Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är du stolt över din hemort/hembygd?
          Meriona
          Inlägg 09-04-2011, 18:40
          Länk hit: #21

Gäster

Det ringde en man idag från Trollhättegillet och bekräftade att jag kunde komma och köpa mina böcker på måndag. smile.gif Tjohooo! bravo.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 09-04-2011, 21:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi bor i en underbar liten by där vi är 12 åretruntboende resten är sommarstugeägare, vi har ett Byalag där vi ingår ,vi ordnar Midsommarfester klär midsommarstången ordnar sommarfester tipspromenad på sommaren och lite till,tex brukar alla samlas på våren och se över byn och vårstäda och nu till Valborg brukar vi träffas och sjunga och grilla korv och umgås.Jag är jättestollt över att få bo här i den här fina Byn och samanhållningen som vi har är nog lite unik !

Citera
          omk
          Inlägg 09-04-2011, 21:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Huggorm @ 08-04-2011, 16:01) *
          Just nu till exempel, försöker jag hitta information om ett slag som stod här för bara några hundra år sedan, men som i princip inte nämns i historiaböckerna. Det nämns som hastigast i danska och norska historiaböcker, men inte i svenska. Varför har det tystats ner trots att vi vann, eller är det en tillfällighet att det aldrig nedtecknats något? Sådant kan jag spendera hur mycket tid som helst på.

Inte Kvistrum, väl ? Där var jag och några likasinnade i somras och "slogs". Du kanske var där ?

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2011, 21:57
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (omk @ 09-04-2011, 22:53) *
          Inte Kvistrum, väl ? Där var jag och några likasinnade i somras och "slogs". Du kanske var där ?

Nej, det är välkänt. Slaget vid Valbo-Ryr är desto mer okänt.

Citera
          omk
          Inlägg 09-04-2011, 21:59
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-04-2011, 22:57) *

När ? Karl XII ?

Edit; har googlat lite. Karl X Gustav 1659. Jag förstår att "svensk historia" inte vill ta upp slaget, trots att Sverige gick segrande ur det.
          Svenskarna anföll med 700 ryttare, varav 200 togs tillfånga av norrmännen (nästan 1/3 del) ...
          Pyrrhus ?

Redigerat av omk: 09-04-2011, 22:18

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          malcolm
          Inlägg 09-04-2011, 22:14
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag älskar min hembygd även om jag är inflyttad (-87) och har ett förflutet i trakterna kring Gävle, flyttade till sthlm:s-området -79 och har bott i flera kranskommuner sedan dess, Salem, Botkyrka och Tyresö men ingenstans har jag trivts så bra som här i Huddinge. Kommunen är framåt i mycket och det ordnas trevliga evenemang för invånarna lite då och då, dessutom har man ett bra miljötänk och den som vill kan källsortera direkt i sin egen soptunna (tunnor). Finns gott om oexploaterad natur med tillgång till svamp- och bärskogar samt bad- och paddelvatten vilket jag älskar. Sthlm:s största skidanläggning (Flottsbro) är också belägen här för den som är intresserad av liknande verksamhet även om jag inte är det. För några år sedan fick jag en reklamalmanacka med huddingemotiv från förr som jag sparat och bilderna därifrån skall jag rama in någon gång och hänga upp på lämpliga ställen här hemma.

Citera
          Motti
          Inlägg 09-04-2011, 22:25
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag växte upp i Vaggeryd bodde nära sjön tre hundra meter dit med skog bakom vårt hus,det var verkligen ett fint samhälle att växa upp i när man var barn med hela släkten omkring sig och all underbar natur.Man hade också det här sociala skyddsnätet omkring sig alla kände alla så när man var tonåring vågade man inte hitta på några dumheter för då visste alla om det efter ett par dagar.Vaggeryd kallas ju för lilla KINA alla cycklar där och det finns underbara platser att cyckla till runt hela samhället många fina strövområden skidbackar vattendrag osv.Ja det var fint att växa upp där :)men när jag var 18 år blev det för trångt så jag flyttade runt till Värnamo Jönköping Nässjö 30 år i Tenhult och nu är jag tillbaks i Nässjö igen,som det kan bli:)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2011, 22:45
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (omk @ 09-04-2011, 22:59) *
          När ? Karl XII ?

Edit; har googlat lite. Karl X Gustav 1659. Jag förstår att "svensk historia" inte vill ta upp slaget, trots att Sverige gick segrande ur det.
          Svenskarna anföll med 700 ryttare, varav 200 togs tillfånga av norrmännen (nästan 1/3 del) ...
          Pyrrhus ?

Och förlorarna skrev nog inte mycket heller. Resultatet är att slaget i princip är utraderat ur historian. Och att det fortfarande ligger ett par norska ryttarkompanier på botten av en grund, dyig sjö efter att isen gav sig när de flydde ut på den. Draggar man där kan man nog få upp allt möjligt, och det är inte ens förbjudet eftersom svenska staten låtsas att inget någonsin hänt och inte har fornminnesmärkt platsen. Förmodligen ligger flera hundra avlidna under något omärkt stenröse i närheten också. Sånt spännande kan man få reda på om man forskar om sin hembygd wink.gif

Citera
          omk
          Inlägg 09-04-2011, 23:19
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-04-2011, 23:45) *
          Och förlorarna skrev nog inte mycket heller. Resultatet är att slaget i princip är utraderat ur historian. Och att det fortfarande ligger ett par norska ryttarkompanier på botten av en grund, dyig sjö efter att isen gav sig när de flydde ut på den. Draggar man där kan man nog få upp allt möjligt, och det är inte ens förbjudet eftersom svenska staten låtsas att inget någonsin hänt och inte har fornminnesmärkt platsen. Förmodligen ligger flera hundra avlidna under något omärkt stenröse i närheten också. Sånt spännande kan man få reda på om man forskar om sin hembygd wink.gif

Men, finns det inte nån lag som säger att ALLT man hittar som är 100 år och äldre, tillhör Staten ?? Oavsett var man hittar lämningen ? Fornminneslagen eller Kulturminneslagen eller nåt sånt ?

Själv gillar jag också "gränstrakter". Det har hänt massor som inte är nedskrivet.
          Har faktiskt alltid bott i de områdena (mellan Sverige och Danmark/Norge). Mycket finns att hitta, om man letar ...

--------------------

Citera
          malcolm
          Inlägg 09-04-2011, 23:27
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

På Öland är det förbjudet att leta "skatter" med metalldetektor, vet inte hur det är i övriga landet.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2011, 23:32
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (malcolm @ 10-04-2011, 00:27) *
          På Öland är det förbjudet att leta "skatter" med metalldetektor, vet inte hur det är i övriga landet.

På Öland också? Jag trodde bara det var på Gotland det var förbjudet. Det är ju egentligen inte tillåtet någonstans, men på fastlandet kan man få dispens

Citera
          Platinum
          Inlägg 10-04-2011, 05:02
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Huggorm @ 09-04-2011, 22:57) *

Detta slag?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Valbo-Ryr

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-04-2011, 10:23
          Länk hit: #33

Moderator

CITAT (Platinum @ 10-04-2011, 06:02) *

Ja. Och det där är ungefär så mycket man vet om det, hämtat från danska och norska källor. Exakt vart den där bron som slaget stod vid fanns vet man exempelvis inte, men det skall jag ta reda på till sommaren

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-04-2011, 13:17
          Länk hit: #34

Gäster

Föredömligt, Huggorm! bravo.gif

Hårt liv

Vad säger ni om ovanstående arbetstider apropå livet förr? Ingen kan säga att det var latmaskar som jobbade vid slussarna i Trollhättan iallafall. -fear-.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-04-2011, 13:27
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har skrivit en vetenskaplig uppsats om den by jag bodde i under 20 år...

Fast nu är jag ännu mer intresserrad av de platser i Malmö och stockholm där jag växte upp...

Man blir nog mer nostalgiskt tillbakablickande när man blir äldre..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-04-2011, 15:44
          Länk hit: #36

Moderator

CITAT (Meriona @ 10-04-2011, 14:17) *
          Hårt liv

Vad säger ni om ovanstående arbetstider apropå livet förr? Ingen kan säga att det var latmaskar som jobbade vid slussarna i Trollhättan iallafall. -fear-.gif

115 timmar i veckan är tufft, särskilt som söndagen säkert var ledig. Den andra dagarna blir långa

Redigerat av Huggorm: 10-04-2011, 15:44

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-04-2011, 23:57
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Nej, är inte ett skit stolt över den. Är inte ett dugg stolt över det här landet heller, varför skulle jag? Det är långt ifrån perfekt, och dessutom kan jag inte säga att jag ligger bakom en massa bra förändringar heller.

Av samma anledning blir jag inte stolt om Sverige tar guld i fotbolls VM. Jag deltog ju aldrig i spelet, och jag har inte mer gemensamt med dessa spelare än några random kineser eller whatever.

Om något är bra kan jag säga att jag är glad över det, men inte stolt om det inte på något sätt inkluderar mig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 00:21
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Surkart!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-04-2011, 07:37
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 00:57) *
          ...Är inte ett dugg stolt över det här landet heller, varför skulle jag? Det är långt ifrån perfekt, och dessutom kan jag inte säga att jag ligger bakom en massa bra förändringar heller.

Av samma anledning blir jag inte stolt om Sverige tar guld i fotbolls VM. Jag deltog ju aldrig i spelet, och jag har inte mer gemensamt med dessa spelare än några random kineser eller whatever.

Om något är bra kan jag säga att jag är glad över det, men inte stolt om det inte på något sätt inkluderar mig.

yahoo.gif Äntligen någon som förstår!! smiley_small_hug.gif Jag har aldrig begripit varför folk hejar på det landet där de råkar vara födda, och att känna sig "stolt" över sitt land kan bli rätt osmakligt om det t.ex. gäller Tyskland. De flesta stater, antagligen alla, har mer eller mindre otäcka saker i sin historia, jag menar naturligtvis inte att nu levande tyskar är ansvariga för andra världskriget på något sätt, jag förstår bara inte stoltheten i sammanhanget. Men sen kan man ju gilla vissa sidor av sitt land, Sverige är vackert och jag är glad att jag bor här.

Hur kan det vara att "c" försvinner sist i ditt namn när man citerar det?! blink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-04-2011, 07:49
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag bodde i en by under 20 år, under mina barns uppväxt. Jag var med och formade gemenskapen i byn i byalaget, vägföreningen och kören. Jag och några till lyckades få igång skolan som varit nedlagd i 20 år och vi köpte en gammal statarlänga som blev byns kulturhus. Jag var och är stolt över vår fina by och att den gav en fin uppväxt för mina barn, men också är en bra miljö och en stärkande gemenskap för många andra människor.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-10-2026, 15:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon