Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nästan fettfri kost, Söker efter info
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 09:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 10:51) *
          Tror du att det bara är påhitt det som står i länkarna?

Den länk Red Top la in översatt i ett inlägg är visserligen ingen "studie" men ändå finns där ju mycket fakta att hämta om precis det du frågar om.
          Artiklar har ju oftast källor man kan kolla vidare på.
          Jag har inte läst övriga länkar eftersom jag inte känner något behov av att göra det.

Så det fanns inte mer än så bakom dina påståenden...

Citera
          pejori
          Inlägg 14-04-2011, 09:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Åter igen Christa, gör som du vill och ät helt fettfritt om du nu vill det.
          Kom igen om ett år och berätta hur det går.
          Vill du ha fakta, fråga din husläkare om det är ok.
          (tydligen är du själv tveksam, eftersom du undrar om det är ok.)
          Vill du ha vetenskapliga studier, vänd dig till ett UB och kolla deras bibliotek.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2011, 10:07
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 10:54) *
          Så det fanns inte mer än så bakom dina påståenden...

Vad menar du? Varför ska jag läsa sånt jag redan vet?

Som vanligt svarar du inte själv på frågor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 10:17
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:07) *
          Vad menar du? Varför ska jag läsa sånt jag redan vet?

Som vanligt svarar du inte själv på frågor.

Vad är det du redan vet menar du?

Vad är källan till det du menar att du vet?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2011, 10:34
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 11:17) *
          Vad är det du redan vet menar du?

Vad är källan till det du menar att du vet?

Men snälla Christa vad har du för problem?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 10:53
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:34) *
          Men snälla Christa vad har du för problem?

Bara luft i dina påståenden alltså. Du är genomskådad.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 14-04-2011, 10:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt.

Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?

En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom).

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-04-2011, 11:18
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 11:53) *
          Bara luft i dina påståenden alltså. Du är genomskådad.

Påståenden om vad? Är allt du läst dig till och lärt dig under åren bara luft så förstår jag varför du skriver som du gör.
          Det enda jag påstått här är att kroppen behöver fett för att fungera som den ska. Det innebär att om man utesluter fett så kan det få konsekvenser i långa loppet. Det har jag vetat länge och är inget jag hittat på själv och det vet du lika bra som jag.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 11:31
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 12:18) *
          Påståenden om vad? Är allt du läst dig till och lärt dig under åren bara luft så förstår jag varför du skriver som du gör.
          Det enda jag påstått här är att kroppen behöver fett för att fungera som den ska. Det innebär att om man utesluter fett så kan det få konsekvenser i långa loppet. Det har jag vetat länge och är inget jag hittat på själv och det vet du lika bra som jag.

Du påstod att jag fått tips om studier som visade vad som händer om man äter extremt fettsnålt.

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 11:40
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Anders zon 1 @ 14-04-2011, 11:58) *
          Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt.

Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?

En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom).

Jag skrev bara att jag mår bättre av att undvika fett.

Dessutom funkar äntligen träningen som den skall. Innan var jag antingen för mätt eller för hungrig.

Jag vill inte gå in på detaljer när det gäller hälsan eftersom en del här i forumet har missbrukat det tidigare.

Sedan är det ju inte säkert att jag alltid måste undvika fett. Fettfritt blir det ju aldrig heller. Kycklinglår som jag åt idag innehåller fett och igår åt jag lax. En bit avokado åkte också ner igår (resten av den var dålig). Tidigare åt jag avokado nästan varje dag. Keso har jag ätit idag också och lättkeson var slut så min sambo köpte den normalfeta igår.

När det gäller farlighet så är det lite konstigt att en del verkar tro att det är mer farligt att äta som jag gör än att äta mat som innehåller både snabba kolhydrater och mättat fett. När jag åt sådant så mådde jag verkligen dåligt och nu mår jag jättebra.

Citera
          Anma
          Inlägg 14-04-2011, 12:15
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Christa, Hur mådde du dåligt av fettet? Du kanske har gallsten, det kan ge konstiga symptom på fettrik kost. Vet av erfarenhet, dock inte av egen erfarenhet, men maken.
          Begär en ultraljudsundersökning på gallan.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-04-2011, 12:17
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 12:40) *
          Jag skrev bara att jag mår bättre av att undvika fett.

dessutom är fett rätt äckligt!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 12:23
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Anma @ 14-04-2011, 13:15) *
          Christa, Hur mådde du dåligt av fettet? Du kanske har gallsten, det kan ge konstiga symptom på fettrik kost. Vet av erfarenhet, dock inte av egen erfarenhet, men maken.
          Begär en ultraljudsundersökning på gallan.

Inga gallproblem här men jag kan tyvärr inte berätta om mina hälsoproblem eftersom det som sagt tidigare missbrukats av personer i forumet.

Jag kan i alla fall berätta att humöret blivit bättre och träningen funkar som sagt bättre.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-04-2011, 13:56
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 13:23) *
          Inga gallproblem här men jag kan tyvärr inte berätta om mina hälsoproblem eftersom det som sagt tidigare missbrukats av personer i forumet.

Jag kan i alla fall berätta att humöret blivit bättre och träningen funkar som sagt bättre.

Men du har väl inte berättat så mycket om din hälsa att det har kunnat missbrukas? Du bara frågar, och frågar, och frågar. Svaren ifrågasätter du i stort sett utan undantag. Ibland får man höra talas om din fantastiska bok som skall ge svar på alla hälsofrågor men inte ett ord om vad det skall stå i den. Jag är tillsammans med en hel del andra här lite undrande över vad du håller på med. Inte för att jag bryr mig eller deltar, jag läser lite på avstånd bara och funderar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cacki
          Inlägg 14-04-2011, 14:38
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2011, 14:56) *
          Men du har väl inte berättat så mycket om din hälsa att det har kunnat missbrukas? Du bara frågar, och frågar, och frågar. Svaren ifrågasätter du i stort sett utan undantag. Ibland får man höra talas om din fantastiska bok som skall ge svar på alla hälsofrågor men inte ett ord om vad det skall stå i den. Jag är tillsammans med en hel del andra här lite undrande över vad du håller på med. Inte för att jag bryr mig eller deltar, jag läser lite på avstånd bara och funderar.

Ungefär samma känsla som jag får...
          Jag får dessutom en känsla av att den du har mest problem med att försöka övertyga, är dej själv. Är du så osäker på det du håller på med att du behöver så mycket fakta för att kunna bli övertygad, så lita på den magkänslan. Släpp det och du kommer att må mycket bättre av att slippa bekymra dej så mycket.

Redigerat av Cacki: 14-04-2011, 14:44

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-04-2011, 15:27
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Cacki @ 14-04-2011, 15:38) *
          Ungefär samma känsla som jag får...
          Jag får dessutom en känsla av att den du har mest problem med att försöka övertyga, är dej själv. Är du så osäker på det du håller på med att du behöver så mycket fakta för att kunna bli övertygad, så lita på den magkänslan. Släpp det och du kommer att må mycket bättre av att slippa bekymra dej så mycket.

Jag kan bara instämma!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 19:54
          Länk hit: #57

Medlem

Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit.

Bläää, vad ni är tråkiga yaay.gif

Citera
          netha
          Inlägg 14-04-2011, 20:13
          Länk hit: #58

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 00:43) *
          Man kanske inte märker det själv heller faktiskt.

Precis ... så är det ... och faktiskt tycker jag att man ganska snabbt kan se ...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-04-2011, 20:14
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Christa @ 14-04-2011, 20:54) *
          Här kastar man sig över datorn full av förväntan och hoppas på några spännande svar och så bara en massa negativ skit.

Bläää, vad ni är tråkiga yaay.gif

Som man frågar får man svar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 14-04-2011, 20:22
          Länk hit: #60

Medlem

yaay.gif

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 12:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon