I förrgår hände det sig att ungarna i området, sysslolösa nu när det är lov, kom på en "kul" grej. De tillverkade plakat det det stod Tuta på och visade för bilisterna. En del tutade andra inte. Då sprang ungarna efter bilarna och vinkade med plakaten för att förmå förarna att tuta. Efter varje tut kom glädjetjut. Anything will amuse a child, som min mamma brukade säga. Jag tröttnade dock ganska snart på alla tut och tjut men det var inte det värsta. Jag tyckte det var synnerligen olämpligt att ett antal småflickor <10 år springer och leker alldeles vid vägkanten. Gatan är dels ganska trafikerad och dels så smal att bussarna har svårt att mötas. Alla måste köra nära kanten och man vet ju hur ungar är. Hur föräldrarna kunde låta dem hållas fattar jag inte, ointresse av ungarnas väl?
Jag funderade på att gå att säga till dem själv men sånt kan väcka ont blod bland grannarna så jag tvekade. Det fick bli 11414 och farbror blå istället. De tyckte tydligen samma som jag för det dröjde bara 10 minuter så stannade en polisbil där. Ungarna fick en tillsägelse och flyttade sig en bit från vägen och slutade springa efter bilarna. Då var det tydligen inte så roligt längre för några dröp av direkt och övriga efter en stund. Rätt eller fel?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|