CITAT (Motti @ 28-04-2011, 00:50)

Jag är snart 59 år och har set och hört en del Fakta program och varit med om ett och annat genom mitt liv ,klart att inte Samerna var här först det var väl Neandertalarna kan jag tro,beror hur långt tillbaks du vill gå i tide räkningen.Men Samerna var dom enda som hade förmågan att leva så långt upp och överleva i snö och kyla.På 40_talet blev de behandlade som Nazizterna behandlade Judar de mätte deras skallar och bestämde sig för att de var ointerligenta och dumma i huvudet,Sveriges Riksta bestämde att de inte fick tala Samiska då blev de misshandlade eller dödade barna fick stryk i skolan om de talade Samiska.Tro det är du som ska kolla upp Netha om Samer.
Är du helt allvarlig nu?
Du talar som det vore i Nazityskland och så har det ju aldrig varit i vårt land.
Vad baserar du för fakta till dina påståenden?
Jag är född och uppvuxen i Tornedalen där Tornedalsfinskan/Meänkileli var språket ... Vi förbjöds att tala annat än Svenska i skolan ... inte ens på rasterna. Gjorde vi det så blev vi slagna med pekpinne över fingrarna eller ¨beordrade att hämta ett ris som fröken/magister skulle piska oss med.
Ingen har brytt sig om hur ví behandlades!
Samerna/lapparna har fått mediautrymme och kommer med sina historier och alla Storsvenskar snyftar.
Storsvensker som eg inget kan el vet!
CITAT (Kryddan03 @ 28-04-2011, 00:51)

Då tycker jag att du kan avhålla dig från att använda dig av nedsättande benämningar...
Och på tal om att du uppmanar andra att läsa på kanske du själv borde läsa igenom
Användarvillkoren!
Dagens skratt!