|
|
  |
De tjänar pengar på din trädgård |
|
|
|
22-04-2011, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Alla branscher tenderar mot oligopol, där små aktörer marginaliseras.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
22-04-2011, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-04-2011, 07:21)  Malcom jag har också en här som älskar alla maskiner och tillbehör. Och om det är så bara nya skruvar som inte finns i hans sammling  Jag har tom nya skruvar i mitt sortiment.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det är ju många som är måttligt intresserade av trädgården och vill ha den blommande o fin så lättvindigt som möjligt. Där fyller nog plantagen o blomsterlandet en nisch. Ett dyrt sätt att skapa en trädgård men snabbt går det.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 15:20
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 11:54)  Fast buxbomplantor är ganska dyra även om jag köper dem på Plantagen och risken att det är "sämre" plantor är större där. Om jag är oerfaren så är det lätt att jag utan rådgivning ger dem fel start i livet. Valfrihet är bra, men ensidighet är dåligt... Jag vet inte riktigt vad du försöker säga. Skall jag tolka dig så att du tycker att de som handlar på typ Plantagen är okunniga och inte förstår sitt eget bästa och därför borde kanske inte det valet finnas? För min del tycker jag att butiker som Plantagen är jättebra och billiga just när man har kunskapen. när det gäller kvalité så är det i allmänhet ingen skillnad mellan olika gardencenters och i huvudsak kommer väl plantorna från samma odlare, företrädesvis från Holland. Jag bor alldeles i närheten av en sk. "fin" plantskola och dit kommer långtradare med växter nästan varje natt under högsäsong. Vad jag har noterat är hur olika väl man sköter om växterna i de två Plantagenbutiker som finns i min stad; troligen beroende på inställningen hos respektive butikschef. Och visst är valfrihet bra, både stormarknader och specialbutiker har sitt berättigande både när det gäller växter och andra varor. Gita
|
|
|
|
|
22-04-2011, 16:13
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag köper där jag vill köpa växter, om det är en kedja eller en plantskola bryr jag mig inte om. det jag tittar efter är vad det är för växter och hur dom ser ut m.m.
och jag förstår inte varför man drar alla över en kant ? , verkar så ofta.
på nästan samtliga trädgårdsforum verkar det som att plantagen och blomsterlandet skit (alla) och alla riktiga plantskolor bäst.
det finns både bra och dåliga butiker inom plantagen och blomsterlandet, det finns både bra och dåliga ''riktiga'' plantskolor.
har hittat mycket ovanligt och bra växter på de bättre plantagen butikerna (och blomsterlandet) likväl har jag hittat mycket roligt på plantskolor.
jag skulle aldrig för mitt liv köpa växter hos en dålig plantagen (däremot kan jag med glädja köpa mycket växter på en bra plantagen butik) samma gäller plantskolor, finns plantskolor jag inte skulle sätta min fot innan för dörren och andra kan jag köpa hur mycket som helst på.
sedan kunskapsnivån varierar innom dom olika butikerna, men det gör det även inom olika plantskolor.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 16:13
|

Medlem

|
En liten jämförelse: Förr fanns det minst en järnaffär med kunnig personal i varje större samhälle. Redan för 30 år sen klagade min lokale järnhandlare på att konkurrensen från stormarknaderna var övermäktig. Många kunder kom in och bad om inköpsråd, men handlade sen billigt på byggmarknaden. Min kompis som driver en blomsterhandel sliter med konkurrensen från den stora matvaruaffären intill, med större omsättning, lägre inköpspriser och lockpriserbjudnden.
Svenskarna är kända bland utländska exportörer för att prioritera låga priser framför kvalitet, vilket gynnar de stora aktörerna.
Många som handlar växter är faktiskt mindre kunniga och kan behöva råd. Många förstår inte heller att växter som ser väldigt snygga ut vid köptillfället inte alltid är de vackraste nästa säsong.
Det är sorgligt när den enda större butiken i mitt grannskap nu övertas och blir en av ett antal Plantagen häromkring. På sikt utarmas sortiment och kompetens.
Nej, alla plantskolor importerar inte alla växter från Holland. Min "hovleverantör" tar numera in allt mer från Polen då man har problem med en hel del växtgrupprt med holländskt ursprung.
Med en fri marknad, som vi naturligtvis vill ha, så kommer vi att få allt mer av oligopol och där de små aktörerna marginaliseras. Mitt bidrag för att motverka denna tendens är att "gynna" de mindre aktörerna. Det är ingen stor "uppoffring".
--------------------
|
|
|
|
|
22-04-2011, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 17:13)  En liten jämförelse: Förr fanns det minst en järnaffär med kunnig personal i varje större samhälle. Redan för 30 år sen klagade min lokale järnhandlare på att konkurrensen från stormarknaderna var övermäktig. Många kunder kom in och bad om inköpsråd, men handlade sen billigt på byggmarknaden. Min kompis som driver en blomsterhandel sliter med konkurrensen från den stora matvaruaffären intill, med större omsättning, lägre inköpspriser och lockpriserbjudnden.
Svenskarna är kända bland utländska exportörer för att prioritera låga priser framför kvalitet, vilket gynnar de stora aktörerna.
Många som handlar växter är faktiskt mindre kunniga och kan behöva råd. Många förstår inte heller att växter som ser väldigt snygga ut vid köptillfället inte alltid är de vackraste nästa säsong.
Det är sorgligt när den enda större butiken i mitt grannskap nu övertas och blir en av ett antal Plantagen häromkring. På sikt utarmas sortiment och kompetens.
Nej, alla plantskolor importerar inte alla växter från Holland. Min "hovleverantör" tar numera in allt mer från Polen då man har problem med en hel del växtgrupprt med holländskt ursprung.
Med en fri marknad, som vi naturligtvis vill ha, så kommer vi att få allt mer av oligopol och där de små aktörerna marginaliseras. Mitt bidrag för att motverka denna tendens är att "gynna" de mindre aktörerna. Det är ingen stor "uppoffring". Mycket bra skrivet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 16:34
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 16:20)  Vad jag har noterat är hur olika väl man sköter om växterna i de två Plantagenbutiker som finns i min stad; troligen beroende på inställningen hos respektive butikschef. exakt, butikerna inom kedjan sköts olika, med olika kunnighet på personalen och även olika sortiment (bland annat har jag hittat en ovanlig brokbladig frilands hibiskus på en plantagenbutik). samma gäller även för blomsterlandet alla butiker sköts annorlunda, bara för det är en plantskola så menas det ju inte att det är en bra plantskola eller det bästa alt. jag skulle välja en bra plantagenbutik framför en dålig plantskola.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 16:42
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 22-04-2011, 17:34)  jag skulle välja en bra plantagenbutik framför en dålig plantskola. En dålig plantskola väljer man bara en gång..
--------------------
|
|
|
|
|
22-04-2011, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Problemet som jag ser det är att de stora kedjorna utarmar utbudet. De tar hem stora mängder av ibland de lättaste och populäraste sorterna .
Har mycket varierande erfarenhet av dem , en del har kunnig och mycket hjälpsam personal , medan man på andra ställen knappt kan skilja på en pelargon och en hibiskus.
En dålig plantskola överlever väl inte ? Man handlar en gång , kanske två , och sedan aldrig mer och avråder sina vänner och bekanta från att handla där.
En bra plantskola , som ger bra råd , hjälper till och tar hem växter man vill ha osv osv är värd sin vikt i guld . Tyvärr kan det bli svårt att överleva även för en sådan , de kan i regel inte köpa in i så stora kvantiteter och priserna blir inte desamma .
Min favoritplantskola odlar en hel del själva , tar hem plantor från trakten , är visserligen dyrare än stor kedjorna men jag vet att jag får kvalité . Hellre fem plantor därifrån än om jag kan få sju från stora kedjorna . Vet också att jag kan lite på råden jag får , personalen har utbildning .
De stora kedjorna överlever även dålig kritik just för att de är så stora. Många bryr sig heller inte , lite svinn får man räkna med , eller så kan det inte alltid vara så lätt att förstå varför växten inte överlevde.
Fel jord ? Fel näring ? Fel planterat ? Felaktiga planteringsråd ?
Det sistnämnda har jag råkat ut för 75 - 80 % av gångerna när jag handlat hos de stora kedjorna.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-04-2011, 17:15
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 17:13)  En liten jämförelse: Förr fanns det minst en järnaffär med kunnig personal i varje större samhälle. Redan för 30 år sen klagade min lokale järnhandlare på att konkurrensen från stormarknaderna var övermäktig. Många kunder kom in och bad om inköpsråd, men handlade sen billigt på byggmarknaden. Min kompis som driver en blomsterhandel sliter med konkurrensen från den stora matvaruaffären intill, med större omsättning, lägre inköpspriser och lockpriserbjudnden.
Med en fri marknad, som vi naturligtvis vill ha, så kommer vi att få allt mer av oligopol och där de små aktörerna marginaliseras. Mitt bidrag för att motverka denna tendens är att "gynna" de mindre aktörerna. Det är ingen stor "uppoffring".  Bravo! Jag tycker personligen att det är synd om även trädgårdsvärlden skall bli ICA eller Coop Forum. Den mångfald som vi vill ha i våra trädgårdar blir till enfald och i alla trädgårdar växer enbart samma växter. Det kan man nästan ana när man läser olika trädgårdsforum. De vackraste växterna kommer från Kina, Japan och Korea - inte från Holland. Jag sätter massor av pengar i min trädgård varje år och fortsätter gärna med det och gynnar de små entusiasterna som åker världen runt och hämtar hem växter som jag kan odla i min trädgård. Om vi inte värnar om entusiasterna finns de snart inte kvar och då finns enbart den ideélla föreningen STA kvar som kan erbjuda ett spännande och annorlunda alternativ men en ideell förening har självklart inte samma möjligheter som en plantskola.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Med en fri marknad, som vi naturligtvis vill ha, så kommer vi att få allt mer av oligopol och där de små aktörerna marginaliseras. Mitt bidrag för att motverka denna tendens är att "gynna" de mindre aktörerna. Det är ingen stor "uppoffring".
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:10
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Nu kan vi ju välja och tur är väl det. För min del väljer jag att handla där det för tillfället gynnar mig mest, där jag får mest mest/bäst ut av mina pengar, inte för att gynna ett enskildt företag. Naturligtvis väljer jag det billigaste om varan håller samma kvalitét på olika ställen och jag har aldrig haft problem med växter inköpta i "min" Plantagenbutik. Nu kanske det är så att just den butiken är ovanligt välskött, vad vet jag. Naturligtvis handlar jag i vanliga plantskolor också, Plantagens utbud är ju ganska begränsat, men jag har inte hittat någon som jag tycker är toppen. Plantmarknaden Lindesberg och Zetas är väl ganska bra men innebär i båda fallen en bilrresa på ca 30 mil, dyrt och inte klimatvänligt. Zetas har ju dessutom väldigt höga priser på sina växter som normalt inte är av bättre kvalitét än någon annanstans men utbudet är stort och miljön väldigt inspirerande, för att inte tala om den supergoda mat som serveras i deras reataurang. Gita
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:40
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 22-04-2011, 18:11)  Problemet som jag ser det är att de stora kedjorna utarmar utbudet. De tar hem stora mängder av ibland de lättaste och populäraste sorterna .
Har mycket varierande erfarenhet av dem , en del har kunnig och mycket hjälpsam personal , medan man på andra ställen knappt kan skilja på en pelargon och en hibiskus.
En dålig plantskola överlever väl inte ? Man handlar en gång , kanske två , och sedan aldrig mer och avråder sina vänner och bekanta från att handla där.
En bra plantskola , som ger bra råd , hjälper till och tar hem växter man vill ha osv osv är värd sin vikt i guld . Tyvärr kan det bli svårt att överleva även för en sådan , de kan i regel inte köpa in i så stora kvantiteter och priserna blir inte desamma .
Min favoritplantskola odlar en hel del själva , tar hem plantor från trakten , är visserligen dyrare än stor kedjorna men jag vet att jag får kvalité . Hellre fem plantor därifrån än om jag kan få sju från stora kedjorna . Vet också att jag kan lite på råden jag får , personalen har utbildning .
De stora kedjorna överlever även dålig kritik just för att de är så stora. Många bryr sig heller inte , lite svinn får man räkna med , eller så kan det inte alltid vara så lätt att förstå varför växten inte överlevde.
Fel jord ? Fel näring ? Fel planterat ? Felaktiga planteringsråd ?
Det sistnämnda har jag råkat ut för 75 - 80 % av gångerna när jag handlat hos de stora kedjorna. jag har besökt olika plantagenbutker, en del har dåligt standarsortiment andra har ett mycket bra utbud med växter. och jag vet att utbildad personal från bland annat KY utbildningar får jobb på plantagen. dessa som gått dessa utbildning har kunskap. problemet är väl också att plantagen har mycket extra personal som inte vet nånting. och frågar man dessa så får man nog inte mycket svar tillbaka. en dålig plantskola kan faktiskt leva länge.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:41
|

Medlem

|
Min mardröm är en butiksbild, där Blomsterlandet och plantagen och någrav likasinnade har 95 % av marknaden och alternativet är ingenting eller några småskaliga idealister...
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-04-2011, 18:43
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 19:41)  Min mardröm är en butiksbild, där Blomsterlandet och plantagen och någrav likasinnade har 95 % av marknaden och alternativet är ingenting eller några småskaliga idealister...  usch vad du skräms!!!!
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:45
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 19:10)  Nu kan vi ju välja och tur är väl det. För min del väljer jag att handla där det för tillfället gynnar mig mest, där jag får mest mest/bäst ut av mina pengar, inte för att gynna ett enskildt företag. Naturligtvis väljer jag det billigaste om varan håller samma kvalitét på olika ställen och jag har aldrig haft problem med växter inköpta i "min" Plantagenbutik. Nu kanske det är så att just den butiken är ovanligt välskött, vad vet jag. Naturligtvis handlar jag i vanliga plantskolor också, Plantagens utbud är ju ganska begränsat, men jag har inte hittat någon som jag tycker är toppen. Plantmarknaden Lindesberg och Zetas är väl ganska bra men innebär i båda fallen en bilrresa på ca 30 mil, dyrt och inte klimatvänligt. Zetas har ju dessutom väldigt höga priser på sina växter som normalt inte är av bättre kvalitét än någon annanstans men utbudet är stort och miljön väldigt inspirerande, för att inte tala om den supergoda mat som serveras i deras reataurang. Gita jag håller med  jag handlar och ger mina pengar där jag får nåt ut av det, inte skulle jag handla i en dålig plantagenbutik eller dålig plantskola. och även jag handlar mycket på plantskolor (de som jag såklart gillar). jag har aldrig heller haft problem med växterna från den plantagen jag handlar ifrån (tagne). men det är kanske bara dessa två planategn butiker i hela landet som är bra ?? ''din och min'' höstrean på plantagen är höjdpunkterna i mitt trädgårdsår. då händer det att jag nog betalar någons lön
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-04-2011, 18:51
|
Gäster

|
Det finns en kedja som heter Bo Grönt - antar att vem som helst kan ingå där. Det kom reklam från Bo Grönt häromdagen och man sålde ut olika Magnolior. Med knopp (blommor) kostade dom en hel del mer. Hur många faller inte för en blommande Magnolia i april? Men ingen talar om att att de är hårt drivna i växthusklimat, dåligt avhärdade och vid en sannolik frostknäpp i april/maj så är det ajöss med blommorna. I bästa fall överlever 500 kronorsplantan till nästa år.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:52
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 19:41)  Min mardröm är en butiksbild, där Blomsterlandet och plantagen och någrav likasinnade har 95 % av marknaden och alternativet är ingenting eller några småskaliga idealister... blomsterlandet har samma växtkvalité, leverantörer som de flesta plantskolor har. i bogrönt har vi många av Sveriges bästa butiker med ett mycket bra växtutbud.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 18:53
|

Medlem

|
Så trevligt att Gita och flaxss har hittat trevliga Plantagenbutker... Här är de inte mycket att skryta med. Det är möjligt att det går att "hitta russinen i kakan" även här. Utveckligen mot opersonliga och massfösäljande kedjor är i vilket fall som olycklig...
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|