CITAT (Anders zon 1 @ 14-04-2011, 11:58)

Christa, om du villa ha tag på vetenskapliga artiklar om fett och effekterna av fettfri kost så måste du läsa vetenskapliga tidskrifter som hanterar ämnet. Lättaste sättet att få tag på vetenskapliga tidskrifter är via något universitetsbibliotek (måste dock vara ett universitet som sysslar med medicin och kostfrågor). Men dess värre är nog nästan alla sådana artiklar skrivna på engelska och dessutom antagligen inte helt lätta att förstå om man inte pysslar med forskning på området. Det som återstår då är att antingen prata med någon forskare eller annan som är insatt i ämnet (t ex läkare eller dietist) eller lita till mer lättillgänglig information som någon annan skrivit, d v s andrahandsinformation. Eftersom vi nuförtiden översvämmas av information via t ex nätet så är det dock inte helt lätt att sortera ut det som är väsentligt och korrekt.
Fast jag undrar varför du valt att minimera fettintaget? Du efterfrågar referenser från alla andra här när någon påstår något men en lika berättigad fråga är var du har fått dina idéer och funderingar ifrån (kan inte se att du nämner det någonstans)?
En väl balanserad kost är givetvis bäst för hälsan i längden och där ingår också fett i lagom mängd. Att du efter 3 veckor inte känt någon negativ effekt av en extremt fettsnål kost är ju inte så konstigt. Till exempel fettlösliga vitaminer omsätts rätt långsamt och lagras dessutom i kroppen så det tar tid innan det uppstår brist. Dessutom är det inte säkert att du kommer att drabbas av någon akut vitaminbrist även om du får i dig för lite av något vitamin. Kronisk brist (med det menar jag för lite men inte tillräckligt lite för att få akuta besvär) leder också till problem på lång sikt. Men dessa problem kan vara betydligt mer diffusa och svår att koppla till just vitaminbristen (känner flera som drabbat av B12-brist vilket gett många konstiga symptom).
Jag skrev bara att jag mår bättre av att undvika fett.
Dessutom funkar äntligen träningen som den skall. Innan var jag antingen för mätt eller för hungrig.
Jag vill inte gå in på detaljer när det gäller hälsan eftersom en del här i forumet har missbrukat det tidigare.
Sedan är det ju inte säkert att jag alltid måste undvika fett. Fettfritt blir det ju aldrig heller. Kycklinglår som jag åt idag innehåller fett och igår åt jag lax. En bit avokado åkte också ner igår (resten av den var dålig). Tidigare åt jag avokado nästan varje dag. Keso har jag ätit idag också och lättkeson var slut så min sambo köpte den normalfeta igår.
När det gäller farlighet så är det lite konstigt att en del verkar tro att det är mer farligt att äta som jag gör än att äta mat som innehåller både snabba kolhydrater och mättat fett. När jag åt sådant så mådde jag verkligen dåligt och nu mår jag jättebra.