Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Samerna har fått rätt till urtida betesmarker !
          Aqvakul
          Inlägg 28-04-2011, 07:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Motsättningen mellan nomadiserande och bofasta är klassisk. Den har förekommit globalt under årtusenden. Renbetesfrågan är infekterad. Varför markägarna drivit frågan om betet ända till HD är svårt att förstå. Självklart finns det en sedvanerätt. Däremot återstår att hitta formerna för ersättning för de skador renarna orsakar på jord- och skogsbruk.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 28-04-2011, 07:13
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tycker domslutet var fel, hur länge kan man leva på gamla meriter liksom?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2011, 07:19
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (herkules @ 28-04-2011, 08:13) *
          jag tycker domslutet var fel, hur länge kan man leva på gamla meriter liksom?

Isåfall kan vi ju utrota vargen också!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 28-04-2011, 07:23
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:19) *

hu, jag vill inte utrota någon!
          fast jag kan tycka domslutet vara fel ändå.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2011, 07:46
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (herkules @ 28-04-2011, 08:23) *
          hu, jag vill inte utrota någon!
          fast jag kan tycka domslutet vara fel ändå.

Men varför då? Tror du renarna kan vara utan vinterbete?

--------------------

Citera
          Carl
          Inlägg 28-04-2011, 07:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Är kluven i denna fråga. Har aldrig mött en same eller sett en snöskoter i mitt liv. Skåning som jag är. Rent generellt så försvinner och tillkommer yrkesgrupper genom tiderna. Varför ska rennäringen finnas om den inte är lönsam? Vet inte vilka skador eller vilka ytor som renarna kräver.

Antar att skogsägarna någon gång i tiden fick marken köpte den eller tog den. Men så är det med all mark om man går tillräckligt långt tillbaka. Tiderna förändras men tydligen inte samerna.

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 28-04-2011, 07:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Är det inte lika bra att skjuta alla vargar, björnar och renar och tvångsflytta alla som bor i norrlands inland till Stockholm? Å så kan man göra en gigantisk jakt-, skid-, fiske-, äventyrs- och vandringsanläggning av hela rasket. Och hyra ut alla ödehus till hutlösa priser till turister. Så kunde vi äntligen tjäna pengar på norrland.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-04-2011, 08:10
          Länk hit: #28

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:19) *

Ja, hur mycket varg tror du det finns i samernas renbetesland? På en yta av halva sveriges storlek, i princip bara vildmark, får inga vargar finnas, samerna skjuter dem direkt eftersom de äter renar. Är det värt detta för att tvåtusen renägare skall få bedriva stenåldersliv i modern tappning? Eftersom de har råd med helikoptrar och lastbilar lär förtjänsterna vara extremt bra på rendrift. Varav de mesta pengarna är bidragspengar från staten...

Citera
          Red Top
          Inlägg 28-04-2011, 08:11
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Monica M zon 4 @ 28-04-2011, 08:54) *
          Är det inte lika bra att skjuta alla vargar, björnar och renar och tvångsflytta alla som bor i norrlands inland till Stockholm? Å så kan man göra en gigantisk jakt-, skid-, fiske-, äventyrs- och vandringsanläggning av hela rasket. Och hyra ut alla ödehus till hutlösa priser till turister. Så kunde vi äntligen tjäna pengar på norrland.

Bifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2011, 08:15
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Mycket heta känslor här tydligen. Visst skall även samer ha rätt att ha sina djur men på vilka premisser? Tyvärr är rennäringen inte utan miljöproblem. Det finns för mycket renar som dessutom hanteras på ett märkligt sätt. På sommaren betar renarna ner fjällen på ett sätt som kan liknas vid skövling. Det finns fjäll i Norge som inte renbetas och det är helt andra fjäll, frodiga och grönskande. På sommaren förstör renarna skogslandet istället. Samerna sysslar med MC-körning överallt, helikoptrar och snöskotrar. Renflyttningar med lastbil. Stödutfodring på vintern vilket till stor del beror på att renarna är för många.

Vi hade betesdrift i skogen även i södern, bönderna hade korna frigående i skogarna men sånt upphörde i början på 1900-talet när det inte blev lönsamt eller det blev mer lönsamt att satsa på skogsvård. En naturlig utveckling beroende på en ekonomisk verklighet. På något sätt vill samerna stå utanför utvecklingen och hålla på med sin miljöstörande hobbyverksamhet som det ofta är. Plocka bort alla bidrag för rennäringen till en nivå som är anpassad till övriga Sveriges jordbruksbidrag så får vi se hur många samer som fortsätter med sina renar. Självsanering som det heter. Återinför vildrenen som samerna utrotat så får vi ett livskraftigt djurliv som vargar och järvar kan utnyttja.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          netha
          Inlägg 28-04-2011, 08:24
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Monica M zon 4 @ 28-04-2011, 08:54) *

Äntligen tjäna pengar på norrland!?

Gruvbolaget LKAB gjorde en rekordvinst på 12,3 miljarder kronor för 2010. Trots att tre miljarder kronor avsattes för samhällsomvandlingen/flytten av Kiruna och Malmberg­et var vinsten 2010 större än den totala omsättningen året innan.
          Vinstmarginalen blev 43 procent eller 3 miljoner kronor i vinst per anställd!

2006 ...
          LKAB:s vinst bland de högsta i världenLKAB är inne i ett vinstrus. Det statliga svenska gruvbolaget är ett av världens mest vinstgivande företag. LKAB utklassar samtliga på det amerikanska affärsmagasinet Fortunes lista över världens mest lönsamma företag.

Av varje hundralapp LKAB säljer för är 45 kronor ren vinst.

Citera
          herkules
          Inlägg 28-04-2011, 08:24
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-04-2011, 08:46) *
          Men varför då? Tror du renarna kan vara utan vinterbete?

klart dom inte kan, ingen klarar sig utan mat. samerna får väl köpa mat till sina djur om de ska hållas.
          jag håller helt med gossen ruda i hans inlägg. håller även med huggorm i det han skriver.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-04-2011, 08:30
          Länk hit: #33

Moderator

Det är sant att svenskarna var ganska elaka mot samerna för ett antal hundra år sedan, ungefär lika elaka som de var mot fattigfolket av deras egen sort i södra delarna av landet. Men bara för att samerna råkat illa ut för tjugo generationer sedan verkar det som om många anser att de skall få allt de pekar på idag. När det gäller samer och deras kultur verkar det inte finns några begränsningar på hur mycket vi är beredda att satsa för att det skall bevaras.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-04-2011, 10:56
          Länk hit: #34

Medlem

Jag ser då hellre en flock renar gå och beta än alla kalhyggen.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-04-2011, 12:10
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2011, 09:15) *
          Mycket heta känslor här tydligen. Visst skall även samer ha rätt att ha sina djur men på vilka premisser? Tyvärr är rennäringen inte utan miljöproblem. Det finns för mycket renar som dessutom hanteras på ett märkligt sätt. På sommaren betar renarna ner fjällen på ett sätt som kan liknas vid skövling. Det finns fjäll i Norge som inte renbetas och det är helt andra fjäll, frodiga och grönskande. På sommaren förstör renarna skogslandet istället. Samerna sysslar med MC-körning överallt, helikoptrar och snöskotrar. Renflyttningar med lastbil. Stödutfodring på vintern vilket till stor del beror på att renarna är för många.

Vi hade betesdrift i skogen även i södern, bönderna hade korna frigående i skogarna men sånt upphörde i början på 1900-talet när det inte blev lönsamt eller det blev mer lönsamt att satsa på skogsvård. En naturlig utveckling beroende på en ekonomisk verklighet. På något sätt vill samerna stå utanför utvecklingen och hålla på med sin miljöstörande hobbyverksamhet som det ofta är. Plocka bort alla bidrag för rennäringen till en nivå som är anpassad till övriga Sveriges jordbruksbidrag så får vi se hur många samer som fortsätter med sina renar. Självsanering som det heter. Återinför vildrenen som samerna utrotat så får vi ett livskraftigt djurliv som vargar och järvar kan utnyttja.

Dags att marknadsanpassa rennäringen!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-04-2011, 12:40
          Länk hit: #36

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 28-04-2011, 13:10) *
          Dags att marknadsanpassa rennäringen!

Antingen det, eller så får de gå tillbaka till traditionell drift och sluta med fordon och massindustri.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-04-2011, 17:03
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Huggorm @ 28-04-2011, 13:40) *
          Antingen det, eller så får de gå tillbaka till traditionell drift och sluta med fordon och massindustri.

Håller faktiskt med!....

Något inkonsekvent av en del skribenter som i alla lägen framhäver marknadsekonomin och det egna företagandet och samtidigt anser att här skall hela Sverige subventionera ett företagande som aldrig kan bli lönsamt.

Citera
          Motti
          Inlägg 29-04-2011, 21:14
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vad jag tänkte på är att de fått rätten att låta renarna beta där de alltid har betat sen urminnes,sen om de har helickoptrar snöskotrar så bryr jag mig inte alls om hur de gör med det !det var just rätten till sina urminnes betersmarker som de ägt i flera hundra år som jag tyckte var bra att de fick rätten till.Samer är väl lika klippska som någon annan och har väl rätt att driva sin renäring som affärsverksamhet precis som vilken svensk.Inte kan vi begära att de ska överleva på att sälja horn renskin och tälja kåsor till turisterna ?Jag tycker det är märkligt att det fortfarande finns människor som tycker det är okej att läga beslag på och ta för sig av mark som tillhört Samerna i flera hundra år.Sen antar jag att det är med Samer som vi andra i detta land !det finns båda bra och sämre folk .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-04-2011, 21:20
          Länk hit: #39

Moderator

CITAT (Motti @ 29-04-2011, 22:14) *
          Vad jag tänkte på är att de fått rätten att låta renarna beta där de alltid har betat sen urminnes,sen om de har helickoptrar snöskotrar så bryr jag mig inte alls om hur de gör med det !det var just rätten till sina urminnes betersmarker som de ägt i flera hundra år som jag tyckte var bra att de fick rätten till.Samer är väl lika klippska som någon annan och har väl rätt att driva sin renäring som affärsverksamhet precis som vilken svensk.Inte kan vi begära att de ska överleva på att sälja horn renskin och tälja kåsor till turisterna ?Jag tycker det är märkligt att det fortfarande finns människor som tycker det är okej att läga beslag på och ta för sig av mark som tillhört Samerna i flera hundra år.Sen antar jag att det är med Samer som vi andra i detta land !det finns båda bra och sämre folk .

Vi pratar 2000 personer som skall ha tillgång till hälften av Sveriges yta. En mycket begränsad befolkningsgrupp som har oerhört stora förmåner bara på grund av sitt ursprung. Skulle jag också kunna släktforska och sedan komma med anspråk på ett eller annat som mina förfäder råkar ha arbetat med?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-04-2011, 10:47
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (RibesRubusVitis @ 28-04-2011, 00:40) *
          Kan vi enas om att skåningarna var här först? Resten av Skandinavien var liksom istäckt...

Nej, det kan vi ju inte för så vitt jag vet anses det bevisat att samerna "övervintrade" istiden vid den isfria kusten i norra Norge medan resten av Skandinavien var istäckt. Alltså var samerna här först.

Jag tycker det är jättebra att samerna fått rätt till sina betesmarker. Det innebär ju inte på något sätt att andra inte får bo där. Skogsbruk, vattenkraft och planerad vindkraftindustri i fjällen gör ojämförligt större skada på naturen och människors livkvalité än några renhjordar. Och nej, jag är inte same bara för att jag unnar renskötarna att kunna leva sitt liv på sitt sätt. Men jag har läst på Samernas folkhögskola och varit med i renskötsel.
          Sen är jag lite kluven. Självklart unnar jag renskötande samer sjukvård, bil, internet och tv osv. Men när helikoptrar och fyrhjulingar används för att driva ihop hjordarna och lastbil för att transportera dem så känns det lite fel. Det finns ju fortfarande de som flyttar till fots eller som använder islandshästar istället för fyhjulingar, så det är möjligt. Det känns inte riktigt som urminneshävd när helikopter används. Man kanske kunde ha vissa krav? När renarna sköts som förr är det urminneshävd, med lastbilar och helikopter är det en industri som alla andra. Inte så genomtänkt, bara en idé.

Ett annat problem är jakten i fjällen. De som alltid har skjutit ripor ska kunna fortsätta med det, de är inte så många så det hotar inte bestånden. Men nu för ett tag sen belöts det att vem som helst ska få jaga, och när utländska jägare kommer till svenska fjällen och skjuter ripor för skojs skull och sen slänger dem i soptunnan är det inte speciellt hållbart. thumbdown.gif Jag hörde att vid omröstningen i riksdagen var det en som var på toa och en som råkade trycka på fel omröstningsknapp så jaktförespråkarna vann med typ en röst.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 17:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon