Hej Jag har en massa växter inomhus nu & undrar var de vill stå helst. Har en inglasad altan där vissa står under dagtid nu men kanske kan de stå där permanent från nu? Vissa kanske till & med kan flyttas ut? Bog i Götet & temperaturen är ju samma på altanen nattetid som utomhus tror jag. Dagtid varmt dock då det är söderläge. Jag raddar upp allt jag undrar över:
- Fikonsticklingar just rotade?
- Vinrankor just rotade i små krukor? Vill även veta om de kanske vill ha större krukor nu el ev friland där mammaplantan står?
- Frösådda oliv 1 år gamla?
- Frösådda citrus 1 år gamla?
- Citronträd?
- Olivträd?
- Kalamondin?
- Ananas just rotad & omplanterad i jord?
- Rosmarin just rotade & omplanterade i jord?
- Rosmarinbuskar?
- Smultron från i fjol?
- Murgröna?
- Limeträd?
- Rosépeppar 1 år gamla?
- Allt nytt frösått typ tomat, kryddor. gyllenbär, paprika, chili etc?
Sedan ytterligare en undran; Rosmarin & Oliv som just platerats om för 3-4 dagar sedan, är de ok att beskära nu? Oliverna är frösådder & Rosmarinerna sticklingar från Grekland. De verkar inte hängiga efter omplanteringen utan ser hittills jättefina ut. Tänkte att man inte kanske ska beskära för nära inpå omplanteringen. Rosmarinen stod i vatten & hade rotat sig från sensommaren i fjol. Oliverna stod i jord innan de planterades större. Men viktigast är att jag får koll på var de vill vara nu. ff risk för frost men mestadels plus nu. Altanen har alltså stora temperatusväxlingar IOM att det blir väldigt varmt redan nu på dagen. 25-30 grader har det varit om solen lyst oavsett om det är 5 utomhus bara.
|