Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > hej! varför så respektlösa
          Anma
          Inlägg 12-04-2011, 19:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 20:43) *
          Hade man menat en miljon år kunde man skrivit det också. Fö var det knappt 500 miljoner år sen det högre djurlivet började utvecklas.

Jamen jag skrev "eller nåt" för att jag inte orkade hålla på och räkna hur länge evolutionen höll på tills människan kom.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 19:55
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 12-04-2011, 20:53) *
          Jamen jag skrev "eller nåt" för att jag inte orkade hålla på och räkna hur länge evolutionen höll på tills människan kom.

Livet uppstod för 3,7 miljarder år sedan, och människan dök upp för 200.000 år sedan. Så det känns som att bibelns tidsuppfattning är lite skev. Av någon anledning överdriver dom mänsklighetens betydelse.

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-04-2011, 20:00
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Hur förklarar man kvastfeningen med sina "ben", människans rest av en svans, att vi är en primat bland flera andra. Att flera människoarter har dött ut.
          Inte minst, Gud knackade på dörren för bara 2000 år sedan. Då hade vi funnits här på jorden en ganska lång tid. 99,9 % av alla arter är ju utdöda, vem skapade dom och vem utrotade dom? Jo moder natur som jag dyrkar som min gud.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2011, 20:08
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

För att slippa missförstånd. Jag tror inte på gud och bibeln är humbug enligt min mening.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 12-04-2011, 20:25
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Nils Ferlin

Evolution

Stenen
          elden
          oc hmetmasken

Tre trappsteg
          till Rockefeller

Om jag nu minns rätt.

Citera
          Vippan
          Inlägg 12-04-2011, 22:36
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Tro skapas av att man inte vet,,det är därför det kallas tro.Man har trott att jorden var platt som en pannkaka och himlavalvet var som en ostkupa och stjärnorna var små hål som Gud gjort i kupan för att kunna se ner på sin skapelse.Dom första vetenskapsmännen som påstod att jorden var rund avrättades av kyrkans folk.Men nu när man vet hur nästan allt hänger ihop och vi vet att vi är ett gruskorn ute i universum i en galax som kallas Vintergatan då är det ganska svårt att urskilja något gudomligt som skulle ha skapat det liv som finns här på jorden.För min del är jag överygad om att den första livet som uppstod här på jorden var inget annat än en förorening som skapade någon form av bakterier som sedan vidarutvecklades till encelliga djur osv osv osv sen kom vi med en liten passus för dinosaurierna,man kan undra vilket humör Gud var på då..

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 22:40
          Länk hit: #27

Moderator

CITAT (Vippan @ 12-04-2011, 23:36) *
          Tro skapas av att man inte vet,,det är därför det kallas tro.Man har trott att jorden var platt som en pannkaka och himlavalvet var som en ostkupa och stjärnorna var små hål som Gud gjort i kupan för att kunna se ner på sin skapelse.Dom första vetenskapsmännen som påstod att jorden var rund avrättades av kyrkans folk.Men nu när man vet hur nästan allt hänger ihop och vi vet att vi är ett gruskorn ute i universum i en galax som kallas Vintergatan då är det ganska svårt att urskilja något gudomligt som skulle ha skapat det liv som finns här på jorden.För min del är jag överygad om att den första livet som uppstod här på jorden var inget annat än en förorening som skapade någon form av bakterier som sedan vidarutvecklades till encelliga djur osv osv osv sen kom vi med en liten passus för dinosaurierna,man kan undra vilket humör Gud var på då..

Det där med att man trodde jorden var platt är en myt.

http://blog.svd.se/historia/2011/03/24/tro...rden-var-platt/

Citera
          Vippan
          Inlägg 12-04-2011, 22:43
          Länk hit: #28

Medlem

Varför avrättade dom folk som påstod att jorden var platt???

Columbus när han skulle segla till Indien och det gick veckor efter veckor till sist ville besättningarna nästan göra myteri för dom var så rädda för att komma till världens ende och ramla över kanten.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 22:57
          Länk hit: #29

Moderator

CITAT (Vippan @ 12-04-2011, 23:43) *
          Varför avrättade dom folk som påstod att jorden var platt???

Columbus när han skulle segla till Indien och det gick veckor efter veckor till sist ville besättningarna nästan göra myteri för dom var så rädda för att komma till världens ende och ramla över kanten.

Är du säker? Det kanske också bara är en myt?

Citera
          Vippan
          Inlägg 12-04-2011, 23:02
          Länk hit: #30

Medlem

Vanliga döda trodde på sånt myt eller inte myt lite svårt att bevisa.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-04-2011, 23:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Nu kommer jag in i den här diskussionen.

Varför är allting så perfekt anpassat?

Jo, det är tämligen enkelt. De djur, växter med mera som inte kan anpassa sig dör ut, och endast de tillräckligt "perfekta" överlever. För det andra så krävs en viss "anpassning" för att ens kunna uppstå.

Ex) Så frön från alla möjliga växer i Sahara, eller på någon bergstopp etc. Vad händer? Jo, endast ett fåtal gror. Då kan ni ju inte komma och säga "vad konstigt att dessa växer är så perfekt anpassade" Det är ju inte ett dugg konstigt, då de som inte alls är anpassade för ett sådant klimat aldrig uppstår.

Samma sak med universum, som kanske är oändligt, då är det väl snarare konstigt om det inte uppstår liv någonstans. Eller om det finns oändligt många andra olika universum, så är det inte konstigt det finns liv i några av dem. Är ju oerhört korkat att tänka som en del gör att: "oj, jävlar vad konstigt att hela det här solsystemet är så bra anpassat för liv" Men i alla andra solsystem där det inte är anpassat så kan ni ju för helvete inte ens uppstå och konstatera att det inte är anpassat. Det är bara i de solsystem där det kan uppstå liv, som liv uppstår och tycker det är konstigt att det är så bra anpassat, men de tänker inte på de miljarder platser de inte uppstod på.

Att utgå från principen att saker händer för att de kan hända, och de sker så fort de kan ske, är ju det absolut mest troliga, tycker jag.

Tro på vad du vill, för det gör du ändå, men att säga "gud skapade allting" är inget bevis alls, det bara förskjuter problemet ett steg, och är dessutom enligt min mening fullständigt ologiskt.

Citera
          Vippan
          Inlägg 12-04-2011, 23:25
          Länk hit: #32

Medlem

Bra skrivet Ryssen för ska man tro på Gudar kan man lika gärna tro på Tomten,men var och en blir salig på sin tro,synd att religion förstör så mycket för människan.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-04-2011, 07:50
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Anders zon 1 @ 12-04-2011, 19:40) *
          Om man vet hur vetenskap fungerar så vet man också att det är näst intill omöjligt att verkligen bevisa att något inte finns, så ovanstående påstående är rätt meningslöst. Det är t ex precis lika svårt att bevisa att det flygande spagettimonstret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret) eller den Himmelska tekannan (http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna) inte finns. Däremot är det betydligt enklare att bevisa att något finns - om det nu verkligen finns vill säga! Och trots att många försökt febrilt så har man på flera tusen år hittills inte kunnat lägga fram ett enda hållbart bevis för att gud finns - tycker det talar för sig själv.

yahoo.gif Underbart, tack för de länkarna! Hur kan jag ha missat Det flygande spaghettimonstret? Ska genast konvertera.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-04-2011, 08:01
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Myosotis @ 13-04-2011, 08:50) *
          yahoo.gif Underbart, tack för de länkarna! Hur kan jag ha missat Det flygande spaghettimonstret? Ska genast konvertera.

Jag diggar mest den osynliga rosa enhörningen.biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-04-2011, 08:17
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2011, 09:01) *
          Jag diggar mest den osynliga rosa enhörningen.biggrin.gif

Men vad bra, då kan vi genast starta ett religionskrig, för det begriper du väl att enhörningen är en avgud. Det finns bara ett spaghettimonster!! Bifogad bild Eller har du sett den rosa enhörningen kanske?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-04-2011, 08:36
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Myosotis @ 13-04-2011, 09:17) *
          Men vad bra, då kan vi genast starta ett religionskrig, för det begriper du väl att enhörningen är en avgud. Det finns bara ett spaghettimonster!! Bifogad bild Eller har du sett den rosa enhörningen kanske?!

Inget krig idag, jag är så trött. Enhörningen är bäst ändå, så det så.

--------------------

Citera
          äppeltjejen
          Inlägg 13-04-2011, 12:03
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 41 050

Jag tror att det handlar mer om gemenskapen än själva gud och bibeln. Jag är själv ateist men är uppväxt som katolik (och hela min släkt är fortfarande katoliker) och för dem handlar det mer om att få den där känslan av gemenskap förstår jag det som. Själv tycker jag att de flesta religioner är en slags verklighetsflykt samt att man inte tar ansvar för sina handlingar. Gud har bestämt si och så, gud ger syndernas förlåtelse för vad du än gör (bara du biktar dig och lämnar lite i kollekten), låt guds vilja ske ( om gud vill att du ska träffa din drömkille och vinna en miljon fixar han det om du ber nog mycket) , du kommer till himmelriket om du sköter dig, bla bla bla. Men jag har inget emot de som tror, det ger säkert en slags trygghetskänsla. Om man nu ska se på olika religioner så har många av de religioner som var stora förr i tiden blivit klassade som myter och sagor nu, ex grekiska gudar etc.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-04-2011, 12:06
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (äppeltjejen @ 13-04-2011, 13:03) *
          Jag tror att det handlar mer om gemenskapen än själva gud och bibeln. Jag är själv ateist men är uppväxt som katolik (och hela min släkt är fortfarande katoliker) och för dem handlar det mer om att få den där känslan av gemenskap förstår jag det som. Själv tycker jag att de flesta religioner är en slags verklighetsflykt samt att man inte tar ansvar för sina handlingar. Gud har bestämt si och så, gud ger syndernas förlåtelse för vad du än gör (bara du biktar dig och lämnar lite i kollekten), låt guds vilja ske ( om gud vill att du ska träffa din drömkille och vinna en miljon fixar han det om du ber nog mycket) , du kommer till himmelriket om du sköter dig, bla bla bla. Men jag har inget emot de som tror, det ger säkert en slags trygghetskänsla. Om man nu ska se på olika religioner så har många av de religioner som var stora förr i tiden blivit klassade som myter och sagor nu, ex grekiska gudar etc.

Exakt. En slags trygghet. Att sen kanske en del inser att tryggheten de stöttar sig mot är inbillning rubbar inte deras inställning.

--------------------

Citera
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 14:53
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 31 455

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 20:55) *
          Livet uppstod för 3,7 miljarder år sedan, och människan dök upp för 200.000 år sedan. Så det känns som att bibelns tidsuppfattning är lite skev. Av någon anledning överdriver dom mänsklighetens betydelse.

att det stog att det tog 7 dagar för gud att skapa jorden är missuppfattat 1 dag för gud är=1000 år så det blir att jorden skapades på 6000 år isåfall sen så tror jag inte att jorden är 6000 år gammal för jag tror att jorden är mycket äldere en så så jag menar att ni måste tolka biblen på ett annat sätt. jag är inte fanatiker jag är en liberal kristen alla människor får väl tro vad dom vill exat. så jorden är säkert 3,7 miljoner gammal nu jag tror inte moses visste hur gammal jorden. mvh:)

CITAT (äppeltjejen @ 13-04-2011, 13:03) *
          man blir ju förlåten sina Synder men allt kan ju inte bli förlåtet det beror på om en människa har dödat en annan så måste verkligen ångra allt från hjärtat . Människorna kanske ser att han ångrar sig,men gud ser allt igenom en människas hjärta förstår du?? . om mördaren typ gråter i rättsalen och verkligen ångrar sig då ska han/hon bli förlåten. mvh aram

Redigerat av aram22: 13-04-2011, 14:54

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 13-04-2011, 14:54
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 15:49) *
          att det stog att det tog 7 dagar för gud att skapa jorden är missuppfattat 1 dag för gud är=1000 år så det blir att jorden skapades på 6000 år isåfall sen så tror jag inte att jorden är 6000 år gammal för jag tror att jorden är mycket äldere en så så jag menar att ni måste tolka biblen på ett annat sätt. jag är inte fanatiker jag är en liberal kristen alla människor får väl tro vad dom vill exat. så jorden är säkert 3,7 miljoner gammal nu jag tror inte moses visste hur gammal jorden. mvh:)

Du menar alltså att vi ska tolka en text genom att byta ut innehållet totalt? Gött, det knepet ska jag prova nästa gång jag får ett fel på ett prov smile.gif Kan ju hävda att det inte alls handlade om att ge en definition av ett visst begrepp, utan att det stod att jag skulle gå å köpa pizza smile.gif

Detta måste prövas omgående biggrin.gif tack!!!

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon