor från trädgårdshandeln.

SÅÅÅÅÅ kul att vårsäsongen börjar nu!!!! w00t.gif

Citera
          cato
          Inlägg 06-04-2011, 20:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Jag lyckas bäst med lavendelsticklingar då jag sätter dem direkt i jorden (med lite inblandning av extra planteringsjord). Mer än 90 % brukat ta sig.
          Plantering i enbart påsjord brukar ej fungera så bra. Det sägs att de behöver lite lera i jorden för att trivas ocg slå rot.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          ilPadrino
          Inlägg 14-04-2011, 14:58
          Länk hit: #13

Medlem

Jag har gjort ett försök nu och håller tummarna för att de klarar sig!! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon