Det skrivs och pratas en massa om den skånska tobaksplantan som numera kallas MOR ALIDA. Jag har hört att det finns personer som säljer frön och påstår att detta är den enda plantan som kan användas till snustillverkning. Det kan kanske vara på plats att tala om hur det kom sig att denna tobaksplata återuppstod. En kort beskrivning. 2001 hittades på Tobaksmusets lager två påsar med tobaksfrön. Den ena var frön från den sista odlingen i Stockholm 1937. De fröna var helt döda. Den andra påsen var frön från tobaksodlaren Alida Svenssons sista odling i Åhus 1964. Frön skickades bl.a. till Uppsala universitet och till ett tobaksmuseum i Tyskland för att försöka få att gro. Det var helt misslyckat, det ansågs att fröna var uttorkade. Jag arbetade då på museet som kritpipsmakare och tog med mig hem en näve som jag strödde ut i en plastburk med blött toalettpapper i botten. Efter ca 14 dagar visade ett enda frö livstecken och två millimeterstora blad kom fram. Detta var januari 2002. Jag tog upp den med en pincett och planterade i en torvbrikett och åkte till Skansens trädgårdsmästare Björn Jernberg som placerade den i ett akvarium med rätt temperatur och fuktighet. Till sommaren 2002 hade plantan blivit upp mot 2 meter och med många blommor som gav en riklig skörd av frön. Dessa frön har sedan givit åtskilliga avkommor som försett många privatodlare med Alida tobak som vi på museet döpte den till. Försök hos tobaksodlare i större skala har gjort. I boken "PRISAD PLANTA" berättar Inga Junhem om den och där finns en bild på mig tillsammans med den första plantan. I början på juni kommer Tobaksmuseet att plantera tobaken bakom Gubbhyllan på Skanse. DEn exakta dagen kommer att annonseras på Tobaksmuseets hemsida. www.tobakochtandsticksmuseum.se. Do kan intresserade komma och få svar på eventuella frågor om denna planta. Hälsningar Arne Åkerhagen
|