|
|
  |
De tjänar pengar på din trädgård |
|
|
|
22-04-2011, 19:09
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Gunilla T @ 22-04-2011, 19:51)  Det finns en kedja som heter Bo Grönt - antar att vem som helst kan ingå där. Det kom reklam från Bo Grönt häromdagen och man sålde ut olika Magnolior. Med knopp (blommor) kostade dom en hel del mer. Hur många faller inte för en blommande Magnolia i april? Men ingen talar om att att de är hårt drivna i växthusklimat, dåligt avhärdade och vid en sannolik frostknäpp i april/maj så är det ajöss med blommorna. I bästa fall överlever 500 kronorsplantan till nästa år. hur vet du att ingen av personalen vid försäljning talar om det, att blommorna inte tål frost ? varför skulle den inte må bra nästa år ? för att nämna några som ingår i bogrönt (orkade inte leta igenom alla i listan) http://www.nissesvaxter.se/http://www.munkagarden.com/http://www.vaxtmastaren-osby.se/dessa är inga direkt oseriösa butiker/plantskolor. och ska vi ha någon kedja, är bogrönt den bästa. CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 19:53)  Så trevligt att Gita och flaxss har hittat trevliga Plantagenbutker... Här är de inte mycket att skryta med. Det är möjligt att det går att "hitta russinen i kakan" även här. Utveckligen mot opersonliga och massfösäljande kedjor är i vilket fall som olycklig... jag är faktiskt glad över att den plantagen som jag brukar handla hos finns, likväl är jag glad för alla privat ägda bra plantskolor. jag tror inte att plantagen kommer ta över, vilket fall så är det inte bra att det tar över på något håll. och dom privat ägda plantskolor som det går bra för kommer nog hålla sig kvar, dom det går dåligt för hade det nog inte gjort någon större skillnad om kedjorna fanns eller inte fanns. jag är verken för eller emot även om det kanske låter så ?, men det finns faktiskt väldigt dåliga plantskolor med ingen/lite kunskap och dålig kvalité som det finns bra butiker inom kedjorna.
Redigerat av flaxss: 22-04-2011, 19:25
|
|
|
|
|
22-04-2011, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
Flaxss, Du missade en av de bästa plantskolorna i Göteborgstrakten som också ingår i BoGrönt: Nilssons Plantskola
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-04-2011, 19:32
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 22-04-2011, 20:09)  hur vet du att ingen av personalen vid försäljning talar om det, att blommorna inte tål frost ? varför skulle den inte må bra nästa år ? För att de vill sälja förstås...om det blir kallt fryser den, kanske överlever den, kanske inte. Plantorna är inte avhärdade. Inget illa om BoGrönt men man bör ha en del kunskap själv för att inte falla i frestelse.
Redigerat av Gunilla T: 22-04-2011, 19:32
|
|
|
|
|
22-04-2011, 19:34
|
Medlem

|
ja den också  och alla de plantskolor skulle jag tror ha bra kunskap om magnolior, åtminstone vet jag att Jankov i Osby är väldigt kunnig om magnolior och från han hör man alltid om hur känslig magnolior är för vårfrost både det som tas in nytt från Europa och även dom som redan växer i marken.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 19:49
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 22-04-2011, 20:32)  För att de vill sälja förstås...om det blir kallt fryser den, kanske överlever den, kanske inte. Plantorna är inte avhärdade.
Inget illa om BoGrönt men man bör ha en del kunskap själv för att inte falla i frestelse. men hur kan du veta det utan att vara på plats vid försäljning ? magnolior som tas ut från kylarna på plantskolan som precis ska till att blomma har samma tålighet som dom som redan växer på friland och blommar i april-maj. personalen ger kunskap att man inte ska plantera ut den i marken direkt (verken du eller jag vet vad för kunskap som ges och visst det varierar), plantorna täcks under natten vid ev kyliga nätter på plantskolan. skulle det bli frost så dör inte magnolian bara blommor som skadas, och ev blad/nya skott blir brända. förvedade delar dör inte av lättfrostnatt. nästa år kommer magnolian vara som om inget har hänt. nu skriver jag i generella drag, men det jag skriver nu är saker jag vet förekommer på flera bo grönt butiker. och ja även i bo grönt kedjan finns det butiker som är dåliga om du inte tror mig så ring runt till dessa plantskolor som jag länkade till och fråga om vårfrost. du kommer höra att de flesta kan sin sak.
|
|
|
|
Gunilla T
|
22-04-2011, 20:01
|
Gäster

|
flaxss - jag var där idag på en sådan plantskola - en bra privatägd sådan. De blommande Magnoliorna stod mitt ute bland alla andra växter. Köpte faktiskt en Magnolia men inte en blommande Stellata utan en Sieboldii
|
|
|
|
|
22-04-2011, 21:12
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Nu kan det ju också vara så att vårt trädgårdsintresse ser väldigt olika ut. För min del är jag inte ett dugg intresserad av unika, svårodlade växter, inte heller av att gräva , jordförbättra m.m. Där utnyttjar jag gärna Rut-avdraget. Mitt intresse går ut på att skapa miljöer, att inreda kan man väl säga. Jag gör hål i marken endast tillräckligt stora för att tvinga ner plantorna men det märkliga är 99 % av det jag planterar växer och frodas, kanske beroende på att jag håller mig till tåliga väl beprövade växter. Och ja, jag har även ett par Magnolior inköpta på Plantagen och som villigt visar sin blomprakt varje vår. Gita
|
|
|
|
|
22-04-2011, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Själv tycker jag det alltid är roligare att besöka en "äkta" plantskola/handelsträdgård än att handla växter som man handlar mat. Här i Uddevalla är nog Nisses växter den bästa med kunnig personal o en atmosfär av just plantskola. Plantagen , bauhaus o blomsterlandet når inte riktigt till den nivån.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
22-04-2011, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Om de små lokala plantskolorna försvinner går massor av kunskap och växtmaterial till spillo och sen ser alla trädgårdar likadana ut .. dödstrist...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
22-04-2011, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Ett Svenskt Fenomen !det är jäkligt fult att tjäna pengar i Sverige.det är väl upp till var och en var man vill handla vare sig det gäller växter eller kläder eller annat man väljer själv hur man villa ha det !
|
|
|
|
|
22-04-2011, 22:25
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2011, 22:34)  Om de små lokala plantskolorna försvinner går massor av kunskap och växtmaterial till spillo och sen ser alla trädgårdar likadana ut .. dödstrist... Fast jag tror inte att de plantskolor som är riktigt bra kommer att försvinna även om en del små lokala företag försvinner. Trots allt är det ju inte så att vara liten och lokal alltid är samma sak som att hålla hög kvalitet. Gita
|
|
|
|
|
22-04-2011, 22:33
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 23:25)  Fast jag tror inte att de plantskolor som är riktigt bra kommer att försvinna även om en del små lokala företag försvinner. Trots allt är det ju inte så att vara liten och lokal alltid är samma sak som att hålla hög kvalitet. Gita Men de små har ofta ägare och anställda som brinner för växter , annars skulle de inte hålla på. Tror inte de satsar på annat än kvalité , både på ena och andra sättet. Sedan är det ju inte fel att de drar upp en del växter själva och/eller köper in av lokala odlare . Ger även mijlövinster att göra så.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
22-04-2011, 23:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Om man ska driva ett företag så måste det gå med vinst !annars kan man slå igen.
|
|
|
|
|
23-04-2011, 06:37
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Motti @ 23-04-2011, 00:09)  Om man ska driva ett företag så måste det gå med vinst !annars kan man slå igen. Självfallet drivs företag med vinstintresse. Problemet är när de stora företagen "äter upp" de små.. CITAT (Gita @ 22-04-2011, 22:12)  Nu kan det ju också vara så att vårt trädgårdsintresse ser väldigt olika ut. För min del är jag inte ett dugg intresserad av unika, svårodlade växter, inte heller av att gräva , jordförbättra m.m. Där utnyttjar jag gärna Rut-avdraget. Mitt intresse går ut på att skapa miljöer, att inreda kan man väl säga. Jag gör hål i marken endast tillräckligt stora för att tvinga ner plantorna men det märkliga är 99 % av det jag planterar växer och frodas, kanske beroende på att jag håller mig till tåliga väl beprövade växter. Och ja, jag har även ett par Magnolior inköpta på Plantagen och som villigt visar sin blomprakt varje vår. Gita Rutavdraget får inte användas till anläggning och plantering, däremot till häck- och gräsklippning.. De flestav av oss här vill göra allt i trädgården. Ser man det som vilken "möblering" som helst, så duger säkert stormarknaden...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
23-04-2011, 07:00
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Poängen är inte att man ska handa på små dåliga affärer - poängen är att små företag inte klarar sig i konkurrensen mot jättarna. Snart finns bara jättarna kvar, är det så vill vill ha det?
Ett bra företag klarar sig inte enbart för att de har fina varor, att driva ett företag är väldigt mycket mer och framför allt är det mycket dyrare än vad många har en aning om. Det är därför jättarna kan ta sig in på marknaden och konkurrera ut de små.
Än så länge går det fint att knalla ner på lokala mataffären och köpa en liter mjölk men ta bilen till lågprisjätten och köpa all mat - men snart har den lilla svultit ihjäl och då måste man ta bilen till lågprisjätten även för att köpa en liter mjölk.
Ett jätteföretag behöver inte vara dåligt bara för att det är stort, men de tänker ekonomi i varje situation och därför har de bara saker som garanterat säljer, snabbt, lätt och genast. Det blir mindre att välja på och mer likriktat i varenda butik.
Jag tänker på hur det såg ut i mitt centrum när jag var barn, där fanns både skomakare, blomsterbutik, järnaffär, lampaffär, fiskaffär, djuraffär, barnskoaffär, skivaffär, pysselaffär och andra. Ägda och drivna av kunniga yrkesmänniskor. Idag ser det ut som alla andra centrum: ICA Maxi, MC Donalds, HM och så vidare. Frågar du personalen (om du hittar nån) något om en vara har du tur om du kan få veta priset. Det är väl så vi vill ha det, men jag tycker det är synd. Några små kommer alltid att klara sig, några hittar andra vägar, men det är så att marknaden styr. Där du handlar påverkar resultatet.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
23-04-2011, 07:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
De stora kedjorna ligger i större samhällen och stora köpcentra. Jag kan tänka mig att medelstora och av intresse, drivna plantskolor och växtvaruhus kan få det svårt om jättarna klampar in.
Mindre orter får nog behålla sina småföretag i branschen. Och där har glesbygd en fördel. Det är inte roligt eller ekonomiskt längre med dagens drivmedelspris att åka 10 till 15 mil i ena riktningen för att handla 15 perenner och tre buskar och ett träd för att de är 15 till 20% billigare. Skicket och skötselfrågan måste jag kunna bedöma själv på många stormarknadsväxthus medan jag kan vara ganska säker på att den lite dyrare närbutiken skött och dragit upp plantorna själva och ömt vårdat de perenner, sommarblommor, buskar och träd som är inköpta. Till detta lokal odlingserfarenhet.
Dessutom finns det ju seriösa internetbutiker.
|
|
|
|
|
23-04-2011, 07:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
de flesta på odla är nog sådana som vill ha lite ovanliga växter o ha jord under naglarna.sedan finns det ju graderingar på den skalan,själv är jag nog "nörd" o skulle aldrig släppa in någon i trädgården ens för att klippa gräset.debatten om trädgårdskedjorna versus de små kommer nog att rulla vidare men något vi kan se redan nu är att utbudet av intressanta växter minskar i takt med att kedjorna tar över.kanske webben blir räddningen då utbudet av specialplantskolor ökar där.i vilket fall så kommer det alltid att finnas folk som åker långa sträckor för att hitta just den plantan.krukor o annat trädgårds"glitter" kommer aldrig att bli huvudsaken i de trädgårdarna, så sorry kedjorna men av mig får ni inga pengar,ni har helt enkelt inget sortiment för en nörd. Ulf
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-04-2011, 07:36
|
Gäster

|
CITAT (malarmaster @ 23-04-2011, 08:12)  så sorry kedjorna men av mig får ni inga pengar,ni har helt enkelt inget sortiment för en nörd. Ulf  sortimentet är alldeles för likriktat och massproducerat. Det är precis som Kerstin skriver; utbudet blir mer och mer likriktat och kunskapen om ovanligare växter försvinner - det är den stora befarade förlusten i sammanhanget.
|
|
|
|
|
23-04-2011, 09:00
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 22-04-2011, 22:33)  Själv tycker jag det alltid är roligare att besöka en "äkta" plantskola/handelsträdgård än att handla växter som man handlar mat. Här i Uddevalla är nog Nisses växter den bästa med kunnig personal o en atmosfär av just plantskola. Plantagen , bauhaus o blomsterlandet når inte riktigt till den nivån. nisses växter tillhör en kedja. om än den bättre. hur kan du veta att kunskapsnivån inte är hög i andra butiker i kedjorna ?
Redigerat av flaxss: 23-04-2011, 09:37
|
|
|
|
|
23-04-2011, 09:06
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 23-04-2011, 08:36)   sortimentet är alldeles för likriktat och massproducerat. Det är precis som Kerstin skriver; utbudet blir mer och mer likriktat och kunskapen om ovanligare växter försvinner - det är den stora befarade förlusten i sammanhanget. men kedjorna tar ju in personal med kunskap! och det finns vissa plantagenbutiker och blomsterlandetbutiker som har ett bra utbud av växter. det finns både bra och dåliga, samma som med plantskolor finns både bra och dåliga.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|