Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > De tjänar pengar på din trädgård
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-04-2011, 22:33
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 22:51) *
          Köp inte Penseer, tagetes, petunier och lobelier. Så dem. Det är lättare och billigare. Ta egna frön för annueller. Ta egna frön från tvååringar och perenner. Men köp inte 10 petunier för 60 kronor. Att dra upp 100 petunior är ett mariginellt arbete. Ha kvar 25 och dela ut resten till grannarna.

vi som bor i lägenhet med 3fönster som redan är smockade från tak till golv och 1m ut från golvet med redan ''färdiga'' växter, och som varje vinter-vår-försommar svämmar över av frösådder av köksväxter, träd/buskar, krukväxter plus sticklingar också som bara tar mer och mer plats efter varje omskolning/omplantering. g.gif

hur ska vi få plats med att också så vår och sommarblommor ? eller tvärtom dom som sår vår/sommarblommor men köper grönsaksplantor/kryddor färdigt.

för mig och även många andra är det nog enklare att hellre köpa redan färdiga plantor. men visst är det kul att byta och samla och gå på växtmarknader tummenupp.gif yes.gif inget fel alls, men det är kanske inte alltid det funkar för alla att enbart föröka allt självt.

känns inte ekonomiskt för mig att så 100frön av varje sommarblomma plus jord, plus näring, plus krukor, plus bekämpa sorgmyggor, el och plus plats när man bara ska ha 1 eller kanske 3 små söta penseer att sätta på trappan i mars och lobelia i maj.

Citera
          Motti
          Inlägg 23-04-2011, 23:21
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag tycker man ska göra som det är bäst för en själv !vi har hus men har heller inte hur mycket plats som helst för frösådd ,har just nu en del problem med hur jag ska få plats med allt eftersom jag älskar att så frön sätta knölar lökar rötter mm,nästa vecka får vi vårt växthus på 10 kvm men men man måste ha plats inne för att driva upp allt man köper och sår,inte är det så trevligt heller att ha en massa inne i alla fönster för det innebär att en del av växterna man har på vintern så kallat åretruntväxter måste stryka på foten,har väl en så där tjugo Pelargonstickligar olika sort inne som ska planteras i större krukor och nu kan man ju inte ha dom ute på grund av Järnätterna !så vad gör man ?jo man får konka runt med dom in och ut varje dag :(vilket innebär att man får en massa bök extra med jord och bös inne.Men vad gör man inte för sina Pelargoner :)och annat man såt och satt.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 23-04-2011, 23:23
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Hallå Flaxss!

Allting är relativt. Dvs att har man möjlighet så kan man göra det. Visst vore det vär kul om en granne med möjligheten kom upp med några plantor till dig? Du sparar ingen förmögenhet och försäljaren går inte i KK. men det är ett litet steg på väg mot ett stort.

Alla ideer och förslag varifrån de än må komma måste ju ses från den enskilda förutsättningen. Balkong eller 12 kvm rahusträdgård eller har en annan entusiast en 1000 kvm trädgårdsyta eller mer. och utrymme för extrqa plantor. Den som har möjlighet och utrymme kan göra något. Så är det bara.

Jag skull rent teoretiskt kunna plantera en 92 meter lång avenbokshäck här. Men varför skulle jag göra det. Dels zonen som är galen, dels skulle den skymma utsikten över lägdorna.

OK mina frösådder av Petunia och Lobelia har gett överflöd. Jag har delat ut till grannar för det bär mig emot att kasta i komposten. Vissreligen har det tagit tre veckor till jämfört med köpta plantor innan de blommat men i stället har de blommat överdådigt när de väl kommit igång.

Redigerat av Överbölingen: 23-04-2011, 23:26

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-04-2011, 04:51
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har inte diskussionen fått lite slagsida nu? Frågan är väl inte var eller om man ska köpa sina petunior och lobelior eller om man ska dra upp dom själv från frö.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 24-04-2011, 07:51
          Länk hit: #85

Medlem

Helt riktig iakttagelse, Stintan. Men hur många trådar är homogena? Slagsidan började uppstå när det skrevs om tråkiga plantor och enahanda utbud.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 24-04-2011, 08:19
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

som jag tidigare skrivit o som också visar sig i inläggen så är bredden stor bland trädgårdsfolk.en del nöjer sig med ett bassortiment i trädgården o följaktligen hittar vad de behöver på kedjorna o mindre välsorterade handelsträdgårdar.jag brukar gradera folk i en skala ljumt trädgårdsintresse till nörd .nörden hittar du sällan på stora kedjan,där finns inget för honom/henne.nörden hittar sina grejor på specialplantskolor,hos andra nördar,plantmarknader arrangerade av nördföreningar,frökataloger företrädesvis utländska m.m. kan man tjäna pengar på nörden?Nej,de är alltför få.endast i storstaden kan man ha ett sortiment som tillfredställer alla.jag själv? jo jag får väl räknas som nörd.finns en plantagen o blomsterlandet i staden 3 mil från mig o jag brukar kolla vad de får in på vårkanten,men jag brukar också gå tomhänt ut.
          men något som inte framgått på tråden är ägarförhållandet inom de olika kedjorna,plantagen o blomsterlandet har en ägare (vardera) o styrs centralt med sortiment o kampanjer,prissättning m.m.
          andra kedjor typ bo grönt,växtmästaren m.fl. är sammanslutningar med enskild ägare till varje gardencenter/plantskola. såklart att kvaliten på personal/skötsel o i viss mån sortiment skiftar mellan dem,där är det ju ägaren som avgör. Ulf

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 10:58
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 24-04-2011, 00:23) *
          Hallå Flaxss!

Allting är relativt. Dvs att har man möjlighet så kan man göra det. Visst vore det vär kul om en granne med möjligheten kom upp med några plantor till dig? Du sparar ingen förmögenhet och försäljaren går inte i KK. men det är ett litet steg på väg mot ett stort.

visst hade det varit kul, tummenupp.gif det kanske händer någon gång att jag får det såfall tackar man och tar emot såklart. och då behöver man ju inte köpa själv.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 24-04-2011, 11:12
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (flaxss @ 24-04-2011, 11:58) *
          visst hade det varit kul, tummenupp.gif det kanske händer någon gång att jag får det såfall tackar man och tar emot såklart. och då behöver man ju inte köpa själv.

Det var just det det gällde angel_not.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 11:15
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (malarmaster @ 24-04-2011, 09:19) *
          som jag tidigare skrivit o som också visar sig i inläggen så är bredden stor bland trädgårdsfolk.en del nöjer sig med ett bassortiment i trädgården o följaktligen hittar vad de behöver på kedjorna o mindre välsorterade handelsträdgårdar.jag brukar gradera folk i en skala ljumt trädgårdsintresse till nörd .nörden hittar du sällan på stora kedjan,där finns inget för honom/henne.nörden hittar sina grejor på specialplantskolor,hos andra nördar,plantmarknader arrangerade av nördföreningar,frökataloger företrädesvis utländska m.m. kan man tjäna pengar på nörden?Nej,de är alltför få.endast i storstaden kan man ha ett sortiment som tillfredställer alla.jag själv? jo jag får väl räknas som nörd.finns en plantagen o blomsterlandet i staden 3 mil från mig o jag brukar kolla vad de får in på vårkanten,men jag brukar också gå tomhänt ut.
          men något som inte framgått på tråden är ägarförhållandet inom de olika kedjorna,plantagen o blomsterlandet har en ägare (vardera) o styrs centralt med sortiment o kampanjer,prissättning m.m.
          andra kedjor typ bo grönt,växtmästaren m.fl. är sammanslutningar med enskild ägare till varje gardencenter/plantskola. såklart att kvaliten på personal/skötsel o i viss mån sortiment skiftar mellan dem,där är det ju ägaren som avgör. Ulf

din gardering av folk tycker jag är lite konstigt, hur kan du veta av alla dom som handlar i kedjorna hur mycket intresserade dom är ?

jag ser det som en förolämpning, att man blir graderad utefter vart man handlar. man åker ju inte till en special plantskola för att handla simpla saker exempel grönsaksplantor, sommarblommor, krukor, näring m.m., eller får inte såkallade nördar ha peenser eller pelargoner ?

''äsch bara för man handlar på plantagen är man inte tillräckligt intresserad eller kunnig'', går du runt och tänker så om alla?

vad skulle du gardera mig efter ? en som handlar på plantagen men även går på special plantskolor och marknader.

och varför ska vi räkna dig som ''trädgårdsnörd'', ja det är ju ditt eget sätt att se det på. jag delar inte in folk i olika graderingar. jag tar emot den som precis börjat intressera sig som att snacka med en som hållit på med det länge. och inte skulle jag bry mig om någon samlare handlade på plantagen eller om en ''ljummet intresserad'' handlade i en butik där dom bara har alpinväxter.

det finns plantagen butiker som tar in mer roligt och har bättre personal, bland annat den i tagne som har tillfälligt mycket ovanligt utöver standarsortimentet, men det kanske är den ändå plantagen butik i hela sverige som har det. blomsterlandet tar hem efter beställning från bland annat splendor plant. bogrönt (växtmästaren kedjan är numera där) deras motto är väl nåt likande ''alla är vi lika olika'' eller nåt sånt. jag tog upp mer om bogrönt imed det som Gunilla skrev, som sagt i bogrönt har vi många av våra bästa plantskolor. men även dessa har gemensamma kampanjer. och tar hem från samma grossister även om dom också har frihet mer.

Redigerat av flaxss: 24-04-2011, 11:17

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-04-2011, 11:31
          Länk hit: #90

Gäster

flaxss - det var inte menat som kritik mot BoGrönt det jag skrev. Håller med dig om att många plantskolor som är med i BoBrönt kedjan är riktigt bra plantskolor. De är privatägda, de jag känner till iaf och samtliga av dem har nischat sig inom något speciellt växtområde och där finns verkligen spetskompetens inom just det området.

Idén med BoGrönt gissar jag är att man gör stora centrala inköp och kan därmed pressa priserna och som man sedan kampanjar i plantskolorna.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2011, 11:50
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 24-04-2011, 12:31) *
          flaxss - det var inte menat som kritik mot BoGrönt det jag skrev. Håller med dig om att många plantskolor som är med i BoBrönt kedjan är riktigt bra plantskolor. De är privatägda, de jag känner till iaf och samtliga av dem har nischat sig inom något speciellt växtområde och där finns verkligen spetskompetens inom just det området.

Idén med BoGrönt gissar jag är att man gör stora centrala inköp och kan därmed pressa priserna och som man sedan kampanjar i plantskolorna.

ja där håller jag fullständig med tummenupp.gif

dock finns där ju även där plantskolor som är mer likt en vanlig blomsterlandet med mindre kunskap, men de flesta har väl ändå nåt som just dom ska vara bra på. men det jag vill framföra är att det skiljer överallt, jag är verken för eller emot på något håll. jag vet att det finns dåliga plantskolor (helt fristående) som både bra och dåliga inom kedjorna. och även inom bogrönt finns det bättre och sämre.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 26-04-2011, 19:34
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vi handlar aldrig på Plantagen eller Blomsterlandet.

I den mån vi handlar "färdiga" växter tar vi en utflykt till Zetas (och passar på att äta lunch där) söder om Stockholm. I den mån vi köper jord i säck, ja då tar vi en tur till Åkersbergas Växtförsäljning ("Vår egen jord").

Fröer köper vi på nätet (Impecta, Runåbergs och från ett par tre engelska fröförsäljare). Rootrainers (föredrar dem framför pluggbox) slinker med i samband med fröbeställning från Impecta. Chilifröer från Örtagårdens fröer.

Pellisar köper vi på nätet eller på Trädgårdsmässan i Älvsjö. När vi är i Bryssel passar vi på att besöka/handla av Michiels (hon idkar nätförsäljning också, otroligt sortiment). Sune Trygg söder om Stockholm har vi pratat om, och pratat om.

I den mån vi köpt lökar har vi näthandlat av Lilla Fiskaregatans butik.

Gränsforskrukor och kanske lite smått köper vi på Weibulls/Sveavägen (Stockholm).

Gunilla, tack för Linudde-tipset.

Vi har också pratat om, och pratat om, Odlarglädjen i Eskilstuna. Någon som har erfarenhet?

Den man handlar av gynnar man.. Konsumentmakten är stor.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-04-2011, 20:09
          Länk hit: #93

Gäster

CITAT (smuleborg @ 26-04-2011, 20:34) *
          Vi har också pratat om, och pratat om, Odlarglädjen i Eskilstuna. Någon som har erfarenhet?

Den man handlar av gynnar man.. Konsumentmakten är stor.

´
          Jodå, jag har handlat en hel del och kommer göra det i fortsättningen också av Eva på Odlarglädjen. En bekant till mig så jag kanske är partisk men hon har ett spännande utbud av växter och är en trädgårdsentusiast som förverkligar sina drömmar.

Började med näthandel enbart men tar numera även emot kunder på plantskolan. Brukar stå på hemsidan när hon har öppet.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 26-04-2011, 21:14
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (flaxss @ 24-04-2011, 12:15) *
          din gardering av folk tycker jag är lite konstigt, hur kan du veta av alla dom som handlar i kedjorna hur mycket intresserade dom är ?

jag ser det som en förolämpning, att man blir graderad utefter vart man handlar. man åker ju inte till en special plantskola för att handla simpla saker exempel grönsaksplantor, sommarblommor, krukor, näring m.m., eller får inte såkallade nördar ha peenser eller pelargoner ?

''äsch bara för man handlar på plantagen är man inte tillräckligt intresserad eller kunnig'', går du runt och tänker så om alla?

vad skulle du gardera mig efter ? en som handlar på plantagen men även går på special plantskolor och marknader.

och varför ska vi räkna dig som ''trädgårdsnörd'', ja det är ju ditt eget sätt att se det på. jag delar inte in folk i olika graderingar. jag tar emot den som precis börjat intressera sig som att snacka med en som hållit på med det länge. och inte skulle jag bry mig om någon samlare handlade på plantagen eller om en ''ljummet intresserad'' handlade i en butik där dom bara har alpinväxter.

det finns plantagen butiker som tar in mer roligt och har bättre personal, bland annat den i tagne som har tillfälligt mycket ovanligt utöver standarsortimentet, men det kanske är den ändå plantagen butik i hela sverige som har det. blomsterlandet tar hem efter beställning från bland annat splendor plant. bogrönt (växtmästaren kedjan är numera där) deras motto är väl nåt likande ''alla är vi lika olika'' eller nåt sånt. jag tog upp mer om bogrönt imed det som Gunilla skrev, som sagt i bogrönt har vi många av våra bästa plantskolor. men även dessa har gemensamma kampanjer. och tar hem från samma grossister även om dom också har frihet mer.

nej flaxs, jag ser inte ner på folk för att de handlar basvaror på någon kedja,men det är sant att jag graderar folk efter trädgårdsintresse,ser ju ganska snabbt när jag är hemma hos någon om de har trädgårdsintresse eller ej,likaså om de har det hur stort intresset är.det visar sig på uppbyggnaden o plantvalet hur stort intresse de har.därmed inte sagt att jag på något sätt anser mig själv vara förmer.jag har helt enkelt,o många med mig,utvecklat ett specialintresse o skaffat mig kunskaper inom just trädgårdshobbyn.tipsar gärna folk om metoder o växtval men en person med ljummet intresse är oftast inte mottaglig helt enkelt för att det i deras ögon är ointressant om det finns 7 varianter på växten de har i trädgården.de har köpt sin på plantagen o är nöjd med den,leta efter de andra sex intresserar inte.som jag skrev går jag själv ett varv på plantagen i "min" stad men de har ett uselt sortiment.kan tänka mig att det ser annorlunda ut i stora staden där marknaden är större.som jag skrev tidigare,kunskapsnivån o intresse varierar bland trädgårdsfolk som inom all hobby,några har helt enkelt kommit lite längre med åren. Ulf

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-04-2011, 08:00
          Länk hit: #95

Gäster

CITAT (malarmaster @ 26-04-2011, 22:14) *
          nej flaxs, jag ser inte ner på folk för att de handlar basvaror på någon kedja,men det är sant att jag graderar folk efter trädgårdsintresse,ser ju ganska snabbt när jag är hemma hos någon om de har trädgårdsintresse eller ej,likaså om de har det hur stort intresset är.det visar sig på uppbyggnaden o plantvalet hur stort intresse de har.därmed inte sagt att jag på något sätt anser mig själv vara förmer.jag har helt enkelt,o många med mig,utvecklat ett specialintresse o skaffat mig kunskaper inom just trädgårdshobbyn.tipsar gärna folk om metoder o växtval men en person med ljummet intresse är oftast inte mottaglig helt enkelt för att det i deras ögon är ointressant om det finns 7 varianter på växten de har i trädgården.de har köpt sin på plantagen o är nöjd med den,leta efter de andra sex intresserar inte.som jag skrev går jag själv ett varv på plantagen i "min" stad men de har ett uselt sortiment.kan tänka mig att det ser annorlunda ut i stora staden där marknaden är större.som jag skrev tidigare,kunskapsnivån o intresse varierar bland trädgårdsfolk som inom all hobby,några har helt enkelt kommit lite längre med åren. Ulf

Vad odlar du själv för växter? Jag tycker det är så trevligt att titta in i andras trädgårdar - kan du inte visa lite bilder?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 27-04-2011, 08:49
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag går relativ ofta runt hos plantagen eftersom jag har nära till dom ( och om det är så för bara en fika...) men köpt hat jag aldrig mycket där.

När jag hade trädgården kvar så sådde jag väldigt mycket själv. Inte bara blommor - ettåriga och perenner samt buskar och träd och även alla grönsaker.

Iblanda köpte jag vårblommor och en höstblomma. Men jag köpte mycket jord och annat. All verktyg till trädgården köpte jag hos Weibulls samt lite annat tillbehör. Min lunchrast blev många gånger en runda hos dom ( hade kontoret i samma hus)

Frö sammlade jag mycket själv och bytte mycket. Men köpte även en hel del.

Att många handlar hos Plantagen och Blomsterlandet förstår jag. Inte alla har trädgård som sin hobby och alla har vi varit nybörjare. Man föds inte som trädgårdsnörd.......

Många som köper hus och blir med trädgård vill se snabb resultat och ¨plånboken är i regel inte heller så thock längre efter husköp. Men inte skall man titta ner på dom för den skull

Nu är jag ju bara balkongodlare och behöver inte så mycket längre.

Men en sak retar mig på plantagen, att dom inte har namnskyltar på alla plantor. Ta t.ex. pelargonier, jag vill då veta vilka jag köper. Att det är en pelargonie det ser jag själv men namnet då???? Ingen där vet något om man frågar.

Förra året köpte jag en tomat men det blev en helt annan än jag ville ha. Jag förstår att det är kunderna som flyttar runt plantorna men om varje kruka har namnet på då skulle man komma hem med rätt planta.

Elisabeth

Citera
          KatteLatte
          Inlägg 27-04-2011, 10:25
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Resonerar litet som Elisabeth - vill ha namnskyltar på VAD jag köper. Det räker liksom inte med "pelargon". Är man litet nördig så är man och tycker - för egen del -att utbudet på storfirmorna inte är så mycket att göra vågen för.

Har dessutom litet udda smak map växterna och vill inte ha samma som alla andra har. Därför blir det mycket frösådder.

Kan dock tänka mig att stormarknaderna för växter ändå fyller en funktion. Dels har de ju uppenbarligen sin kundkrets och dels så förhoppningsvis att de ökar trädgårdsintresset allmänt bland folk så även villaägaren med mera blygsam ambitionsnivå halkar in på det där med att ta hand om sin trädgård istället för att bara använda den som skrotupplag eller som inhägnat område man kan släppa ut ungarna på (som verkar vara praxis i många norska trädgårdar...)

Citera
          malarmaster
          Inlägg 27-04-2011, 11:25
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 27-04-2011, 09:00) *
          Vad odlar du själv för växter? Jag tycker det är så trevligt att titta in i andras trädgårdar - kan du inte visa lite bilder?

dålig på bilder mest pga att mina kunskaper om hur man flyttar fil/bild på dator till tråd är urusla.fick en bra digitalkamera på min 50-årsdag o har visst använt den så bilder finns.jag började som trädsamlare o har f.n ca 200 olika sorter träd/buskar,många rariteter.köper mycket utifrån då de svenska plantskolorna inte hänger med i utbudet.samlar mycket bladfärger(rött,brokigt,gult)finns ett stort utbud i europa o framförallt england av varianter som inte tycks hitta hit.sedan har det blivit perenner c.a 500 sorter,mycket geranium o hostor.även pelargonier finns här,ca 50 varianter mest samlar jag dem för bladfärg o doft,blommorna är mest bonus.har också ett enormt utbud på lökväxter så just nu flödar trädgården i färg,några veckor till så kommer allium o tulpanerna igång på allvar.förr hade jag trädgårdsvisningar men upphörde med det pga alla stölder på nätterna,just då var rhododendron eftertraktade.många hål var det o fylla.Nu är det lugnare, skjuter på allt som kommer innanför tomtgränsen så folk håller sig härifrån.skall dock försöka få in lite bilder,har ju lyckats förr. Ulf

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-04-2011, 16:58
          Länk hit: #99

Gäster

Det vore väl trevligt att få se bilder.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 27-04-2011, 18:03
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 26-04-2011, 21:09) *
          ´
          Jodå, jag har handlat en hel del och kommer göra det i fortsättningen också av Eva på Odlarglädjen. En bekant till mig så jag kanske är partisk men hon har ett spännande utbud av växter och är en trädgårdsentusiast som förverkligar sina drömmar.

Började med näthandel enbart men tar numera även emot kunder på plantskolan. Brukar stå på hemsidan när hon har öppet.

Då måste vi helt enkelt ta oss dit, inte bara prata om det.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon