CITAT (Ankith @ 13-04-2011, 19:37)

Jag är en totalnovis som tagit över 230 kvm kolonilott. Inget har gjorts där på minst 2 år. Det första jag gjorde var att riva redskapsskjulet och nu är det jordens tur.
Det är lerjord som just i år blivit svårt vattensorkhärjat (positivt med det var att det var lätt att rycka upp det som inte skulle vara kvar).
Jag räknar med att första året till största delen kommer att gå åt till jordförbättring i första hand och i andra hand bygga upp ett redskapsskjul.
Min undran är Hur gör jag det på bästa sätt? Tänker först vända all gjord och ta bort ogräs och elände. Tänkte sedan fylla på med allehand och sedan kör jordfräsen en gång nu i vår och sedan en gång i höst. Men vad behöver jag mer än torvhäst gödsel? och i vilken ordning gör jag allt? Behöver jag köra ner mer gödsel till hösten osv?
Väldigt tacksam för tips och råd.
/Anki
en får lov att säga grattis och önska dig lycka till. beroende av vad det är för ogräs du har i jorden hade jag valt att gröngödsla, alt satt potatis och/eller bondbönor. är det fröogräs skulle det funka men är det rotogräs (kirskål,kvickrot etc) hade jag valt din version av träda.
Eftersom det är en lerjord behöver den mycket och ofta humusbildande material, hästgödsel är en bra sådan ingridiens men även löv, gräsklipp, gammal halm fungerar bra. efter höstgrävning hade jag täckt med löv och halm för att förbättra för maskarna.
jordfräs är ett bra redskap men i längden är spade och grep mer hållbart.