Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nästan fettfri kost, Söker efter info
          Carl
          Inlägg 13-04-2011, 20:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Undrar vad eskimåerna åt på stenåldern inte vad det grönsaker iaf

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-04-2011, 20:22
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Christa , har du varit och kollat t ex ditt kolesterolvärde innan du började dra ner på fett ? Så att du vet vad som händer med det .

Kan berätta att mitt kolesterolvärde sjönk betydligt när jag började äta mer mättat fett och mindre kolhydrater. Fick veta på Vårdcentralen att det är inte så konstigt , kolhydrater förvandlas till fett .

Desstutom har jag gått ner i vikt genom att äta mer fett , mer än de 30% som rekommenderas , och då framför allt mättat fett.

Man måste veta en hel del om kroppen och hur den fungerar innan man kan sätta igång och dra sådana slutsatser som du gör .

Att vi inte kunde få tag på fett under vintern är väl en sanning med modifikation . Vi kunde t ex fiska , vi kunde säkert leta efter ställen där t ex björnar hade sina iden och döda dem och äta björnkött .

När det gäller björnar så är det inte fett utan kolhydrater i mängd de äter på hösten för att bli feta och klara sin tid i idet.

Som Carl skriver så har eskimåerna alltid ätit rejält med animaliskt fett och ändå så har de inte alls lika mycket problem med hjärt-kärlsjukdomar och hjärtinfarkter som de som äter enligt " alla konstens regler " .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 13-04-2011, 20:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Tror det blir ganska dåligt i längden om man har extremt fettsnål kost.

Om man vill gå ner i vikt är nog det bästa att acceptera att det kan ta ett tag, och göra det under flera månader (genom att äta nyttigare, röra sig mer), istället för att gå på diverse pulverdieter etc. Det sista är påfrestande för hjärtat bland annat

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-04-2011, 20:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 21:03) *
          Det där var då en sanning med modifikation. Allt är verkligen inte nyttigt och transfetter är definitivt inte bra.

Men transfetter finns väl inte så mycket i råvaran utan mer i förädlade livsmedelsprodukter. Ofta i sådant som vi äter mellan måltiderna eller till kaffet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 21:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 21:45) *
          Men transfetter finns väl inte så mycket i råvaran utan mer i förädlade livsmedelsprodukter. Ofta i sådant som vi äter mellan måltiderna eller till kaffet.

Ja men du skrev att det finns inget fett som är farligt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-04-2011, 21:41
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det som är viktigast är väl ändå motion, och ett kostintags om motsvarar vad kroppen behöver i förhållande till kroppens fysiologiska status, ålder och arbete.

Grovarbetare kräver minst 3000 kcal medan en pensionär 1800. Sedan gäller det att sovra var man lägger kcal. Man ska inte chosäta (stavning) som man säger i Luleå. Det är inte farllgt att vara hungrig. Bara sunt. Man svälter inte ihjäl på några timmar eller dagar.

Citera
          Cacki
          Inlägg 13-04-2011, 22:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Överbölingen @ 13-04-2011, 22:41) *
          Det som är viktigast är väl ändå motion, och ett kostintags om motsvarar vad kroppen behöver i förhållande till kroppens fysiologiska status, ålder och arbete.

Grovarbetare kräver minst 3000 kcal medan en pensionär 1800. Sedan gäller det att sovra var man lägger kcal. Man ska inte chosäta (stavning) som man säger i Luleå. Det är inte farllgt att vara hungrig. Bara sunt. Man svälter inte ihjäl på några timmar eller dagar.

Hunger. Nej, för en frisk människa är det inte kanske inte speciellt farligt att gå hungrig ett tag. Men det är dock en viktig signal från kroppen som säger till om att det behövs mer bränsle. (För t.ex en diabetiker kan det vara en livsavgörande signal.) Nonchalerar man den signalen för ofta så finns det risk att man slår ut funktionen helt och hållet. Både överätning och späkning är näst intill lika riskabelt att ägna sej åt. Jag har en kompis (en riktig skogsmulle) som i sin ungdom hellre satt ute i skogen och kollade på orrspel än såg till att få mat i magen när han var hungrig. Det hela tog en ände med förskräckelse. Han fick både epilepsi och diabetes på kuppen. Diabetesen berodde alltså då rakt inte på någon överkonsumtion på mat i hans fall. Regelbundna matvanor är a och o.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-04-2011, 22:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Cacki! Visst begriper jag det. Mitt inlägg var inte till sjukdomsdrabbade personer. Men jag tror nog att måttlighet även gäller för diabetiker t ex. Fast det tar längre tid.

Citera
          Cacki
          Inlägg 13-04-2011, 22:24
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Oki! Jag kanske också ska förtydliga mej lite bättre vad jag egentligen borde ha skrivit.
          Var inte rädd för att bli hungrig, men vänta gärna med att äta tills du blir det, så kanske vi är mer eniga?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          netha
          Inlägg 13-04-2011, 22:26
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 18:39) *
          Jag håller med Anma och jag tycker denna kostfixering verkar helt uppåt väggarna.

Christa lider av ätstörning och borde söka hjälp som finns att få ... bara man vågar sig till att be om.
          Faktiskt så tycker jag inte att man här i forumet ska uppmuntra en som är i behov av proffshjälp.

Citera
          pejori
          Inlägg 13-04-2011, 22:40
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Christa @ 13-04-2011, 18:34) *
          Som jag skrev så har jag redan ätit så gott som fettfritt i 3 veckor och det jag är ute efter är om det finns några studier som visar att det är skadligt.

När de berättar om studier i radions nyheter så brukar jag ofta kolla hur studien är gjord och det är vanligt att man drar slutsatser eller vinklar resultat på ett sätt som kan ifrågasättas. Därför är det alltid intressantast att få se originalstudien.

Allt kan inte "bevisas" i studier, det beror på, vad forskaren har sökt efter och alla studier har "motstudier" som "bevisar" att den är fel.
          Att alltid hitta kliniska studier, Är inte alenagörande på något vis, då allt är inte studerat tillräckligt ännu.
          Någon förespråkar lågfettkost och nästa profet vill att man äter fett.

Tre veckor är inte så lång tid.
          Kom igen om ett år, så får vi se om du mår lika bra då.
          "på stenålderstiden" åt man allt, inklusive fett och proteiner.
          För mycket och för lite skämmer allt, heter det.

Man får försöka hitta en balans, som gör att livet inte är en ständig skräck, för vad som är onyttigt, utan att man får ett sunt förhållande till livet, med både faror och nyttigheter.

CITAT (Anma @ 13-04-2011, 18:00) *
          Jag vet inte om jag misstolkar dig, Christa, men det jag läser in är att du redan har klara åsikter om vad som är bra och vad inte och det enda du är ute efter är att få bekräftelse. Om någon hittar något som går mot det du tror så ifrågasätter du det på en gång. Varför äter du inte det du tror är bäst för dig, förr eller senare lär det ju visa sig i din kropp om det var bara eller dåligt.

Då är vi två som misstolkar, för jag känner nog samma sak.

Säger man emot, måste man "hänvisa till en studie" oavsett ämnet.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          netha
          Inlägg 13-04-2011, 22:41
          Länk hit: #32

Gäster

Hjärnan behöver fett för att fungera. Får den inte så blir verklighetsuppfattning och allt annat fel = människan kan inte fungera normalt utan att inta fett i visss mängd.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-04-2011, 23:43
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (netha @ 13-04-2011, 23:41) *
          Hjärnan behöver fett för att fungera. Får den inte så blir verklighetsuppfattning och allt annat fel = människan kan inte fungera normalt utan att inta fett i visss mängd.

Man kanske inte märker det själv heller faktiskt.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 05:40
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 18:39) *
          Jag håller med Anma och jag tycker denna kostfixering verkar helt uppåt väggarna.

Andra kallar kanske din kost för fixering men det gör inte jag. Att kalla det för fixering så fort en kosthållning avviker från det man själv finner är bäst det kallar jag för fixering.

Det finns många olika sorters sammansättning på kost när man tittar på vad människor historisk har ätit på olika ställen på jorden.

Före den moderna civilisationens tid så åt man det som fanns där man levde. På en del håll var det mycket fett och på andra håll framförallt växter (kolhydrater).

Det som är farligast är

1. Ständigt överskott på kalorier.

2. När innehållet av mineraler och vitaminer understiger behovet.

Mitt syfte med den här tråden var att få lite hjälp med att hitta studier som visar vad som händer om man äter minimalt med fett och var gränsen går.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-04-2011, 07:18
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (netha @ 13-04-2011, 23:26) *
          Christa lider av ätstörning och borde söka hjälp som finns att få /....../

inte visste jag att du var doktor, sån doktor som inte ens behöver se/prata med patienten, ta prover mm för att ställa en diagnos, är du förtroendeläkare och anställd av försäkringskassan?
          jag tänker att det är väl bara där de där mirakeldoktorerna finns.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Platinum
          Inlägg 14-04-2011, 07:22
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Läs på om hormonerna T3, T4, insulin, adrenalin, noradrenalin och leptin...dessa hormoner reglerar ämnesomsättningen och samtliga påverkas av vad och hur du äter.

Det finns massor av information att hämta och som alltid så får man titta vilken källan är eftersom mycket "hälsoinformation" är vinklad.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Red Top
          Inlägg 14-04-2011, 07:41
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 21:45) *

Det är inte bara i onödiga mellanmåls- eller TV-snaskprodukter man tillsätter transfetter. Det finns i matbröd, färdigrätter mm. Döm om min förvåning, när jag såg att tom russin i vissa fall innehåller transfetter.

Det står ju inte alltid klart och tydligt på förpackningarna att varan innehåller just transfett, eller som det också heter, delvis härdat fett. Detta trots att det finns tydliga föreskrifter utfärdade, att det måste stå.

Här finns en lista över produkter som innehåller transfetter. Den är inte komplett, men ger en bild av hur illa det är.

Härdat fett/transfett, Konsumentsamverkan

Sen finns det ett annat fett i livsmedel som man enligt min mening bör bojkotta. Inte av egna hälsoskäl, utan för att rädda utrotningshotade arter, såväl djur som växter. För att framställa palmolja, som är ett betydligt billigare alternativ än andra växtfetter, skövlas regnskogar. Läs mer här:

Vadå palmolja? Det äter väl inte jag!

Som konsument blir man lätt lurad, eftersom det inte finns något krav på att det ska framgå att det är just palmolja i produkten. Tillverkarna döljer sanningen genom att skriva "vegetabiliskt fett". Står det så, kan du till nästan hundra procent, vara övertygad om att produkten innehåller just palmolja.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2011, 07:53
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 06:40) *
          Andra kallar kanske din kost för fixering men det gör inte jag. Att kalla det för fixering så fort en kosthållning avviker från det man själv finner är bäst det kallar jag för fixering.

Det finns många olika sorters sammansättning på kost när man tittar på vad människor historisk har ätit på olika ställen på jorden.

Före den moderna civilisationens tid så åt man det som fanns där man levde. På en del håll var det mycket fett och på andra håll framförallt växter (kolhydrater).

Det som är farligast är

1. Ständigt överskott på kalorier.

2. När innehållet av mineraler och vitaminer understiger behovet.

Mitt syfte med den här tråden var att få lite hjälp med att hitta studier som visar vad som händer om man äter minimalt med fett och var gränsen går.

För mig är fixering när man har ett så överdrivet "intresse" av något att man inte kan frigöra sig från det och det blir så viktigt att man fastnar i tänket och låter det inskränka på sitt liv. I ditt fall handlar allt om kost och hälsa.

Jag blir konfunderad när jag läser det du skriver. Du säger att du är bra på att leta upp information på nätet men ändå vill du att andra ska leta upp det åt dig. Är infot på engelska så kan du inte läsa utan vill ha hjälp att översätta fast google kan översätta det åt dig. Ger vi dig länk till en studie ja då vill du ha studier som visar att studien är trovärdig. Ger vi dig ett svar så vill du ha en studie på svaret.

Varför är det så viktigt att hitta studier om vad som händer om man äter minimalt med fett? Det verkar helt otroligt att du sätter igång att äta i stort sett fettfri kost innan du tagit reda på fakta. Vet du inte att kroppen behöver fett för att fungera? Varför räcker det inte med alla de kunskaper du redan har samt lite sunt förnuft för att komma fram till en kost som passar dig? Ingen annan kan ju ändå tala om vad som är bäst för just dig.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 08:23
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 08:53) *
          För mig är fixering när man har ett så överdrivet "intresse" av något att man inte kan frigöra sig från det och det blir så viktigt att man fastnar i tänket och låter det inskränka på sitt liv. I ditt fall handlar allt om kost och hälsa.

Jag blir konfunderad när jag läser det du skriver. Du säger att du är bra på att leta upp information på nätet men ändå vill du att andra ska leta upp det åt dig. Är infot på engelska så kan du inte läsa utan vill ha hjälp att översätta fast google kan översätta det åt dig. Ger vi dig länk till en studie ja då vill du ha studier som visar att studien är trovärdig. Ger vi dig ett svar så vill du ha en studie på svaret.

Varför är det så viktigt att hitta studier om vad som händer om man äter minimalt med fett? Det verkar helt otroligt att du sätter igång att äta i stort sett fettfri kost innan du tagit reda på fakta. Vet du inte att kroppen behöver fett för att fungera? Varför räcker det inte med alla de kunskaper du redan har samt lite sunt förnuft för att komma fram till en kost som passar dig? Ingen annan kan ju ändå tala om vad som är bäst för just dig.

Vilken studie av dom jag fått tips på menar du handlar om vad som händer i kroppen om man äter för lite fett?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2011, 09:51
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 09:23) *
          Vilken studie av dom jag fått tips på menar du handlar om vad som händer i kroppen om man äter för lite fett?

Tror du att det bara är påhitt det som står i länkarna?

Den länk Red Top la in översatt i ett inlägg är visserligen ingen "studie" men ändå finns där ju mycket fakta att hämta om precis det du frågar om.
          Artiklar har ju oftast källor man kan kolla vidare på.
          Jag har inte läst övriga länkar eftersom jag inte känner något behov av att göra det.

--------------------

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 12:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon