Hej alla!
Jag är hel 'virgin' när det kommer till trädgård, men flyttade till hus (som vi hyr) med sambon nu i februari och nu när våren äntligen kommit fick man suget av att göra nåt åt denna mer eller mindre igenvuxna trädgård. Jag köpte bl.a en klätter-ros, New Dawn, som jag läst om att det skulle va en av de mest lätthanterliga rosorna att ge sig på. Men nu när jag väl har planterat dem är frågorna fortfarande många, och jag har googlat på det jag vill veta, men inte fått nåt vettigt svar. Hoppas någon är villig att hjälpa mig!
Jo, det jag undrar är, hur ofta ska man egentligen vattna dem nu såhär i början? På etiketten som följde med stod det bara "vattnas normalt", men som jag nämnde är jag totalt ny med det här, och har ingen aning om hur mycket eller lite 'normalt' är??? jag läste nånstans om 30 liter per gång 2-3gg/veckan, kan det verkligen stämma???
Rosorna står i sydväst läge och har sol på sig mer eller mindre hela dagen, från ungefär 11.30 fram tills solen går ner...
Och så det här med att gödsla... vad för gödsel ska jag ha? Hönsgödsel? Kogödsel? blanda ut? och hur mycket och hur ofta????
och vad bör jag tänka på sen när hösten och vintern kommer, så att rosorna inte dör tills nästa vår/sommar??? jag har förstått att de knappast kommer blomma i år, men kommer de växta till sig en bit så att man får kanske klippa ner grenarna innan vintern ändå?
jag har fler frågor, men vi kan börja med dessa. tack på förhand för er expert-hjälp