Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad behöver jag mer än hästgödsel på lergjord?, Hela kolonilotten ska jordförbättras
          Ankith
          Inlägg 13-04-2011, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 35 427

Jag är en totalnovis som tagit över 230 kvm kolonilott. Inget har gjorts där på minst 2 år. Det första jag gjorde var att riva redskapsskjulet och nu är det jordens tur.
          Det är lerjord som just i år blivit svårt vattensorkhärjat (positivt med det var att det var lätt att rycka upp det som inte skulle vara kvar).
          Jag räknar med att första året till största delen kommer att gå åt till jordförbättring i första hand och i andra hand bygga upp ett redskapsskjul.
          Min undran är Hur gör jag det på bästa sätt? Tänker först vända all gjord och ta bort ogräs och elände. Tänkte sedan fylla på med allehand och sedan kör jordfräsen en gång nu i vår och sedan en gång i höst. Men vad behöver jag mer än torvhäst gödsel? och i vilken ordning gör jag allt? Behöver jag köra ner mer gödsel till hösten osv?
          Väldigt tacksam för tips och råd.
          /Anki

Citera
          Preussen
          Inlägg 15-04-2011, 06:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Ankith @ 13-04-2011, 19:37) *
          Jag är en totalnovis som tagit över 230 kvm kolonilott. Inget har gjorts där på minst 2 år. Det första jag gjorde var att riva redskapsskjulet och nu är det jordens tur.
          Det är lerjord som just i år blivit svårt vattensorkhärjat (positivt med det var att det var lätt att rycka upp det som inte skulle vara kvar).
          Jag räknar med att första året till största delen kommer att gå åt till jordförbättring i första hand och i andra hand bygga upp ett redskapsskjul.
          Min undran är Hur gör jag det på bästa sätt? Tänker först vända all gjord och ta bort ogräs och elände. Tänkte sedan fylla på med allehand och sedan kör jordfräsen en gång nu i vår och sedan en gång i höst. Men vad behöver jag mer än torvhäst gödsel? och i vilken ordning gör jag allt? Behöver jag köra ner mer gödsel till hösten osv?
          Väldigt tacksam för tips och råd.
          /Anki

en får lov att säga grattis och önska dig lycka till. beroende av vad det är för ogräs du har i jorden hade jag valt att gröngödsla, alt satt potatis och/eller bondbönor. är det fröogräs skulle det funka men är det rotogräs (kirskål,kvickrot etc) hade jag valt din version av träda.
          Eftersom det är en lerjord behöver den mycket och ofta humusbildande material, hästgödsel är en bra sådan ingridiens men även löv, gräsklipp, gammal halm fungerar bra. efter höstgrävning hade jag täckt med löv och halm för att förbättra för maskarna.
          jordfräs är ett bra redskap men i längden är spade och grep mer hållbart.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-04-2011, 06:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Och kör inte för mycket med jordfräs i lerjord, ju mer man finfördelar leran med jordfräs desto mer cementlikt blir resultatet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Ankith
          Inlägg 16-04-2011, 18:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 35 427

Tack för svaren. Jag har inte helt bestämt mig för vad jag ska göra om jag ska helt låta det gå i träda eller om jag ska trycka ner några potatisar ska fundera på saken en par veckor till. En sak har jag bestämt mig för och det är att den delen som jag ska ha till mysdel ska få lite gräsmatta och den ska jag fixa gansak omågende. På gräsmattepunkten tar jag gärna emot tips också.

Jag lär återkommer med rop på hjälp och jag hoppas att jag får lika vänliga svar då också.

/Anki

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon