Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hej! varför så respektlösa
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 14:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 31 455

CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 15:54) *
          Du menar alltså att vi ska tolka en text genom att byta ut innehållet totalt? Gött, det knepet ska jag prova nästa gång jag får ett fel på ett prov smile.gif Kan ju hävda att det inte alls handlade om att ge en definition av ett visst begrepp, utan att det stod att jag skulle gå å köpa pizza smile.gif

Detta måste prövas omgående biggrin.gif tack!!!

nej ! så mena jag inte du måste ha misstolkat mig. jag menar tolka om typ vad menar dom i texten och tolka det fattar du??? förut var det prästerna iden katolska kyrkan som skrämde folk med helvetet och så men dom bara utnyttjade religonen tyvärr:( därför har ni denna synen på religon tack vare katolikerna. ps SJÄLV ÄR JAG PROTESTANT mot den katolska kyrkan pgr av övergreppen som dom inte gjorde ett piss åt. så förstår du nu=?? mvh aram=)

Redigerat av aram22: 13-04-2011, 14:59

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 15:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 15:56) *
          nej ! så mena jag inte du måste ha misstolkat mig. jag menar tolka om typ vad menar dom i texten och tolka det fattar du??? förut var det prästerna iden katolska kyrkan som skrämde folk med helvetet och så men dom bara utnyttjade religonen tyvärr:( därför har ni denna synen på religon tack vare katolikerna. ps SJÄLV ÄR JAG PROTESTANT mot den katolska kyrkan pgr av övergreppen som dom inte gjorde ett piss åt. så förstår du nu=?? mvh aram=)

Du låter mycket omogen och tyvärr något hjärntvättad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 15:11
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (aram22 @ 12-04-2011, 16:09) *
          hej jag är troende kristen så jag tror att en högre makt (gud) skapade allt och så. men en sak förstår jag inte varför atiester exempel inte alltid jag säger inte alla men många av dom som är atiester är verkligen respektlösa mot kristna jag förstår att fanatiska muslimer är ett problem. om man säger så här alla som tror på gud. varför är det så jag menar kan dom inte bara respektera att folk tror på gud för jag respekterar doms upfatting av livets uppkommelse så frågan är vad finns beviss på att gud inte finns för seriöst tror ni att värden uppståg av sig själv bara så där flups så sprängdes big ban och jorden komm till asså den terorien funkar inte i slut endan jag ber inte folk att tro på kristendomen eller gud men att tänka om lite hur värden uppkomm. evoulestions läran håller inte heller ovaset hur lika vi är aperna här är en länk som kanske kan få er syn på evoulesions läran är endast vad man tror. http://www.apg29.se/index.php?artid=5171 läs kommentera sen . ps förlåt för ett långt inlägg hoppas ni inte misstolkar mig , från en fundersamm ungdom mvh aram smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 15:19
          Länk hit: #44

Medlem

confused.gif

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 13-04-2011, 15:21
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Gud finns är ett som är säkert,men människorna har förstört tron med dogmer och annat skit!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2011, 15:46
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hinduismen är min favoritreligion, inte för att jag tror på den heller men den är ju lite intressant i alla fall

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-04-2011, 15:49
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Buddismen är inte så tokig heller. Buddha är alla överviktigas fadersgestalt. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2011, 15:54
          Länk hit: #48

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2011, 16:49) *
          Buddismen är inte så tokig heller. Buddha är alla överviktigas fadersgestalt. biggrin.gif

Min favoritgud Ganesha är inte direkt mager han heller wink.gif

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 13-04-2011, 16:23
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Definition av "http://www.apg29.se/index.php?artid=5171"

Värdelöst skriven text med mängder av felaktigheter och lögner. Det om Einstein t.ex. Frågan är vad som är troligast, att någon vilseledd stackare faktiskt satt ihop det här misslyckandet, eller att några ateister skriver det i hopp om att få de religiösa att framstå som bakom flötet..

Citera
          Red Top
          Inlägg 13-04-2011, 16:55
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världens skulle räddas genom honom.”

Bibelns farligaste vers: Joh 3:16

Dessa, av Johannes nedpräntade, ord i bibeln har visat sig vara rent ut sagt farliga. De ligger bakom mycket av förtryck och blodbad; som korstågen, där förment kristna soldater slaktade muslimer, judeutrotningen under Hitlertiden, utrotandet av ursprungsbefolkningar i alla världsdelar, allt har hämtat inspiration och kraft från fundamentalistiska bokstavstolkningar av Johannes återgivning av vad han tyckte att Jesus sa..

Att låta någon tolka Bibelns budskap bokstavligt är förödande. All text i bibeln är skriven av den tidens författare, som gjort sina egna tolkningar och dramatiseringar av det som skett.

Jämför med dagens debatt om vad som är skönlitteratur och vad som är förvrängning av fakta, eller, som vissa brukar uttrycka det, ren lögn.

Det är bibeln i ett nötskal. Samma sak med koranen och andra religösa skrifter och lagböcker.

Det finns många gudar, alla skapade av oss människor i vårt behov av trygghet och någon att skylla alla våra tillkortakommanden och förfärliga brott mot mänskligheten på.

"Det är guds vilja. Ske Guds vilja!"
          bilden är lånad här:http://www.christianforumsite.com/threads/...has-done.28188/

Tacka vet jag ursprungsbefolkningarnas riter och religioner. Som oftast bygger på en känsla för, och en nära symbios med, naturen.

Inte något allsmäktigt gudomligt väsen. Utan en förståelse för och insikt i samspelet mellan djuren, varav människan är ett, naturen med all dess livskraft och den enorma styrkan i olika väderfenomen.

Edit: Jag utrotade ett l. wink.gif

Redigerat av Red Top: 13-04-2011, 17:16

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 18:24
          Länk hit: #51

Medlem

ni vet väl om ni har läst historia att det inte enast handade om religösa saker som e.xp korståget,hitlers jude hat .allt deta var hemskt fel allså enligt mig en stor misstolknig av biblen. jag tycker inte ens att dom vaar rigtiga kristna för då gör man inte så. det var ine jesus mening. skyll inte på kristedomen skyll på dom som missbrukar den. tack för mig slut diskutera ps jag är inte hjärn tvättat ulf ekman är det crazy.gif

CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 16:07) *
          Du låter mycket omogen och tyvärr något hjärntvättad.

jag är inte hjärn tvättad confused.gif omogen??? vad väntar du dig av en 13åring ska jag prata som en vuxen??

Redigerat av aram22: 13-04-2011, 18:26

Citera
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 18:33
          Länk hit: #52

Medlem

tänk på att jag är ett barn fotfarande så tänk lite vad ni skriver som e.xp att jag skulle vara hjärntvättad?? jag menar det står i min profil hur gammal jag är så

förlåt om jag verkar störande

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-04-2011, 18:43
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 19:33) *
          tänk på att jag är ett barn fotfarande så tänk lite vad ni skriver som e.xp att jag skulle vara hjärntvättad?? jag menar det står i min profil hur gammal jag är så

förlåt om jag verkar störande

Nåja, du går ut ganska hårt själv så det är naturligt att du får moteld även om en del här kanske laddar för hårt. Hoppas du inte tycker att jag har gjort det.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-04-2011, 18:44
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 19:24) *
          jag är inte hjärn tvättad confused.gif omogen??? vad väntar du dig av en 13åring ska jag prata som en vuxen??

kompiskram.gif tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 13-04-2011, 18:53
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag tycker inte att du är störande, men vill du ha en konstruktiv diskussion så kanske du inte ska sätta en sådan rubrik som du gjorde när du skapade tråden. Du började med en indirekt anklagelse om respektlöshet och då får du nog räkna med att människor går i försvar.
          Min personliga åsikt om bibeln är att syftet från början var nog gott. Jag tror däremot att vi är fel ute om vi tar den för bokstavligt med alla dess historier. Vill man lära sej något av den så ska man nog försöka se sensmoralen i den istället för att stirra sej blind på sagorna.
          Det är många kulturer som använder sej av fantasifull berättarkonst för att förmedla rättesnören att försöka efterleva.
          Du tog upp själva skapelseberättelsen och det är absolut en sådan sak som många anser är en ren saga. Så även jag. Är det något i bibeln jag inte tror på så är det just det.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rihane
          Inlägg 13-04-2011, 19:17
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (aram22 @ 13-04-2011, 15:56) *

Är dina föräldrar protestanter också?

Citera
          Red Top
          Inlägg 13-04-2011, 19:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

ni vet väl om ni har läst historia att det inte enast handade om religösa saker som e.xp korståget,hitlers jude hat .allt deta var hemskt fel allså enligt mig en stor misstolknig av biblen. jag tycker inte ens att dom vaar rigtiga kristna för då gör man inte så. det var ine jesus mening. skyll inte på kristedomen skyll på dom som missbrukar den. tack för mig slut diskutera ps jag är inte hjärn tvättat ulf ekman är det crazy.gif

När du blir äldre kanske du förstår våra synpunkter, men du behöver självklart bilda dig en egen uppfattning om religion.

Jag tror inte att någon ifrågasätter din barnatro, utan alla här pratar med varandra och dig, som vuxna människor brukar göra på internetforum. Alla lägger fram de fakta, som de anser vara de riktiga.

En diskussion om religion kan nog vara lite för mycket att bita i för dig som 13-åring.

Det finns många goda kristna, som ägnar sitt liv åt att hjälpa medmänniskor i nöd. De människorna har min fulla respekt.

Sen finns det de, som påstår sig lyda bibelns bokstav och därför tar sig rätten att förfölja och förnedra människor, som inte är som dem.

De föraktar och förnedrar till exempel människor av annan tro, eller av annan sexuell läggning, än den hetrosexuella normen. De använder religionen som vapen för att tillskansa sig makt och egendomar.

De människorna anser jag inte vara goda kristna.

Men, aram22, stå du fast vid din tro, så länge du mår bra av det. Du kan ju inte på något sätt lastas för vad egoistiska, peninningsugna och maktgalna människor gjort genom århundraden i religionens tecken.

Det blir lättare att kämpa för en sak ju äldre du blir. Självkänsla och självförtroende kommer med åren.

Du kan ju läsa och fundera över alla åsikter, som framförts här. Du kommer nog fram till att ingen har egentligen gett sig på dig. Det är alla vidrigheter och allt mygel, som kyrkan stått för, som folk reagerar på. Sen finns det ju renodlade ateister och agnostiker också. smile.gif

Och glöm inte att du har många likasinnade i fina kristna församlingar världen runt.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          aram22
          Inlägg 13-04-2011, 19:51
          Länk hit: #58

Medlem

tack så mycket nu förstår jag tack att ni är så förståliga smile.gif

Sen finns det de, som påstår sig lyda bibelns bokstav och därför tar sig rätten att förfölja och förnedra människor, som inte är som dem.

håller med dig där uppe smile.gif

CITAT (Cacki @ 13-04-2011, 19:53) *
          Jag tycker inte att du är störande, men vill du ha en konstruktiv diskussion så kanske du inte ska sätta en sådan rubrik som du gjorde när du skapade tråden. Du började med en indirekt anklagelse om respektlöshet och då får du nog räkna med att människor går i försvar.
          Min personliga åsikt om bibeln är att syftet från början var nog gott. Jag tror däremot att vi är fel ute om vi tar den för bokstavligt med alla dess historier. Vill man lära sej något av den så ska man nog försöka se sensmoralen i den istället för att stirra sej blind på sagorna.
          Det är många kulturer som använder sej av fantasifull berättarkonst för att förmedla rättesnören att försöka efterleva.
          Du tog upp själva skapelseberättelsen och det är absolut en sådan sak som många anser är en ren saga. Så även jag. Är det något i bibeln jag inte tror på så är det just det.

respekterar dig fullt ut smile.gif

CITAT (Rihane @ 13-04-2011, 20:17) *
          Är dina föräldrar protestanter också?

ja smile.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 13-04-2011, 19:43) *
          Nåja, du går ut ganska hårt själv så det är naturligt att du får moteld även om en del här kanske laddar för hårt. Hoppas du inte tycker att jag har gjort det.

nej då du gick inte så hårt smile.gif mvh aram

Redigerat av aram22: 13-04-2011, 19:48

Citera
          varghem
          Inlägg 13-04-2011, 19:52
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Har ni också funderad på en sak??? OM bibeln stämmer är vi alla inavel vare sig vi vill eller inte....

Jag håller hårt på evolutionsteorin jag också....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 19:53
          Länk hit: #60

Medlem

Dumt av mig att uttrycka mig som jag gjorde, ber om ursäkt men du gick ju ut ganska hårt själv. Religion är alltid knepigt att diskutera.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2026, 02:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon